Huutakoot koko yön keskenänsä, 13 kk:n jälkeen en enää jaksa!!!

• Viestiketjun aloittaja uuvuksissa
  • Ensimmäinen viesti
"mami"
niin onko allergiat, korvatulehdukset ym. suljettu pois? Hammaskipuun en antaisi panadolia, jonka vaikutus lakkaa jo aamuyöstä, vaan pronaxenin avulla meidän hampaita tekevä lapsi on nukkunut paremmin. Meillä ainakin hammashuudot ovat olleet pahimmillaan siinä vaiheessa kun mitään ei vielä näy ja itse hampaan puhkeaminen on tapahtunut ihan huomaamatta. Ootteko kokeillut että nukkuisit patjalla lapsen sängyn vieressä jonkunaikaa? niin, ettet reagoisi joka huutoon muuten kuin olemalla läsnä ja silittämällä esim. pinnojen välistä? Voimia!

uuvuksissa
Tällä hetkellä ollaan kokeiltu vaan rauhottaa sängyn vieressä ja ottaa välillä syliin, mutta heti kun laittaa sylistä sänkyyn, alkaa huuto. Eroahdistusta varmaan? Ollaan tosiaan perhepetiäkin kokeiltu, mutta lapsi heräilee siinäkin ja itse herään pienempiinkin inahduksiin kuin siihen että oikeasti herää, joten omaan jaksamiseen se ei auttanut. Tassuttelu saa aikaan raivokohtauksia, ja lapsi on keskosuuden takia lastenpolin lääkärien seurannassa joka tapauksessa eikä mitään vikaa pitäisi olla. Voisko ne hampaat jakuvasti vaan kiusata? Tai sitten se vaan vihaa nukkumista. Hän on todella tempperamenttinen luonne kyllä muutenkin. Mä mieluummin vaikka antaisin huutaa muutaman yön vaikka niin että välillä käy jompi kumpi siellä katsomassa, kuin jatkaisin näin monta vuotta. Onko kellään mikään unikoulu kotona onnistunut tässä iässä? Nuo turvakoti/sairaalajutut jotenkin ahdistaa tosi paljon.

No en kyllä mitää kovempia unikouluja alottais vaan menisin lääkäriin sen lapsen kanssa ja tarkistuttaisin et onko sillä jotain vaivaa mikä aiheuttaa kipu, allergiaa tms..

Koita jaksaa!Pystyn vaan kuvittelemaan kuinka rankkaa tuo on.. :hug:

"vieras"
Itse en suosittele ns.rankempia unikouluja koska nytkun lapsen uneen ja sen merkitykseen on perehtynytparemmin niin voin sanoa että lapsen turvallisuudentunne ja mieli voi järkkyä jos häntä huudattaa. Tiedän että tästä ollaan montaa erimieltä, mutta itse en tähän ryhtyisi ilman ammattilaisia. Olisikauheaa jos tietentahtoen aiheuttaisi lapselle jotakin pysyvää tunnetasolla
Viimeisimpien tutkimusten mukaan edes huudatusunikoulusta ei ole lapselle haittaa. Eihän se mukavalta tunnu, että lapsi huutaa, mutta fakta on se, ettei se lasta vaurioita. Ihan turhaan tänne kirjoitat muusta, pitäydy faktatiedoissa äläkä omien ajatustesi kautta suolla pupputekstiä faktatietona. :)

Olen opettanut heräilevät lapseni nukkumaan unikoululla, jossa lapsi on jätetty yksin sänkyyn. Hänet on peitelty ja hyvät yöt toivoteltu, sitten lähdetty pois. Olen katsonut kellosta minuutteja, ja palannut aina muutaman minuutin välein toivottamaan taas hyvää yötä. Lapset ovat nukahtaneet 30-40min aikana, j seuraavina iltoina itkeneet vähemmän. Tällä keinolla ovat oppineet nukahtamaan itse ja viikossa on koko perhe saanut nukkua täydet yöunet.

Ennen unikoulua ovat molemmat lapseni herättäneet tiheään. Ehkä 4-12krt yössä. Olen älyttömän kiitollinen äidilleni näistä ohjeista, koska tällä tavalla olen saanut helposti nukahtavat lapset, jotka illalla laitetaan sänkyyn ja he käyvät sinne nukkumaan.

"vieras"
Meillä oli myös erittäin levottomia öitä, toki edelleen lapsi saattaa yöllä muutamia kertoja itkaista, mutta rauhoittuu ja nukahtaa usein miten itsekseen. Me jätettiin tutun suosituksesta kaikki valmiit lasten ruuat pois ja ero oli uskomaton heti muutaman päivän jälkeen. Vaikka yöllä lapsi heräilisikin, niin yöt eivät enää ole niin levottomia eikä parin tunnin valvomis jaksoja yöllä ole.

uuvuksissa
Kiitos muuten vastauksista kaikille, sängyn siirtäminen oman sängyn viereen voisi olla seuraava kokeilu, kun ei perhepedissä nukkuminenkaan onnistunut. Taidan myös tosiaan varata ajan lastenlääkärille tällä kertaa pelkästään tämän uniongelman takia. Maitoa ei olla öisin annettu moneen kuukauteen, mutta vesihuikkaa kyllä, ja tuntui että hän jäi koukkuun siihenkin eli tarvis myös joka kerta sen vesipullon.

oiugoi
[QUOTE="vieras";26197202]Viimeisimpien tutkimusten mukaan edes huudatusunikoulusta ei ole lapselle haittaa. Eihän se mukavalta tunnu, että lapsi huutaa, mutta fakta on se, ettei se lasta vaurioita. Ihan turhaan tänne kirjoitat muusta, pitäydy faktatiedoissa äläkä omien ajatustesi kautta suolla pupputekstiä faktatietona. :)[/QUOTE]

Laitahan sinäkin ihmeessä linkkiä näihin faktatietoihin. Tiehän kyllä, että Unihiekkaa etsimässä -kirja esittelee huudatusunikoulunkin hyvin soveltuvana vaihtoehtona, mutta on sitä opusta ja sen kannanottoa moni ammattilainen perustellen kritisoinutkin. Onko sun lähteettä heittämät faktat todempia kuin muiden?

[QUOTE="vieras";26197202]Viimeisimpien tutkimusten mukaan edes huudatusunikoulusta ei ole lapselle haittaa. Eihän se mukavalta tunnu, että lapsi huutaa, mutta fakta on se, ettei se lasta vaurioita. Ihan turhaan tänne kirjoitat muusta, pitäydy faktatiedoissa äläkä omien ajatustesi kautta suolla pupputekstiä faktatietona. :)[/QUOTE]

Mä en suostu uskomaan, etteikö lapsi kärsisi turvattomuuden tunteesta, jos jätetään huutamaan omaan sänkyynsä. Tiedän, että sinne pitäisi palata x minuutin päästä, mutta silti. Uskon, että tällainen tunne lapselle tulee, ja siitä on seuraamuksia myöhemmin.

Ap:lle voimia, ihan kamala tilanne. Tuo unettomuus tekee elämästä painajaismaista.

"vieras"
Laitahan sinäkin ihmeessä linkkiä näihin faktatietoihin. Tiehän kyllä, että Unihiekkaa etsimässä -kirja esittelee huudatusunikoulunkin hyvin soveltuvana vaihtoehtona, mutta on sitä opusta ja sen kannanottoa moni ammattilainen perustellen kritisoinutkin. Onko sun lähteettä heittämät faktat todempia kuin muiden?
Kyllä minä teen ratkaisuni mieluummin tuoreimpien TIETEELLISTEN tutkimusten peruseella, kuin kouluttamattomien palstamammojen mielipiteisiin nojautuen :) Jos haluat faktatietoa, sitä on netti pullollaan, mutta kehottelisin pysymään erossa keskustelupalstoista sitä etsiskellessä. :D

[QUOTE="vieras";26197301]Kyllä minä teen ratkaisuni mieluummin tuoreimpien TIETEELLISTEN tutkimusten peruseella, kuin kouluttamattomien palstamammojen mielipiteisiin nojautuen :) Jos haluat faktatietoa, sitä on netti pullollaan, mutta kehottelisin pysymään erossa keskustelupalstoista sitä etsiskellessä. :D[/QUOTE]

Muista kuitenkin, että jokainen lapsi on yksilö, ja opus on vain opus. Tutkimus vain tutkimus. Tutkimukset eivät ole välttämättä kovinkaan kauaa relevantteja. Toki jokainen itse päättä mihin uskoo.

"vieras"
Mä en suostu uskomaan, etteikö lapsi kärsisi turvattomuuden tunteesta, jos jätetään huutamaan omaan sänkyynsä. Tiedän, että sinne pitäisi palata x minuutin päästä, mutta silti. Uskon, että tällainen tunne lapselle tulee, ja siitä on seuraamuksia myöhemmin.

Ap:lle voimia, ihan kamala tilanne. Tuo unettomuus tekee elämästä painajaismaista.
Voivoi, kun tässä ei nyt olekaan kyse sun uskomuksista. Ja mietitkö oikeasti niin, että lapselle on traumaattisempaa itkeä pari yötä muutaman minuutin pätkissä yksin, kuin se, että koko perhe elää vuosia unettomuuden kierteessä, jota itsekin kuvaat sanalla painajaismainen? Mietihän vähän itsekin, mitä kirjoitat :)

• Tykkää
Reactions: Virvaliekki
Meillä oli yhdellä lapsista niitä "kauhukohtauksia" vai miksi niitä kutsuttiin. Huusi siis yöllä kuin syötävä, muttei ollut kuitenkaan kunnolla hereillä vaikka silmät olikin auki. Mikään ei kelvannut ja huuto jatkui pitkään. Aloin sitten tekemään niin, että lapsen alkaessa huutokonserttinsa, herätin lapsen kunnolla ja ripeästi. Eli ripein liikkein ylös sängystä ja olohuoneeseen ja valot päälle jne.. Kun lapsi heräsi kunnolla, loppui myös huuto ja sitten vaan tehtiin illan nukuttamis touhut uudelleen, eli pieni hörppy vettä, valot pois, lapsi sänkyyn ja peittely. Kun heti heräämisen tapahduttua laittoi takaisin nukkumaan niin lapsi nukahti ihan helposti, jos ehti olla hereillä liikaa niin nukahtaminen vaikeampaa, mutta kaikki se toiminta ripeästi ja heti niin meillä helpotti..

Sateenkaaren väärässä päässä
  • Tykkää
Reactions: PaulKohelo
[QUOTE="vieras";26197333]Voivoi, kun tässä ei nyt olekaan kyse sun uskomuksista. Ja mietitkö oikeasti niin, että lapselle on traumaattisempaa itkeä pari yötä muutaman minuutin pätkissä yksin, kuin se, että koko perhe elää vuosia unettomuuden kierteessä, jota itsekin kuvaat sanalla painajaismainen? Mietihän vähän itsekin, mitä kirjoitat :)[/QUOTE]

Loppujen lopuksi kyse on aina siitä, mihin itse uskot. maailma on tutkimuksia pullollaan. Ja olen kyllä paljonkin miettinyt ko asiaa. Mielipiteeni on tuo. Sinun voi ihan vapaasti erota omastani.

Ei lasta pidä sillälailla yksin jättää, ettei olisi kuulolla ja kävisi lohduttamassa välillä. Mutta mun lapsista ei ainakaan nyt huomaa pilalle menemistä, vaikka muutaman illan itkivätkin. Ja osaavat nukkua omissa sängyissään, tulevat kyllä joskus väliin. :)

Joku syyhän siihen lapsen huutamiseen tietysti on. Fyysinen kipu tai sitten psyykkinen kipu.

Lääkärillä käynti sairauksien tai kiputilojen poissulkemiseksi tai löytämiseksi. Mahdollisesti vuorovaikutusterapia? Päiväaikaiset tekemiset, riittävä läsnäolo, rauhoittelu ja sylissäpito kun ollaan hereillä. Depressio ja ahdistuneisuus saavat tyypillisesti aikaan unihäiriöitä aikuisilla, niin myös lapsilla.

• Tykkää
Reactions: PaulKohelo
"bbb"
Meillä painittu ja painitaan samojen ongelmien kanssa. Esikoinen oli refluksi ja allergia vauva. Huutoa riitti ja riitti.. Kunnes saatiin lapselle oikeanlainen ruokavalio.

Kuopus on taas ihan oma lukunsa. Unikoulua ollaan yritetty ja yritetään koko ajan. Hankalaa on. Jo tassuttelu teillä ei toimi kokeile esim. pistäytymisunikoulua. Selkeät iltarutiinit ja sen jälkeen lapsi omaan sänkyyn. Sanot selkeästi ja rauhallisesti esim. nyt nukutaa/nyt on yö tms. ja lähdet pois. Jätä ovi auki ja pieni valo ettei toista pelota. Odota esimerkiksi 5 min ja käy rauhoittelemassa (tietysti jos lapsi on hiljaa, älä mene), sano taas nyt nukutaan tms. Käy huoneessa vain pistäytymässä, jotta lapsi tietää sinun olevan lähellä. Sinä et ehkä ole paras vaihtoehto unikoulun pitäjäksi, jos saat esim. miehesi tai mummon ym. avuksi tilanne menisi ehkä paremmin.

Yleensä kyseinen unikoulu tuottaa tuloksia muutamassa päivässä. Meillä meni reilu viikko.. Uskon ette teidä'n tilanteessanne haitallisempaa lapselle on totaalisen väsynyt äiti kun unikoulu.

Tsemmpiä!

"vieras"
Joku syyhän siihen lapsen huutamiseen tietysti on. Fyysinen kipu tai sitten psyykkinen kipu.

Lääkärillä käynti sairauksien tai kiputilojen poissulkemiseksi tai löytämiseksi. Mahdollisesti vuorovaikutusterapia? Päiväaikaiset tekemiset, riittävä läsnäolo, rauhoittelu ja sylissäpito kun ollaan hereillä. Depressio ja ahdistuneisuus saavat tyypillisesti aikaan unihäiriöitä aikuisilla, niin myös lapsilla.
No ei tämäkään kyllä pidä paikkaansa. Onko tullut mieleen, että jotkut lapset ei vaan OSAA nukahtaa yksin ja tyynnyttää itsensä uneen, kun heräävät? Ja että meidän tehtävänä vanhempina on sitten OPETTAA lapset siihen? Opetammehan me heille kaikki muutkin asiat, kuten syömisen, pukemisen, lukemisen, puhumisen jne. Joillakin lapsilla tuo nukkuminen on alusta asti kunnossa, mutta sitten on vaan niitä reppanoita, joille nukkuminen pitää opettaa. Vai miten selität sen, että muutaman päivän unikoululla ennen 20krt/yössä herännyt lapsi nukkuu yhtäkkiä täydet yöt heräämättä? Mihin se fyysinen/psyykkiinen kipu yhtäkkiä katoaa, jos siis sellainen on sun mielestä siinä taustalla?

"akka"
Mulla yks huusi neljä ja puoli vuotta kaikki yöt ja yks huusi 5 vuotta yötäpäivää.Nyt ne ei enää huuda,toinen on 20v ja toinen kohta 16.Laiha lohtu mutta joskus se loppuu.

uuvuksissa
Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26197357:
Ap, kuulostaako linkin takana oleva juttu tutulta?

Imetyksen tuki ry

Seuraavan linkin takana olisi vielä parempi juttu suuritarpeisesta vauvasta, mutta se on maksullinen.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Hyoty/1194668968819/artikkeli /suuritarpeinen+vauva+tarvitsee+rohkeita+ja+valppaita+vanhempia.html

Itse sain apua näistäkin tyttömme kanssa.

:hug: Voimahali, tiedän mitä käyt läpi. (Kolmena viimeisenä vuorokautena tullut nukuttua yhteensä 9 tuntia.:))
Kiitos! :) Ja jaksamista sullekin. Todella mielenkiintoista luettavaa.

Ja tuohon huudatusunikoulukeskusteluluun, mä vastustan näin päiväsaikaan tolkuissani sellaista lapsen yksin huutamaan jättämistä, mutta kun yön pimeinä tunteina herää viidennen kerran huutoon ja tilanne on ollut päällä kauan, tulee kieltämättä ihan sellasia vihan tunteita, että huuda sitten stana lopetan välittämästä! Kauheaa näin päivällä myöntää, mutta tosiaan öisin olisin valmis mihin huudatukseen vaan kunhan sais ite nukkua eikä sillon kiinnosta mitkään tutkimukset edes. Onni onnettomuudessa on, että meitä on kaksi vanhempaa, joista edes toinen on yleensä aina järjissään.

Ja kauheeta tosiaan jos vaikka lääkäri nyt löytäskin yhtäkkiä jonkin syyn mikä on yli vuoden meitä valvottanut ja jopa näitä vihan tunteita lasta kohtaan saanut aikaan...

"bbb"
Unikoulujen vastustajille haluaisin muistuttaa ettei maailma ole mustavalkoinen. Elämässä joutuu usein miettimään asioiden hyödyt suhteessa haittoihin ym. Minäkään en todellakaan ole mikään unikoulujen kannattaja, mutta omassa elämässäni jouduin tekemään sen päätöksen, että koko perheelle on parempi saada lapsi nukkumaan. En usko, että lapsi ainakaan kovasti traumatisoituu pistäytymisunikoulusta, mutta sen uskon, että järkyttävän väsyneestä äidistä traumatisoituu.

Yhdellekkään lapselle ei ole hyväksi jos äiti ei enää vain jaksa. tai kokee vihan tunteita omia lapsiaan kohtaa, kuten ap. Tolanne voi jatkua yllättävän pitkäänkin tälläisenä. Mitä jos äiti masentuu tilanteesta ja unenpuutteeesta vakavasti? siitä on todellakin haittaa lapselle moni eri tavoin. Tämä voi kestää useita vuosia. Unikoulu kestää harvoin yli kahta viikkoa.

kannattaa muistaa ettei se oma tilanne ja jaksaminen ole aina samanlaista kuin muiden. Joku jaksaa paremmin joku huonommin. Meidän kuopuksemme on herällyt 4 kk iästä lähtien 5-15x yössä. Aluksi jaksoin aika hyvin, mutta 8kk isässä tuli niin kova väsymys, että tilanteelle oli pakko tehdä jotakin.

Yhteistyössä