Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
no,nyt kun olet vaihtanut tuon otsikon niin vastaan siihen..esikoinen ei puhu isänsä äidinkieltä ( kuopus ei puhu vielä mitään kieltä ),syystä että isänsä ei jostain syystä nähnyt tarpeelliseksi puhua sitä lapselleen..( tiedän muita lapsia,jotka ymmärtävät mitä heille sanotaan,mutta vastaavat aina joko suomeksi tai englanniksi)

isän puolen sukulaisia ei ole tavannut,koska emme koskaan käyneet lapsen isän kotimaassa enkä tunne heitä mitenkään muutenkaan,missä asuvat jne..jos tietäisin,niin varmasti veisin hänet tutustumaan heihin,sitten kun sinne menemme joskus myöhemmin.
 
[QUOTE="vieras";26250812]Miksi vaihdoit otsikkoa ja aloitusviestiä? Tuollainen on keskustelun vääristelyä omaksi hyväksi.[/QUOTE]

Siksi, koska aihe ajautui jo ihan alussa muuhun kuin aloituksen aiheeseen. Mutta ei täällä nykyään tosin otsikko muutu kuin tuohon aloitukseen ja siihenkin vain silloin kun on avannut viestin.
 
Ei asumistukea saa sen vuoksi että on yksinhuoltaja. En minä ainakaan saa. Itekin elän yhden lapsen kanssa ihan kivasti.

Palkkaa tulee n. 1700e kuussa, elarit 160e, lapsilisä 150e. Vuokra on 450e, päivähoitomaksu 130e, netti 20e ja puhelimeen menee n. 30e, sähköön n. 50e joka toinen kuukausi. Siinä ne pakolliset.
 
"vieras"
Siksi, koska aihe ajautui jo ihan alussa muuhun kuin aloituksen aiheeseen. Mutta ei täällä nykyään tosin otsikko muutu kuin tuohon aloitukseen ja siihenkin vain silloin kun on avannut viestin.
EI silti ole fiksua muuttaa sitä alkuperäistä viestiä. Nythän voit väittää iloisesti, ettet ole sanonut sitä tai tätä. Aloita mieluummin uusi keskustelu. Eiku tarkemmin ajatellen, älä sittenkään :D Minusta vain on kertakaikkiaan nyyseröä muuttaa avausviestiä, et seiso sanojesi takana.
 
Tämäkään ei toki sinua ja Akaattia koske.

Oivoi, hauskin ketju aikoihin :D
Minä olen kirjoittanut, että SILLOIN KUN OLLAAN TEKEMISISSÄ SEN SUVUN KANSSA. Mikä tuossa on vaikeaa tajuta ja ymmärtää? Äitini suvun kanssa olen tekemisissä ja se tulee ihan siitä, että tunnen äitini ja hän taas on ollut sukuunsa yhteydessä. Olisi silloin outoa jos en koskaan olisi tavannut esimerkiksi äitini vanhempia.
 
Kuten jo kirjoitin, niin minä en ole missään tekemisissä osan sukulaisteni kanssa, joten en luonnollisesti ole myöskään heitä tapaamassa. Mutta sinun kohdallasi aina jaksat kirjoittaa kuinka tärkeä miehen äiti on, mutta ette kuitenkaan käy koskaan häntä (tai muuta sukua tapaamassa). Sitä minä olen ihmetellyt. Eivätkö lapsennekaan halua tavata sukulaisiaan? Minusta tuntuu, että miehesi puoli on kovasti alakynnessä sinun puoltasi vastaan. Asutte Suomessa, lapset puhuvat suomea paremmin, tuntevat sinun suvun, lapsilla vain Suomen kansalaisuus, ei käydä Turkin suvun luona jne.

Saatte toki tehdä ihan miten vaan, mutta välillä herättää ihmetystä.

Sitä paitsi me olemme tavanneet useammin kuin joka toinen vuosi.
Ihmettelenkin sitä, miksi et ole missään tekemisissä sukulaistesi kanssa, kun se kerran olisi täysin mahdollista teidän kohdallanne.

Kyllä, miehen suku on meille tärkeä. Olemme tekemisissä säännöllisesti puhelimitse, netin kautta, jne. Ja kyllä me "koskaan" ollaan miehen sukua tavattu. Anoppilassa on lähes 11-vuotisen yhteiselon aikana kyllä tullut käytyä useamman kerran, ja anoppi kävi meillä kun asuimme Turkin länsirannikolla. Suomeen muuton jälkeenkin minä ja tyttö ollaan käyty anoppilassa kerran (ja anoppila tarkoittaa tässä yhteydessä siis paitsi anopin, myös miehen sisarusten, serkkujen, tätien yms tapaamista), mies pari kertaa, lisäksi isä ja tytär tapasivat sukua Keski-Euroopassa (jonne suku siis kokoontui häihin). Ei siis voi sanoa, etteikö sukua olisi koskaan tavattu.

Totta hitossa miehen suku on "alakynnessä" verrattuna minun sukuuni. Ihan vaan siitä syystä, että asumme Suomessa! Jos asuisimme Turkissa, olisi Suomen suku, kieli ja kulttuuri lapsipuolen asemassa. Kahdessa maassa emme valitettavasti kykene asumaan samanaikaisesti, vaikka ihan helvetin taitavia olemmekin, joten jompikumpi maa jää väkisinkin tappiolle.

Turkki ja turkkilaisuus on kuitenkin hyvin vahva osa elämäämme - tuossa tuo 8 v tytär tälläkin hetkellä istuu vieressäni katsoen turkkilaisia ohjelmia telkkarista vaikka suomalaisiakin olisi tarjolla, 6 v poika on turkkilaisen isänsä ja tämän turkkilaisten ystävien kanssa keskustassa ja taatusti puhekielenä on turkki. Syötiin juuri turkkilaista ruokaa, ja sitä rataa. Kävin lasten kanssa Turkissa 9 kk sitten. Lapset ovat erittäin kaksikulttuurisia.

Lapset tottakai haluaisivat tavata sukulaisiaan. Mutta kuten itsekin totesit tässä ketjussa useasti, lapset eivät aina voi saada kaikkea mitä haluavat. Mekin haluaisimme tavata sukua, mielellämme kävisimme siellä vaikka vuosittain. Mutta niin kauan kun matka sukulaisiin on niin pitkä kuin se on, ja niin kallis kuin se on, ja niin kauan kun perheessämme on vain yksi työssäkäyvä aikuinen, ja niin kauan kun emme halua elää ihan kädestä suuhun ja tinkiä kaikesta kivasta vain päästäksemme reissuun, niin sukuloimassa ei tulla käymään ihan helposti saati usein. Se on itsestäänselvyys meille, itsestäänselvyys lapsillemme, itsestäänselvyys sukulaisille - ainoa, jolla on ongelma asian suhteen, olet sinä. Ihminen, jota emme edes tunne :D
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26250838]EI silti ole fiksua muuttaa sitä alkuperäistä viestiä. Nythän voit väittää iloisesti, ettet ole sanonut sitä tai tätä. Aloita mieluummin uusi keskustelu. Eiku tarkemmin ajatellen, älä sittenkään :D Minusta vain on kertakaikkiaan nyyseröä muuttaa avausviestiä, et seiso sanojesi takana.[/QUOTE]

Siinä aloitus viestissä oli ihan sama asiasisältö kuin nykyisessäkin. Miksei kahden kulttuurin lapsille opeteta toista kieltä VAIKKA OLISI SE TOISEN KULTTUURIN vanhempi mukana lapsen elämässä, ja miksei lapsia tutusteta siihen toiseen sukuun, JOS SE VANHEMPI ON ITSE tekemisissä sukunsa kanssa.
 
"vieras"
Siinä aloitus viestissä oli ihan sama asiasisältö kuin nykyisessäkin. Miksei kahden kulttuurin lapsille opeteta toista kieltä VAIKKA OLISI SE TOISEN KULTTUURIN vanhempi mukana lapsen elämässä, ja miksei lapsia tutusteta siihen toiseen sukuun, JOS SE VANHEMPI ON ITSE tekemisissä sukunsa kanssa.
En minä tiedä, eikä se minulle (eikä sivumennen sanoen sinullekaan) kuulu, miten missäkin perheessä on asiat hoidettu. Se että tämän alunperin puheena ollut nuori nainen on jossain sanonut ilmeisesti, ettei osaa isänsä äidinkieltä ja ehkä pahoitellut asiaa, ei tarkoittane sitä, että asiaa on suuresti valiteltu ja voivoteltu. Se että kertoo, että näin on, ei välttämättä tarkoita, että asialle pitäisi tehdä jotain tai olisi pitänyt tehdä jotain. Voitko mitenkään ajatella, että aha, noilla noin, selvä juttu. En millään käsitä, mitä ihmeen kummallista se nyt on, että heillä on noin, mikä siinä on niin outoa ja merkillistä, tai sitten väärää. Väärästä et ole muistaakseni puhunut, mutta entä sitten jos joku on erilailla, kuin muilla? Tuo nyt on pisara meressä.
 
Siinä aloitus viestissä oli ihan sama asiasisältö kuin nykyisessäkin. Miksei kahden kulttuurin lapsille opeteta toista kieltä VAIKKA OLISI SE TOISEN KULTTUURIN vanhempi mukana lapsen elämässä, ja miksei lapsia tutusteta siihen toiseen sukuun, JOS SE VANHEMPI ON ITSE tekemisissä sukunsa kanssa.
Siksi että puhelimitse, netin välityksellä yms on aikuisten helppo kommunikoida jos on yhteinen kieli. Lapsille se voi olla hankalampaa jos se yhteinen kieli puuttuu. Näin esimerkiksi.

Itsestäkin tuntuu joskus vähän pässiltä puhua puhelimessa siskon lasten kanssa joille suomi on heikompi kieli, puhelimessa kommunikointi vielä vaikeampaa kuin kasvotusten ja pienemmät vähän vierasteleekin siinä, isoin taas "häpeilee" kielipuolisuuttaan.


Muoks. Tämä siis siitä miksi vanhemman on helpompi kommunikoida niiden sululaistensa kanssa kuin lasten.

Se kielen opetus onnistuu joltain, toiset kokevat sen hankalaksi tai tarpeettomaksikin. Oma esimerkkini siskon lapsista koskee lapsia joille se kieli on "opetettu".
 
Viimeksi muokattu:
Määrittele valittaminen? Toki jos jaksaisin selata koko ketjun läpi nniin ehkä se selviäisi mutta olen liian laiska. Onko siis nyt ihan oikeasti valitettu, ettei ole varaa? Jos on, niin onko kyseessä kuitenkin joku, jolla ei ihan oikeasti ole varaa? Vai onko vain todettu, ettei ole varaa, tarkoittaen, että ei ole sitä halua ja tarvetta juuri matkaa varten säästääkään? Vai onko valittaminen ollut lähinnä sitä, että kaksi palstalaista valittaa muille, että kyllä teillä on varaa, jos vain säästätte?
En tiedä oliko "valitaminen" oikea sana, mutta siis ainakin välillä on ketjussa tullut sellaisia viestejä, joissa moni oikein kiihtyy, kun on todettu että tietyillä tuloilla on ihan mahdollista matkustaa. ja että joku kaukomatka ei ole mitään utopiaa suurimmalle osalle lapsiperheistä. Välillä on tuntunut myös siltä, että jotkut ovat oikein raivostuneet. Ovat jopa toivoneet minulle vain kaikkea pahaa. Siinä vaiheessa herää jo suuri ihmetys tuollaisesta toiveesta.
 
"vieras"
En tiedä oliko "valitaminen" oikea sana, mutta siis ainakin välillä on ketjussa tullut sellaisia viestejä, joissa moni oikein kiihtyy, kun on todettu että tietyillä tuloilla on ihan mahdollista matkustaa. ja että joku kaukomatka ei ole mitään utopiaa suurimmalle osalle lapsiperheistä. Välillä on tuntunut myös siltä, että jotkut ovat oikein raivostuneet. Ovat jopa toivoneet minulle vain kaikkea pahaa. Siinä vaiheessa herää jo suuri ihmetys tuollaisesta toiveesta.
Suuri ihmeitys on kyllä useinkin vallalla, kun lukee ajatuksiasi. On oikein outo tunne, että joku voi ajatella noin. Olen aivan ihmeissäni, miksi tuollatavalla, eikö voisi ajatella toisin, vaikka kuten minä? Miksi ei?
 
[QUOTE="Minna";26250062]Kelan maksama elatustuki on kaikille max. 147,96. Joskus Kela maksaa sen kokonaan, joskus osan ja joskus etävanhempi maksaa kaiken (laskettu sitten tulojen mukaan).

Mutta älä silti tule noiden laskelmien kanssa väittämään OIKEALLE yh-äidille miten yh:na on rahaa vaikka kuinka. Mä TIEDÄN mitä se on niin opiskelijana kuin töissäkäyvänä. Joten voisitko mitenkään jo olla hiljaa asiasta josta et mitään todellisuudessa tiedä.[/QUOTE]

Minä olen sanonut, että jos minä olisin kahden lapsen yh-äiti tällä palkalla + ne lisät lapsista, niin pärjäisin hyvin. Ja voi mikä raivo :mad: siitä on alkanut. Monelle on niin käsittämätön ajatus, että 600 eurolla voi kolmihenkinen perhe pärjätä ruoka- ja muut kuukausilaskut. Asumiskulut siis jo vähennetty tuosta.
 
"noh"
En tiedä oliko "valitaminen" oikea sana, mutta siis ainakin välillä on ketjussa tullut sellaisia viestejä, joissa moni oikein kiihtyy, kun on todettu että tietyillä tuloilla on ihan mahdollista matkustaa. ja että joku kaukomatka ei ole mitään utopiaa suurimmalle osalle lapsiperheistä. Välillä on tuntunut myös siltä, että jotkut ovat oikein raivostuneet. Ovat jopa toivoneet minulle vain kaikkea pahaa. Siinä vaiheessa herää jo suuri ihmetys tuollaisesta toiveesta.
se suututtaa, että esiinnyt kuin tietäisit asiasta josta et tiedä mitään. ja joka ei sinulle kuulu. ja arvostelet toisia.

Et itsekään pitäisi siitä että sinusta tehtäisiin aloitus, miksi akaatti ei tee sitä ja tätä ja miksi hän tekee eri tavalla kuin minusta hänen kuuluu tehdä ja minä haluan.
 
"vieras"
Minä olen sanonut, että jos minä olisin kahden lapsen yh-äiti tällä palkalla + ne lisät lapsista, niin pärjäisin hyvin. Ja voi mikä raivo :mad: siitä on alkanut. Monelle on niin käsittämätön ajatus, että 600 eurolla voi kolmihenkinen perhe pärjätä ruoka- ja muut kuukausilaskut. Asumiskulut siis jo vähennetty tuosta.
Älä nyt liioittele, ei täällä kukaan ole raivoissaan, kuin korkeintaan siinä, että ärsyyntyy tuohon puusilmäisyyteen. Jos sinä olisit se kahden lapsen yh-äiti ja kertoisit näitä juttuja, olisi aivan eri asia keskustella tästä. En minäkään mieti, miten tulisin toimeen presidentin palkalla, kun en ole presidentti, ainakaan vielä. Enkä haaveilekaan siitä ja tee laskelmia kuinka me sitten ukkokullan kanssa pärjäiltäisiin.
 
[QUOTE="noh";26250956]se suututtaa, että esiinnyt kuin tietäisit asiasta josta et tiedä mitään. ja joka ei sinulle kuulu. ja arvostelet toisia.

Et itsekään pitäisi siitä että sinusta tehtäisiin aloitus, miksi akaatti ei tee sitä ja tätä ja miksi hän tekee eri tavalla kuin minusta hänen kuuluu tehdä ja minä haluan.[/QUOTE]

Mielestäni tässä ketjussa ei ole arvosteltu toisia. Kyse on ollut siitä että on kirjoitettu että useimmilla olisi mahdollisuus esimerkiksi matkustaa. Tätä ei jostain syystä saisi kirjoittaa. En minä ainakaan viesteissäni ole pakottanut ketään matkustamaan yhtään mihinkään.
 
"vieras"
Mielestäni tässä ketjussa ei ole arvosteltu toisia. Kyse on ollut siitä että on kirjoitettu että useimmilla olisi mahdollisuus esimerkiksi matkustaa. Tätä ei jostain syystä saisi kirjoittaa. En minä ainakaan viesteissäni ole ketään kehottanut matkustamaan yhtään mihinkään.
Nyt kyllä jo vähän verisuoni pullistuu otsassa. Palaan ehkä noin sivulla 120 kurkkaamaan kuin neidit D&D edelleen tietävät kaikesta kaiken. Jos olen viisas, en sitä tee.
 
Mitä tulee yksinhuoltajien tulotasoon, niin laskin tuossa että vuokran jälkeen mulle jää noin 1500 euroa rahaa kuussa. Mun mielestä se ei ole lainkaan huonosti.. !? Tuostahan nyt vielä on joitakin kuluja mitkä menee.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="vieras";26250981]Nyt kyllä jo vähän verisuoni pullistuu otsassa. Palaan ehkä noin sivulla 120 kurkkaamaan kuin neidit D&D edelleen tietävät kaikesta kaiken. Jos olen viisas, en sitä tee.[/QUOTE]

Miksi se on niin kova paikka teille jos toteaa että useimmilla perheillä, joissa vanhemmilla työpaikat, olisi MAHDOLLISUUS heidän niin halutessaan (rahaa säästämällä) matkustaa (tai tehdä/ostaa jotain muuta ylimääräistä)?
 
Mielestäni tässä ketjussa ei ole arvosteltu toisia. Kyse on ollut siitä että on kirjoitettu että useimmilla olisi mahdollisuus esimerkiksi matkustaa. Tätä ei jostain syystä saisi kirjoittaa. En minä ainakaan viesteissäni ole pakottanut ketään matkustamaan yhtään mihinkään.
Ja sillä samalla suurimmalla osalla on mahdollisuus ostaa itselleen ja kaikille lapsilleen kalleimmat kännykät, läppärit, merkkivaatteet, kalliit hiustenhoitotuotteet, hintavia koruja jne. Silti jostain syystä moni pieni/keskituloinen vanhempi väittää ettei heillä ole varaa moiseen ja tyytyvät edullisempiin vaihtoehtoihin...
 
"noh"
Mielestäni tässä ketjussa ei ole arvosteltu toisia. Kyse on ollut siitä että on kirjoitettu että useimmilla olisi mahdollisuus esimerkiksi matkustaa. Tätä ei jostain syystä saisi kirjoittaa. En minä ainakaan viesteissäni ole pakottanut ketään matkustamaan yhtään mihinkään.
Miten niin useimmilla olisi mahdollisuus.
Ylivelkaisia on eniten ikäryhmässä 25-45.
perheellisillä on usein suuret velat. Joita ei välttämättä sinun tutut sinulle kerro.
vaikka olisi töitäkin.
ja varma kokopäivätyö molemmille on nykyään harvojen herkkua. huomisesta ei tiedä. siksi moni perheellinen mieluummin säästää.

yksin sinkkuna säästämienn kaikesta ja kituuttaminen matkan takia on ihan ok. perheellisenä se on paljon raskaampaa. jos lapset isompia.


Jos matkustaminen on niin helppoa ja säästäminen, niin miksi et säästäisi tuosta vain sen perheellisen matkan hinnan? 5000 chileen 5 hengen perheeltä?

vaikka sinulla on vain yksi palkka, niin siitä pystyy aivan helposti säästää tuon saman kuin perhe jossa kaksi palkkaa. Kyllä se toisen palkka yleensä hupenee ruokaan ja auton pitämiseen, mikä useissa perheissä on. sekä niiden 5 hengen tarpeisiin. toisen palkka menee usein asumiseen.
 
Ja sillä samalla suurimmalla osalla on mahdollisuus ostaa itselleen ja kaikille lapsilleen kalleimmat kännykät, läppärit, merkkivaatteet, kalliit hiustenhoitotuotteet, hintavia koruja jne. Silti jostain syystä moni pieni/keskituloinen vanhempi väittää ettei heillä ole varaa moiseen ja tyytyvät edullisempiin vaihtoehtoihin...
Ei kenties kaikkea vaan jotakin. Jokainen tekee itse valinnan mitä rahoillaan ostaa.
 
"vieras"
Miksi se on niin kova paikka teille jos toteaa että useimmilla perheillä, joissa vanhemmilla työpaikat, olisi MAHDOLLISUUS heidän niin halutessaan (rahaa säästämällä) matkustaa (tai tehdä/ostaa jotain muuta ylimääräistä)?
Vastaan kysymyksellä: Miksi se on sinulle ja sisarellesi niin kova paikka myöntää, että suurimmaksi osaksi puhutte läpiä päähänne? Sitten ap vielä muuttelee osuuttaan keskustelussa jälkikäteen ja ihan pian varmaan alatte piliittää ja sanoa, että voi kun meitä kiusataan?
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä