Miksi syötät vauvalle purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äippä";26277212]
Katsokaa niitten purkkien kyljestä, niissä on vettä eniten. Hedelmäsoseessa ehkä maximissaan 5 prosenttia sitä hedelmää, hyh hyh! En edes itse söisi ja lasteni kohdalla olen vielä tarkempi.
[/QUOTE]

Teetkö itse koskaan kiisseleitä lapsillesi? Nehän on aika samaa tavaraa kuin mitä siellä hedelmäsosepurkin kyljessä lukee.

Taannoisen Kansanterveyslaitoksen (nyk. THL) lastenruokatutkimuksen mukaan puolestaan lähes kaikki 1-vuotiaat syövät teollisia lastenruokia keskimäärin 3-4 purkkia päivässä.

- Ihminen tarvitsee mikrobeja pysyäkseen terveenä ja varsinkin lapsi tarvitsee niitä, jotta immuunijärjestelmä kehittyisi. Jos se jää tapahtumatta, immuunijärjestelmä jää kypsymättömäksi ja riski sairastua allergioihin, astmaan ja tyypin 1 diabetekseen nousee, sanoo Salkinoja-Salonen keskiviikkona Silminnäkijä-ohjelman haastattelussa.

Nuoruusiän diabetes piinaa Suomea

Ykköstyypin eli nuoruusiän diabetesta on Suomessa suhteellisesti eniten maailmassa. Se myös yleistyy meillä nopeammin kuin muualla. Määrä on kymmenkertaistunut viime vuosikymmenten aikana.

Taudin puhkeamiselle ei ole löydetty yksittäistä syytä. Yksi tekijä on geneettinen alttius, mutta se tarvitsee lisäkseen myös ympäristöstä jonkin laukaiseva tekijän.

Immuunisuojan heikkenemisen mekanismeja ei tunneta tarkasti. Joka tapauksessa samat mekanismit vaikuttavat allergioiden, astman ja 1-tyypin diabeteksen lisääntymiseen.

Tästä on vertailututkimusta mm. Suomen ja Venäjän Karjalan välillä. Kummassakin on samanlainen ilmasto, luonto ja geenipohja. Kuitenkin Suomen puolella on moninkertainen määrä allergioita, astmaa ja tyypin 1 diabetesta. Erot ovatkin sosioekonomisia; Suomen puolella on erilainen ravitsemus ja korkeampi hygienia.

Tutkimusjohtaja Mirja Salkinoja-Salonen muistuttaa, että lastenkin valmisruuista löytyy aineita, jotka vaikuttavat aineenvaihduntaan. Yksi tällainen on kiinteytykseen eli emulgointiin käytetty diasyyliglyseroli.

- Se aiheuttaa pankinräjäjäytysilmiön, hän kuvaa tilannetta. Eli lyhyesti: kun suolistoon tulee runsaasti diasyyliglyserolia, haiman ja muiden elinten hormoneille tulee väärä viesti, esimerkiksi pitääkö verenkiertoon pumpata insuliinia vai muuttaa sokeri rasvaksi. Myös monet muut aineet sotkevat hiilihydraattiaineenvaihduntaa.

Miksi ruokasoseet tehdään itse ja hedelmäsoseet kaupasta? Eikö juuri hedelmien raastaminen ja soseuttaminen ole helpointa? Banaani menee sellaisenaan, omena ja päärynä raastettuna jne. Ja juuri hedelmistä häviää vitamiinit ja hivenaineet käsiteltäessä toisin kuin esim. Lihasta.

Alku hukkui jutusta mutta siinä kerrotiin siitä kun noista tapetaan ne mikrobit säilyvyyden vuoksi niin se ei ole hyvä asia, siis ei ole hyvä asia jos lapsi syö pelkkää purkkiruokaa, aivan kuin ei olisi aikuiselle hyvä jos söisi pelkkää saarioisten kuralättyä, koska ovat verrattavissa toisiinsa.

Teen kiisseliä, mutta kiissellissämme on kyllä enemmän marjaa/hedelmää kuin kaupan sose on ikinä nähnytkään. 5 prosenttia on onneton määrä ja joku vielä maksaa siitä!

"Purkkiruoka on hyvä valinta silloin, kun muuta ei ole tarjolla: poikkeuspäivinä ja matkoilla. Toisaalta, jos vanhemmat syövät usein esimerkiksi ranskalaisia ja nakkeja tai ovat erikoisdieetillä, purkkiruoka on parempi vaihtoehto."

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/suomalaislapsille-syotetaan-eniten-purkkiruokaa-euroopassa/2011/01/1262445

Eli siis joo roskaruoka ihmiset voi mun puolesta sitten alunalkaen totuttaa lapsensa roskaruoalle, mutta kannattaa ehkä miettiä kerta tai kaksi ennen sitä.

[QUOTE="äippä";26277212]ÄLKÄÄ KEKSIKÖ VERUKKEITA! Oman lapsensa eteen tekee mitä vaan, ja se mitä vaan ei ole epämääräisten mömmöjen syöttämistä! Ikinä en kuitenkaan ole kokenut raskaaksi sitä ruoan tekemistä lapsilleni, mieleistä puuhaa,

Mutta olen muutenkin outolintu varmaan koska en ole kokenut kestovaippailuakaan mitenkään ongelmalliseksi yhdenkään lapseni kohdalla
ASENNE RATKAISEE! AINA!
Jos oma asenne on sellainen että tykkää valittaa (niinkuin suurimman osan on) niin sitten toki valittaa myös näin yksinkertaisesta ja tavallisesta asiasta ja keksii mitä hulluimpia selityksiä MIKSI EN TEE NÄIN...

Onneksi itse osaan ottaa elämästä kaiken irti, en todellakaan pyykkää ja tee ruokaa koko ajan vaikka olenkin tehnyt näissä asioissa sen PARHAAN lasteni eteen.[/QUOTE]

Rauhoitu nyt, hyvä ihminen. :D

Jos et ole vielä viiden lapsen äitinä huomannut niin ihmiset kokevat eri asiat erilailla mitä hankaluuteen tulee. Se mikä yhdelle tuntuu raskaalta ja aikaavievältä voi toisesta olla helppoa ja hauskaa eikä vaadi ylimääräistä aikaakaan. Riippuu ihmisen omista kiinnostuksenkohteista ja motivoituneisuudesta kyseiseen juttuun. Se joka on liian laiska tehdäkseen itse vauvan soseet voi olla taas jossain muussa jutussa reippaampi ja aikaansaavempi kuin se soseiden väsääjä.

Tietty on niitäkin kelle kaikki on vaikeaa, mutta tässä nyt oli kyse vain tästä yhdestä jutusta. Ei kai kukaan tässä sen enempää itkenyt ja valittanut, kunhan vain kukin omalta osaltaan kertoi miksi on valmissoseisiin päätynyt - kun sitä kerran kysyttiin.

Hedelmäsoseet ostan valmiina, koska tähän aikaan vuodesta saa vielä kovin vähän kotimaisia hedelmiä. Ulkolaisissa on kaikenmaailman tuholaismyrkkyjä jne.. Niitä en tod. lapselleni syötä.

[QUOTE="äippä";26277299]Teen kiisseliä, mutta kiissellissämme on kyllä enemmän marjaa/hedelmää kuin kaupan sose on ikinä nähnytkään. 5 prosenttia on onneton määrä ja joku vielä maksaa siitä![/QUOTE]

mistähän sä tuon 5% repäsit? Esimerkiksi Piltti Aprikoosisose sisältää 40% aprikoosia, Omenasose 62% omenaa, persikka ja banaani sose persikkaa 38% ja banaania 35%...

mistähän sä tuon 5% repäsit? Esimerkiksi Piltti Aprikoosisose sisältää 40% aprikoosia, Omenasose 62% omenaa, persikka ja banaani sose persikkaa 38% ja banaania 35%...

No mutta entäs tämä: Piltti kasvis-kinkkukiusaus (8kk) sisältää 26% kasviksia, 10% lihaa. Ai tämäkö ruokaa :laugh: Yli puolet vettä ja muita sidosaineita, nams. Tämä on sitä tuottavuuden maksimointia. En suosittele kellekään, ei syöneet meidän lapsetkaan vaikka kerran tarjosin :X Visusti pysyy purkki tuolla kaapissa vanhenemassa. Purkkiruuissakin on valikoimaa, osa todella huonoja, osa syötäviä.

Taannoisen Kansanterveyslaitoksen (nyk. THL) lastenruokatutkimuksen mukaan puolestaan lähes kaikki 1-vuotiaat syövät teollisia lastenruokia keskimäärin 3-4 purkkia päivässä.

- Ihminen tarvitsee mikrobeja pysyäkseen terveenä ja varsinkin lapsi tarvitsee niitä, jotta immuunijärjestelmä kehittyisi. Jos se jää tapahtumatta, immuunijärjestelmä jää kypsymättömäksi ja riski sairastua allergioihin, astmaan ja tyypin 1 diabetekseen nousee, sanoo Salkinoja-Salonen keskiviikkona Silminnäkijä-ohjelman haastattelussa.

Nuoruusiän diabetes piinaa Suomea

Ykköstyypin eli nuoruusiän diabetesta on Suomessa suhteellisesti eniten maailmassa. Se myös yleistyy meillä nopeammin kuin muualla. Määrä on kymmenkertaistunut viime vuosikymmenten aikana.

Taudin puhkeamiselle ei ole löydetty yksittäistä syytä. Yksi tekijä on geneettinen alttius, mutta se tarvitsee lisäkseen myös ympäristöstä jonkin laukaiseva tekijän.

Immuunisuojan heikkenemisen mekanismeja ei tunneta tarkasti. Joka tapauksessa samat mekanismit vaikuttavat allergioiden, astman ja 1-tyypin diabeteksen lisääntymiseen.

Tästä on vertailututkimusta mm. Suomen ja Venäjän Karjalan välillä. Kummassakin on samanlainen ilmasto, luonto ja geenipohja. Kuitenkin Suomen puolella on moninkertainen määrä allergioita, astmaa ja tyypin 1 diabetesta. Erot ovatkin sosioekonomisia; Suomen puolella on erilainen ravitsemus ja korkeampi hygienia.

Tutkimusjohtaja Mirja Salkinoja-Salonen muistuttaa, että lastenkin valmisruuista löytyy aineita, jotka vaikuttavat aineenvaihduntaan. Yksi tällainen on kiinteytykseen eli emulgointiin käytetty diasyyliglyseroli.

- Se aiheuttaa pankinräjäjäytysilmiön, hän kuvaa tilannetta. Eli lyhyesti: kun suolistoon tulee runsaasti diasyyliglyserolia, haiman ja muiden elinten hormoneille tulee väärä viesti, esimerkiksi pitääkö verenkiertoon pumpata insuliinia vai muuttaa sokeri rasvaksi. Myös monet muut aineet sotkevat hiilihydraattiaineenvaihduntaa.

Joku laittoi linkin, että suomalaislapset syövät eniten purkkiruokaa. En saanut linkkiä auki, mutta jos tuo on totta, on aika helppoa laskea 1+1 tuon allergiahypoteesin kanssa. Vaikka ne lapset nuohoisivatkin lattialla ja söisivät koiran leluja jne. Ruokaa kun oletettavasti syödään aika paljon suurempia määriä... Vai mitenkä lie?

Joku laittoi linkin, että suomalaislapset syövät eniten purkkiruokaa EUROOPASSA. En saanut linkkiä auki, mutta jos tuo on totta, on aika helppoa laskea 1+1 tuon allergiahypoteesin kanssa. Vaikka ne lapset nuohoisivatkin lattialla ja söisivät koiran leluja jne. Ruokaa kun oletettavasti syödään aika paljon suurempia määriä... Vai mitenkä lie?

Unohtui tuo olennainen sana :whistle:

No mää just tänään hokasin kun olin kukkapenkkiä laittamassa että hitto,ei sitä eilistä jäänykään niin paljoo että riitäis kuopukselle lounaaksi. Sit otin fillarin alle ja polkasin Siwaan ja syötin lapselle purkkilasagnen. Saa ampua.

[QUOTE="äippä";26277212]On turha sanoa että "4 lapsen äitinä tiedän että on aikaa vievää"

Minulla on 5 lasta ja JOKAISEN OLEN RUOKKINUT OMATEKOSELLA RUOALLA!

Katsokaa niitten purkkien kyljestä, niissä on vettä eniten. Hedelmäsoseessa ehkä maximissaan 5 prosenttia sitä hedelmää, hyh hyh! En edes itse söisi ja lasteni kohdalla olen vielä tarkempi.

Ekan lapsen kohdalla se oli työläintä koska tein joka päivä sitten ruuan vaikkei periaatteessa itseni ja miehen takia olisi tarvinnut, toiselle lapselle onnistu jo sitten samalla kun teki oman ruoan.

ÄLKÄÄ KEKSIKÖ VERUKKEITA! Oman lapsensa eteen tekee mitä vaan, ja se mitä vaan ei ole epämääräisten mömmöjen syöttämistä! Ikinä en kuitenkaan ole kokenut raskaaksi sitä ruoan tekemistä lapsilleni, mieleistä puuhaa,

Mutta olen muutenkin outolintu varmaan koska en ole kokenut kestovaippailuakaan mitenkään ongelmalliseksi yhdenkään lapseni kohdalla

´

ASENNE RATKAISEE! AINA!

Jos oma asenne on sellainen että tykkää valittaa (niinkuin suurimman osan on) niin sitten toki valittaa myös näin yksinkertaisesta ja tavallisesta asiasta ja keksii mitä hulluimpia selityksiä MIKSI EN TEE NÄIN...

Onneksi itse osaan ottaa elämästä kaiken irti, en todellakaan pyykkää ja tee ruokaa koko ajan vaikka olenkin tehnyt näissä asioissa sen PARHAAN lasteni eteen.[/QUOTE]

Eihän täällä kukaan mistään valita :) Sinähän se valitat muiden valinnoista ja tekemisistä,siinäpä sitä asennetta kerrakseen. Mä olen oikein tyytyväinen elämääni ja valintoihini,miksi mua pitäis kiinnostaa että mitä sun lapset syö? SIIS MIKSI??????? :D

Miksi sä et viljele luomuna niitä ruoka-aineita ja teurasta omaa karjaa? Vai löytyykö sulta joku tosi hyvä veruke miksi et tee niin? Miksi kenenkään pitäis sulle selitellä ja keksiä jotain syitä siihen miksi ei toimi samoin kuin sinä? Suosittelen pipon löysäämistä ja seksiä säännöllisesti,se rentouttaa ;)

No miksi ei antaisi purkkiruokaa. Itse en oo kyllä paljoa antanu kun meillä lapset on syöny alusta asti sormiruokaa eli ei ollenkaan soseita, ei edes itse tehtyjä sellaisia. Mutta en mä nyt silti ymmärrä tuota vouhkaamista. Tuskin ne purkkiruuat nyt yhtään sen epäterveellisempiä on kuin vaikkapa äidinmaidonkorvike.

Minun lapseni söi vauvana sekä että. Tein aika paljon myös pakkaseen itse, mutta kyllä niitä purkkejakin kului. Meille kohtuus molemmissa oli hyvä linja. Ei saa vetää itseään piippuun soseiden takia.

Täällä on vasta aloiteltu vähän aikaa sitten soseiden syönti ja siitä olin vallan hämmästynyt että haarukalla mössättyä kotievästä tuo veteli alusta asti suu ammollaan, mutta sitten kaupan 4kk kasvissoseelle kävi yökkimään. Olin ihan ihmeissäni että mitä mitä. Kyse ei ollutkaan ruoan karkeudesta, vaan siitä että purkkieväs oli niin "tahmeaa" että pisti kakomaan ja yökkimään. Jos olisin kaupan eväillä aloittanu, ni kyllä olis ollu vaikeeta toi kiinteiden opettelu!

Me syödään niitä hedelmäsoseita koko perhe :). Hyviä ja helppoja ja halpoja. Kyllä noissa on huomattavasti enemmän kuin 5% hedelmää, ja vettähän lisätään moniin moniin muihinkin elintarvikkeisiin.

Sitten kun on tarjolla halpoja ja hyviä tuoreita hedelmiä ja marjoja, niin syödään niitä.

No mutta entäs tämä: Piltti kasvis-kinkkukiusaus (8kk) sisältää 26% kasviksia, 10% lihaa. Ai tämäkö ruokaa :laugh: Yli puolet vettä ja muita sidosaineita, nams. Tämä on sitä tuottavuuden maksimointia. En suosittele kellekään, ei syöneet meidän lapsetkaan vaikka kerran tarjosin :X Visusti pysyy purkki tuolla kaapissa vanhenemassa. Purkkiruuissakin on valikoimaa, osa todella huonoja, osa syötäviä.

Se on ihan ohjeistus, että 8kk vauvan ateriassa ei saisi olla enempi kuin 10% lihaa. Ihan niissä kotona tehdyissäkään. Sitten siellä kotona sosetta ohennetaan myös - no vedellä.

[QUOTE="vieras";26277339]Hedelmäsoseet ostan valmiina, koska tähän aikaan vuodesta saa vielä kovin vähän kotimaisia hedelmiä. Ulkolaisissa on kaikenmaailman tuholaismyrkkyjä jne.. Niitä en tod. lapselleni syötä.[/QUOTE]

Niin sä meinaat, että ne purkkiruoat on tehty kaikki kotimaisista hedelmistä? Rohkenen epäillä, että esim. mangosose on tehty suomalaisista mangoista. :D

Yhteistyössä