Uusi suositus lapsiperheille: Ei lapsia marketteihin

• Viestiketjun aloittaja !!!!!!!!!!!!!!!
  • Ensimmäinen viesti
!!!!!!!!!!!!!!!
Uusi suositus lapsiperheille: Ei lapsia marketteihin - Ilta-Sanomat

"- Siihen aikaan, kun meillä lapset olivat pieniä, mentiin lasten ehdoilla ja sen mukaan mikä lapsille oli hyväksi. Omat tarpeet ja mielihalut jätettiin sivummalle. Vauvavaihe on kovin lyhyt, hän tarvitsee vain hyvän perushoidon, puhtauden ja lämmön, rauhallisen unen." Kyllä on tutkija sitten ollut hyvä äiti <3 Mutta aika moni vanhempi menee lasten ehdoilla, mutta siellä kaupassakin kun on PAKKO käydä...?

Ymmärrän, ettei ihan pienten paikka ole missään jääkiekko-ottelussa, mutta haloo, ettei kauppaankaan ole suotavaa enää mennä. Kyllä ne on ihania nämä suositukset!!

Mä en edes lukenu uutista, kun otsikkokin jo ärsytti kun tuohon törmäsin.
Mihin minä lapseni tungen, jos mies on töissä ja ruokaa tarvitaan?

Kyllä me käydään kaupassa, kaupungilla, kahviloissa, kylässä jne. Leikkipuistossakin voi sen pöpön saada yhtälailla kun kaupassa. Pakkohan noita lapsia on edes ulos päästää.

Eikö sitä ole pitkään jo puhuttu, että vastustuskyky kasvaa altistuksella? Sairaalallakin oli juliste jostain, että altistus on lääke :D (tais olla joku allergia homma)

Äh, jos mamma rakastaa lätkää, miksei se sais käydä siellä lasten kanssa? Kuulosuojaimet on keksitty.

Annetaan tälläsiä ihme suosituksia, ja sitten ihmetellään kun masennus yleistyy koko ajan äitien keskuudessa. Hitto vie, kai se päässä heittää jos et kotoa saa poistua.

bcvbc
Yksinhuoltaja ei käy sitten kaupassa. Tai palkkaa pienistä rahoistaan hoitajan, ellei mummu tai pappa ole käytettävissä. Hieno uutinen taas, voi jessus!!! En tie itkeäkö vai nauraako :)

"vieras"
Hahhahhhaahhah. Voi hyvä luoja sentään. Nälkäänkö itsensä ja lapsensa sitten pitää näännyttää... Ja monille äideille voi olla tosi tärkeää henkisen puolen takia että pääsee välillä ihmisten ilmoille, vaikka sitten vaan sinne S-markettiin. Kyllä on taas jollakin mielipide.

"vieras"
Ihana ajatus tutkijalta että lapset pitäisi pitää jossain pumpulissa yhteiskunnan ulkopuolella kunnes ovat tarpeeksi vanhoja saamaan bakteerialtistusta.

Ruokakaupassa käyminen on aika normaalia, ja kun kädet pestään huolellisesti kaupasta tulon jälkeen niin niitä bakteerejakaan ei niin älyttömästi jää.

Jos marketissa käyminen on pahinta mitä Suomessa voi lapselle tapahtua niin on meillä tosi hyvin asiat. Mistähän se ruoka pitäisi ostaa, torilta?

"vieras"
Nythän nämä jotka nillittää siitä että joku äiti erehtyy käymään kaupassa ennenkuin hakee pilttinsä päivähoidosta, voi lopettaa asiasta valittamisen. On oikein tutkijan suositus siitä, että lapsia ei saisi viedä kauppaan!

Siis missä niiden lasten pitäisi olla kun vanhempi on kaupassa? Autossa odottamassa?

Mun mielestä liioittelua, mutta eikö tässä kumminkin tarkoitettu ostoskeskuksissa pörräämistä? Ei niinkään ruokakaupassa käymistä? Vai ymmärsinkö väärin?

Ruokakauppaan ovat lapseni tulleet ihan pienistä asti mukaan, mutta mihinkään shoppailureissuille en ole heitä vienyt, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Ja se tosiaan meni huudoksi ja koko ilta siitä sekaisin, kun vauva oikeastikin tuntui kärsivän meluista ja härdellistä. Toisaalta hän oli aika herkkä vauva itkemään muutenkin, että jonkun toisen vauva pärjäisi paremmin varmaan.

Minä en vie lapsiani markettiin.

Siellä on paljon mukavampi ja nopeampi käydä ilman lapsia. Lähikauppaankin meneen yleensä yksin.

Lapseni ovat varmasti traumatisoituneet, kun pääsevät kauppaan vain pari kertaa kuukaudessa :|

dah
[QUOTE="emmi";26216615]ymmärtäisin jos kyse olisi alle 3kk ikäisestä vauvasta ja jostain suuresta supermarketista...pöpöjen takia meinaan.[/QUOTE]

Pöpöjähän ei saa muualta kuin marketista, esmes sinulta.

"vieras"
Ette kai te ota IS:n uutisia todesta. Minua ei hetkauta pätkääkään, mitä kyseinen lehti kirjoittaa.
Voi tämä olla myös IS:ssa, mutta tämän naisen kyseistä aihetta käsittelevä kirjoitus oli lauantaina Helsingin sanomissa mielipide osiossa.

Melkosta skeidaa. Minä ainakin olen vienyt lapseni pienestä pitäen sinne minne olen hamlunnut, koska en ole esim. bakteerikammoinen. Mistä sitä vastustuskykyä oikein saa jos pitää jossain pumpulissa elellä. Huhhhuhu.

yrittaja
Suositus ja suositus, siis yhden ihmisen mielipide. Otsikkokin ihan vaarin: imevaisikaiset pitais pitaa marketeista pois.
Mitenkohan sit vauvamuskarit: nehan vasta popopaikkoja ovatkin!

Olisihan se kivaa, et olis aina lastenhoitaja, kun pitaa kayda kaupassa. Pitaiskohan sossusta alkaa kysella tukia, kun itsella ei ole tuohon varaa?

huhhuhh
No, valitettavasti mun täytyy kaupassa käydä ja ottaa sinne myös lapsetkin. Konserttii, jääkiekkoon, elokuviin en ole ikinä ottanut lapsiani koska en ole niihin mennyt itsekään.

"alma"
:D

Miten tekee yksinhuoltaja? Minne hän vauvan laittaa siksi aikaa kun käy kaupassa?
Ei täydellisessä pumpulisessa laalaa-landiassa ole mitään yksinhuoltajia.
Eikö teillä muilla palvelusväki hoida ruokaostoksia, näin ainakin meillä. Kuka niihin bagteerisiin marketteihin muutekaan haluaa rahvaan sekaan pyörimään? Muutama vuosi sitten erehdyin sinne elämysmatkailemaan, ja heti näin tuulipuvun. Vieläkin tulee sydämentykytyksiä kun miettii sitä.

"Jaa-a"
Mun mielestä liioittelua, mutta eikö tässä kumminkin tarkoitettu ostoskeskuksissa pörräämistä? Ei niinkään ruokakaupassa käymistä? Vai ymmärsinkö väärin?

Ruokakauppaan ovat lapseni tulleet ihan pienistä asti mukaan, mutta mihinkään shoppailureissuille en ole heitä vienyt, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Ja se tosiaan meni huudoksi ja koko ilta siitä sekaisin, kun vauva oikeastikin tuntui kärsivän meluista ja härdellistä. Toisaalta hän oli aika herkkä vauva itkemään muutenkin, että jonkun toisen vauva pärjäisi paremmin varmaan.
En tiedä, mitä tarkoitat pörräämisellä? Kaikkia ostoksia ei saa lähikaupasta, ja imetysikäistä ei aina ole mahdollista jättää kotiin siksi aikaa, kun itse käy keskustassa hoitamassa ostokset. Enkä kyllä tiedä, miksi pitäisikään - ei joku Prisma ole ratkaisevasti sen hälyisempi paikka kuin vaikka lähellä sijaitseva S-market. Ja suurempi meteli tulee liikenteestä, joten oikeastaan huolestuneiden pitäisikin vaatia yksityisautoilun vähentämistä.

On tosin totta, että jotkut vauvat häiriintyvät herkemmin äänistä ja muutoksista. Itse olen kulkenut aina kaikkialle omani kanssa, ja onneksi ei ole välittänyt erilaisista kaupunkitiloista juurikaan, vaan ihan samalla tavalla nukkunut ja syönyt paikasta riippumatta. Ainoastaan naapurin remontointi, pölynimuri, yms on aiheuttanut hätääntymistä. Nykyisinhän aika moni pitää vauvan vaunuissa harsoa tai muuta kangasta, joka vähentää ärsykkeitäkin, joten onko niin suurta väliä, ovatko ne vaunut kauppakeskuksessa vai vaikkapa torilla?

Aika harva varmaan viettää suurinta osaa aikaansa kauppakeskuksissa, mitä voisi kutsua niissä pörräämiseksi. Normaali ostosten teko on ihan tavalliseen elämään kuuluva asia, ja jos lapsen aikana "saa" imuroida, pitäisi voida käydä ostoksillakin.

Yleisen suosituksen taustalla pitäisi minusta olla melko laaja tutkimus, tässä ei ilmeisesti taustalla sellaista ole, joten pidä tuota enemmän mielipiteenä kuin suosituksena miten kaikkien tulisi toimia. Lapset tosin ovat erilaisia, joidenkin kohdalla kannattaa varmasti olla tarkempi niin äänien, valojen kuin bakteerienkin suhteen. Jos lapsi ei sairastele erityisen paljon, ei häiriinny äännistä tai kirkaista valoista, nukkuu tai on muuten tyytyväinen elokuvissa, marketissa tms. en näkisi mitään syytä välttää kyseisiä paikkoja.

Joskus vauva voi häiriintyä, muuttua levottomaksi paikoissa, missä me itse emme näe siihen mitään syytä. Olen kuullut vauvoista jotka ovat itkuisia ja levottomia (useasti) tietyssä paikassa esim. suuressa marketissa, mutta kun vaihdetaan toiseen lähes vastaavaan esim. saman kokoiseen kauppaan lapsi selvästi rauhoittuu/on rauhallisempi.

"mä"
:D

Miten tekee yksinhuoltaja? Minne hän vauvan laittaa siksi aikaa kun käy kaupassa?
Ei tää nyt tarkoittanut esim. ruokakaupassa käyntiä.
Mua välillä säälittää lapset jotka joutuvat kiertelemään äitinsä kanssa kauppakeskuksissa monta tuntia kun äiti pikkasen shoppailee, ihan nopeesti :)
Ehkä tää juttu oli tarkoitettu sitä varten että ihmiset ymmärtää lasten paikka ei ole marketeissa jos siellä shoppaillaan tuntikausia.
Kauppaan lapsi mukaan mutta jos lähdet shoppailemaan(1-6h) niin lapsi hoitoon.

Yhteistyössä