Itsehän en pitäisi Down lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria"

Vieras
Mutta en abortoisikaan, vaan antaisin adoptioon. Toivottavasti joku tulisi sitten todella onnelliseksi, kun saisi lapsen jos ei voi jostain syystä niitä saada.

Eikös down tarkoita vajaata??

Mutta mitenkä 19-vuotias voi saada esim. lapsen jolla on downin syndrooma, kun eikös niiden riski-ikä lähde nousemaan naisella kolmestakymmenestä vuodesta ylöspäin ja neljästäkympistä ylöspäin sehän käyrä on korkeimmillaan??

[QUOTE="Maria";26285393]Mutta en abortoisikaan, vaan antaisin adoptioon. Toivottavasti joku tulisi sitten todella onnelliseksi, kun saisi lapsen jos ei voi jostain syystä niitä saada.

Mutta mitenkä 19-vuotias voi saada esim. lapsen jolla on downin syndrooma, kun eikös niiden riski-ikä lähde nousemaan naisella kolmestakymmenestä vuodesta ylöspäin ja neljästäkympistä ylöspäin sehän käyrä on korkeimmillaan??[/QUOTE]

Sun kannattaa kaikki mahdollinen jälkikasvu antaa adoptioon, sen verran yksinkertaiselta vaikutat.

[QUOTE="Maria";26285393]Mutta en abortoisikaan, vaan antaisin adoptioon. Toivottavasti joku tulisi sitten todella onnelliseksi, kun saisi lapsen jos ei voi jostain syystä niitä saada.

Mutta mitenkä 19-vuotias voi saada esim. lapsen jolla on downin syndrooma, kun eikös niiden riski-ikä lähde nousemaan naisella kolmestakymmenestä vuodesta ylöspäin ja neljästäkympistä ylöspäin sehän käyrä on korkeimmillaan??[/QUOTE]

Just noin se menee. Sinä olet vajaa.

"Sun kannattaa kaikki mahdollinen jälkikasvu antaa adoptioon, sen verran yksinkertaiselta vaikutat. "

No voi hellanletta, empä taida tehdä näin. :D tai joo, en minä tiedä, saattaisin tehdä abortinkin jos lapseni olisi jotenkin kehitysvammainen. En mä pahalla tarkoita sitä, mutta ei mulla olisi voimavaroja vaan hoitamaan vammaista lasta.

Voiko jollekin olla yllätys että down-lapsia syntyy myös niille vanhemmille joilla ei ikänsä puolesta ole kohonnutta riskiä? Varsinkin kun suurin osa down-lapsista syntyy nimenomaan nuoremmille vanhemmille...

[QUOTE="Maria";26285393]

Lapsikulta, riski toki nousee naisen iän kasvaessa, mutta riski ei tarkoita sitä, että kaikki tietyn ikäiset naiset saisivat down-lapsen...eikä sitä, etteikö nuori nainen voisi down-lasta saada.

Down ei tarkoita vajaata. Ei down-lapselta puutu mitään, hänellä on jotain enemmän kuin ns. normaaleilla lapsilla.

[QUOTE="Maria";26285457]"Sun kannattaa kaikki mahdollinen jälkikasvu antaa adoptioon, sen verran yksinkertaiselta vaikutat. "

No voi hellanletta, empä taida tehdä näin. :D tai joo, en minä tiedä, saattaisin tehdä abortinkin jos lapseni olisi jotenkin kehitysvammainen. En mä pahalla tarkoita sitä, mutta ei mulla olisi voimavaroja vaan hoitamaan vammaista lasta.[/QUOTE]

Jep, homasin jo ettei sulla ole voimavaroja. Etenkään henkisiä. Häviäjä.

Down-lapsi voi tulla kenelle tahansa. Vasta yli 40-vuotiailla on merkittävän kohonnut down-riski, silti "vain" 5 % 45-vuotiaista ja vanhemmista äideistä saa down-lapsen. 40-vuotiaalla riski on todella pieni, tietenkin jollekin se down-vauva aina välillä tulee, myös nuorille.

Kaupassa käydessäni olen huomannut siellä olevan yhen pojan harjottelemassa jolla on Downin syndrooma. En jotenkin pidä hänestä, en inhoakkaan, mutta vaikuttaa jotenkin lipevältä aina minua katsellessaan ja kielellä nuoleskellessaan huuliaan... kerran yritin koria ottaa siitä pinosta ja riuhtas vaan sen minulta kädestä. Siinä vaiheessa olin kyllä vähän hämilläni !? :G .....................

Lapsikulta, riski toki nousee naisen iän kasvaessa, mutta riski ei tarkoita sitä, että kaikki tietyn ikäiset naiset saisivat down-lapsen...eikä sitä, etteikö nuori nainen voisi down-lasta saada.

Down ei tarkoita vajaata. Ei down-lapselta puutu mitään, hänellä on jotain enemmän kuin ns. normaaleilla lapsilla.

Enemmän :O kromosomi. Miksi on väärin tuomita ihmistä joka ei halua vammaista lasta, tai miksi on väärin tuomita ihminen joa tietää saavansa vammaisen mutta synyttää silti.
Mitä me ollaan sanomaan kenenkään jaksamisia, jokainen tietää ja tuntee itsensä, jokaisella on oma päätösvalta, mitä tässä tuomitsemaan toinen pitää mitä luoja tuo tullessaan ja toiselle suotakoot oma oikeus päättää omasta kehostaan

No mä ymmärrän, että vammaisen lapsen kanssa on vaikeampaa. Itse yrittäisin, mutta en oman terveyteni (henkisen tai fyysisen) kustannuksella.. Se ei olisi oikein lastakaan kohtaan :( Todella läheltä seurannut serkkuni kehitysvammaa (ei down), ja hän sitten kuoli 7 vuotiaana...

En kyllä koskaan abortoisi yhtäkään raskautta, jos ei nyt ihan omasta hengenlähdöstä kyse..

Miksi teit tämän avauksen? Ihan vaan loukataksesi? Anna mä arvaan,sä haluut jonkun ihQPissisBejben jolle sä voit pukee ihanii prinsessakuteita ja ottaa siis niin ihqui posekuvii galtsuun ja faceen?++!!!11!!

Veikkaan että down-lapsi olisi monille suurempi ilonaihe kuin sun olemassaolosi.

Emmä pahaa tarkoita sillä etteikö mulla ole voimavaroja erityislapsen hoitoon, ei vain ole. Mut mitäs te sitten siitä mulle urputatte, olkaa itse ylpeitä itsestänne jos teillä on

[QUOTE="Maria";26285457]"Sun kannattaa kaikki mahdollinen jälkikasvu antaa adoptioon, sen verran yksinkertaiselta vaikutat. "

No voi hellanletta, empä taida tehdä näin. :D tai joo, en minä tiedä, saattaisin tehdä abortinkin jos lapseni olisi jotenkin kehitysvammainen. En mä pahalla tarkoita sitä, mutta ei mulla olisi voimavaroja vaan hoitamaan vammaista lasta.[/QUOTE]

Oletko miettinyt sitä, onko mahdollisesti syntyvällä "terveellä "lapsella voimavaroja
hoitamaan kaltaistasi "äitiä"?

Toivon hänellekin hyvää adoptiota... jos nyt joku kanssasi suostuu lapsen tekemään.

_
:)

Helppo se on sanoa, ennen kuin se lapsi on siinä sylissä. Oli se vammainen tai ei niin oma se on ja omassa mahassa kannettu.

[QUOTE="Maria";26285457]

No voi hellanletta, empä taida tehdä näin. :D tai joo, en minä tiedä, saattaisin tehdä abortinkin jos lapseni olisi jotenkin kehitysvammainen.[/QUOTE]

Eikö se abortti olisi suhteellisen haasteellista tehdä lapsen kehitysvammaisuuden johdosta, kun kehitysvammaisuus kuitenkin selviää vasta lapsen syntymän jälkeen?

[QUOTE="Maria";26285518]Emmä pahaa tarkoita sillä etteikö mulla ole voimavaroja erityislapsen hoitoon, ei vain ole. Mut mitäs te sitten siitä mulle urputatte, olkaa itse ylpeitä itsestänne jos teillä on[/QUOTE]

Ihmisellä, jolla ei ole voimavaroja rakkauteen, ei ole voimavaroja rakkauteen.
Turha siihen rakastettavan"erityisyyttä" sotkea.

Rakastamaan kykenevän ihmisen kapasiteetti ei ole kiinni rakastettavan helppoudesta.

:)

Tylsyyttäni halusin herättää vaan keskustelua ja liikun täällä palstoilla. Niin, sitä mieltä minäkin olen, että mielummin abortti tai ADOPTIO, kuin se et jos tietää ettei itse välttämättä sitä taakkaa jaksa, et siinä menis myös oma terveys ja jos se oma jaksaminen on kantilla, niin miten jaksais olla hyvä äiti... ja kaikenlisäks vielä erityislapselle... eiköhän se lapsi siinä kärsis, eli mä haluan ajatella vaan lapsen parasta. Mulla ei oo ongelmaa hyväksyä erillaisuutta jne. Tässä on kyse vain siitä ettei mun omat voimavarat luultavasti oikein riittäisi. Ja juu, ei mulla myöskään ole tarve otella lapseni kanssa mitään IhQ kuvatuksia minnekkään faceen ymsyms et höpöhöpö taas ..

Alkuperäinen kirjoittaja kaharin äiti;26285515:
Enemmän :O kromosomi. Miksi on väärin tuomita ihmistä joka ei halua vammaista lasta, tai miksi on väärin tuomita ihminen joa tietää saavansa vammaisen mutta synyttää silti.
Mitä me ollaan sanomaan kenenkään jaksamisia, jokainen tietää ja tuntee itsensä, jokaisella on oma päätösvalta, mitä tässä tuomitsemaan toinen pitää mitä luoja tuo tullessaan ja toiselle suotakoot oma oikeus päättää omasta kehostaan
Ihan ekana voisit näyttää mulle sen kohdan, missä tuomitsin ketään? Tai siis, et sä pysty sitä näyttämään, koska niin ei ole tapahtunut.

Mitä ko. aiheeseen tulee, niin minä en synnyttäisi vammaista lasta tietoisesti, siis jos vammaisuus selviäisi jo raskausaikana. Jos taas niin käy, että luontoäiti kaikessa viisaudessaan päättää meille vammaisen lapsen antaa, niin otamme hänet vastaan ja rakkaudella parhaamme mukaan hoidamme. Ja varmasti kasvamme hänen myötään ihmisinä ihan hirmuisen paljon.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Jos olisin saanut alkuraskauden seulonnoissa tietää että lapsella on kehitysvamma tms, olisin tehnyt abortin.

Nyt kun synnytykseen on enään viikkoja, tiedän jo varmaksi että mitä sieltä ikinä tuleekaan niin se tulee olemaan minulle maailman tärkein ja rakkain. Enkä varmasti luopuisi siitä henkeni uhallakaan.... Oli se sitten vammainen tai sairas niin nyt siitä on jo tullut meidän oma vauva.

[QUOTE="Maria";26285518]Emmä pahaa tarkoita sillä etteikö mulla ole voimavaroja erityislapsen hoitoon, ei vain ole. Mut mitäs te sitten siitä mulle urputatte, olkaa itse ylpeitä itsestänne jos teillä on[/QUOTE]

Mulle äiti opetti kotona että ihan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen julkisesti. Muistaakseni noudatin tätä sujuvasti jo viisivuotiaana. Sun aivot puolestaan näkyy piereskelevän jatkuvasti oikein kananmunatuhnuja,mutta sitähän ne herneet taitaa teettää.

Mutta ehkä sulle tuli jotenkin parempi olo kun sait yrjötä ulos tän mieltäsi askarruttaneen asian?

Tai sit provoyrityksenä samaa kastia kuin "SUN ÄITILLÄ ON SYÖPÄ!!11!! NAURETAA YHESSÄ!11?++ HAHAHAHHAHAHAAH!!!!!!"

Voihan sitä etukäteen kaikkea ajatella, mutta totuus on se, että kukaan meistä ei seulonnoista huolimatta voi tietää syntyykö ns. "terve" lapsi vai ei. Ja vammat/sairaudet voivat ilmetä myöhemminkin kuin vauvana. Toki sitä voi aina miettiä miten itse toimii jos seulasta jotain ilmenee...

Niin sitäkö että, en osaisi edes sitten rakastaa ja kasvattaa hyvin sitä tervettä lasta ja olla sille hyvä äiti? Saanen huomauttaa, asia ei mene näin. Terveen lapsen kanssa mä jaksaisin ihan eritavalla kuin erityislapsen ja sillon kykenisin varmaan olemaan erittäin hyvä äiti. Minä uskon/luulen, että ei kukaan lähde yrittämään lasta toivoakseen siitä vammaista, eiköhän meillä kaikilla ole päämääränä ja toivottuna ajatuksena se että sieltä syntyisi terve lapsi... eikä varmaan numero ykkösenä itsensä kannalta, se nyt on ihan olematon seikka, MUTTA HÄTÄ ON SIITÄ LAPSESTA JA HÄNEN KANNALTAAN OLISI IHANTEELLISTA ETTÄ HÄN SYNTYISI TERVEENÄ JA SAISI TERVEEN, ONNELLISEN, PITKÄN ELÄMÄN. Ja voihan erityislapsikin olla onnellinen, en minä sitä sano. Mutta kuten totesin, jos kehitysvammaisuuden saisi tietää jotenkin siinä vaiheessa että voi abortoida niin tekisin abortin, mutta jos se selviäisi vasta myöhemmin niin sitten menisi adoptioon... Älkääkä vain luulko, että ne minulle helppoja päätöksiä olisi, eiei, ihmisenä olen herkkä ja todella sydämmellinen... mutta täytyy ajatella myös omaa jaksamistaan! :(

Ihan ekana voisit näyttää mulle sen kohdan, missä tuomitsin ketään? Tai siis, et sä pysty sitä näyttämään, koska niin ei ole tapahtunut.

Mitä ko. aiheeseen tulee, niin minä en synnyttäisi vammaista lasta tietoisesti, siis jos vammaisuus selviäisi jo raskausaikana. Jos taas niin käy, että luontoäiti kaikessa viisaudessaan päättää meille vammaisen lapsen antaa, niin otamme hänet vastaan ja rakkaudella parhaamme mukaan hoidamme. Ja varmasti kasvamme hänen myötään ihmisinä ihan hirmuisen paljon.

Sori, ajatus oli rajata tekstiäsi ja ei sinua syyllistää :( Anteeksi jos sait sen kuvan minusta, pirun päänsärky kun silmät hyppii ja kirjaimet sen mukana.

Aiheeseen,
en minäkään olisi tietoisesti synnyttänyt vammaista mutta niin vaan kävi :(
ja kaikille tiedoksi olin 21v tervettä odotettiin jne.

Yhteistyössä