Tykkääkö joku muka oikeasti käydä hienoissa ravintoloissa?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Huh huh"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26263360:
Suurin osa ravintoloista sijoittuukin juuri fiinien ja huoltoasemien väliin.
Sepä se. Aloittajan tekstistä tuli se vaikutelma, että hänen mielestään on vain tosi fiiniä tai sitten huoltiksen kuppiloita. Suurin osa suomalaisistakin käy useimmiten ravintoloissa, jotka ovat jotakin siltä väliltä ja vain harvemmin todella hienoissa (lue: kalliissa) paikoissa.

"mamma"
Nimenomaan, ja ne jumalaiset viinit jotka sopivat ruokiin kuin nenä päähän. :p

Vähän toisenlaista laatua kuin talonviinit.
Kyllä se talon viini on hienossa ravintolassa myös hyvä. Usein se on turvallien vaihtoehto jos ei hyvin tunne viinejä. Talon viinihän ei ole mikään tietty vaan eri viini eri talossa :)

Ja mitä hienoon ja vähemmän hienoon ravintolaan tulee niin kyllä kai siinä teboilin baarin ja Kämpin salongin välissä on jotain :) Kannattaa harjotella vähän ravintolassa käyntiä ennenkuin menee oikeasti hienoon ravintolaan niin ei ole ihan niin hukassa. Osaa sitten oikeasti nauttia ruuasta ja ilmapiiristä vähän hienomassakin paikassa.

Itse kävin talvella hääpäivän aterialla Ganjissä ja oli ihan sikahyvää ruokaa vaikkaa annokset oli tooosi pieniä. Maha tuli ihan täyteen kun söi kauan ja maistellen.

"mies"
[QUOTE="KääKKä";26263377]Nyt kärjistän

No ei kai meillä ole mitään ruokakultturia kun ennen agraari-aikaan käytiin kääntymässä tuvalla ja pisteltiin sapuska kupuun ja painuttiin takas pellolle töitä tekemään jos halusi että sitä sapuskaa olisi myös seuraavanakin vuonna. Ja ei meillä mökeissä juotu mitään viiniä, kotiolutkin oli vain janon sammuttaja, ei mikään nautinnon kohde. Ruoka syötiin vain että jaksettiin tehdä lisää töitä.[/QUOTE]

Aivan. Meillä tuo meno jatkui monia satoja vuosia monen muun länsimaan jälkeen. Esim. Karjalassa muistaakseni harjoitettiin kivikautisia vainajanpalvontamenoja vielä 1870-luvulla eli samaan aikaan kun esim. USA:ssa mentiin jo rautateitse maan päästä toiseen. On kulunut vasta liian vähän aikaa tästä "rujosta" elämästä.

"vieras"
[QUOTE="mamma";26263472]Kyllä se talon viini on hienossa ravintolassa myös hyvä. Usein se on turvallien vaihtoehto jos ei hyvin tunne viinejä. Talon viinihän ei ole mikään tietty vaan eri viini eri talossa :)

Ja mitä hienoon ja vähemmän hienoon ravintolaan tulee niin kyllä kai siinä teboilin baarin ja Kämpin salongin välissä on jotain :) Kannattaa harjotella vähän ravintolassa käyntiä ennenkuin menee oikeasti hienoon ravintolaan niin ei ole ihan niin hukassa. Osaa sitten oikeasti nauttia ruuasta ja ilmapiiristä vähän hienomassakin paikassa.

Itse kävin talvella hääpäivän aterialla Ganjissä ja oli ihan sikahyvää ruokaa vaikkaa annokset oli tooosi pieniä. Maha tuli ihan täyteen kun söi kauan ja maistellen.[/QUOTE]

Viiniä juovat vain homot, naiset ja muuten vaan häiriintyneet yksilöt.

[QUOTE="vieras";26263497]Viiniä juovat vain homot, naiset ja muuten vaan häiriintyneet yksilöt.[/QUOTE]

lähes kaikkihan me ollaan jollain lailla häiriintyneitä, ei ihme että viinin kulutus on Suomessakin noisussa

vieras juo varmaankin vain kossua ja päitymistarkoituksessa?

"Huh huh"
[QUOTE="mamma";26263472]Kyllä se talon viini on hienossa ravintolassa myös hyvä. Usein se on turvallien vaihtoehto jos ei hyvin tunne viinejä. Talon viinihän ei ole mikään tietty vaan eri viini eri talossa :)

Itse kävin talvella hääpäivän aterialla Ganjissä ja oli ihan sikahyvää ruokaa vaikkaa annokset oli tooosi pieniä. Maha tuli ihan täyteen kun söi kauan ja maistellen.[/QUOTE]

Totta turiset! Hei, tarkoitatko Gaijinia? Mä haluan sinne seuraavaksi, kun käydään Helsingissä :)

"leelu"
[QUOTE="vieras";26262319]Okei.

Mulle ruoka on ruokaa, sitä syödään jos on nälkä. Ei syödä jos ei ole nälkä.

Seurustelua ja kulinaarisia nautintoja...

Vittu mitä paskaa![/QUOTE]

He-hee! RAX kunniaan! Ei laatu vaan se määrä!

nautiskelija
Hienossa ravintolassa viinit on mietitty annoksille ja tarjoilijat mieluusti niitä suositteleekin. Itse juon yleensä ravintolassa alkudrinksun (GT tai shampanjaa), kaikilla 3-4 ruokalajilla eri viiniä ja ehkä vielä jonkin liköörin lopussa.. En ole kyllä ikinä fiinissä paikassa tilannut talon viiniä (tahi edes samaa viiniä koko ruoalle).. Ei muuta kuin tarjoilijalta kysymään, mitä ehdottaa.. samalla yleensä kuulee perustelut tälle ja saa vinkkejä omaan kokeilevaan kotikeittiöön =)

"vieras"
[QUOTE="vieras";26263497]Viiniä juovat vain homot, naiset ja muuten vaan häiriintyneet yksilöt.[/QUOTE]

Sitä on sitten maailmassa paljon noita homojakin ja noita häiriintyneitä yksilöitä.

Keittiönoita
Hienossa ravintolassa viinit on mietitty annoksille ja tarjoilijat mieluusti niitä suositteleekin. Itse juon yleensä ravintolassa alkudrinksun (GT tai shampanjaa), kaikilla 3-4 ruokalajilla eri viiniä ja ehkä vielä jonkin liköörin lopussa.. En ole kyllä ikinä fiinissä paikassa tilannut talon viiniä (tahi edes samaa viiniä koko ruoalle).. Ei muuta kuin tarjoilijalta kysymään, mitä ehdottaa.. samalla yleensä kuulee perustelut tälle ja saa vinkkejä omaan kokeilevaan kotikeittiöön =)
Paitsi että useimmiten niitä ravintoloiden todella hyviä viinejä ei ole Alkon valikoimassa tai korkeintaan tilausviineinä 12 pullon erissä :D

"KääKKä"
[QUOTE="mies";26263477]Aivan. Meillä tuo meno jatkui monia satoja vuosia monen muun länsimaan jälkeen. Esim. Karjalassa muistaakseni harjoitettiin kivikautisia vainajanpalvontamenoja vielä 1870-luvulla eli samaan aikaan kun esim. USA:ssa mentiin jo rautateitse maan päästä toiseen. On kulunut vasta liian vähän aikaa tästä "rujosta" elämästä.[/QUOTE]

Ihanaa että jokin tajusi mitä tarkoitin. Ei meille ole kerennyt muodostua ruokailukulttuuria, koska sen ruoan hankinta on ollut tiukassa, elämää kovaa ja ruokailu on varmaan koettu jotenkin välttämättömäksi pahaksi. Ja siitäkään -juuri sen ruoan vähyyden takia-jos ruoka on ollut kelvotonta tai pahaa ei ole voinut sanoa mitään. Piti syödä mitä sai jos halusi pysyä hengissä.

nautiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26263580:
Paitsi että useimmiten niitä ravintoloiden todella hyviä viinejä ei ole Alkon valikoimassa tai korkeintaan tilausviineinä 12 pullon erissä :D
Tuo on totta.. mutta tällä vinkeillä tarkoitin esimerkiksi viime kertaamme ravintolassa, jolloin tarjoilija kertoi todella yksityiskohtaisesti, miten olivat suolanneet ja paistaneet poronlihan =).. Ja olen minä ottanut vinkiksi tehdä lammasta kahvikastikkeella ja ostanut Alkosta Cafe -nimistä viiniä. Sopivat hyvin yhteen, mutta yhä edelleen kyse on toki kotikeittiöstä =)

asian ytimeen
[QUOTE="KääKKä";26263377]Nyt kärjistän

No ei kai meillä ole mitään ruokakultturia kun ennen agraari-aikaan käytiin kääntymässä tuvalla ja pisteltiin sapuska kupuun ja painuttiin takas pellolle töitä tekemään jos halusi että sitä sapuskaa olisi myös seuraavanakin vuonna. Ja ei meillä mökeissä juotu mitään viiniä, kotiolutkin oli vain janon sammuttaja, ei mikään nautinnon kohde. Ruoka syötiin vain että jaksettiin tehdä lisää töitä.[/QUOTE]

Juu, ja meillä se on kotona edelleen näin ja se on vähän harmillista. Itse olen kasvanut tässä vuosien varrella ja erilaisten asuinpaikkojen myötä siihen, että on luontevaa ja mukavaa ajanviettoa käydä syömässä ravintoloissa, nauttia ruoasta ja viinistä ja seurustella.

Vanhempani ja isovanhempani taas eivät voi tällaista ymmärtää. He ovat maalta ja ruoka on nimenomaan kuvun täytettä, joka hotkaistaan nopeasti töiden välissä . Ruokailuhetki on pakollinen "paha" ja illalla vähän myöhemmin syöminen on miltei rienausta, kun päivällähän sitä kuuluu syödä normaalien ihmisten! Viini taas ruoan kanssa on paheksuttavaa, koska sehän on alkoholia, ruoan kanssa juodaan maitoa, se huuhdellaan alas maidolla kummemmin makustelematta.

Joskus jos on jotain sukujuhlia, niin tarjolla on meillä yleensä karjalanpaistia ja perunoita-tyylistä, lisukkeena maitoa ja leipää. Eikä silloinkaan se ruokailu on oikein sellainen viihtyisä hetki, jolloin syödään, juodaan ja seurustellaan. Lähinnä kaikki istuvat suu kiinni hiljaisuudessa ja avaavat sitä sen verran, että saa laitettua ruokaa. Ja mieluiten mahdollisimman nopeasti.

nautiskelija
Tuo on totta.. mutta tällä vinkeillä tarkoitin esimerkiksi viime kertaamme ravintolassa, jolloin tarjoilija kertoi todella yksityiskohtaisesti, miten olivat suolanneet ja paistaneet poronlihan =).. Ja olen minä ottanut vinkiksi tehdä lammasta kahvikastikkeella ja ostanut Alkosta Cafe -nimistä viiniä. Sopivat hyvin yhteen, mutta yhä edelleen kyse on toki kotikeittiöstä =)
Huom! Ravintolassa tarjottu viini ei siis ollut tuota ko. viiniä, mutta tuo saa kelvata kotioloissa.

"mamma"
[QUOTE="KääKKä";26263581]Ihanaa että jokin tajusi mitä tarkoitin. Ei meille ole kerennyt muodostua ruokailukulttuuria, koska sen ruoan hankinta on ollut tiukassa, elämää kovaa ja ruokailu on varmaan koettu jotenkin välttämättömäksi pahaksi. Ja siitäkään -juuri sen ruoan vähyyden takia-jos ruoka on ollut kelvotonta tai pahaa ei ole voinut sanoa mitään. Piti syödä mitä sai jos halusi pysyä hengissä.[/QUOTE]

Niino...
Ei kai se että 150 vuotta sitten oltiin vähän jälessä tarkoita sitä että vieläkin pitäisi olla jälessä. Vai ollaanko vasta päästy keskiajalle tänäpänä?
Vähän sama kun jos lapsi syntyy keskosena niin ei voi koskaan saada muita kiinni kehityksessä.
Vai?

Keittiönoita
Ruuanvalmistukseen sopivat vinkit ovat aina tervetulleita ja ravintolassa syödessään monesti saakin uusia ideoita niin itse ruuan kuin esille laittamisenkin suhteen. Kiitos muuten viinivinkistä :flower:

Juu, ja meillä se on kotona edelleen näin ja se on vähän harmillista. Itse olen kasvanut tässä vuosien varrella ja erilaisten asuinpaikkojen myötä siihen, että on luontevaa ja mukavaa ajanviettoa käydä syömässä ravintoloissa, nauttia ruoasta ja viinistä ja seurustella.

Vanhempani ja isovanhempani taas eivät voi tällaista ymmärtää. He ovat maalta ja ruoka on nimenomaan kuvun täytettä, joka hotkaistaan nopeasti töiden välissä . Ruokailuhetki on pakollinen "paha" ja illalla vähän myöhemmin syöminen on miltei rienausta, kun päivällähän sitä kuuluu syödä normaalien ihmisten! Viini taas ruoan kanssa on paheksuttavaa, koska sehän on alkoholia, ruoan kanssa juodaan maitoa, se huuhdellaan alas maidolla kummemmin makustelematta.

Joskus jos on jotain sukujuhlia, niin tarjolla on meillä yleensä karjalanpaistia ja perunoita-tyylistä, lisukkeena maitoa ja leipää. Eikä silloinkaan se ruokailu on oikein sellainen viihtyisä hetki, jolloin syödään, juodaan ja seurustellaan. Lähinnä kaikki istuvat suu kiinni hiljaisuudessa ja avaavat sitä sen verran, että saa laitettua ruokaa. Ja mieluiten mahdollisimman nopeasti.
Tämä varmaan osaltaan selittääkin sen miksi me ollaan tässä missä ollaan ja etelän maat ei :D

nautiskelija
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26263641:
Ruuanvalmistukseen sopivat vinkit ovat aina tervetulleita ja ravintolassa syödessään monesti saakin uusia ideoita niin itse ruuan kuin esille laittamisenkin suhteen. Kiitos muuten viinivinkistä :flower:
Eipä kestä. En tosin tiedä, onko vielä Alkon valikoimassa.. Tässä on ehditty olla raskaana viime Cafe -pullollisen jälkeen =)

"mamma"
Onhan se noinkin.
Minä vaan olisin auttamattomasti pierussa jos joisin noin paljon alkoholia, ja siitä olisi sitten nautinto kaukana. Usein tilaan sen talon viinin alkujuomaksi ja nautiskelen ruuan veden kera. Mutta joo, silloin kun ruoka ja viini natsaa hyvin yhteen on se todella makuelämys :)

"mona"
Meillä on myös vähän arkinen maku eli ei tykätä hummereista tai tiikerinravunpyrstöistä lampaankääpämuhennoksineen. Mutta jos meillä on vapaata lapsista niin valitaan kyllä tollanen parempi ravintola ihan vaan sen fiinin tunnelman+palvelun takia. Menut maksaakeskimäärin n.50-60euroa per nuppi et yleensä tosiaan vaan erityistilaisuuksissa käydään ja ilman lapsia.

Mut ketju/perusravintolat on hyviä lasten kanssa, tyyliin Santa Fe, italiailaiset.. Jos ei näitä keskihintaisia ravintoloita olis niin ei tosiaan voitais syödä kovin usein ravintolassa.

ABC:llä käydään myös melko usein, siellä on musta ihan hyvä seisova pöytä. Selalsta arkiruokaa ja lapsille kiva leikkipaikka. En koe että mennään ravintolaan kun me mennään ABC:lle vaan pikaruokalaan kun ei jakseta laittaa ite ruokaa.

Yhteistyössä