3 vuotias ei edelleenkään suostu potalle!!! Arrggh!!

• Viestiketjun aloittaja jkjkjkjk
  • Ensimmäinen viesti
Meidän keskimmäinen oli myös täysin haluton käymään pöntöllä/potalla. Ei suostunut edes kokeilemaan, oikeastaan ikinä, enkä viitsinyt pakottaa. Lopulta otin vain vaipan pois, muutaman päivän pissaili housuun mutta sen jälkeen alkoi potta kiinnostaa.

Ensi alkuun potalla pissaaminen ei onnistunut millään! Iski "ujopissa", eli jännityksen vuoksi ei vaan tullut mitään. Kunnes kerran, kun samaa pissaa oli yrittänyt jo varmaan viidesti, niin se lopulta tuli. Ja sen jälkeen sujui täydellisesti :)

Kaikkinensa vajaa viikko meni.

Meillä oli pojan kanssa vähän sama juttu. No ei noin totaalista kieltäytymistä, mutta useimmiten ei halunnut istua potalle (ja on muuten edelleen semmoinen että jos minä käsken tai pyydän käymään vessassa, vastaa EI, mutta saattaa vaikka viiden sekunnin päästä ilmoittaa ITSE että nyt onkin hätä). Jätettiin 2v9kk vanhana vaippa pois, ja meillä kyllä meni varmaan melkein kuukausi niin että vahinkoja sattui päivittäin... Mutta sitten hoksasi että se vaippa ei tosiaan enää tule takaisin, ja alkoi ilmoittamaan aina hädästään. Alkuun vaan oli hankalaa, kun poika ei suostunut tekemään kakkaa pottaan vaan panttasi ummetukseen asti. Mutta kun siitäkin päästiin(yhden kerran onnistui, jolloin pääsi kammostaan) niin vaippoja ei enää tarvittukaan, ja vahinkoja on sattunut enää ihan aniharvoin.

Minustakin voisi kyllä kokeilla sitä, että ensin pitää vaikka parin viikon tauon ettei asiaa mainita sanallakaan(lapsi voi kokea jo sen asiasta puhumisen painostavana), ja sitten vaan ottaa vaipan pois ja katsoo miten menee. 3-vuotias on kuitenkin jo sen verran iso, että eiköhän hän sen hädän opi tunnistamaan nopeasti, kunhan vain haluaa. Tsemppiä! :)

"Piu"
3 vuotias on jo iso lapsi ymmärtämään! Katsotte ja laskette yhdessä kun vaipat kuluu kaapista. Valmistelet ja juttelet että nää on viimeiset vaipat jotka teillä on. Kun loppuu niin loppuu. En jaksa uskoa et kovin kauaa tekee housuun. Potan voi laittaa johonkin hollille niin on siinä silmäkulmassa jatkuvasti.

wqwffa
Vaikka aluksi näytti siltä ettei se tehoa niin tehosi..
nukkea pissatin potalla ja nukke "teki" pissat pottaan (huom lapsi ei saa nähdä sitä nesteenlaittoa pottaan)
sitä sitten viemään vessaan ja kovat kehut nukelle (jolla on siis lapsen nimi)

ja sitten lapselta vaipat pois ja aina vahingon sattuessa kiikutetaan potalle istumaan. Meillä tosin piti kiikuttaa takaisin potalle 5X dr. Philin mainitsema määrä =D

"Anne"
Mä kyl oisin sen kannalla että vaippa pois raakasti ja ostamaan kivoja alushousuja. Se voi olla myös lapsen tapa hallita vanhempia että vaatii vaipan. Yrittäisin ainakin. 3v sietää kyl opetella. Eihän sitä tartte kun saa sen vaipan.
My yritimme monia päiviä. Oli ostettu hienoja alushousuja ja pidettiin jopa pottaa missä sattuu vaikka lapsi tosin ei pottaa koskaan ole käyttänyt. (Ikää siis tasan 3v ja käy isolla hädällä pöntöllä).
Ei tullut muuta kuin paljon pyykkiä ja siivoa ja kiukkua, lapsi ei edes ymmärtänyt mitään että pissa on tulossa ja pissi sinne tänne. Suuttui kun en laskenut moniin päiviin edes sohavalle istumaan, vaikka pissi housuun kesken syömisen penkillä istuen, kesken lastenohjelmien tuolilla istuen yms.
Laitettiin vaippa sitten päivien päästä takaisin. Lapsen vaippa oli aina märkä aamuisin (muistaakseni kertoo jotain siitä valmiudesta) ja vaipattomuuskokeilu sai myös aikaan sen, että lapsi kakkasi pitkän aikaan vaippaan ja se oli todella inhottava minulle.
Nyt vaipattomuuskokeilusta on ~3kk ja lapsi on itse kiinnostunut käymään pöntöllä. Ei ole vielä täysin kuiva mutta huomatessaan itse että alkaa pissattaa, kiskoo housut ja vaipat pois ja menee pöntölle pissille.

"vieras"
Mä sanoisin että anna aikaa. Jokainen terve lapsi oppii sinne potalle kyllä ajallaan. Käy lapsen kanssa aamulla yhdessä pissalla, sinä menet pöntölle ja lapsi potalle.

Ei se uhkailemalla onnistu, lapsi tarttee sen ajan kun on kypsä asiaan. Jotkut on sitä aikaisemmin toiset myöhemmin. Omat kaksoset (tyttö ja poika) olivat tässä asiassa ihan tosi erilaisia. Tyttö oppi paljon aikaisemmin kuivaksi, ja sit kun vaipat jäi niin kertaheitolla jätettiin myös yövaippa.

"jeps"
Unohtaisin koko asian vaikka kuukaudeksi.

Sitten eräänä päivänä meiltä loppuisi vaipat. Kokonaan. Harmillista.

Sitten tilalle tulisi kivannäköisiä alkkareita. Sellaisia, joita ei raaskisi liata.

Ja lapsi saisi huutaa vaikka maailman tappiin asti, mutta en ostaisi vaippoja lisää niiden loppuneiden tilalle. Kun ne kerran on loppu. Eikä kaupoissakaan ole enää näin isoille vaippoja, vaan pienille.

Pissa- ja kakkavahinkojen jälkeen muistuttaisin aina että ne asiat tehdään vessassa, joko potalle tai pönttöön, lapsen oman valinnan mukaan. Vaikka tekisi mieli huutaa ja kuristaa kakara, kun siivoaa kusilammikkoa lattialta yhdeksättä kertaa, niin en tekisi sitä, vaan olisin tyyni, rauhallinen, zen. Purisin kieltäni, laskisin miljoonaan, mutta lapselle en huutaisi.

Niin minä tekisin.
Peesi

=)
Meillä oli reilu 3v kans pitkään vääntöä vessassa käynnistä: "EIEIEI.." huusi lapsi vain, eikä suostunut edes istumaan potalle. Sitten ns. luovutin, päätin, että siinä ole, vaikka kouluun mennessä vaipoissa ;) Tilanne saatiin rauhoitettua, eikä siihen enää pakotettu, ei edes puhuttu. Yks aamu lapsi sitten tuumi, että "minä menen aamupissalle, enkä laita enää vaippaa..." :O HÄ?? Ja kyllä, siitä hän oppi kuivaksi, ilman painostusta =)

Meillä parasta aikaa yritetään 2v poikaa potalle. Pari kertaa jopa onnistui mutta sitten alkoi pissata keittiön pöydän alle. Kun ymmärsi, ettei pöydän alle saa pissata, kiipeää ruokapöydälle tai hellalle ja pissaa siihen :D Siinä äidin pokerinaama on hieman koituksella..

• Haha
Reactions: Lispetti
"juups"
Meillä oli poika hiukan yli 3 v, kun oli edelleen vaipoissa. Olin kyllä yrittänyt keinolla millä hyvänsä saada vaipan pois, mutta ei. Koitin myös parin viikon ajan sitä, että vaippa vain pois, mutta voin ihan suoraan sanoa, etten vaan jaksanut, kun pissasi matot, sohvat, sängyt, osan teki jopa ihan ilkikurinen ilme naamalla, osa oli vahinkoja. Silloinkin yritin vaikka mitä, mutta ei.

Laitoin sitten vaipan takasin, lorotteli vaippaan vielä sitten jokusen viikon, mutta sitten yhtäkkiä yhtenä aamuna sanoi ettei halua vaippaa, ja siitä se alkoi. Ei halunnut vaippaa myös illalla, ja sänky oli kuiva aamulla. Pojalla oli sillon ikää 3v4kk, eli myöhään oppi kuivaksi, mutta mä itse en kuitenkaan halunnut asiasta hillitöntä stressiä perheeseemme, kun ei tuo nyt niin elämää vakavampi asia ole. muut kolme lasta ovatkin oppineet kuivaksi siinä 2v paikkeilla, ilman mitään hirvittävää stressiä.

appp
Meillä nyt sitten ensimmäinen aamu ilman vaippaa!! Olen siivonnut pissat lattialta kaksi kertaa. Poika sanoo ettei häntä märät housut haittaa, pöntölle en mene. Uhkaisin jopa ettei pääse ulos, jos ei mene vessaan. Meillä poika kyllä ymmärtää pissahädän; osaa tulla pyytämään vaipan, kun pissattaa. Siksi jotenkin tuntuu, että tämä viha pönttöä kohtaan on enemmänkin uhmaa kuin ettei olisi valmis kuivaksi. Toivon todella, että meillä tätä ei kestäisi kuukautta. Periksi ei kumminkaan varmaankaan kannata antaa.

Vaikeuksia vain pitää omia hermoja kurissa..

appp
Oletteko muuten ihan kylmästi ottaneet vaipat kokonaan pois vai pitäisikö esim harrrastuksiin vaippa kuitenkin laittaa. Ensimmäisen kerran äitiyden aikan tunnen olevani ihan hukassa :). Toivottavasti muilla lapsilla tämä käy helpommin.

vierailija
No meillä ei kyllä tuolla huomenna 3 v. täyttävällä toiminut tämä. Otettiin viime viikolla vaan vaippa pois ja selitettiin että nyt pitää käydä potalla. No, pissaili sitten monta kertaa päivässä housuun, ei ilmoittanut pissahädästä eikä tehnyt pottaan tai pönttöön jossa pienentäjä, huusi vaan kuin syötävä eikä suostunut pissaamaan. Oli pakko laittaa vaippa takaisin.

Ja pottailua ollaan harjoiteltu noin 1,5-vuotiaasta aktiivisesti, päivittäin, mutta ei suostu useinmiten edes istumaan siihen vaan vetää itsensä kaareksi ja huutaa.

Ja kaikki täällä kokeiltu, on lahjottu tarroilla, leluilla, ja jopa suklaalla, ilman tulosta.
Ihan sama juttu täällä. :( Mä annan hänen olla ihan pissassa.

Meillä kakkakeiju/pottakeiju olivat apuna.
🥴 Keijut katselivat vessan ikkunasta kuka osaa käydä potalla/pöntöllä ja palkitsi onnistumisista.
Yhdellä lapsista oli tutti käytössä. Tuttikeiju vei yhtenä yönä kaikki tutit, mutta jätti tilalle kirjeen ja erittäin lumoavan palkinnon.😬
Tytöllä oli muuten raudat hetken aikaa jotta sai täydellisen suoran hammasrivistön. En suosittele tutteja!

Hammaskeiju kyttäsi hampaiden hoitoa ja kantoi kolikoita tyynyn alle täydellisen valkoisista, puhtaista irronneista hampaista.

Oli varmasti muitakin keijuja apuna, niitä en tähän hätään muista.🥴😬

Veskiasiat opittiin erittäin nopeasti eikä hampaissa ole koskaan ollut reikiä/muutakaan sanottavaa. Ja onneksi ihan täysipäisiä lapsia tuli leivottua vaikka joku saattaa pitää metodejani hiukan kyseenalaisina.😬

Tämä jaksaa naurattaa aina:

(fanfaaripotta)

Tämä voi olla ihan hyväkin vaihtoehto joillekin pikku palleroille. Meitä kun on moneen lähtöön - jokaiselle ei toimi samat konstit.

vierailija
3 vuotias on jo iso lapsi ymmärtämään! Katsotte ja laskette yhdessä kun vaipat kuluu kaapista. Valmistelet ja juttelet että nää on viimeiset vaipat jotka teillä on. Kun loppuu niin loppuu. En jaksa uskoa et kovin kauaa tekee housuun. Potan voi laittaa johonkin hollille niin on siinä silmäkulmassa jatkuvasti.
Joo kokeiltu on.. Ei välitä vaikka pissaa housuun, on vaikka koko päivän määrissä jos en olis vaihtamassa. Ja potalle tai pöntölle ei suostu jos sitä ehdottaa. Päiväkodissa jostain syystä suostuu mutta kotona ei. Joskus kyllä käynyt ite istumassa pöntöllä (mitään ei tule) mutta ei mene jos aloite tulee muilta.

Yhteistyössä