Uskonnoton: osallituuko lapsesi koulussa uskontotunneille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minäkään en laita lapsia biologian/maantiede tunneille, kun niillä tunneilla opettaja tuputtaa uskomaan, että ihminen on kehittynyt apinasta ja maapallo syntynyt räjähdyksestä...

Sellaisen opettajan voisi todellakin laittaa kertauskurssille oppimaan, että ihminen ei suinkaan ole kehittynyt apinasta, vaan ihmisellä ja apinalla on yhteinen esiäiti. Samoin hänen kosmologiatietojaankin voisi päivittää hieman.

ET on valitettavasti edelleen isommissa kaupungissa asuvien lasten etuoikeus, jos haluaa, että lapsi vaivattomasti pääsee tunneille osallistumaan, ts. omalla koululla, ilman erillistä taistelua. Minä olen -79 syntynyt, ja Tampereella n. kolmasosa luokastamme kävi ET-tunneilla.

No minä olen asunut lapsuuteni alle 5000 asukkaan kylässä Lapissa ja käynyt ala-asteeni alle 40 oppilaan koulussa. Ja meilläkin oli mahdollista osallistua ET-tunneille, tämä tapahtui siis silloin kun itse olin ko. koulussa, eli 80-luvun alusta 90-luvun alkuun, ikää mulla nyt 35v. Taisi ollakin aika edistyksellinen paikka :D

Niin ja itse osallistuin uskonnontunneille, paras ystäväni taas kävi ET-tunneilla. Lapsena kun sillä ei ollut yhtään mitään merkitystä, taitaa olla vain aikuisten ongelmia nämä :)

Lisäyksenä vielä, että toinen ystäväni oli Jehovan todistaja ja kävin jopa heidän kokouksissa joskus istumassa (joskus tosin myös vakoilemassa lasin takana). Vanhempani olivat ihanan suvaitsevaisia kaikkea kohtaan, kiitän heitä siitä mielessäni päivittäin :)

[QUOTE="vieras";26237338]Ai, sinä oletkin ihmisiä jotka eivät ymmärrä eroa tieteen ja uskon välillä. En jaksa sitten enää jankuttaa asiasta, et sä tule ikinä ymmärtämään.[/QUOTE]

mutta eikö olekin ihan sama asia? Tuo nyt oli vain esimerkki. Jos alettaisiin noin ajattelemaan. Meidän luokalla oli yli puolet oppilaista lestadiolaisia, eivätkä kieltäytyneet silti "tiedeopetuksista".

mutta eikö olekin ihan sama asia? Tuo nyt oli vain esimerkki. Jos alettaisiin noin ajattelemaan. Meidän luokalla oli yli puolet oppilaista lestadiolaisia, eivätkä kieltäytyneet silti "tiedeopetuksista".

Miten se liittyy tähän aiheeseen? Ei tosiaan ole sama asia. Uskonto ei ole pakollinen aine, biologia on - ei siitä noin vaan "kieltäydytä".

Ei todellakaan ole. En nyt jaksa pitää sulle luentoa niinkin yksinkertaisesta ja helppo tajuisesta asiasta kuin mitä tieteellä ja uskolla on eroa, mutta suosittelen, että etsit itse tietoa asiasta. Voi olla aika avartava kokemus.

[QUOTE="vieras";26237379]Ei todellakaan ole. En nyt jaksa pitää sulle luentoa niinkin yksinkertaisesta ja helppo tajuisesta asiasta kuin mitä tieteellä ja uskolla on eroa, mutta suosittelen, että etsit itse tietoa asiasta. Voi olla aika avartava kokemus.[/QUOTE]

Et voita väittelyitä kehottamalla vastapuolta etsimään tietoa argumenttiesi tueksi. Jaksa vain selittää.

[QUOTE="vieras";26237379]Ei todellakaan ole. En nyt jaksa pitää sulle luentoa niinkin yksinkertaisesta ja helppo tajuisesta asiasta kuin mitä tieteellä ja uskolla on eroa, mutta suosittelen, että etsit itse tietoa asiasta. Voi olla aika avartava kokemus.[/QUOTE]

kyllä se nyt vain on, minä en taida on ainoa, jolla ei tässä nyt oikein avara katse ole asioita kohtaan. Ihan samallalailla nuo asiat on hölynpölyä uskovaiselle, ateisti on uskovaisen vastakohta, miksi siis ei uskovainen voi kieltäytyä tuosta opetuksesta, kun ei usko tieteellisesti selitettyyn maailman syntyyn ym.

eikä nyt ole tarkoitus alkaa asiasta tosissaan riitelemään, mutta joillakin tuntuu olevan aika mustavalkoinen ajatusmaailma. Ja loppupeleissä nuo opetukset vaikuttaa koulussa niin vähän siihen lapseen...

kyllä se nyt vain on, minä en taida on ainoa, jolla ei tässä nyt oikein avara katse ole asioita kohtaan. Ihan samallalailla nuo asiat on hölynpölyä uskovaiselle, ateisti on uskovaisen vastakohta, miksi siis ei uskovainen voi kieltäytyä tuosta opetuksesta, kun ei usko tieteellisesti selitettyyn maailman syntyyn ym.

Koska tiede ja usko ovat eri asioita. Koulussa on tarkoitus opettaa tieteitä, uskosta voivat vanhemmat huolehtia ihan itse.

ET -tunneille osallistuu. Moni on sanonut että osallistuu koska on kastettu, mitä sillä on tämän kanssa tekemistä? Meidänkin kersat on kastettu, koska mies oli siihen aikaan niin vahvasti tapakristitty ja halusi näin. Myöhemmin parani ja erosivat koko porukka kirkosta. ;)
Ja joku kysyi että pelottaako että lapsi alkaakin uskoa eri tavalla, ja mä omalta osaltani myönnän että se tulee yllätyksenä, jos joku noista alkaa uskovaiseksi, mutta se on kuitenkin vapaasti valittavissa oleva asia. Uskon että suurempi kriisi näistä kääntymisistä tuleekin nimenomaan johonkin tiettyyn uskontoon kasvatettujen lasten vanhemmille :saint:

En tiedä oliko se vain tunne, mutta mulle jäi tästä ketjusta sellainen olo että ihmiset luulee että on vapaasti valittavissa meneekö ET -tunneille. Joo, kirkkoon kuulumaton saa valita kummalleko tunnille osallistuu, kirkkoon kuuluva ei :)

[QUOTE="vieras";26237511]Koska tiede ja usko ovat eri asioita. Koulussa on tarkoitus opettaa tieteitä, uskosta voivat vanhemmat huolehtia ihan itse.[/QUOTE]

Niin, sanoppa tuo uskontotieteiden tutkijoille... :D

Ja miksi ihmeessä teitä se edes ärsyttää, että joillekin opetetaan uskontoa koulussa, eihän ne tunnit pakollisia ole, aina voi osallistua ET-tunneille. Taas tätä ihmetuomitsemista toisten elämänvalintoja kohtaan.

[QUOTE="vieras";26237718]Niin, sanoppa tuo uskontotieteiden tutkijoille... :D

Ja miksi ihmeessä teitä se edes ärsyttää, että joillekin opetetaan uskontoa koulussa, eihän ne tunnit pakollisia ole, aina voi osallistua ET-tunneille. Taas tätä ihmetuomitsemista toisten elämänvalintoja kohtaan.[/QUOTE]

Ei ärsytäkään. Mua ärsyttää ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että ei ET-tunteja pitäisi ollakaan kun hei on ennenkin pärjätty ilman.

[QUOTE="vieras";26237745]Ei ärsytäkään. Mua ärsyttää ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että ei ET-tunteja pitäisi ollakaan kun hei on ennenkin pärjätty ilman.[/QUOTE]

Se mikä siinä kyllä ärsyttää on se, että he eivät anna lapsilleen juuri niitä valintoja vaan syöttävät omaa uskontoa. Ja se, että kouluissa käytetään aikaa ja resursseja sellaisten asioiden opettamiseen, jotka eivät kouluun kuullu.

[QUOTE="vieras";26237718]Niin, sanoppa tuo uskontotieteiden tutkijoille... :D

Ja miksi ihmeessä teitä se edes ärsyttää, että joillekin opetetaan uskontoa koulussa, eihän ne tunnit pakollisia ole, aina voi osallistua ET-tunneille. Taas tätä ihmetuomitsemista toisten elämänvalintoja kohtaan.[/QUOTE]

Itseasiassa mä en tuomitse kenenkään uskoa, vaan sitä että tää valtio on mukana siinä. Uskonto valinnaiseksi, jos sitä pitää koulussa olla.

Lapset osallistuvat uskonnontunneille. Pienessä kunnassamme ja koulussamme ei ole ollut tarjolla muutakaan vaihtoehtoa, jos olisi ET:tä, lapsemme osallistuivat sinne. Ainoa vaihtoehto olisi ollut jättää lapset tunneilta pois, mutta silloin jo ekaluokkalaiset olisivat joutuneet puuhailla jotain yksinään muiden ollessa tunnilla. Ei kuullostanut hyvältä. ET taitaa vielä nykyäänkin olla isompien kuntien ja kaupunkien etuoikeus, valitettavasti.

En kuitenkaan usko, että lapseni menevät rikki uskonnon opetuksesta, joten ovat saaneet osallistua, joskin olen joka kouluvuosi ollut yhteydessä rehtoriin ET-asiasta ja ollaan keskusteltu uskonnonopetuksen sisällöstä, mutta oppilaita ei sitten ole ollut ET ryhmän perustamiseen tarpeeksi.

[QUOTE="vieras";26237760]Se mikä siinä kyllä ärsyttää on se, että he eivät anna lapsilleen juuri niitä valintoja vaan syöttävät omaa uskontoa. Ja se, että kouluissa käytetään aikaa ja resursseja sellaisten asioiden opettamiseen, jotka eivät kouluun kuullu.[/QUOTE]

No eihän kaikki tunnit koulussa ole sivistyksen kannalta oleellisia, kuten liikunta/kuvis/käsityöt.... Jos niistä ei nauti eikä todellakaan halua luoda taiteellista/urheilullista uraa niin nekin pitäisi olla mielestäni vapaavalintaisia. Uskonnolle on kuitenkin annettu vaihtoehto, mielestäni noille toisillekin pitäis olla vaihtoehto.

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
ja kun uskovaiselle tuo luomiskertomus = uskonnottomien tieteellisesti selitetty maailman alku. Mutta eihän sitä uskonnoton ymmärrä, koska pitää omaa tiedettään vain ja ainoastaan oikeana totuutena. Tuota on hyvin vaikea selittää, ettei kukaan ottaisi itseensä, kun minä en ole kummallakaan puolella tässä asiassa. Yritän vain kertoa, että uskovaiset ajattelevat samallalailla, mutta vain "käänteisesti". Ja tarkoitan nyt vain sitä kohtaa, missä kerrotaan maailman ulosta ja siitä miten ihmiset ovat tulleet maapallolle jne. Ja se asia minua tässä vain ja ainoastaan ihmetytti, kun ihmiset niin jyrkästi ovat tuota uskonnonopetusta vastaan, tai sen mielikuvan minä saan kun taas uskovaiset eivät ole millään tavalla protestoineet sitä, miten koulussa opetetaan asioita...

[QUOTE="vieras";26237789]No eihän kaikki tunnit koulussa ole sivistyksen kannalta oleellisia, kuten liikunta/kuvis/käsityöt.... Jos niistä ei nauti eikä todellakaan halua luoda taiteellista/urheilullista uraa niin nekin pitäisi olla mielestäni vapaavalintaisia. Uskonnolle on kuitenkin annettu vaihtoehto, mielestäni noille toisillekin pitäis olla vaihtoehto.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Tosin uskontojakin olisi hyvä opettaa ihan sivistyksen kannalta. Mutta uskonnonopetusta pitäisi muuttaa todella paljon, aivan kuten esimerkiksi liikunnan ja kuvaamataidon. Niin, että tunneilla vaan käytäisiin yleisisivistykseen kuuluvia asioita kuten vaikkapa eri taidesuuntauksia ja eri uskontoja.

[QUOTE="vieras";26237789]No eihän kaikki tunnit koulussa ole sivistyksen kannalta oleellisia, kuten liikunta/kuvis/käsityöt.... Jos niistä ei nauti eikä todellakaan halua luoda taiteellista/urheilullista uraa niin nekin pitäisi olla mielestäni vapaavalintaisia. Uskonnolle on kuitenkin annettu vaihtoehto, mielestäni noille toisillekin pitäis olla vaihtoehto.[/QUOTE]

hyvä pointti! Oi miksi juuri se uskonto on niissä kouluaineissa niin kamalaa, kun onhan niitä muitakin "turhia" aineita.

Viimeksi muokattu:
ja kun uskovaiselle tuo luomiskertomus = uskonnottomien tieteellisesti selitetty maailman alku. Mutta eihän sitä uskonnoton ymmärrä, koska pitää omaa tiedettään vain ja ainoastaan oikeana totuutena. Tuota on hyvin vaikea selittää, ettei kukaan ottaisi itseensä, kun minä en ole kummallakaan puolella tässä asiassa. Yritän vain kertoa, että uskovaiset ajattelevat samallalailla, mutta vain "käänteisesti". Ja tarkoitan nyt vain sitä kohtaa, missä kerrotaan maailman ulosta ja siitä miten ihmiset ovat tulleet maapallolle jne. Ja se asia minua tässä vain ja ainoastaan ihmetytti, kun ihmiset niin jyrkästi ovat tuota uskonnonopetusta vastaan, tai sen mielikuvan minä saan kun taas uskovaiset eivät ole millään tavalla protestoineet sitä, miten koulussa opetetaan asioita...

Suurella osalla uskovaisista ei ole ongelmaa biologian opetuksen kanssa, koska hekin ymmärtävät mitä eroa on tieteellä ja uskolla. He ymmärtävät kyllä, että tieteitä pitää opettaa, me emme ymmärrä miksi uskoa pitää opettaa.

Yhteistyössä