Mikä on lempikohtasi/jakeesi Raamatusta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
no ainakin meikäläsen huumoriksi heitetty kirjotus oli vähän hiinä ja hiinä että itsekin aprikoin hetken ennenkuin painoin lähetä-nappia ja ymmärrän hyvin jos se jonkun mielestä ei ollut säikeen sävyyn sopivaa
 
Perustuuko vuorotteluvapaa tähän? Saisikohan tällä perusteella myös lykkäystä armeijasta?
5. Jos joku äsken on ottanut vaimon, ei hänen tarvitse lähteä sotaan, älköönkä hänen päälleen pantako muutakaan rasitusta; olkoon hän vuoden ajan vapaa perhettään varten ja iloksi vaimolleen, jonka on ottanut.
 
"vieras"
En ole uskovainen mutta tämä sopii moneen maailmankatsomukseen:

"Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi
takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille,
niin tehkää te heille. Ja jos te rakastatte
niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta
teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin
niitä, jotka heitä rakastavat. Ja jos teette
hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä
kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin
tekevät. Ja jos te lainaatte niille, joilta
toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille
siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille
saadakseen saman verran takaisin. Vaan rakastakaa
vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa,
toivomatta saavanne mitään takaisin. Silloin
teidän palkkanne on suuri ja te olette Korkeimman
lapsia, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja
pahoille."
Luukkaan evankeliumi luku 6, jakeet 30-35
 
En muista missä kohdassa tämä on mutta kohtaus missä mennään kaupunkiin jossa raiskataan ja tapetaan kaikki ja se on ihan jees.

Lempikohta tämä on siksi että se todistaa raamatun olevat ihan pimeä kirja...
 
"Älä unta rakasta, ettet köyhtyisi; pidä silmäsi auki, niin saat leipää kyllin" sananlaskut 20:13

Ja tämä seuraava on lohduttanut minua joskus, kun on ollut todella vaikeaa.


"Jerusalem, hylätty vaimo, saa armon."

1. Riemuitse, sinä hedelmätön, joka et ole synnyttänyt, huuda ilosta ja
riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut. Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
2. Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.
3. Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
4. Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu; älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, leskeytesi pilkkaa et ole enää muistava.
5. Sillä hän, joka sinut teki, on sinun aviomiehesi, Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
6. Sillä niinkuin hyljätyn, syvästi murheellisen vaimon on Herra sinut kutsunut - nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi.
7. Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.
8. Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9. Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
10. Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.
11. Sinä kurja, myrskyn raastama, sinä lohduton! Katso, minä muuraan sinun kivesi kiiltokivellä, panen sinun perustuksesi safiireista,
12. minä teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä.
13. Sinun lapsesi ovat kaikki Herran opetuslapsia, ja suuri rauha on sinun lapsillasi oleva.
14. Sinut vahvistetaan vanhurskaudella; sinä olet oleva kaukana väkivallasta, sillä ei sinulla ole pelkäämistä, ja kaukana hävityksestä, sillä ei se sinua lähesty.
15. Jos sinun kimppuusi karataan, ei se ole minusta; joka kimppuusi karkaa, se eteesi kaatuu.
16. Katso, minä olen luonut sepän, joka lietsoo hiilivalkeata ja kuonnuttaa aseen käytäntöönsä; mutta minä olen myös luonut tuhontuottajan hävittämään sen.
17. Jokainen ase, joka valmistetaan sinun varallesi, on oleva tehoton; ja jokaisen kielen, joka nousee käymään sinun kanssasi oikeutta, sinä osoitat vääräksi. Tämä on Herran palvelijain perintöosa, tämä heidän vanhurskautensa, minulta saatu, sanoo Herra.
 
Ja tämä on parhaimpia!

Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4. Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5. Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
6. Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
7. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.
9. Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,
10. taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?
11. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!
12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
 
"vieras"
Parempi vihannesruoka rakkaudessa kuin syöttöhärkä vihassa.
Sananl 15:17

Tule, rakkaani, lähtekäämme maalle, kyliin yöpykäämme.
Käykäämme varhain viinitarhoihin katsomaan, joko viiniköynnös versoo ja ummut aukeavat, joko kukkivat granaattipuut. Siellä annan sinulle rakkauteni.
laul 7:11-12

Rakkaani, kihlattuni,
olet vienyt sydämeni!
Yhdellä silmäyksellä sinä sen veit,
yhdellä kaulanauhasi helmellä..
Laul 4:9
 
Moisesta satukirjasta en perusta.

Mitä nautintoa / oppia saatte tuon satukirjan lukemisesta?
Olen ateisti, mutta mielestäni Raamatussa on paljonkin hyviä kohtia. Olen käyttänyt aikaa ja vaivaa Raamatun tutkimiseen, olen peräti vetänyt Raamis-piirejä joskus. :)

Tämä yksikin lause riittää minulle:

"Niin kauan kuin ihminen elää, hänellä on toivoa." (Saarnaaja 9:4)
 

Yhteistyössä