Porukka näköjään ei sitte opeta lapsilleen pukeutumiskäyttäytymistä

*huokaisee helpotuksesta*
:D

Meilläkin on sellaisia käytössä ns. kaupunkivaatteina (ja varmaan poika laittaa sellaiset esim. pk:n kevätjuhlaan). Mutta en osaa ajatella niitä suorina housuina, mulle suorat housut on nimenomaan puvun housut, ja sellaisia vierastan poikalapsella.
No mä taas kutsun niitä tumman puvun housuja nimellä juhlahousut, suorat housut käsittää taas kaikki siistit puuvillahousut. Ja kauluspaitojakin on monenlaisia, kommenteista päätellen jotkut vissiin kuvitteli pojan menneen sinne valkoinen tärkätty kauluspaita päällä ja kraka kaulassa. Näin EI ole. Mä kutsun kauluspaidoiksi kaikkia paitoja joissa on ne kaulukset ja meidän pojalla ainakin on niitä monenlaisia. ON juhlakauluspaita ja sitte sellasia rennompia,yleensä värillisiä tms kauluspaitoja. En käsittääkseni ole missään kohtaa väittänyt laittaneeni lapsen teatteriin juhlavaatteissa vaan nimenomaan siisteissä vaatteissa jotka siis sijoittuu juhlavaatteiden ja arkivaatteiden väliin.
 
No mä taas kutsun niitä tumman puvun housuja nimellä juhlahousut, suorat housut käsittää taas kaikki siistit puuvillahousut. Ja kauluspaitojakin on monenlaisia, kommenteista päätellen jotkut vissiin kuvitteli pojan menneen sinne valkoinen tärkätty kauluspaita päällä ja kraka kaulassa. Näin EI ole. Mä kutsun kauluspaidoiksi kaikkia paitoja joissa on ne kaulukset ja meidän pojalla ainakin on niitä monenlaisia. ON juhlakauluspaita ja sitte sellasia rennompia,yleensä värillisiä tms kauluspaitoja. En käsittääkseni ole missään kohtaa väittänyt laittaneeni lapsen teatteriin juhlavaatteissa vaan nimenomaan siisteissä vaatteissa jotka siis sijoittuu juhlavaatteiden ja arkivaatteiden väliin.
Tässä oli joku kielimuuri selkeästi :). Mä meinaan näin sieluni silmillä puvun housut ja tärkätyn valkoisen kauluspaidan :ashamed:. Sori.

Meidän pojalla on myös monenlaista paitaa, jossa on kaulukset. On pikeepaitoja, sitten sellaisia "collegepaitoja" (tai trikoota ne kai on) jossa kaulukset, tuplahihapaitaa jossa mukamas päällekkäin kauluspaita ja trikoopaita, ruudullisia värikkäitä kauluspaitoja joissa joku katu-uskottava printti...ja sitten pari jäykistelypaitaa: valkoinen ja valko-harmaaraidallinen.
 
Lapset ovat lapsia. Meillä ei ainakaan puhettakaan, että lähtisi juhlatamineissa keskenään eskariin/kouluun. Ei siellä ole kenelläkään aikaa vahdata, että onko ne vaatteet sitten päällä (jos mukaan antaa) tai leikitäänkö ne päällä sitten mutakossa etanoita keräämässä.

Voihan sitä tapakasvatusta ja pukeutumista opettaa ihan sitten niillä kotoa tehdyillä reissuilla, jos haluaa.
No nämä ei menneet kouluun vaan me vanhemmat kuskattiin suoraan teatterille ja takas. Oli vain ja ainoastaan se teatterireissu sille päivää.
 
Mun kohta 12-vuotiaani yhdet lempihousut ovat todella virttyneet ja aika kamalat colegehousut. Ei pukeudu niihin jokapäivä. On aamuja, jolloin pukeutumiseen menee toosi pitkä aika ja asukokonaisuutta valitaan pitkään ja aamuja, jolloin vetäistään ne karmeat lököttävät colleget jalkaan.
Minä en estele, enää. En jaksa käyttää energiaani siihen. Ajattelen, että lapsi on sen verran iso, että jos kehtee mennä niissä kouluun- menköön.
 
Tässä oli joku kielimuuri selkeästi :). Mä meinaan näin sieluni silmillä puvun housut ja tärkätyn valkoisen kauluspaidan :ashamed:. Sori.

Meidän pojalla on myös monenlaista paitaa, jossa on kaulukset. On pikeepaitoja, sitten sellaisia "collegepaitoja" (tai trikoota ne kai on) jossa kaulukset, tuplahihapaitaa jossa mukamas päällekkäin kauluspaita ja trikoopaita, ruudullisia värikkäitä kauluspaitoja joissa joku katu-uskottava printti...ja sitten pari jäykistelypaitaa: valkoinen ja valko-harmaaraidallinen.
Täytyy olla joo. :D missään tapauksessa en laittais teatteriin tummaa pukua valkoisen, tärkätyn kauluspaidan ja krakan kera :D Sellaisista vaatteista mä käytän käsitettä juhlavaatteet, kuten jo kerroinkin, ja suorat housut ja kauluspaita taas tarkoittaa juhlavaatteista asteen tai pari rennompia, mutta kuitenki arkivaatteita siistimpiä vaatteita joita meidän perheessä käytetään tilanteissa joissa juhlavaatteet on liikaa ja perus arkivaatteet liian vähän.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Njoo
Jos nyt ajattelee tuota esimerkin teatteria, niin en mäkään teatteriin lähtisi collegehousuissa tai tuulipuvussa, miksi mun lapseni sitten menisi?
Laittautumisessa ei ole mitään pahaa. Silti itse olen helsinkiläisissä teattereissa nähnyt tunnettuja näyttelijöitä yleisössä tosi arkisissa vaatteissa, kuten farkuissa. Joten ei liene kovin suuri synti, jos joku päiväkotilapsi tai koululainen on tavallisissa vaatteissa.

Aika epäkäytännöllistä kyllä varmaan mennä kouluun juhlavaatteissa, varsinkin jos on kylmä tai sateinen sää. Ja muutenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278597:
No kouluun tutustumiseen kyllä voi laittaa siistimmät vaatteet, mutta teatteri..? Etenkin kun meilläpäin käsitys lastenteatterista tarkoittaa sitä, että mennään jonnekin nuhruisen kansantalon esityssaliin katsomaan jotain lasten leikkihöskää. Ei kyseessä ole mikään aikuisten oopperaesitys minne pynttäydytään kamalasti. Ja edelleen, jos ovat kesken koulupäivän lähteneet sinne, niin pitäisikö jokaisella alkaa vielä vaatteet vaihtamaan, ennen kuin sinne lähdetään sinne teatteriin.

Onko liikaa pyydetty, jos yhtenä päivänä olisi koulussa päällä vaikka ihan farkut ja joku siistimpi paita - eikä collegehousuja ja nuhjuista hupparia? Ei kai kukaan ole nyt mistään juhlavaatteista ja pynttäytymisestä puhunutkaan.
 
Laittautumisessa ei ole mitään pahaa. Silti itse olen helsinkiläisissä teattereissa nähnyt tunnettuja näyttelijöitä yleisössä tosi arkisissa vaatteissa, kuten farkuissa. Joten ei liene kovin suuri synti, jos joku päiväkotilapsi tai koululainen on tavallisissa vaatteissa.

Aika epäkäytännöllistä kyllä varmaan mennä kouluun juhlavaatteissa, varsinkin jos on kylmä tai sateinen sää. Ja muutenkin.
No tässä minun tapauksessa yksikäänn koululainen ei menny kouluun juhlavaatteissa. Lapset kuljetettiin vanhempien toimesta autolla teatteriin ja takaisin. Ei ollut koulua. Lisäksi en missään kohtaa ole väittänyt että oisin pukenu omaa lastani tai että vaatisin pukemaan kenenkään toisenkaan lasta JUHLAvaatteisiin. Juhlavaatteet on sitte erikseen, teatteriin kuuluu pukeutua siisteihin vaatteisiin. EI siis nuhjuisiin gollegevaatteisiin. En ilmeisesti ole osannu ilmaista asiaa ymmärrettävästi kaikille osapuolille.
 
Mun kohta 12-vuotiaani yhdet lempihousut ovat todella virttyneet ja aika kamalat colegehousut. Ei pukeudu niihin jokapäivä. On aamuja, jolloin pukeutumiseen menee toosi pitkä aika ja asukokonaisuutta valitaan pitkään ja aamuja, jolloin vetäistään ne karmeat lököttävät colleget jalkaan.
Minä en estele, enää. En jaksa käyttää energiaani siihen. Ajattelen, että lapsi on sen verran iso, että jos kehtee mennä niissä kouluun- menköön.
Mun tyttäreni kohdalla tuo "jos lapsi itse haluaa, niin en estele"- vaate on kirkkaanvihreä jumpsuit. Siis suomeksi potkuhousut. Jos tykkää, niin käyttäköön...vaikka mä olenkin jo vanha kääpä, enkä ymmärrä sitä muotia :)
 
Mun tyttäreni kohdalla tuo "jos lapsi itse haluaa, niin en estele"- vaate on kirkkaanvihreä jumpsuit. Siis suomeksi potkuhousut. Jos tykkää, niin käyttäköön...vaikka mä olenkin jo vanha kääpä, enkä ymmärrä sitä muotia :)
älä nyt olisivat varmaan aika söde mahasi kanssa pinkissä jumpsuitissa.
Meidän tytöillä on kaikilla jumpsuitit. Itselleni en ehkä kuitenkaan.. :xmas:
 
[QUOTE="sondersson";26278865]Eihän tässä mikään koulunäytös ollut kyseessä vaan kaupunginteatterin näytös. Mun 3- ja 5-vuotiaat oli tänään myös ja niillä oli mustat kävelykengät, farkut ja kauluspaidat. Eivät todellakaan näyttäneet mitenkään ylipukeutuneilta.[/QUOTE]

Sen käsityksen aloituksesta saa (mutta näillä tiedoillahan on tapana aina muuttua ketjun varrella) ja näytös joka on koululaisille tilattu on koululaisnäytös, oli missä tahansa teatterissa. En puhunut ylipukeutumisesta vaan siitä, että pukeutuminen ei ole este tulla teatteriin. Varsinkaan lapsilla, jotka saattavat tulla suoraan liikuntatunnilta pelattuaan kaksi tuntia jalkapalloa. Jos suoraan koulusta tullaan saatta olla, että eivät ole muistaneet vanhemmilleen edes kertoa että tänään mennään teatteriin.
 
Sen käsityksen aloituksesta saa (mutta näillä tiedoillahan on tapana aina muuttua ketjun varrella) ja näytös joka on koululaisille tilattu on koululaisnäytös, oli missä tahansa teatterissa. En puhunut ylipukeutumisesta vaan siitä, että pukeutuminen ei ole este tulla teatteriin. Varsinkaan lapsilla, jotka saattavat tulla suoraan liikuntatunnilta pelattuaan kaksi tuntia jalkapalloa. Jos suoraan koulusta tullaan saatta olla, että eivät ole muistaneet vanhemmilleen edes kertoa että tänään mennään teatteriin.
edelleen, tällä kertaa eivät menneet suoraa liikuntatunnilta vaan koko päivänä oli vain teatteri, ei koulua. se ei ollu osa arkista kouluaherrusta vaan tarkoituksella oli laitettu teatteripäivä ihan erillisenä ja se oli tarkotus olla vähän sellanen juhlallisempi juttu. Mutta juhlavaatteista tässä ei kukaan ole puhunut että pitäis laittaa ja tietenki jos tultais suoraa liikkatunnilta tai päiväkotiryhmän kanssa niin tilanne ois ollut eri.
 
Njoo
No tässä minun tapauksessa yksikäänn koululainen ei menny kouluun juhlavaatteissa. Lapset kuljetettiin vanhempien toimesta autolla teatteriin ja takaisin. Ei ollut koulua. Lisäksi en missään kohtaa ole väittänyt että oisin pukenu omaa lastani tai että vaatisin pukemaan kenenkään toisenkaan lasta JUHLAvaatteisiin. Juhlavaatteet on sitte erikseen, teatteriin kuuluu pukeutua siisteihin vaatteisiin. EI siis nuhjuisiin gollegevaatteisiin. En ilmeisesti ole osannu ilmaista asiaa ymmärrettävästi kaikille osapuolille.
Anteeksi, kiinnitän koko ajan huomiota vääriin asioihin, mutta lapset siis kuljetettiin vanhempien toimesta autolla - KAIKKI tulivat siis OMALLA autolla???

No ei, mutta vakavasti puhuen: kuten kirjoitin, teatterialan ammattilaisia on nähty tosi arkisissa vaatteissa teatterikatsomoissa - en tiedä, kertooko se varsinaisesti mistään mitään, mutta jotain sellaisen murenemista siinä on aistittavissa, miten "kuuluu" pukeutua. Lapsille se teatterin juhlavuus ei tule siitä pukeutumisesta, vaan itse tilanteesta. Eikö voisi ajatella, että pääasia, että lapsille järjestetään kulttuuritapahtumia, ja hieno juttu, että lapset pääsevät osallistumaan niihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Leona Y
[QUOTE="Niin";26279090]Niin muuten,niitä one piece- kopioita myydään jo Turkissakin! :) 15€.[/QUOTE]
Viime kesänä olisi saanut 5-10 eurolla. En ostanut, vaikka lapsi pyysi. Maksoin sitten rumemmasta eikä varmaankaan yhtään laadukkaammasta versiosta 49 euroa täällä Suomessa :headwall:
 
Anteeksi, kiinnitän koko ajan huomiota vääriin asioihin, mutta lapset siis kuljetettiin vanhempien toimesta autolla - KAIKKI tulivat siis OMALLA autolla???

No ei, mutta vakavasti puhuen: kuten kirjoitin, teatterialan ammattilaisia on nähty tosi arkisissa vaatteissa teatterikatsomoissa - en tiedä, kertooko se varsinaisesti mistään mitään, mutta jotain sellaisen murenemista siinä on aistittavissa, miten "kuuluu" pukeutua. Lapsille se teatterin juhlavuus ei tule siitä pukeutumisesta, vaan itse tilanteesta. Eikö voisi ajatella, että pääasia, että lapsille järjestetään kulttuuritapahtumia, ja hieno juttu, että lapset pääsevät osallistumaan niihin.
Kyllä. JOkaisen oppilaan vanhempi joko toi lapsen itse tai järjesti kuljetuksen isovanhempien/luokkakaverin vanhempien toimesta teatterille ja takaisin. Ei ollu yhteiskuljetusta siis. Mäkin kuskasin muutaman oppilaan kun ei kaikkien vanhemmilla ollu mahdollisuutta irtautua töistä kuljettamaan lapsiaan.
 
Njoo
No se ei kuulu sulle mutta sellaisissa joissa on tapana pukeutua tilanteen mukaan. Eli ei kuljeta verkkarit ja lenkkarit jalassa joka paikassa.
Minun on silti vaikea kuvitella, että piirisi olisivat olennaisesti erilaiset kuin niillä "kaikilla muilla" perheillä, joiden lapset nyt sitten eivät olleet mielestäsi riittävän asianmukaisesti pukeutuneet tähän kyseiseen teatterinäytökseen.

Tai ehkä ne perheet olivat niin tottuneita teatterinkävijöitä, että ovat huomanneet etiketin muuttumisen, toisin kuin sinä.
 
  • Tykkää
Reactions: Fortune
Njoo
Kyllä. JOkaisen oppilaan vanhempi joko toi lapsen itse tai järjesti kuljetuksen isovanhempien/luokkakaverin vanhempien toimesta teatterille ja takaisin. Ei ollu yhteiskuljetusta siis. Mäkin kuskasin muutaman oppilaan kun ei kaikkien vanhemmilla ollu mahdollisuutta irtautua töistä kuljettamaan lapsiaan.
Ei kun itsellä pisti silmään tuo vain siksi, että täällä Helsingissä olisi varmaan AINAKIN puolet tullut teatteriin ratikalla ;)
 
"minna"
No kyllä meilläkin lapsille opetetaan pukeutumiskäyttäytymistä. On kohteliasta kunnioittaa tiettyjä tilanteita pukeutumalla siististi, kuitenkaan tarkoittamatta juhlapukeutumista. Meillä lapset saa kyllä päiväkotiin valita vaatteet ja en ole tarkka jos joskus laittavat ne jo kuluneet housutkin jalkaan. Mummulaankin saavat mennä sellaisisa vaatteissa, koska asuvat naapurissa ja käydään siellä paljon. Mutta kun mentiin äitienpäivänä sinne, laitettiin kyllä siistimmät vaatteet. Näin teemme jos menemme kylään, ravintolaan, teatteriin tai mihin vain. Kyllä meillä jo 3-vuotiaskin tietää, että joihinkin tilaisuuksiin laitetaan jotkut muut kuin ne koti-ja päiväkotivaatteet.
 
edelleen, tällä kertaa eivät menneet suoraa liikuntatunnilta vaan koko päivänä oli vain teatteri, ei koulua. se ei ollu osa arkista kouluaherrusta vaan tarkoituksella oli laitettu teatteripäivä ihan erillisenä ja se oli tarkotus olla vähän sellanen juhlallisempi juttu. Mutta juhlavaatteista tässä ei kukaan ole puhunut että pitäis laittaa ja tietenki jos tultais suoraa liikkatunnilta tai päiväkotiryhmän kanssa niin tilanne ois ollut eri.
Toivottavasti et kuitenkaan katsonut tätä huonosti puettua lasta näkyvästi nenänvarttasi pitkin, sillä jos lapsi sen huomaa, niin liittää sen teatteriin ja uusi ehkä innokaskin kävijä on helposti menetetty. " Siellä mua katsottiin niin oudosti." (En viitsi rämpiä ketjua läpi sadakseni selville missä lapsen pukeutumista arvostelit, teatterissa vai sen ulkopuolella.)
 
Kyllä teatteriin laitetaan siistimpää päälle. Oli sitten vaikka lastenteatteri.

ihmettelin samaa kun eilen oli kouluun tutustuminen. poika puki farkut ja siistimmän kauluspaidan. Muut meni college-housuissa tai verkkareissa.

Olin ihan suu auki.
Siis MIKSI kouluun tutustumisessa pitäisi olla jotenkin fiinimmät vaatteet:O Olen aika monessa tutustumisessa ollut ja nuo ylipukeutuneet ovat kyllä olleet selkeä vähemmistö. En oikeasti tajua miksi siellä pitäisi olla pynttäytynyt. Lapsethan kiertävät vain koulua jne. ei siinä kenenkään vaatteita kytätä.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä