Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26234838:
koska puhut paskaa.
miten te sillä miehen palkalla pystytte ostaa asunnon sitten ku syöjiä on enemmän? jos ette nyt pysty.

Juuri näin. Mä jaksoin olla ystävällisen kärsivällinen juuri niin pitkään kunnes huomasin että puhut pelkkää peetä.
 
Lapsi ei ole pieni koko ikäänsä, harva edes on yli 3-vuotiaana kotihoidossa. Useimmilla lapsilla on KAKSI työssäkäyvää vanhempaa. Kyllä niillä tuloilla yhden Chilen-matkan tekee muutaman vuoden välein tinkimättä juurikaan muusta elintasosta.

Kuvitellaanpa että 4-henkisen perheen molemmat vanhemmat saavat 2000 euroa tilille rahaa eli yhteensä 4000 €/kk. Siitä maksetaan asumiskuluja 1000 €/kk niin vielä jää 3000 € kaikkeen muuhun! Tuosta säästää esimerkiksi 300 €/kk, vuodessa siitä tulee jo 3600 €. Tuolla rahallakin saa jo lentomatkat maksettua.

Kaksikulttuuristen perheiden lapset usein harmittelevat sitä, että toinen kulttuuri on jäänyt itselle hyvin vieraaksi. Matkailu toiseen kotimaahan on hyvinkin kannattava rahallinen panostus lastakin ajatellen.
 
On minulle kyllä tuota sanottukin. Enpä osaa ajatella siitä oikein mitään. Mitä tulee tuohon lehtijuttuun, niin satuinpa nyt vaan laittamaan aloituksen. Keitä he sitten ovat jotka arvostelevat koko ajan minua? Jopa haukkuvat, kun en elä samanlaista elämää kuni joku toinen. Osalla on jopa melkein joka viestissä aina joku vittumainen sävy, josta helposti huomaa, että pitävät itseään jotenkin parempina ja on sellainen alentava sävy viesteissään.
Minä olen aidosti pahoillani, jos olen jotenkin kysymyksilläni ja kommenteillani loukannut sinua. Sinä olet mielestäni yksi asiallisimmista palstalaisista ja sinun kanssasi on mukava keskustella, vaikka sinun mielipiteesi joissakin asioissa eroavatkin melko paljon omistani. :)
 
täh
velaton auto. entäs huollot, korjaukset, vakuutukset?
perheellisillä on omista asunnoista suuret vakuutusmaksut, opiskelijana ne oli lähes ilmaisia, kun asui vuokralla. muistaakseni parikymppiä.
nyt on lapsivakuutukset, henkivakuutukset, oma asunto on vakuutettu autot, tapaturma...

jos lapset koululaisia, 100 eurolla ostaa kengät 1 niistä kolmesta lapsesta. entä kaverisynttärilahjat, harrastuksiin kuljettelut... 50 eurolla ei tehdä mitään jos on perhe, kun on polttoainekuluista kyse.

tilastokeskukset ovat tutkineet asian, ja 1 lapsen elättämäinen maksaa vanhemmille keskimäärin 500 euroa kk.

toki jotkut pääsevät halvemmalla, toiset kalliimmalla ja mitä isompi lapsi, sitä kalliiimpi.

mutta nuo sinun laskelmasi ovat huvittavia!!!!
 
[QUOTE="Moona";26234750]Sulla Akaatti on kyllä realiteetit talousasioiden suhteen niin hukassa kuin olla voi. Ok, halvan talon voi saada jostain perähikiältä. Mutta saako sieltä sitten molemmat tai kumpikaan työtä? Jos saa, on todennäköisesti oltava 2 autoa, matkoihin menee rahaa ja aikaa jne. Lapsiin, lastentarvikkeisiin, vaatteitiin jne menee uskomattomat määrät rahaa. Joku yksittäinen lastenvaate voi tuntua halvalta, mutta summa vuodessa on tosi kova vaikka kuinka ostaa alennuksista ja muuten edullisesti.
Omakotitalon ylläpitäminen maksaa koko ajan.
jne jne[/QUOTE]

Asunto tulisi ulkomailta, miehen kotimaasta. Siellä on muuten sellaisia halpoja lastenvaateliikkeitä tosi paljon, vaatteet merkittömiä, mutta kauniita. Miehellä on varma työpaikka siellä, ollut jo yli 7 vuotta samassa työpaikassa (ainoassa työpaikassaan missä ollut). Meillä tulisi luultavasti kaksi autoa, nyt on jo yksi, siis hänellä ja se on heinäkuussa maksettu kokonaan, maksoi noin 40 000 euroa. Se ei vaan sovi lapsiperheille, ei ole kunnollista takapenkkiä ja on vain kaksi autoa. Eli sitten jos lapsi on, niin tulisi toinen joku tavallisempi, turvallinen perusauto. Tuohonkin on mennyt noin 500 euroa joka kuukausi, nyt kun siitä pääsee eroon, niin voi miettiä asuntoa/taloa.

Minä olen valmis tinkimään omista menoistani jos saan joskus lapsen. Lapsi tulee menemään kaiken edelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26234788:
Niin eli pidät nyt itseäsi pienituloisena, jolla jää reilusti rahaa säästöön, mutta olet joskus ollut vielä pienempituloinen, jolla ei jäänyt yhtään mitään säästöön.

No mitäs luulet tapahtuvan niille kahdelle työssäkäyvälle ihmiselle, kun he saavat lapsen? Kappas, taloudellinen tilanne muuttui! Ei ole enää kahden työssäkäyvän ihmisen palkkaa, on vain yhden palkka ja äitiyspäiväraha ja kotihoidontuki (+lapsilisät). Eli millä matematiikalla sinun mielestäsi se toisen työssäkäyvän palkka on vähemmän kuin äitiyspäiväraha ja kotihoidontuki ja lapsilisät. Ja tässähän on vielä otettava huomioon, että ei se lapsikaan ilmaiseksi elä. Se tarvitsee ruokaa, vaatetta, asuintilaa, vettä, sähköä, vaippoja jne.
Siis tottakai, tulot on vähemmän jos toinen vanhempi jää kotiin lasten kanssa. Siis siihen verrattuna jos kaksi olisi töissä, mutta vastaavasti pitää miettiä jos jää lasten kanssa kotiin, niin se on varmasti arvokkaampaa kuin se raha. Mutta itse mietin tähän jos yksin olisin, niin rahaa jäisi silloin enemmän, jos siis olisin töissä (lapset jo isompia, ei pieniä vauvoja enää). Pienten lasten kanssa olisin kotona edes ensimmäisen vuoden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26234868:
Minä olen aidosti pahoillani, jos olen jotenkin kysymyksilläni ja kommenteillani loukannut sinua. Sinä olet mielestäni yksi asiallisimmista palstalaisista ja sinun kanssasi on mukava keskustella, vaikka sinun mielipiteesi joissakin asioissa eroavatkin melko paljon omistani. :)
Et ole loukannut minua. =)
 
  • Tykkää
Reactions: säpäle
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26234818:
Sukulaisten luo? Onko teillä tosiaan sukulaiset käytettävissä niin, että voisitte viedä lapset heille joka päivä hoitoon ja ihan ilmaiseksi?

Ja miten sinä nyt siis lasket että miehen palkalla pärjäisitte koko perhe (kolmen hengen kulut, isompi asunto jne), jos nytkään teillä ei ole varaa siihen omaan asuntoon.
Uskoakseni miehen sukulaiset hoitaisivat lapsia mielellään, tai ainakin olisi sellainen viimeinen hätävarapaikka mihin viedä lapset jos hoitoa tarvitsisi. Heillä on niin iso perhe, että varmasti hoitoapua löytyisi tarvittaessa. Eivät välttämättä pyytäisi edes mitään maksua, koska ovat meitä varakkaampia (siis vanhemmat) ja heillä ei ole yhtään lastenlasta eli jos joskus saisivat, niin varmaan hoitaisivat mielellään.

Ja nyt ei ole varaa, koska ei ole sitä lainaa, siinä saattaa kestää jonkun aikaa, että saa sen tontin, ja kun ei ole varmaa miten pitäisi toimia. Ostaa joku vanha talo vai hakea uusi tontti (nykyään saa mielestäni tosi huonoilta sijainneilta) paljon mietittävää, lisäksi se autolaina ollut vuosia ennen kuin viimein loppuu kohta kesällä.
 
"Minna"
Teillä on enemmän tilaa käytössä. Kyllä vaikuttaa sekin onko oma keittiö tai edes olohuone ilman, että tarvitsee nukkua samassa tilassa. Minä asuin nuorempana 70-neliöisessä asunnossa perheeni kanssa ja siinä oli siis noin 23 neliötä/hlö ja asunto tuntui isommalta, tilavammalta ja ennen kaikkea ASUNTOMAISELTA. Tämä on kuin hotellihuone. Eikä ole edes parveketta.
Sä olet todella yksinkertainen.

Mä nukun olohuoneessa eli missä on se mun oma huone?
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26234827:
Paljonko sun henkilökohtaiset menot on /kk?
Yleensä lapsilla on suuremmat kuin aikusiilla, tarvitsevat enemmän, jotain koko ajan.
Arvioisin, että pari sataa euroa kuukaudessa. Ei tule koskaan oikein laskettua tarkasti. En laskenut tuohon sitä bussikorttia, kun sen tavallaan lasken vuokran kanssa samaksi, kun joka kuukausi pitää aina maksaa se sama summa.
 
[QUOTE="Minna";26234919]Sä olet todella yksinkertainen.

Mä nukun olohuoneessa eli missä on se mun oma huone?[/QUOTE]

Äitinikin nukkui olohuoneessa. =) Samalla tavalla sinulla on oma huone kuin minulla. Minäkin nukun olohuoneessa, tai siis tässä ainoassa huoneessa, mikä tässä asunnossa on. =) Mutta ei ole yhtään asuntomainen. :( Puuttuu kaikki ne asunnon ominaispiirteet. Tämä on tosiaan kuin hotellihuone.
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26234838:
koska puhut paskaa.
miten te sillä miehen palkalla pystytte ostaa asunnon sitten ku syöjiä on enemmän? jos ette nyt pysty.
Kun ei ole sitä tietoa mistä sen asunnon saisi ostettua, niin lainaakaan ei luonnollisesti saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26234885:
velaton auto. entäs huollot, korjaukset, vakuutukset?
perheellisillä on omista asunnoista suuret vakuutusmaksut, opiskelijana ne oli lähes ilmaisia, kun asui vuokralla. muistaakseni parikymppiä.
nyt on lapsivakuutukset, henkivakuutukset, oma asunto on vakuutettu autot, tapaturma...

jos lapset koululaisia, 100 eurolla ostaa kengät 1 niistä kolmesta lapsesta. entä kaverisynttärilahjat, harrastuksiin kuljettelut... 50 eurolla ei tehdä mitään jos on perhe, kun on polttoainekuluista kyse.

tilastokeskukset ovat tutkineet asian, ja 1 lapsen elättämäinen maksaa vanhemmille keskimäärin 500 euroa kk.

toki jotkut pääsevät halvemmalla, toiset kalliimmalla ja mitä isompi lapsi, sitä kalliiimpi.

mutta nuo sinun laskelmasi ovat huvittavia!!!!
Noita huoltoja ja vakuutuksia en huomioinut. En oikein ymmärrä autoista mitään, olisikohan pari sataa vuodessa?

Kengät on oikeastaan ainoita vaatteita ja asusteita, joissa suosin kalliita kenkiä. Ovat kuitenkin niin tärkeät jalkoja varten, varsinkin lapsilla, joilla jalka vielä kehittyy. Mutta muuten vaatteita saa kivannäköisiä ihan edullisinakin.
 
"vieras"
Matkustamattomuuteen voi olla monia syitä. Mutta sitä mä en yksinkertaisesti ymmärrä minkä takia kaksikieliset perheet eivät opeta lapsille molempia kieliä. Tiedän, että se voi olla hankalaa kun asutaan vain toisessa maassa ja kun lapsi saattaa itse puhua vain sillä toisella kielellä, varsinkin kun heillä on sellaisia kausia milloin eivät suostu käyttämään toista kieltä, mutta siitä on lapselle niin uskomaton hyöty, että en vaan voi käsittää minkä takia vanhemmat eivät jaksa puskea noiden vaikeuksien läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuulipuku
täh
Noita huoltoja ja vakuutuksia en huomioinut. En oikein ymmärrä autoista mitään, olisikohan pari sataa vuodessa?

Kengät on oikeastaan ainoita vaatteita ja asusteita, joissa suosin kalliita kenkiä. Ovat kuitenkin niin tärkeät jalkoja varten, varsinkin lapsilla, joilla jalka vielä kehittyy. Mutta muuten vaatteita saa kivannäköisiä ihan edullisinakin.
joo mutta 3 lapsen kulut eivät ole 100 euroa kk, vaan ennemmin 1000 euroa kk.
 
[QUOTE="Minna";26234919]Sä olet todella yksinkertainen.

Mä nukun olohuoneessa eli missä on se mun oma huone?[/QUOTE]

Pienemmässä asunnossa pakolliset asiat (kylpyhuone, keittiö, eteinen) vievät suhteellisesti (asunnon pinta-alaan nähden) enemmän tilaa kuin isommassa asunnossa. Varsinaista oleskelutilaa jää siis paljon vähemmän pienemmässä asunnossa.

Tämän takia 60 neliötä kahdelle hengelle tuntuu huomattavasti isommalle kuin yhden asukkaan 30 neliötä.
 
"Minna"
Pienemmässä asunnossa pakolliset asiat (kylpyhuone, keittiö, eteinen) vievät suhteellisesti (asunnon pinta-alaan nähden) enemmän tilaa kuin isommassa asunnossa. Varsinaista oleskelutilaa jää siis paljon vähemmän pienemmässä asunnossa.

Tämän takia 60 neliötä kahdelle hengelle tuntuu huomattavasti isommalle kuin yhden asukkaan 30 neliötä.
Niin, mutta meitä on kaksi ihmistä jakamassa näitä neliöitä...
 
"vieras"
Meidän kulut jos mies töissä ja kolme lasta, minä kotona.

Miehen palkka noin 3000 euroa tilille.
- lapsilisät noin 300 euroa

- asumiskulut noin 750 euroa (laskin tähän sähkön mukaan, vesi ilmaista)
- velaton auto (bensakulut ehkä 50 euroa)
- internet (30 euroa)
- ruokakulut (400 euroa, laskin reilusti yläkanttiin tämän)
- lasten hoitokulut (0 euroa, minä kotiäitinä)
- lasten vaatteet (100 euroa, luultavasti yläkanttiin)
- lasten koulu (ilmainen)
- perheen harrastukset (200 euroa, jälleen luultavasti yläkanttiin)

Yhteensä: 1770 euroa jää siis kaikkeen muuhun. Ja asuminen luksusluokkaa tähän koirankoppiin verrattuna.

Osa kuluista laskettu todella reilusti ylöspäin.
Nauran perseeni irti. Ihan esimerkkinä vaan, ettet ole laskenut auton pidolle sen todellisia kustannuksia. Vakuutukset ja remontit esmes tiätkö? Ja meinaat ajella vajaalla tankilla koko kuukauden? Et, jos asut yhtään kauempana kaikesta.
Ja 3 lasta, 400 e ruokaan, kaurapuurollako ne meinaat elättää???
Ei ei ei, lapsi hyvä, et sinä kyllä nyt ole jyvällä ollenkaan!
ps. isossa talossa esimerkiksi sähkö ja vesi maksaa enemmän, lisäksi lämmityskustannukset jne ....
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh;26234885:
jos lapset koululaisia, 100 eurolla ostaa kengät 1 niistä kolmesta lapsesta. entä kaverisynttärilahjat, harrastuksiin kuljettelut... 50 eurolla ei tehdä mitään jos on perhe, kun on polttoainekuluista kyse.
Hyviä laadukkaita kenkiä saa halvemmallakin kuin sadalla eurolla. Netin kautta löytää myös kenkiä edullisesti ulkomailla tilaamalla tai kenkäkauppojen alennuksia hyödyntämällä.

50 eurolla saa noin 30 euroa bensiiniä, laskin 1,65 € litrahinnalla. Sillä ajaa jo 400 km.
 
"Minna"
Äitinikin nukkui olohuoneessa. =) Samalla tavalla sinulla on oma huone kuin minulla. Minäkin nukun olohuoneessa, tai siis tässä ainoassa huoneessa, mikä tässä asunnossa on. =) Mutta ei ole yhtään asuntomainen. :( Puuttuu kaikki ne asunnon ominaispiirteet. Tämä on tosiaan kuin hotellihuone.
Mulla nimenomaan ei ole omaa huonetta koska nukun yhteisessä tilassa.

Se on sun omaa noloutta jos et osaa tehdä siitä asunnosta kotia.
 
[QUOTE="Minna";26234975]Niin, mutta meitä on kaksi ihmistä jakamassa näitä neliöitä...[/QUOTE]

Niin 60 neliötä, teillä ei ole siinä asunnossa kahta keittiötä, kahta kylpyhuonetta jne. On avarampi, asuntomaisempi kuin pieni yksiö, tilaa on ihan eri tavalla kuin yksiössä.
 
[QUOTE="Minna";26234989]Mulla nimenomaan ei ole omaa huonetta koska nukun yhteisessä tilassa.

Se on sun omaa noloutta jos et osaa tehdä siitä asunnosta kotia.[/QUOTE]

No eihän yksiössäkään ole omaa huonetta. Joutuu nukkumaan keittiön, eteisen yms. yhteydessä. Asunnon malli vaikuttaa hirveästi siihen miten sitä voi sisustaa ja miten kodikkaan asunnosta saa.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä