MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *toukokuussa*

Vitsit kun on hieno päivä ja mulla 5 päivän loma! Pitäis kotitöitä tehä, mutta oikeesti tää väsymys on ihan kauhiaa! Koiran kanssa käytiin aamulla tunnin lenkki eikä edes mitään reipasta vauhtia menty, kun silläkin (vanhalla raasulla) oli joku haaveiluvaihde päällä.. Oli aamulla hyvä ajatus mielessä, että oisin parvekkeen lasit pessy, mutta sitte ei vaan jaksanu. Tulee niin huono omatunto, kun mies on töissä ja ite vaan "laiskottelee" kotona. Oonko mä tässäkin suhteessa erilainen, ettei vaan sitä toisen kolmanneksen energiapaukkua tule???! :mad:

Noista seulatuloksista kun on puhuttu, niin mulle kätilö sanoi, että jos jotain on vinossa, niin sitte he soittaa, mutta muuten heistä ei kuulu mitään. Ei siis kirjettäkään tullu. Kai siinä säästetään. Mulle riittää, että kaikki on ok. Minkä takia pitäis skitsota joidenkin suhdelukujen takia..?

Ekakertalaiset. Ootteko käyny perhevalmennuksissa? Mä lupauduin viime neuvolassa ja sain ne ajat, mutta ei me sitte ookaan jaksettu mennä. Miehen siskopuoliki sanoi, että hän kävi siinä ekassa vaan ja aika turhalta jutulta vaikutti. Ennemmin hän ois kaivannu synnytysvalmennusta. Järjestetäänkö missään synnytysvalmennusta? Vaikka siinä lapussa luki, että perhe- ja synnytysvalmennus, niin ei siellä mitään sellaista aikaa ollut. Mun mielestä se ois kuitenkin aika tärkeä. Vai?

Joo, pitäis kait tässä koittaa jotain touhuta. Ehkä se on vaan siitä alottamisesta kiinni...

mnica ja möntti 15+6 (luulisin...)

Noista seulatuloksista täälläkin kätilö sanoi, että jos jotain on vialla, niin soittavat viikon sisällä, mutta jos ei mitään kuulu niin kaikki on ok.
Neuvolaan tuli kuitenkin joku lappunen sieltä, missä oli eritelty kaikki verikokeiden ja muiden tulokset ja laskettu riskiluku. Käytiin sitten se lappu neuvolan tädin kanssa läpi ja merkattiin neuvolakorttiin riskiluku. Lappunen jäi sinne arkistoihin.
Ja mulla siis ikäriski oli 1:1500 mutta kun otetaan kaikki verikokeet yms huomioon niin 1:18000.

Mutta nyt lähdetään pojan kanssa ulos nauttimaan ihanasta auringosta! =)
Illalla varmaan palailen paremmalla ajalla.. :wave:

kiukuttelija 15+2

Viimeksi muokattu:
hengissä ollaan.. onpahan ollut varsin elimistöä puhdistavaa olla vatsataudissa, molemmmista päistä lentänyt :( nyt viimeiseen kolmeen tuntiin ei ole tapahtunut mitään, uskaltauduin hiukan maistelemaan mustikkakeittoa...
onneksi kokkasin eilen ruokaa niin, että on tänäänkin perheelle...

koitan tässä horroksessa jotain kommentoida..

jälkisupistukset jokaisesta synnytyksestä pahentuneet ja viimeisin oli jo aivan helv.....tilliset... monta päivää synnytyksen jälkeenkin vielä imettäessä poltteli. onneksi osastollakin antoivat heti särkylääkettä kun pyysin. taju meinasi lähteä kun niin valtavat poltteet oli. seuraava on sitten varmaan jo niin että kipu-tippaan heti vauvan synnyttyä ;) ja mullahan tuli vielä vuorokausi kotiin lähdöstä kohtutulehdus, mikä sitten lisäsi kivut taivaisiin paranemis-vaiheessa..

synnytysvalmennus se mitä ite esikoisen aikaan kävin, ois enemmän saanut tietoa kirjastostakin! viime vuonna oisin päässyt valmennukseen myös, koska edellisestä on niin kauan aikaa, mutta mitä mä sinne menny oisin. kyllä ne vauvat sieltä syntyy ilman että istuu kerta viikkoon jossain monen äidin kanssa. tai kattoo jonkun synnytysvideon, missä huudetaan niin paljon kuin ääntä lähtee.
oon vähän sitä mieltä, et neuvolan ja netin ja lehtien välityksellä saa parhaimman infon, synnytyksen vaiheista ja kivunlievityksen mahdollisuuksista. jokainen kokee sen kivun ja kaiken muun niin eri tavalla,
tuolla valmennuksessa oisi näytetty sellanen DVD, jonka sain sitten kotiin itelleni. just niin. AIVAN turha !!

väsymys se voi olla odotusaikana voimakastakin, mutta kannattaa ainakin ulos mennä vaikkei mitään muuta jaksaisikaan tehdä.

jaaha, sitten loppui multa virta... jatketaan taasen :x

Huomentapäivää!

Eka hehkutus, toinen päivä ilman pääkipua.. Tää on jotain niin luksusta. Pikkuneitin kans käytiin kävelyllä ja mukaan tarttu pussillinen mansikantaimia, miestä kotiin odotellessa :kieh: Se niin tykkää ku järkkään sille pikku ylläreitä aina iltapuuhiksi.... :rolleyes:

Synnytysvalmennus,perhevalmennus.. Mikä lie.. Neitistä niitä oli vaan en käyny yhdessäkään. Kaikki mikä mieltä askarrutti sain selville neuvolasta tai äitipolilta, netistä.. Synnytys hieman jännitti ja pelkoasioissa soitti oyssin kätilö jonka kans ihan vaan puhelimessa juteltiin vaihtoehdoista ja he sillon kirjas papereihin jännityksen ja toiveen siitä epiduraalista ym.. Jännitys osottautuki aivan turhaksi koska kaikki meni aivan loistavasti ilman mitään kipuja ym.
Myöskään jälkisupistuksista en osaa sanoa. Niitä ei ollu ja toiv ei tule nytkään.

seulantatuloksen kertoi ja laski silloin samalla ku ultrassa käytiin, se oli normaali ja luvun kyllä kertoi mutta en minä sitä muista.. :)

Näin viimeyönä ekan painajais unen koskien synnytystä.. Johtuu varmaan siitä että eilen lueskelin jotain ketjua mihin oli kirjotettu synnytysten kestoja ekalta,tokalta ym. Mulla olis eka tullu kotiin jos en olis lähteny. Lähdin vain tarkastettavaksi vähän hassun tuntemuksen takia mahassa ja olinkin jo auki 4cm siinä vaiheessa.. Supistukset ei ollu kovinkaan kipeitä, maha ei menny kovaksi eikä niitä saatu edes käyrällä mitattua.. epiduraalin silti otin ja se vähäinenkin tunne hävisi ja loppu meni ilman mitään tuntemuksia ja neiti oli hetkessä sylissä.. Koska kaikki meni niin hyvin, liian hyvin ja ainut kammo jäi tiputus piikistä :D oon miettiny että nytkun asutaan kauempana ja jos tajuanki lähteä liian myöhään niin sehän tulee matkalle.. tai en tajua lähtä ollenkaan :D vaikka matkaa vain puolisen tuntia mutta ne ajat mitä jotkut kirjottanu on niin huimia :D Se jäi kummittelemaan takaraivoon... Ja sitten hiipi samalla ajatus etten voi päästä niin helpolla toisella kertaa joten taas kylvän jotain kauhuleffan pätkää mielessäni ja kohta taas panikoin koko asiaa... :D

Löysin kaapista yhdet mammahousut.. Taivaalliset päällä eikä purista mistään.. Pitäis kesäksi jostain hommata lisää mutta mistä? elloksen valikoima oli surkea, hm koot oli loppu ja viimeksi liikkeessä kävin mutta sielläkin oli isommat koot loppu.. Mistäs muualta kohtuu hintasia voi katella?
FB kirppiksillä olen jotain seurannu mutta jotkut pitää käytetyistä niin hirveitä hintoja että samaan hintaan saa uudet.. yhet caprit sieltä löysin 7e, niitä odotellessa ja lämpimiä ilmoja.

No en mäkään mitään toisten synnytysvideoita haluais katellla! Ehkä siitä valmennuksesta oisin halunnu vaan kontaktia niihin muihin tuleviin äiteihin ja käytännön tietoa. Saahan esim. täältäkin vertaistukea, mutta onhan se fyysinen läsnäolo aina parempi. Ehkä se valmennuskin on vielä väärä sana...joku odottavien mammakerho ois hyvä :D Isukeille vois olla sitte joku samantyyppinen missä ne vois vaihtaa ajatuksia mm. rattaiden, sänkyjen, kaukaloiden yms. hankkimisesta ja ennenkaikkea purkaa sitä hämmennystä mitä odottava emäntä saa aikaiseksi mielialoillaan. ;)

Kai tää tietoliikenneaikakausi on muuttanu näitäki juttuja, että niin paljon voi ite ottaa selvää ja sitte neuvolasta ja synnäriltä saa loput mitä henkilökohtaisesti tarvii ja haluaa.

oma napa. Sain kuin sainki itelleni vähän virtaa ja jotain saanu täällä tehtyäki. Ja nyt taitaaki olla aika ottaa lasagne uunista! Joskus sortuu näihin puolieineksiin, vaikka yritän mahdollisimman paljon tehä kaikki alusta asti ite. Seuraavalla kerralla sitte lasagneki pitemmän kaavan kautta...

Ruokavalio. Ootteko muuten muuttaneet ruokatottumuksia nyt miten paljon? Esim. syötte vähemmän tuotteita mitkä sisältää keinotekoisia lisä- tai väriaineita?

Iik, mut nyt se lasagne! ->

Neuvolassa tuli käytyä ja hyvin kuului pienen sydänäänet. :) Oli näköjään muutettu se laskettu aika, vaikka oli vaan päivän ero. Eli jos sen nyt sitten päivittäisi tuonne listaan, eli LA24.11

Moni täällä maininnut tuosta np-ultrasta, mitä kaikkea on mittailtu ym. Meillä ei muuta kerrottu kuin tuo niskaturvotus ja näyttihän se kätilö missä kohtaa sen sydämen lyönnit näkee. Mistään muusta ei ollutkaan puhe. Paitsi, että ilmeisesti sitten kaikki oli hyvin. Eikä myöskään mistään kohdun tai istukan asennoista tai paikoista ole ollut mitään puhetta. Oletan vaan että kohtu on eteenpäin kallellaan, kun maha jo näkyy senverran. Kotidopplerilla on äänet kuulunut jo useamman viikon, en tiedä kertooko tuo sitten mitään. Ilmeisesti ei sitten istukka ainakaan siinä edessä ole. Eli saa nyt nähdä milloin niitä liikkeitä alkaa tuntemaan.
Seuraava neuvola onkin sitten vasta reilun kuukauden päästä. Jospa tuo mieskin sitten tulisi mukaan, kun on meillä kesäloma silloin just alkanut. Nyt jos lähtisi ulos katsomaan miten nuo puuhommat edistyy ja jos itsekin koittaisi olla edes vähän siellä hyödyksi. Omakotitalo asumisen riemuja nää hommat, mutta eipä tuo haittaa. Joku aika sitten kaadettiin toistakymmentä puuta tuosta metsän laidoilta ja nyt sitten puuta on ihan kiitettävästi.

Ruokavalio olen muuttanut jonkun verran. Mitään makeutusaineita en syö vaikka jotkut olisivat sallittujakin. Silti pidän niitä myrkkyinä joihin en raskauden aikana koske. Tietenkin neuvolan ei-sallitut jää syömättä kuten esim. graavilohi josta pidän ihan hirveesti. Tykkään terveellisestä ruoasta ja normaalioloissakin pyrin syömään proteiinipitoisesti (rahkaa,raejuustoa,kalaa, kanaa) ja vain hyviä hiilareita eli kokojyvätuotteita. Kasviksia paljon! Jostain luinkin että mahdollisimman monipuolinen ruokavalio odotusaikana totuttaa beibiä erilaisille ainesosille ja allergiat vähenee. Lapsilla ei olekkaan mitään allergioita. En kyllä syönyt näin terveellisesti kun heitä olen odottanut...

Mutta herkuille olen perso ja niitä on tosi vaikea vastustaa näin raskaana...esim. tänään alkoi tehdä mieli jäätelöä ja sitä oli heti saatava! Oiskohan tuolla jotain osuutta tähän painonousuun..?

Nelli 13+4

Pitkästä aikaa ehdin koneelle ja kirjoittelemaan. Olen ollut töissä tekemässä parin viikon sijaisuutta, joten tuntuu, että ei ole ehtinyt iltaisin tekemään mitään ylimääräistä. Muuten siis olen hoitovapaalla kotona. Ja tarkoitus on mennä töihin vasta, kun kakkonen on ainakin sen vuoden. Vaikka mukavaa vaihtelua töissä olo oli. :)

Mulle sais päivitellä lasketuksi ajaksi 7.11. Se oli neuvolan laskujen mukaan ja nt-ultrassa pikkuinen vastasi näitä viikkoja.

Siitepölystä ja nenäkannusta on ollut puhetta. Liputan ehdottomasti nenäkannun puolesta. Alkuun ajatuskin siitä tuntui ihan tyhmältä, mutta kaksi edellistä kevättä selvisin sen avulla ja varmasti ainakin yhden poskiontelontulehduksen olen välttänyt sitä käyttämällä. Onko kenelläkään kokemusta Lastin-merkkisistä silmätipoista? Mulle neuvolalääkäri niitä määräsi ja tänään hain apteekista. Ohjeessa lukee, että käytöstä raskauden aikana on vain rajoitetusti kokemusta ja ennen käyttöä tulee keskustella lääkärin kanssa. Ihmettelin sitä, että miksiköhän tällaset tipat määräsi. Pakko oli kyllä jo laittaa, kun kutina oli jotain aivan järkyttävää. Mitä tippoja te muut allergikot käytätte?

Seuloista tuli viime viikolla kirje, että ei suurentunutta riskiä. :)

PikkunenKakkonen & A-P 14+6 (huomenna poks :) )

Mukavaa helatorstaita kaikille!

Iltaa!

Jälkisupistukset: kait niitä on ollut kahdella ensimmäisellä kerralla, mutta en muista niitä mitenkään pahoina...

Ruokavalio: roskaruoka uppoaa edelleen ihan liian hyvin. Hedelmät ei oikein maistu. Ja illalla on saanut töiden jälkeen väsyneenä rynnätä oksentamaan. Oivoi, kun sitä toivoisi tämän pahoinvoinnin pian loppuvan:/

Nyt olen kiusannut itseäni lukemalla noista sikiöseulonnoista ja olen ihan varma, että tiistaina meidän np-ultrassa näkyy jotain hälyttävää. Tai ainakin riskiluvut hälyttää. Miksi en voi vaan antaa asian olla ja uskoa kaiken olevan hyvin? Ihan kamalaa odottaa vielä melkein viikko, ennenkuin saa tietää tulokset. Pelkään pahinta ja sitä, ettei vieläkään uskalleta kertoa lapsille/muille tulevasta vauvasta, kun joudutaan kumminkin lapsivesipunktioon. Ahdistaa:(

Melanie 12+0

Tänää on ollukki jotenki tosi hyvä päivä, ekaa kertaa sellain ettei oo huono olo ja oon pystyny jopa syömää kunnolla.
Painoki oli alkan laskee. esikon aikana laski -8kg. saas nähä miten nyt käy, mut kyl on tullu loppuvaihees kiloi takasinki.
reilu kolme viikkoa niin olis ultrakin. hiukan jänskättää. nytku on tuo paha olo hiukan kaikonnu ni on alkan miettii et onks kaikki hyvin ja tekis miel hankkii se doppleri.

melanie voi älä nyt.... kaikki on varmasti hyvin!!!! eikä noita kauhutarinoita todellakaan kannattais lukea, odottavalla kun mieli on herkkänä jo muutenkin niin ne vaan suotta jää kummittelemaan mieleen.
tulokset ei ole kuin 80%prosenttisesti luotettavat, ja riskit on punktiossakin.
Koita jaksaa odottaa, ei varmastikaan ole helppoa, mutta kyllä kaikki on hyvin, usko pois.

ruokavalio no ei ole tarvinnut mitään tällä hetkellä muuttaa, kun se muutos tehtiin jo ennen plussaa :) ja karkkipäivä meillä on ollu ennenkin, se on ollu hyvä konsti. itellä on vielä kaiken kukkuraksi sappi-vika, joka korostuu aina näin raskausaikana. TODELLAKAAN ei voi vetää mitä sattuu ...

huolet ja pelot siitä onko vauvalla kaikki hyvin se on kumma juttu, mutta aina kun on käyny ultrassa, lakkaan miettimästä :) en kai osaa jatkuvasti pohtia elääkö vai ei, kun se kerran on nähty, niin luotan siihen että hengissä on. Tuo oksennustauti pisti kyllä miettimään, että miltähän se vauvalle kuulostaa saati tuntuu :D kuperkeikkaa heittänyt varmaan ja miettinyt miksi äiti pitää noin kauheaa mölinää :LOL:
ja tietysti itellä kun on niin monta muutakin huolta päällä, toivon ja luotan että vauva sentään voi hyvin. jos vielä sitä alkaisin murehtimaan, en varmaan pääsisi enää sängystä ylös. elämän on jatkuttava, vaikka arjessa rasitteita onkin vaikka muille jakaa....

RD-odottajia oliko muita meitä täällä kuin minä?

sateinen aamu, ja hiukan huterahko olo vielä... no on kai kun en ole lauantain jälkeen voinut syödä kunnolla....mehukeittoja ja sämpylää... huhhuh... joskos se elämä alkaisi voittamaan...

fourth gift ja ppikku Valpuri 12+1 vai.... miten mä oon niin sekasin näissä päivissä vieläki :D

Sateista helatorstaita

Jälkisupistukset mitä ne on? Ei ole siis mulla tainut olla, toivottavasti nyt ei tulekkaan. Kuulostaa ikäviltä.

Ruokavaliota en ole mitenkään muuttanut, normi kotiruualla mennään. Lapsen takia teen kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja yritetään syödä mahdollisimman paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Tulee ainakin syötyä säännöllisesti. Kalaa tulee syötyä ihan liian vähän, lapselle ei oikein kelpaa kuin paistetut muikut ja itselle ne ei oikein uppoa.
Mä en nyt tähän hätään muista mitä raskaana oleva ei saanut syödä, muuta kuin maksa ja graavikala, jotka eivät muutoinkaan mun normaaliin ruokavalioon kuulu. Täytyy varmaan tarkistaa kiellettyjen listaus.

Minuakin persottaa kaikki makea niin kuin nelli-n, mutta sinnikkäästi olen niistä yrittänyt pysyä loitolla, ei vaan passaa ruveta leipomaan mitään, esim. suklaakakkua, nams :D

Melanie75 itsekkin kävin lukemassa noita sikiöseulonnoista kiinnijääneitä, mulle se toi jonkin verran lohtuakin, monta onnellista loppuahan siihenkin palstaan kätkeytyy. Pelko oman pienen hyvinvoinnista on mun mielestä ihan normaalia, mutta tällähetkellä sulla ja pienellä on kaikki hyvin, yritä nauttia siittä. Tsemppiä odotteluun.

Inari & Juri Kakara 13+6

Täällä fourth giftille kohtalotoveri RD:n suhteen. Tai siis mulla jo keväällä 2011 tehty D2 -diagnoosi mutta RD:na tätä periaatteessa nyt hoidetaan. Oon käynyt jo kerran äippäpolin lääkärillä ja kerran viikossa lähettelen sähköpostilla mittaustuloksia. Vähän huonolle tämä nyt omalla kohdalla näyttää että kroppa reagoi raskauteen aika rajusti ja vaikka lääkitys (metformiinit) nostettu maksimiin niin sittenkään ei nuo paastoarvot pysy siellä sallituissa rajoissa. Lääkärikin harmitteli että tuohon paastoon on itse tosi vaikea mitenkään vaikuttaakaan. Muut arvot on mulla tosi hyvät. Varmaan jotku iltainsuliinit kohta saan jos tuo aamuarvo niillä kohenisi. Mites sulla aikaisemmissa raskauksissa? Ootko selvinnyt ihan ruokavaliolla?

Ja kuten tuosta edellisestä voi päätellä niin ruokavalio on todella syynissä. Noiden RD suositusten mukaan yritän syödä. Eineksiä ja noutoruokaa meillä ei ennenkään ole syöty. Yritän tehdä sellaista melko vähähiilihydraattista ja kasvispainotteista kotiruokaa. Proteiiniakaan en saa diabeetikkona syödä kovin paljoa koska käy munuaisten päälle ja mulla siellä jo vähän vauriota. Välipaloina kasviksia, ruisleipää ja viiliä sekä 1-2 pientä hedelmää päivittäin. Suurina mielitekoina itsellä olleet sitrushedelmät ja vesimeloni. Mulla tuota pahoinvointia ei ole juurikaan ollut joten ruoka on kokoajan maistunut. Parina viikkona oli kokoajan nälkä mutta onneksi nyt tasoittunut. Niin ja mullahan tässä jo ennen raskautta reippaasti ylipainoa (onneksi vähän yritysaikana sain jo pudotettua), joten raskausaikana ei saa tulla grammaakaan lisää ja ei kuulemma haittaa vaikka laihtuisinkin hieman. Siinäpä tavoitetta kerrakseen noiden sokerien lisäksi.

Kyselin itsekin neuvolalääkäriltä noista allergialääkkeistä kun apteekissa tyrmäsivät ettei mitään saa käyttää. Neuvolalääkäri sanoi että kaikki suihkeet ja tipat on sallittuja ja tableteista lääkkeet joissa vaikuttavana aineena loratadin olisivat turvallisimpia. Mä olen täällä sinnitellyt enkä ole käyttänyt mitään. Ei ole mulle leppäallergikkona ollut paha kevät ja onneksi tuo koivu ei aiheuta mulle paljoa oireita.

Tsemppiä kovasti kaikille joilla pahoinvointi vaan jatkuu :hug:

Tuna ja sintti 13+3

Viimeksi muokattu:
tunafish ja RD onpa "kiva" että jollain muullakin :)
mä jäin kolmannen odotuksessa paastoarvosta kiinni. arvot oli läpi odotuksen ok, pelkällä ruokavaliolla riitti pysymään kurissa. ja kerta tota sappi-vikaakin on niin ei pääse käsistä lähtemään herkuttelut... vaikka MIELI KYLLÄ TEKEE :stick:
nyt sitten näyttäisi taas paastoarvojen kanssa olevan ongelmaa... päälle viiden menee lähes joka aamu kun mittaan :( ei vielä liian kovia lukemia, mutta itteä ärsyttää...
hedelmiähän ei edes tee mieli, niitä saa syödä RD:nä vain yhden päivässä, ohjeistettiin mua.
marjojakaan ei tee mieli...
mutta tuo ruisleipä on hyvää, vallankin jälkiuunipalat :)
Liikunta alentaa arvoja, mutta nytkin oon niin monta päivää ollut tän vatsataudin peittomana, että ei ole jaksanut pahemmin edes ulkona olla. Yritän pitää ruokapäiväkirjaa lääkärin määräyksestä seuraavaan neuvolaan saakka, ja mittaan 3-4 päivänä vain aterian jälkeiset arvot.
edellisen odotuksen terkkari sanoi että aloitan ajan laskemisen siitä kun aloitan syömisen, mutta nyt neuvolalääkäri sanoi, että vasta siitä aletaan tunti laskea, kun olen lopettanut syömisen. Mulla oli myös tuo kolmas lapsi liki kilon suurempi kuin kaksi edellistä, ja terkkari ei ottanut uskoakseen, että vaikka olikin todettu RD, niin vauvasta ei tule isoa, kun arvot olleet hyvät. Tässäkin on jälleen yksi syy, miksi halusin neuvolaa vaihtaa. Diabetes-hoitajat ja synnärin lääkäri, sekä tämän odotuksen lääkäri ovat kauhistelleet, kuinka mua on hoidettu.
Onneksi vauvalla ei synnytyksen jälkeen ollut arvoissa mitään, ja mullakin se hävisi. Terkkari määräsi esim että vuoden päästä synnytyksestä riittää kontrolli kokeet. Mutta lääkäri taas sanoi että EHDOTTOMASTI korkeintaan puoli vuotta synnytyksestä, koska jos diabetes oikeasti puhkeaisi, niin puolen vuoden kuluttua synnytyksestä se voitaisiin jo havaita, ja alkaa hoitaa ennenkuin tulee ongelmia. Hieno terkkari sanon minä. Eipä tartte enää mokomalle mennä.

paino noniin, kävin puntarilla, ja kuinkas ollakkaan, painan 400g vähemmän jo kuin plussatessa.... hmmm.... eipä ole tämmöstäkään aiemmin odotusaikana koettu :D kyllä tähän asti on tullut kiloja jo vaikka ja kuinka.... onkohan mussa vauvan lisäksi myös lapamato :D no, toisaalta ihan miellyttävää näinkin... kyllä mä aika valaana olenkin itteäni odottaessa pitänyt. solakampi versio passaa vallan mainiosti niin kauan kuin mahollista :)

sadepäivän iloja lasten kanssa siivottiin koko talo :) jipiiii!! he laittoivat yläkerran kuntoon ja imuroivat ja luutasivat sekä pyyhkivät pölyt. Ja minä ahkeroin alakerran. onpa aika kiva kun on raikas tuoksu, kaikki järjestyksessä, pyykit kaapissa... ja huomenna kun on luvattu nättiä keliä, lähdetään vapaapäivän kunniaksi keskustaan :) eikä tartte viikonloppu-siivousta murehtia huomenna :)

Viimeksi muokattu:
Mullakin RD, tosin mitään sen ihmeempiä ohjeistuksia en vielä ole saanut, maanantaina vasta aika diabeteshoitajalle. Paastoarvo mullakin oli just rajalla ja siitähän se sitte napsahti. Rasituksesta on nyt vissin 2 viikkoa, mutta enpä saanut hoitajalle aikaa aikaisemmin.

Painosta en osaa sanoa, et miten on alkuraskaudessa muuttunut. Mulla ei nimittäin oo hajuakaan, paljonko oli juuri ennen raskautta. Mutta ekan ja tokan neuvolan välillä oli tullut 350 g ja nyt oon sitte yrittäny puntaroida joka aamu, ettei pääsis pompsahtaan. Toivottavasti pysyis kohtuu samassa tai vaikka laskiski vähän niin ei haittais.

Eilen tuli kerrottua yhdelle lähimmistä työkavereista (yksi siis jo tietää) ja vastaanotto oli oikein mukava. Vielä ois pomolle soittaminen edessä, se täytynee hoitaa huomenna ja tietysti muut työkaverit sitten sen jälkeen.

Onko kenelläkään hajua, mistä sais mammasukkahousuja? Tää tarttis siskon lakkiaisiin, eikä millään viittis alkaa tilaileen mitään ökykalliita, kun ei ne mulla kestä kun yhen tai kaks käyttökertaa, kun ovat jo rikki.

Täällä ollaan vähän huolissaan, kun edellisestä ultrasta on kohta kuukausi ja neuvola vasta viikon päästä. Toivottavasti pienellä olis kaikki hyvin ja sydänäänet kuuluis taas. Potkuja ei vielä tunnu, vaikka kovasti oon yrittäny kuulostella. Vaan niinhän se neukkutäti sano, et vasta jossain puolenvälin tienoilla ekalla kertaa voi alkaa tuntuu. Vielä siis pitkä kuukausi edessä. Muutenkin olo on ihan ok. Energisestä keskiraskaudesta ei ole tietoakaan, mutta ei myöskään ole kipuja tms.

Pampula84 ja pikkupapu 16+1 (välillä laskuissa sekasin, mutta nyt pitäis olla oikein)

jälkisupistukset ai kauheeta!! Ne oli hirveempiä kuin ite synnytyssupistukset varsinkin kakkosesta. Tuskaista! Etenkin kun imetti niin sattu niin että kyyneleet valu silmistä. Ne oli ehdottomasti karmein kokemus koko raskaudesta ja synnytyksestä!

Ruokavalio on perus kotiruoka. Salaatti + hedelmät kuuluvat jokapäiväiseen ruokavalioon, joten muutettavaa ei ole ollut. Herkkuja syödään aika harvoin, tietty nyt kesäaika lähenee ja jätski maistuu entistä paremmalle. Pääsääntöisesti teen itse kaikki ruuat, joskus tietysti turvauduttava puolivalmiisiin/valmiisiin pöperöihin. Olen alkanut oikein taas innostua kokkailusta ja harvase päivä etsin reseptejä ja kokeilen uusia ruokia =)

Toivon, että nytkin jaksaisi itse vääntää soseet ja käyttää kestovaippoja (niitä jäänytkin mukavasti) osittain kestoiluna, mutta voi olla ettei se niin sitten mene.. hihi, tulee mietittyä jo tulevaisuutta kovasti :) en siis stressaile tai mieti onko kaikki hyvin vai ei, vaan oletan kaiken olevan hyvin ja vauvan kainalossa marraskuussa, kunnes toisin todistetaan :heart:

Painoa tullut varmaan n. 3kg :O molemmista noussut 15kg tietämille, että samoissa mennään nytkin. Mutta siis BMI 20,5 (tai jotain sitä luokkaa) ennen raskautta eli ei haitanne vaikka nouseekin.

Supistelee edelleen. Onneksi ensi viikolla on neuvola, niin pääsee juttelee asiasta. Viimeksi neuvola ollutkin pari kuukautta sitten. Kauhean harvoin mun mielestä. Eikä mulla ole mitään käsitystä, koska on ensimmäinen neuvolalääkärin aika. Mulla oli aika jännä terveydenhoitaja kun kävin ekaa kertaa, taitaa nyt olla sama. Jotenkin ei natsannut kunnolla, ihan mukava oli ei siinä mitään. Mutta jotenkin sellanen..hmm.. en mä tiiä. Kollega kun olen, jos se vaikutti.

Masu kasvanut ihanasti. Pyöristynyt ja kaunistunut tietysti :heart: Näkyy selkeästi. Parit omat lantiomalliset farkut menee jalkaan, mutta muuten täysin mammahosuilla mennään. Tarttis vielä huudella/ostella pitkähelmaisia paitoja/tunikoita, kun perus t-paidoista maha vilkkuu jo. Turvotustakin esiintyy ajoittain. Mutta muuten pientä kuplintaa tuntuu ja ihan kuin joskus ihan mottasu ja vointi on hyvä. Energisyydestä en nyt puhu, mutta ihanaa kun pahoinvointia ei enää ole, nukun hyvin.. on tää vaan niin ihanaa aikaa!

hevosenkenkä 15+2

mammahousuja edullisesti ihan kirpparilla käynyt oon, joissain kirppareilla on erikseen tehty äitiys-osastokin :) niistä saattaa löytää tosi edukkaastikin. kesäksi oon metsästämässä lyhyttä farkkuhametta :) vaikka onkin raskaana, inhoan telttoja ja tunikoita... tykkään ennemmin näyttää mahan, ja olla oikeasti raskaana, enkä viihdy tunikoissa kyllä muutenkaan. mä näytän niissä lihavalta. ;D

mammasukkahousuja Lindexillä on ainakin tähän asti ollut :)

tunafish oi onnea sydänäänistä :heart:

kai se ois pakko käydä tota raitista ilmaa nuuhkasemassa, vaikka olotilaan tulikin takapakki, taisin rehkiä aamupäivästä liikaa... nyt on sit lämpöä ja tosi heikko olo. miksei sitä viisastu vanhetessaan :D

jälkisupistukset siis nimenomaan imettäessähän ne tulee :) ensimmäistään saavilla ei ole kovinkaan hätää, ite tiedän varautua jo... huhhuh :D

kestovaipat ei sitten OLLENKAAN meidän talouden juttu....

soseet itse olen joka vauvalleni tehnyt, välistä tuonut vaihtelua kun ostanut kaupasta. tai jos ite on huonossa kunnossa, ostetaan kaupasta valmista. ei siihen kuole, ja lapsellekin kiva kun välillä saa jotain ekstraa :D

hevosenkenkä ja supistukset siis supisteleeko sua levossakin? vaikka et oisi rasittanut itseäsi? hmmm... toivottavasti menee kuitenkin ohi ja kaikki on hyvin.

Jälkisupistelusta kyllä miule ainakin tuli noita ekanki älkeen joten kannattaa ensikertalaisenakin niihin varautua,mutta uskon myös sen et mitä useampi synnytys sitä kovemmat jälkisupistelutki.

täällä ei kyllä auta noi allergia nenäsumutteet tai silmätipat.. loppus jo tää siitepölytys : /

rontti1 13+4

Ruokavaliota en ole hirveämmin alkanut muuttelemaan. Toki kieltolistalla olevat olen jättänyt pois, mutta noin muuten on aika sama meininki kun ennen raskauttakin. Makean syöntiä pitäisi edelleen vähentää, mutta muuten olen aika hyvällä mallilla. Tähän mennessä paino on noussut noin 1,5kg eli ihan siedettävissä lukemissa. Talven aikana pudotin painoa 15kg ja nyt siis selvästikin tulee varmaan kaikki takasin. Saa nähdä sitten synnytyksen jälkeen, mihin lukemiin se paino asettuu. Koitan vain ajatella siten, että onnistuin painonpudotuksessa kerran, ja onnistun toistekin jos tarve vaatii.

Neuvola olisi maanantaina, ja tällä kertaa pääsee tuo mieskin mukaan. Seuraava ultra vasta juhannuksen jälkeen.

Liikkeitä on siis alkanut tuntua jo ihan mukavasti. Ihme kyllä, odotin tuntevani niitä vasta tuolla rv 20 tienoilla, kun ensikertalainen olen. Mutat aina mukavampi näin. :D

Acacia ja toukka 15+2

JEEE, huomenna vihdoin odotus palkitaan ja pääsen ensimmäiseen ultraan. Sitten kun se on ohi niin voin alkaa nauttia raskaudesta ilman pelkoa että vatsassa ei olekaan mitään elävää. Aika on vasta 13.30 että on siinä aikaa vielä sitä odotella.

Mammavaatteet Mä olen muutamia huutanut huutonetistä ja pari päivää sitten kiertelin kirpparilla niin satuin löytämään vaikka mitä. Kolmet caprit,parit paidat ja hameen.

Pahoinvointi alkaa mullakin jo helpottaa ja väsymys häviämään. Tosin muutamia ruokia en voi edes miettiä kun alkaa etoa, esim. aiemmin mun herkku savukala on tällä hetkellä aivan yök!

Niipa 12+4

Perhevalmennuksesta ei olla neuvolassa vielä edes puhuttu, mutta kuulemani perusteella voi olla että me jätetään väliin se..

Np-ultrasta; niskaturvotus mitattiin sekä sitten kätilö puhui reisiluun mitasta, mutta näköjään ollut normaalit kun ei mitään noista muista mitoista maininnut. Ainiin, tais se päästäkin mittailla jotain..
Eikä kätilö maininnut istukan sijainnistakaan mitään... mä kun olisin halunnut tietää mutta unohtu sitten kysyäkkin.

Kotidopplerista on se vaan niiin hyvä hankinta ollut. Nyt on päivittäin saanut kuulla sitä ihanaa jumputusta. :heart: Vaikka mä lupasin itelleni että np-ultran jälkeen en enään murehdi turhia että onko vauvalla kaikki hyvin yms.
Mutta kyllä sitä on tullut mietittyä. Doppleri rauhoittaa mieltä. :heart:

Vatsa kivuista, ne on tullut nyt kuvioihin. Vaikkakin en tiedä voiko nyt varsinaisesti kivuista puhua, mutta ei se hyvältäkään tunnu. Välillä menkkamaisia kramppeja, ja sitten muuten vaan viiltäviä kipuja. Oisko noi nyt sitten niitä kohdun kasvukipuja tjms..(?)

Ihana kun moni tuntee jo liikkeitä, vaikee kuvitella että meikäläinenkin saattais tuntea jo ekat liikkeet ihan muutaman viikon sisällä... :heart: Vaikka asennoidun kyllä siihen että voi tuntua vasta siellä rv20 tienoilla..

Töissä kertomisesta eilen paljastettu asia esimiehelle, ja turhiahan mä pelkäsin. Muutenkin on sattunut kohdallle aivan ihana esimies, onnitteli ja huomasi että on aidosti iloinen mun puolesta. :) Ja sanoi että heti jos tuntuu liian raskaalta niin tuuthan sitten heti sanomaan, niin keksitään sulle jotain kevyempi hommia.
Hyvä fiilis jäi kertomisesta. Työkavereista ei tiedä sitten kukaan vielä, ei ole vielä vaan sattunut hyvää kohtaa kenellekkään asiasta kertoa.. No aikansa kaikella. :)

Lily_ + kundi 13+4

Hehee :D Meillä on nyt sitten kertalaakista pinnis, hoitopöytä ja turvakaukalo :whistle: Jes, enää ei oo montaa hankintaa :)

En vaan millään tiedä että mihin noi tavarat mahtuu säilytykseen, vielä puoli vuotta aikaa ennen ku vaavi tulee............. :headwall: No.. Eiköhän ne johonkin nurkkaan saa seisomaan..

• Tykkää
Reactions: *metsätähti*
kerpele no sä oletkin ajoissa liikkeellä :D hyvä se sit toisaalta on valmiina olla, mä tuskin hankin taaskaan yhtään mitään ennen kuin on noin kuukausi laskettuun aikaan....

lily oi sullakin noin kiva esimies :) tekee todella paljon motivaatioon olla töissä vielä, se että miten tähän asiaan johtoporras suhtautuu.

acacia onnea hyvin tuntuvista liikkeistä jo noilla viikoilla :) se on kyllä ihanaa kun ne alkaa olla selkeesti tunnettavissa!!!

Yhteistyössä