Neuvolassa sanoi että se on vaan kärsittävä,kyllä nyt tulee itku en pysy enää kunnolla tolpillaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottavaäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
polille yhteydenotto heti!

Syö paljon naudan lihaa. Kahvia ja teetä ei lähellä rautavalmisteiden ottamista eikä maitovalmisteita(kalsium estää imeytymistä). C-vitamiini todella tärkeä.

Munhun ei imeydy rautatabut, mulla on siis ihan ilman raskauttakin alhainen hb, rautatabujen syöminen ei tee muuta kuin kipeän mahan. Mutta noista nestemäisistäkään apua ei ole oikein ollut, kuin siitä krauterbluftsaft tms. Olkoonkin että siinä on paljon vähemmän rautaa kuin tabuissa, niin se imeytyy. Ja mulla alkaa hb nousta heti.
raskausajat olen mennyt coctalilla raskausmultivitamiini (jossa rautaa) ja sit tota yrttilientä. Ja pysytty siel 90-100 välillä suht koht, eli suhteellisen toimintakykyisenä.
Musta on tyhmää sanoa, että niiden käyttäminen ei kannata, kun niissä on vain niin vähän rautaa, kun jos se vähäinenkin imeytyy, se on parempi kuin se, että syö turhaan rautatabuja jotka ei tee mitään.
Lisäksi tietty kaikki rautapitoiset ruokajutut päälle, piti mut "pinnalla". Toivotaan että löydät avun :)

Suosittelen apteekissa myytävää Maltoferia! mulla ei noussut millään hb, mutta tuolla sain sen nousemaan. Rautatabletti kannattaa ottaa iltaisin ennen nukkumaan menoa ja just vaikka appelsiinin kera. Hb nousee parhaiten yöaikaan ja siksi on parasta nauttia tuo lääke iltaisin.

En lukenut koko ketjua, mutta suosittelen nestemäistä rautaa, itse olen käyttänyt ferrosania. Ei tee mahaa kipeäksi ja imeytyy paremmin. Otan tuon aamuyöllä tyhjään mahaan kun käyn veskissä, niin ei muut ruuat haittaa imeytymistä.

Lisään tähän vielä että olen käynyt nestemäisiä ja tabuja rautajuttuja läpi aikakirjon,kutien ruokia ja muita jotta pystyisin tekemään edes jotain.
Äp polille soitan heti 12 kun sinne ei saa aikaisemin yhteyttä,sanottava jotta olisivat kilttejä ja auttaisivat jotenkin.En halua olla 2kk vielä kodin vanki että uloskin mentävä puhelin kaulassa ja isompi lapsi mukana joka osaa soittaa jos tapahtuu jotain.Eskarilaisen onneksi vie naapuri kerhoon ei tuu autoilustakaan mitään kun ajossa tulee että alkaa väsyttää ja tekisi mieli pistää silmät kiinni ja ottaa unta =(
normaalisti hb on mulla 100-110 ja voi sitä riemua kun jaksan tehdä vaikka mitä,sitä aikaa odottaessa!

[QUOTE="äiti";26229265]Miksi teit taas lapsen vaikka nuorimmaisen aikaan oli samoja ongelmia ja hän on vasta 1v?[/QUOTE]

Miten tää nyt liittyy tähän ongelmaan mitenkään?? Aina pitää edes yhden olla törkeä. En voi ymmärtää...

Hae apteekista Iron vital F nimistä nestemäistä rautaa!!!!! Sitä suositeltiin mulle kun lraskausaikana hb.ni oli ihan samaa luokkaa kuin sulla eikä muuten noussut millään. Mulle sanottiin äp.lla että jos ei nouse tuolla, joudun osastolle, ja laittavat suosensisäisesti rautaa menemään. Nousi!:) Synnytettyäni keho korjasi hb arvon jopa 139 asti. Hurja muutos.

Mulla on kanssa sama ongelma. Mulla on aina ollut anemia ja mun elimistö vaan ei tota rautaa ime. Nyt kun on päästy ekan kolmanneksen yli neuvolantäti sanoi että jos ei nyt lähe nousuun rautatabuilla niin sit on keksittävä jotain muuta tuolla vissiin tarkotti niitä pistoksia?

[QUOTE="äiti";26229265]Miksi teit taas lapsen vaikka nuorimmaisen aikaan oli samoja ongelmia ja hän on vasta 1v?[/QUOTE]

Hyvä kysymys,en näe aihetta vastata tähän sen kummoisemin kuitenkaan.

Voi, toivottavasti saat avun sieltä äitipolilta! Ja ehdottomasti terkkarista valitus menemään kun ei ota asiaa todesta!

Mulla laski raskauden aikana tosi matalalle omaan normiin nähden ja sitten jouduin vielä isoihin leikkauksiin ja hb laski alle 90. Mut synnytyksestä on kohta vuosi ja edelleen hb on alle 90. Syön rautaa (olen kokeillut tabletit, tipat, mehut ja sen nestemäisen vital-jutun myös, syön monivitamiinia, ruista, verituotteita, punaista lihaa yms. eikä edelleenkään nouse arvot. Juuri tässä aamulla totesin miehelle että pyörryttää. Mies on kiinnittänyt myös huomiota ylettömään väsymykseen; nukun n. 10 tuntia yössä heräämättä ja silti minulla väsyttää.

Aiempien raskauksien jälkeen arvot on nousseet jo raskauden lopussa (eli normaalisti n. 140, raskauden keskivaiheilla n. 115 ja taas lopussa 140) mutta nyt ei ole edes vuosi synnytyksen jälkeen normaaleissa lukemissa.

Rauta-arvot voi saada ylös myös siten, että illalla viimeksi, vähintään kaksi tuntia edellisestä ruokailusta, ottaa rautatabletin C-vitamiinipitoisen appelsiinimehun kanssa. Rauta ei imeydy, jos ottaa kalsiumia sisältävien ruokien kanssa.

[QUOTE="Mamma 76";26229362]Hae apteekista Iron vital F nimistä nestemäistä rautaa!!!!! Sitä suositeltiin mulle kun lraskausaikana hb.ni oli ihan samaa luokkaa kuin sulla eikä muuten noussut millään. Mulle sanottiin äp.lla että jos ei nouse tuolla, joudun osastolle, ja laittavat suosensisäisesti rautaa menemään. Nousi!:) Synnytettyäni keho korjasi hb arvon jopa 139 asti. Hurja muutos.[/QUOTE]

Komps tähän, ainakaan mulla ei aiheuttanut vatsavaivoja tämä.

[QUOTE="Lissu";26228780]Jos hb on oikeasti noin alhainen, niin käsittääksen asialle pitäisi jo tehdä jotakin. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö juuri veritankkausta silloin yleensä tehdä?

Muuten, se nestemäinen rautalitku imeytyy paremmin kuin tabletit, se otetaan tuoremehun kanssa mikä vielä auttaa imeytymistä. Onhan sulle neuvottu että c-vitamiini auttaa raudan imeytymistä, ja maitotuotteet sekä kahvi ja tee haittaa sitä?

Mä soittaisin nyt äitipolille ja kyselisin, tai sitten varaisin ajan ihan lääkärille. Vähän nyt epäilen mahtaako neuvolan terkka olla tilanteen tasalla?[/QUOTE]

Peesaan tätä! Tai sitten antavat sairaalassa rautaa piikillä. Ei tarvitse kärsiä, soita tosiaan seuraavaan puljuun! Tai mene vaikka ensiapuun jos et muuten lääkärille pääse ja on noin huono olo.

...toivottavasti saat pian jotain apua. Mulla kans aina raskauksissa ja synnytysten jälkeen tosi alhainen hemoglobini, ilman rautalääkitystä olis kestänyt kauemmin toipua. Jos sulla ei tosiaan ne rautalääkkeet imeydy lainkaan. Mitenkähän äidit on ennen vanhaan pärjännyt näiden samojen ongelmien kanssa, kun ei ollut rautalääkityksiä ja hoitoja, ja ruokavaliokin puutteellisempaa (ainakin köyhemmillä) :(

.soitin äp polille josta sanottiin että soitto neuvolaan ja päivystyslähete että voivat ottaa osastolle vastaan.no pitkän kiristelyn jälkeen sain terkan kirjoittamaan sen lähetteen.labrat otettiin 4 aikaan ja hb verestä oli 74,Osastolla ollaan ja veritiputuksessa nyt ja huomenna tulee sisätautilääkäri konsultoimaan tai jotain jos ymmärsin.

Alkuperäinen kirjoittaja odottavaäiti;26231410:
.soitin äp polille josta sanottiin että soitto neuvolaan ja päivystyslähete että voivat ottaa osastolle vastaan.no pitkän kiristelyn jälkeen sain terkan kirjoittamaan sen lähetteen.labrat otettiin 4 aikaan ja hb verestä oli 74,Osastolla ollaan ja veritiputuksessa nyt ja huomenna tulee sisätautilääkäri konsultoimaan tai jotain jos ymmärsin.

Hyvä, että saat apua. Tyhmä terveydenhoitaja, ei voi muuta sanoa!

Hyvä, että saat apua. Tyhmä terveydenhoitaja, ei voi muuta sanoa!

siis klo 14 aikaan otettiin kokeet jäi tuo 1 tuolta.
kyllä vähän harmittaa tuo neuvolan ihminen,on tämän paikan ainoa joka hoitaa samalla koulunterveydenhoidon jotta toivottavasti sitten hoitaa työnsä muuten hyvin.
äppolilla ihmetteli miksei ole heille tullut mitään aikaisemin jotta oltais päästy katsomaan asiaa ja hoitamaan.

Yhteistyössä