Miten kertoa 4-vuotiaalle rakkaan lemmikin poismenosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maikku"

Vieras
Meillä on mummilassa kissoja kaksin kappalein, mutta eilisestä lähtien vain yksi, toinen vanhuksista sai veritulpan sydämeen ja jouduttiin lopettamaan. Ovat siis kummatkin olleet meillä jo minun lapsuudesta, joten asia on todella kova pala itsellekin.

En ole vielä kertonut lapsille, mutta en nyt oikeastaan tiedä miten edes kertoa se? Varsinkin tämä menehtynyt pikkukaveri oli meidän nelivuotiaan silmäterä.:( Huomenna mennään mummilaan, eikä kisua enää ole siellä. Kerron asian tänään, mutta miten?

En halua mitään kommentteja tyyliin "sehän oli vaan kissa", koska jos kissa on 20 vuotta ollut talossa, minun lapsuuskodissa, on se pidempi suhde kuin moni ihmissuhde tässä elämässä.:(

"Ihmiset itkettävät eläessään, eläimet kuollessaan" So true.

Me jouduimme kuukausi sitten samanlaiseen tilanteeseen :'( . Kerroimme pojalle, että lemmikki on mennyt taivaaseen ja pilven reunalta katselee meitä ja heiluttaa meille häntäänsä.

Asian voi kertoa niinkuin se on- kissa oli niin sairas että se kuoli. Ei tietenkään noin vaan töksäyttämällä, mutta pääpiirteissään noin.
Tämä kuullostaa tosi hyvältä minunkin mielestäni, ja koska vanha kissa niin korostaisin sitä vanhuutta (ettei lapsi ala pelätä liikaa sairautta). Ja 4 vuotiaan kyseessä ollessa (mielellään muulloinkin) käytä juuri noita sanoja: Sairas, kuollut,kuoli, kuolema. Kerrot että paha mieli tulee siitä kun kisua on ikävä, mutta kisua ei koske mitenkään tms.
Älä käytä vaikeita sanoja tai kiertoilmaisuja (nukkua pois,menehtyäkin on aika vaikea sana pienen ymmärtää), vaan anna asialle oikeat nimet ja lapselle ja itselle lupa myös surra, se on luonnollista. Ja vastaat lapsen kysymyksiin oman uskomustesi/tietöämyksen mukaan.
Pahoitteluni menetyksestäsi :hug:

neljä vuotias ei vielä oikeen tajua, että mitä on kuoleminen. mutta asia kannattaa kuitenkin kertoa suoraan. sanoa, että kissa on sairastunut vakavasti ja kuollut. ja mennyt eläinten taivaaseen, ja elää siellä toisten kissojen kanssa. että me ei sitä nähdä, mutta että sen on hyvä olla ja että meille on jäänyt kissasta hyvät muistot.
näin mä olen selvittänyt. jos nyt ei halua tuota eläinten taivasta siihen liittää. niin ei ole pakko. mutta musta se on lapselle jotenkin helpompi kuin se, että kissa kuoli ja haudattiin maanalle.

Yhteistyössä