Porukka näköjään ei sitte opeta lapsilleen pukeutumiskäyttäytymistä

"vieras"
Eikö teillä ole perheessä muuta vaihtoehtoa kun kollarit tai juhlavaatteet?
Meillä ei poika kulje edes eka luokalle collarihousuissa tavis koulupäivänä vaan on farkkua tai pellavaa tms muuta materiaalia, pikeepaitoja, kauluspaitoja, siistejä villatakkeja. On myös sovittu että pihalla saa käyttää crocseja mut ne jalassa ei lähdetä edes rossoon syömään. Meillä tämä menee jo itsestään, 7v poika tietää ite mitä pukea päälle jos sanon että lähdetään käymään Jumbossa..
 
Kyllä teatteriin laitetaan siistimpää päälle. Oli sitten vaikka lastenteatteri.

ihmettelin samaa kun eilen oli kouluun tutustuminen. poika puki farkut ja siistimmän kauluspaidan. Muut meni college-housuissa tai verkkareissa.

Olin ihan suu auki.
Mä olen konkari näissä teatteriasoissa ja sanoisin että koululaisnäytöksessä ei ole väliä mitä lapsella on päällä. Hyvä että pääsee teatteriin. Vaatetus ei ole este ja niuhotus muiden lasten vaateista, tilanteen huomioiden, on turhaa ja aika hölmöä suorastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278620:
Kai sinne teatteriin voi lapsi nyt mennä ihan lenkkareissa, eikä missään kiiltonahkakengissä kuitenkaan?
Makuasia kai. JOs mä laitan pojalle suorat housut ja kauluspaidan niin musta näyttää tyhmältä jos sillä on pihaleikeissä likaantuneet lenkkarit jalassa. Mutta en mä sille kiiltonahkakenkiä pannu silti vaan sellaset tavalliset, mustat kävelykengät.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278659:
Me oltiin vasta viikonloppuna tuttavien luona kylässä Posiolla ja kyllä siellä oli koko piha niin täynnä lunta (kuivaa, ei vielä lähelläkään sulamista olevaa) että kuomat olis ollu tarpeen. Ja täällä missä itse asun on myös vielä kyllä lunta maassa aika paljon.. :)
Pohjolan Sanomat

Ok, no ehkä meillä sitten hieman eri käyttökriteerit kuomille. Noiden Posion kuvien perusteella en enää kuomia lapsille päälle lykkäisi.
 
Meillä pukeudutaan siististi kauppaankin, jos ehditään. Emme ole todellakaan mikään hienostoperhe, vaatteet on kirpparilta ja kampaajiin ym. ei ole varaa, mutta se ei estä sitä ettemmekö pystyisi pukeutimaan siististi ja asiallisesti eri tilaisuuksiin! Siisti ulkoasu on kohteliaisuus muita ihmisiä kohtaan.

Eli teatteriin siistit vaatteet, ehdottomasti.
 
"KääKKä"
[QUOTE="vieras";26278677]Se riittää että vaatteet on siistit ja ehjät, ei tarvi olla juhlavaatetusta.[/QUOTE]

Ihan tosi?

Mä olen kokenut erittäin pahan myötähäpeän hetken kun eräissä hautajaisissa pikkuserkkuni oli pukeutunut sinisiin farkkuihin, kirjavaan flanellipaitaan ja lenkkareihin ja kyse oli sentään 16- kesäisestä pojan kollista.
Juu olihan ne siistit vaatteet, mutta eivät tilaisuuten sopivat...
 
Meidän lapsilla on ollut kouluteatteri yms. retkipäivinä ihan normaalit kouluvaatteet.
Esikoisen, jonka lempiasuste on äitinsä inhoamat kulahtaneet blögärit ( collegehousut) olen kyllä ohjeistanut laittamaan sellaisina päivinä muuta jalkanasa. Tänään koululla oli yhdet läksiäiset ja sen vuoksi tytöillä oli sellaiset ns. astetta siistimmät vaattet, vaikkei juhla-asuja ollutkaan.
 
Makuasia kai. JOs mä laitan pojalle suorat housut ja kauluspaidan niin musta näyttää tyhmältä jos sillä on pihaleikeissä likaantuneet lenkkarit jalassa. Mutta en mä sille kiiltonahkakenkiä pannu silti vaan sellaset tavalliset, mustat kävelykengät.
Mun mielestä taas suorat housut ja kauluspaita näyttää typeriltä lapsella - paitsi jos on oikeasti juhlat. Jossain koulun teatterireissulla sellainen on...no, urpon näköistä :ashamed:
 
ohg
Just uutisissa sanottiin, että Lapissa on monessa paikoin vielä puolikin metriä lunta, joten mä en nyt tajua tota Kuomista jankkaamista ja jonkun säätilakuvien linkitystä. Ei niissä kaikkien paikkojen kaikki kolkat näy.
 
[QUOTE="vieras";26278707]Eikö teillä ole perheessä muuta vaihtoehtoa kun kollarit tai juhlavaatteet?
Meillä ei poika kulje edes eka luokalle collarihousuissa tavis koulupäivänä vaan on farkkua tai pellavaa tms muuta materiaalia, pikeepaitoja, kauluspaitoja, siistejä villatakkeja. On myös sovittu että pihalla saa käyttää crocseja mut ne jalassa ei lähdetä edes rossoon syömään. Meillä tämä menee jo itsestään, 7v poika tietää ite mitä pukea päälle jos sanon että lähdetään käymään Jumbossa..[/QUOTE]

No on sillä kyllä ihan kaikenlaista gollegeista farkkujen kautta suoriin housuihin. Ja paitoja on arkipaitoja, vähän siistimpiä paitoja ja sitte kauluspaitoja jne. Pojan luokkalaiset on 99% gollegehousuissa koulussa mitä oon niitä nähnyt ja mitä ne on meille suoraa koulusta tulleet. Tai sitte verkkarit.
 
Mun mielestä taas suorat housut ja kauluspaita näyttää typeriltä lapsella - paitsi jos on oikeasti juhlat. Jossain koulun teatterireissulla sellainen on...no, urpon näköistä :ashamed:
makuasioista ei sovi kiistellä vissiin. Riippunee kaiketi sitte vähä mihin sitä on kukin tottunu. NIissä piireissä missä ite perheeni kanssa kuljen, lapsille kyllä puetaan suorat housut ja kauluspaita muuallekin kuin häihin ja hautajaisiin.
 
Blue
Just uutisissa sanottiin, että Lapissa on monessa paikoin vielä puolikin metriä lunta, joten mä en nyt tajua tota Kuomista jankkaamista ja jonkun säätilakuvien linkitystä. Ei niissä kaikkien paikkojen kaikki kolkat näy.
No voi voi kun ottaa pannuun.. Eiköhän sitä saa sanoa meilipiteensä asiasta kuin asiasta täällä. :) Vaikka kuinka olisi jankkaamista. EIhän niitä ole pakko kommentoida.

Ja ei niistä tosiaan joka paikan lumitilannetta nää mutta ne kertovat paikkakunnan vallitsevasta säätilasta. Ja jos esim. ojassa on virtaavaa vettä niin aika vaikea on uskoa silloin etteikö lumi olis märkää ja ilma plussan puolella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
makuasioista ei sovi kiistellä vissiin. Riippunee kaiketi sitte vähä mihin sitä on kukin tottunu. NIissä piireissä missä ite perheeni kanssa kuljen, lapsille kyllä puetaan suorat housut ja kauluspaita muuallekin kuin häihin ja hautajaisiin.
Kyllä meidänkin "piireissä" (buaah) jotkut pukee poikalapsilleen suorat housut ja kauluspaidan vaikka koulukuvaan. Mutta itse tykkään ja suosin enemmän trendikkäämpää pukeutumista lapsilla - pojalla sellaista skeitti-hiphop-mitälie tyyliä :)

Ylipukeutuminen on noloa, siinä missä alipukeutuminenkin. Jos kaikki muut menee collegeissa, ja yksi jäykistelee kauluspaidassa, krakassa, yms niin voisi ajatella että se yksi ylipukeutuu.
 
ohg
No voi voi kun ottaa pannuun.. Eiköhän sitä saa sanoa meilipiteensä asiasta kuin asiasta täällä. :) Vaikka kuinka olisi jankkaamista. EIhän niitä ole pakko kommentoida.
Ei mua ota pannuun, sua sen sijaan näyttää kismittävän kovasti se, että joku julkeaa käyttää lapsillaan vielä Kuomia, kun sinä et niin tee. Ja ilmeisestikin se, että tekee eri tavalla kuin sä, on väärin. Ja koska sä et noissa linkittämissäsi kuvissa näe riittävästi lunta, niin silloin sitä ei voi ollakaan...että joo.
 
makuasioista ei sovi kiistellä vissiin. Riippunee kaiketi sitte vähä mihin sitä on kukin tottunu. NIissä piireissä missä ite perheeni kanssa kuljen, lapsille kyllä puetaan suorat housut ja kauluspaita muuallekin kuin häihin ja hautajaisiin.
Nyt on ihan pakko sanoea, että mä tiedän jotain "piireissä liikkumisesta". Niissä piireissä missä itse liikun, mm.teatteripiireissä, pukeudutaan rennommin kuin mitä kuvitella saattaa. En lähtisi niuhottamaan lapsen pukeutumisesta koulunäytöksessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Blue
Kyllä meidänkin "piireissä" (buaah) jotkut pukee poikalapsilleen suorat housut ja kauluspaidan vaikka koulukuvaan. Mutta itse tykkään ja suosin enemmän trendikkäämpää pukeutumista lapsilla - pojalla sellaista skeitti-hiphop-mitälie tyyliä :)

Ylipukeutuminen on noloa, siinä missä alipukeutuminenkin. Jos kaikki muut menee collegeissa, ja yksi jäykistelee kauluspaidassa, krakassa, yms niin voisi ajatella että se yksi ylipukeutuu.
No ei se nyt lienee noin mennyt ap:n kertomassa tilanteessa.
 
"shihtzu"
Mun poika ei kyllä teatteriin collegeissa lähtisi vaan joko farkuissa tai siisteissä kangashousuissa, sellaisissa vähän rennommissa ja sitten puserona joku siisti pusero, joko ihan tavallinen tai kauluspaita. Kenkinä meillä olisi Viking-lenkkarit, jotka on ostettu paremmiksi kengiksi, rymylenkkarit on sitten erikseen.
 
Blue
Ei mua ota pannuun, sua sen sijaan näyttää kismittävän kovasti se, että joku julkeaa käyttää lapsillaan vielä Kuomia, kun sinä et niin tee. Ja ilmeisestikin se, että tekee eri tavalla kuin sä, on väärin. Ja koska sä et noissa linkittämissäsi kuvissa näe riittävästi lunta, niin silloin sitä ei voi ollakaan...että joo.
No ottaahan sua pannuun kun näinkin hanakasti vastailet. :)
 
Selitähän
No voi voi kun ottaa pannuun.. Eiköhän sitä saa sanoa meilipiteensä asiasta kuin asiasta täällä. :) Vaikka kuinka olisi jankkaamista. EIhän niitä ole pakko kommentoida.

Ja ei niistä tosiaan joka paikan lumitilannetta nää mutta ne kertovat paikkakunnan vallitsevasta säätilasta. Ja jos esim. ojassa on virtaavaa vettä niin aika vaikea on uskoa silloin etteikö lumi olis märkää ja ilma plussan puolella.
No nuo web-kamerat kuvaavat lähinnä taajamia ja keskustoja, jos mennään vaikka 10km keskustasta poispäin, voi olla jo melkoisen lumista ympärillä. :)
 
[QUOTE="shihtzu";26278793]Mun poika ei kyllä teatteriin collegeissa lähtisi vaan joko farkuissa tai siisteissä kangashousuissa, sellaisissa vähän rennommissa ja sitten puserona joku siisti pusero, joko ihan tavallinen tai kauluspaita. Kenkinä meillä olisi Viking-lenkkarit, jotka on ostettu paremmiksi kengiksi, rymylenkkarit on sitten erikseen.[/QUOTE]

Niinpä.Ja siis suorilla housuilla tarkotan siis juurikin siistejä kangashousuja, ei farkkuja muttei tummaan pukuun kuuluvia housujakaan (jotka meillä ainakin on ns juhlahousut) vaan siitä väliltä, sellaset siistit kangashousut. Ja kauluspaita siis ei valkoinen juhlakauluspaita vaan sellanen astetta rennompi.
 
Niinpä.Ja siis suorilla housuilla tarkotan siis juurikin siistejä kangashousuja, ei farkkuja muttei tummaan pukuun kuuluvia housujakaan (jotka meillä ainakin on ns juhlahousut) vaan siitä väliltä, sellaset siistit kangashousut.
*huokaisee helpotuksesta*
:D

Meilläkin on sellaisia käytössä ns. kaupunkivaatteina (ja varmaan poika laittaa sellaiset esim. pk:n kevätjuhlaan). Mutta en osaa ajatella niitä suorina housuina, mulle suorat housut on nimenomaan puvun housut, ja sellaisia vierastan poikalapsella.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278814:
No nuo web-kamerat kuvaavat lähinnä taajamia ja keskustoja, jos mennään vaikka 10km keskustasta poispäin, voi olla jo melkoisen lumista ympärillä. :)
No tuossa Posion yhdessä kamerassa näyttäisi olevan metsäautotie tmv. Lumista on joo, mutta ojassa on aikamoisesti vettä, joten "lämmintä" on. Ja silloin ei musta oel enää kuomakeli.

Mutta joo, pyydän anteeksi että tartuin ihan epäolennaiseen. Sinä sentään jaksoit vastat minulle asiallisesti. :) Mukavaa iltaa.
 
"sondersson"
Nyt on ihan pakko sanoea, että mä tiedän jotain "piireissä liikkumisesta". Niissä piireissä missä itse liikun, mm.teatteripiireissä, pukeudutaan rennommin kuin mitä kuvitella saattaa. En lähtisi niuhottamaan lapsen pukeutumisesta koulunäytöksessä.
Eihän tässä mikään koulunäytös ollut kyseessä vaan kaupunginteatterin näytös. Mun 3- ja 5-vuotiaat oli tänään myös ja niillä oli mustat kävelykengät, farkut ja kauluspaidat. Eivät todellakaan näyttäneet mitenkään ylipukeutuneilta.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla ja Leona Y
Lapset ovat lapsia. Meillä ei ainakaan puhettakaan, että lähtisi juhlatamineissa keskenään eskariin/kouluun. Ei siellä ole kenelläkään aikaa vahdata, että onko ne vaatteet sitten päällä (jos mukaan antaa) tai leikitäänkö ne päällä sitten mutakossa etanoita keräämässä.

Voihan sitä tapakasvatusta ja pukeutumista opettaa ihan sitten niillä kotoa tehdyillä reissuilla, jos haluaa.
 

Yhteistyössä