Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
"vieras"
Jos tänne palstalle joku laittaa viestin että ei aio opettaa lapsilleen suomen kieltä (ulkomailla asuva suomalainen) niin johan sellainen tuomitaan heti.
No fiksut ihmiset eivät paheksu. Eikä tämä palsta ole yhtä kuin elämä ja maailma. Tämä on ihan pikku neulanpään kokoinen piste ja vieläkin vähemmän, kun tarpeeksi kaukaa katsoo. Arvostaisin sinua ja siskoasi kovasti, jos voisitte vähän pysähtyä ja miettiä, että jaettiinkohan me siskokulta nyt viisautta kauhalla, joka ei ollutkaan meidän.
 
Jos tänne palstalle joku laittaa viestin että ei aio opettaa lapsilleen suomen kieltä (ulkomailla asuva suomalainen) niin johan sellainen tuomitaan heti.
Ne tuomitsee ketkä ei tilanteita tunne.

Itse tunnen useita ulkomailla syntyneitä suomalaisten/suomalaisen lapsia ketkä ri puhu suomea enkä näe siinä mitään tuomittavaa.

Jos itselleni ja miehelleni ruotsi olisi yhtä vahva kieli kuin suomi niin ei meidänkään lapsille suomea puhuttaisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
4x
Olenko väittänyt, että kaikilla yh:lla on sama palkka kuin minulla? En ole. Lisäksi esimerkiksi matkustaminen oli paljon kalliimpaa silloin kuin nykyisin. Ei ollut myöskään internetiä, josta olisi voinut tehdä edullisia ostoksia. Osa tuotteista oli tietenkin edullisempia.

Äitini palkka oli noin 5500 - 6000 markkaa kuukaudessa.
Ai jaa...ainakin meille matkustaminen oli vielä 5v sitten PALJON halvempaa kuin nykyisin. Nytkin aiemmin käyttämämme reitti on tuplasti kalliimpi! Lomamatkat (2hlöä) joita tein lapsena/nuorena oli saman hintaisia kuin nyt yhden hengen matka...
 
[QUOTE="vieras";26249652]Oletteko muuten koskaan, ap ja sisaresi, asuneet yhdessä aikuisiällä? Niinkuin kämppiksinä. Teillähän vain tulisi lisää rahaa ovista ja ikkunoista, jos vielä pistäisitte hynttyyt yhteen. Ja kun olette niin samanlaisia, tuskin tulisi riitoja, kun eihän sitä peilikuvan kanssa riitele.[/QUOTE]

Emme ole. Haluan asua yksin. Mutta oikeassa olet, että rahaa olisi enemmän käytössä, jos olisi vain yksi asunto.
 
Ai jaa...ainakin meille matkustaminen oli vielä 5v sitten PALJON halvempaa kuin nykyisin. Nytkin aiemmin käyttämämme reitti on tuplasti kalliimpi! Lomamatkat (2hlöä) joita tein lapsena/nuorena oli saman hintaisia kuin nyt yhden hengen matka...
Matkailu oli aiemmin kalliimpaa, varsinkin lentojen hinnat olivat kalliita. Näitä hintoja pitää tietenkin verrata silloiseen palkkatasoon.
 
mutta kun kaikki eivät saa palkan lisäksi 600-700 yh-tukia..tai sitten mua huijattiin yh-aikana,eikä annettu kaikkia mulle kuuluvia yh-tukia..enkä saanut palkkaa 2000€..eli ei jäänyt säästöön,käytiin kyllä kaks kertaa tuona aikana Lontoossa tytön kanssa,mutta sekin raha oli sitten pois muusta..pidemmän aikaa..
Ja minä olen kirjoittanut, että minun tilanteeni olisi taloudellisesti parempi jos olisin samassa työssä kuin nyt, ja kahden lapsen kanssa. En ole kirjoittanut, että kaikilla yh-äideillä jäisi aina saman verran säästöön kuin tässä minun kuvitteeellisessa tilanteessani. Senkin kirjoitin siksi, kun monelle tuntuu olevan ihan utopiaa, että myös yh:na voisi olla rahaa saman verran käytössä menojen jälkeen.
 
Ja minä olen kirjoittanut, että minun tilanteeni olisi taloudellisesti parempi jos olisin samassa työssä kuin nyt, ja kahden lapsen kanssa. En ole kirjoittanut, että kaikilla yh-äideillä jäisi aina saman verran säästöön kuin tässä minun kuvitteeellisessa tilanteessani. Senkin kirjoitin siksi, kun monelle tuntuu olevan ihan utopiaa, että myös yh:na voisi olla rahaa saman verran käytössä menojen jälkeen.

Ja minä väitän että 1800€ tienaavana sinkkuna minulle jäisi huomattavasti enemmän säästöön, paremmat mahdollisuudet matkustella yms kuin saman verran tienaavana yh:na.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
miksi se lasten isä maksaa minimielareita,jos on kerran niin hyvä palkkainen?kyllähän 3000€/kk palkasta nyt enemmän irtoaa elareita,kuin ne minimit..
Kirjoitin, että jos olisin yh siinä kaikista huonoimmassa yh-tilanteessa, jossa ei saa kuin minimielatustuen. Ihan vain siksi, että sillä minielatustuellakin minulla olisi yhtä hyvä rahallinen tilanne kulujen jälkeen kuin nyt.
 
Juu, tuli selväksi. Vaikeahan se on sinun kanssa väitellä, vaikka itse emme pääse enää yhtä halvalla matkoille kuin esim. 3-5v sitten, kuten ei myöskään kukaan tuttavapiiristäni, mutta sinä tiedät paremmin. :D
Huomasitko että vastasit viestiin, jossa puhuttiin markka-ajasta? Yksittäisen lentoreitin hinta ei myöskään vielä kerro koko totuutta matkojen hintatason muuttumisesta.
 
"Minna"
Ja minä olen kirjoittanut, että minun tilanteeni olisi taloudellisesti parempi jos olisin samassa työssä kuin nyt, ja kahden lapsen kanssa. En ole kirjoittanut, että kaikilla yh-äideillä jäisi aina saman verran säästöön kuin tässä minun kuvitteeellisessa tilanteessani. Senkin kirjoitin siksi, kun monelle tuntuu olevan ihan utopiaa, että myös yh:na voisi olla rahaa saman verran käytössä menojen jälkeen.
Kyllä taitaisi karu todellisuus iskeä sulla päin naamaa. Sun paperilla tehdyt laskelmat ei ole sama asia kuin oikea elämä.

Lopeta jo nyt hyvä ihminen kun sulle on melkein 40 sivua yritetty tolkuttaa, että sä ET tiedä mitä perhe-elämä on todellisuudessa ja mihin sitä rahaa jää. Koita nyt stanan pelle jo tajuta, että meillä muilla on sitä kokemusta!

Oikeasti suoraan sanottuna tämän ketjun voisi jo lukita koska huomaan, että itseni lisäksi alkaa käämit palaa jo monella muullakin noiden kahden taukin kanssa.
 
No ehkä sitä rahankulutusta on nimenomaan mietitty tarkemmin ja todettu että sopivan kokoinen asunto, kunnon auto (ei mikään uusi luksusmalli muttei myöskään halvin ja vanhin mitä löytyy), lapsille sopivat vaatteet ja mahdollisuudet harrastaa sekä se että on varaa syödä kunnolla nähdään tärkeämpänä kuin se matka mikä ei kuitenkaan ole pakollinen.


Ihan yhtähyvin voidaan väitellä siitä että kyllä kaikilla pienituloisilla perheillä on varaa ostaa lapsilleen ne iPhonet, Applen läppärit ja merkkifarkut kunhan vaan miettivät vähän rahankäyttöään. Ihan turha väittää että nuo on niin kalliita ettei niihin olisi varaa.
Ei ole niin kalliita, ettei olisi varaa, mutta mielestäni on outo oletus, että kaikilla lapsilla pitäisi juuri olla se iPhone.


Saa olla jos haluaa, mutta ei se ole ainoa vaihtoehto.
 
whhat
Olen sitä mieltä että syy voi olla monien muiden ohella myös taloudellinen helpostikin. Sitten keskustelu on mennyt ymmärrettävästi siihen, että uitaisiinko sittenkään rahassa jos pienituloisella olisi etenkään useampia lapsia. Ei todellakaan millään etuuksilla kateta kohtuullisia lasten elämisen kuluja nykypäivänä. Mutta ne pienet etuudet ovat monille perheille todella tärkeitä, rahat menevät useissa perheissä vain ruokaan, vaikka vanhemmat olisivat pienipalkkaisissa töissä, matkusteluun ei välttämättä jää ellei nipistä perustarpeista, jättää sukset ja luistimet ja pyörät ostamatta jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärräys hoi;26250531:
höpsistä. tuossa vertailtiin sitä paljonko nyt käytetään rahaa noihin. ja nykyään elämme velaksi. 70-luvulla ei ollenkaan samassa mitassa, ymmärrä se.
Siinä vertaillaan sitä mitä kuukausipalkalla sai 1975 ja 2005.
 
Edelleen totean, että ihminen, joka näkee MIESTÄÄN tyyliin joka toinen vuosi pienen hetken ajan, ja joka ei tunne ollenkaan omaa isäänsä tai tämän puoleista sukua, lienee jäävi neuvomaan ketään sen suhteen, miten toisten kuuluu käydä tapaamassa sukulaisiaan.

Mitä rantaloma vs. sukulaisloma-asiaan tulee, niin, käytä nyt järkeäsi, jota sulla varmaan on:

1000 eurolla tekisimme lasten kanssa rantaloman. Lentäisimme suoraan kohteeseen, lentokentältä bussi veisi meidät hotellille, kotiovelta perille n. 7 tuntia, turvallinen kohde. Paikan päällä uima-altaat, rannat, vesipuistot, vaikka mitä aktiviteettia. Oma huoneisto.

Vs. 2500 euron hintainen reissu, moninverroin vaikeampi matka (1-2 koneenvaihtoa, lentokentältä pitkä, huonokuntoinen tie anoppilaan, ei bussikuljetusta), kotiovelta perille n. 20 tuntia, ei turistikohde jossa on myös aika ajoin turvatonta. Paikan päällä aktiviteettia: no, ei juuri mitään. Ostoksia voisi tehdä, ehkä käydä leikkipuistossa. Ei omaa rauhaa, hyvä jos oma huone jossa nukkua.

Sinä toki lapsettomana tekisit tuon jälkimmäisen reissun vaikka silmät sidottuna yhdellä kädellä, mukanasi 8 v lapsi, 6 v lapsi ja pikkuvauva, mutta minä en ikävä kyllä ole yhtä taitava kuin sinä. Aijuu, eihän sulla olekaan vielä lapsia, eikä näinollen kokemusta mistään mitä muille neuvot :xmas:
Kuten jo kirjoitin, niin minä en ole missään tekemisissä osan sukulaisteni kanssa, joten en luonnollisesti ole myöskään heitä tapaamassa. Mutta sinun kohdallasi aina jaksat kirjoittaa kuinka tärkeä miehen äiti on, mutta ette kuitenkaan käy koskaan häntä (tai muuta sukua tapaamassa). Sitä minä olen ihmetellyt. Eivätkö lapsennekaan halua tavata sukulaisiaan? Minusta tuntuu, että miehesi puoli on kovasti alakynnessä sinun puoltasi vastaan. Asutte Suomessa, lapset puhuvat suomea paremmin, tuntevat sinun suvun, lapsilla vain Suomen kansalaisuus, ei käydä Turkin suvun luona jne.

Saatte toki tehdä ihan miten vaan, mutta välillä herättää ihmetystä.

Sitä paitsi me olemme tavanneet useammin kuin joka toinen vuosi.
 
[QUOTE="vieras";26250014]Ehdotan kyllä kaksikolle palkintoa johdonmukaisesta väärinkäsittämisestä ja laput silmillä elämisestä. Ap on kertonut, ettei hänestä tunnu mukavalta, kun joku on epäillyt hänen suhdettaan miesystäväänsä, on sanottu ettei se ole oikea ihmissuhde. Miten joku muu voi tietää onko tämä suhde oikea suhde? No, ihan samoilla meriiteillä (eli ei millään), kuten lapseton sinkku voi TIETÄÄ lapsiperheiden tulo-ja menotaiteilua. Olisi ihan eri asia, jos tämä jääräpääkaksikko arveli ja luulisi, mutta kun he tietävät ihan varmasti vähän liian monta asiaa. Ärsyttävää, vaikkei pitäisi tyhjänpäiväisistä jaarituksista ärsyyntyä. Se että itse on ollut joskus lapsi (kuten me ihan jokainen) ei riitä kyllä siihen, että voi kertoa totuuksia lapsiperheen elämästä. Tai jos on seurustellut etänä ja tavannut muutaman kerran (kuusi kertaa lienee mieluummin muutama, kuin monta) 10 vuoden aikana, ei voi tietää millaista on asua toisen ihmisen kanssa ja olla avo/avioliitossa. Luulla saa ja arvella, mutta ei voi tietää. Voisiko se nyt mennä vähittelen perille? Eikä sitä yksinhuoltajan elämää tunne, vaikka äiti ja vaikka isoäitikin olisi ollut yh.[/QUOTE]

Itsehän täällä kaikki muut tietävät, ettei yh:lla voi koskaan olla varaa mihinkään. Tai ylipäänsä lapsiperheellä ei voi olla varaa matkoihin. Siitä on kyse, että täällä pidetään virheellisesti matkoja jonain ihmeellisenä asiana, jota ei suunnilleen ilman lottovoittoa voi saada.
 
[QUOTE="Minna";26250040]Moni perhe kuitenkin tarvitsee auton eikä se ole mikään luksus, mutta ei vanha romukaan. Tervetuloa asumaan tänne kehäkolmosen ulkopuolelle niin tajuat, että auto on aika tarpeellinen, että pääsee edes töihin silloin kun pitää.[/QUOTE]

En minä ole väittänytkään, ettei auto olisi tarpeellinen. Minunkin kaikilla sukulaisillani on autot, paitsi minulla siis. =)
 
Ei ole niin kalliita, ettei olisi varaa, mutta mielestäni on outo oletus, että kaikilla lapsilla pitäisi juuri olla se iPhone.


Saa olla jos haluaa, mutta ei se ole ainoa vaihtoehto.
Ihan yhtä outo ajatus kuin se että kaikkien lapsiperheiden pitäisi matkustella, varsinkaan kaukomaille.

SAa matkustella jos haluaa muttei se ole ainoa vaihtoehto, silloinkaan jos on sukulaisia ulkomailla.


Ps. Samalla logiikalla kun se 3-lapsinen perhe voi todeta ettei heillä ole varaa kaukomatkoihin he voivat myös todeta ettei heillä ole varaa ostaa lapsilleen iPhoneja ja Applen läppäreitä...
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä