Niskat järkyttävän kipeät. mikä avuksi? fysioterapiaa kokeiltu jo!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Niska ja hartiat kipeät. kävin fysioterapeutilla 8kertaa joka käsitteli selkää ja niskaa, nikamalukkoja ei kuulemma ollut. Välillä tuntui niska paremmalta, mutta nyt niska ja rintaranka ylhäältä todella kipeä, nukkuminen ihan hirveää.

2viikkoa siitä kun viimeks kävin fysioterapeutilla, miten voi olla taas ihan kipeä? olen kuitenkin jumpannut ohjeiden mukaan pidemmän aikaa, eikä sekään näköjään estänyt niska ongelmien uusiutumista. vai eikö fysioterapiasta ollut mitään hyötyä?

Entäs nyt? lähetettä ei fysoiterapeutille ole, edellinen loppu. ja tointaako edes mennä kun ei näköjään auttanut mitään?

Tarttet lääkkeitä jotka avaa lihaslukot jotta voit taas alkaa jumpata.

Ensiapu kuuma suihku jos lämmitettävää kaurapussia tms. ei ole ja suurin sallittua annos parasetamoli lääkkeitä joita kaapista löytyy.

ähh...sun pää painaa ensinnäkin sen 6 kiloa tms.
se on iso ongelma.
pään asento, miten kannat itseäs.
työasennot.
nukkuminen.
elämäntavat.
nää kaikki laitat tsekkauslistalle.

siitä se lähtee vasta. mikään ulkopuolinen ei pysty parantamaan, jos ei sitten joki hoidettavissa oleva vika ole.
jos lämpö ok, hae nyt ensin lämmin jyvätyyny niskaan...

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää harmaana;26176689:
ähh...sun pää painaa ensinnäkin sen 6 kiloa tms.
se on iso ongelma.
pään asento, miten kannat itseäs.
työasennot.
nukkuminen.
elämäntavat.
nää kaikki laitat tsekkauslistalle.

siitä se lähtee vasta. mikään ulkopuolinen ei pysty parantamaan, jos ei sitten joki hoidettavissa oleva vika ole.
jos lämpö ok, hae nyt ensin lämmin jyvätyyny niskaan...

Lämmin saa aikaan todella huonon olon, alkaa oksettamaan ihan hirveästi.

Kylmä varmasti parempi jos tuolta tuntuu. Onko sulla pakasteessa jotain vihannespussia jonka käärit vaikka tyynyliinaan ja laitat sen niskalle. Koitapa. Joku jääsalva tai linimentti tekis hyvää myös kun sitä kevyesti hieroen laittaisi. Buranaa lisäksi tosiaan kuurina kuten täällä mainittiinkin jos se sulle sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja kylmää;26176838:
Kylmä varmasti parempi jos tuolta tuntuu. Onko sulla pakasteessa jotain vihannespussia jonka käärit vaikka tyynyliinaan ja laitat sen niskalle. Koitapa. Joku jääsalva tai linimentti tekis hyvää myös kun sitä kevyesti hieroen laittaisi. Buranaa lisäksi tosiaan kuurina kuten täällä mainittiinkin jos se sulle sopii.

jos lämpö ei sovi niin sitten kylmaa kuten tässä mainittiin.

Piikkimatto, oletko kokeillut? siis joskus auttaa ihan kerrasta, mutta mullakin nyt paha jumi, niin joka ilta makailen 15-20 min. ennen nukkumaanmenoa, niin pysyy pahimmat kivut poissa.

Lääkkeellä, tod.näk. hartioissa on tulehdus, joka vaatii lääkehoitoa ja sen jälkeen säännöllistä aerobista liikuntaa. Eli teet tällä hetkellä jotain staattisesti lihaksilla.

8 kertaa fysioterapiaa on vähän. Mitäs ohjeita muuta fysiossa sait kuin jumppaohjeita? Jotain teet väärin, jos lihakset ovat olleet paremmat ja taas huonommat ja minä suosittelisin lisää fysiota ja enemmän jumppaa. Itse tarvitsin 25 kertaa fysiota :D viime kesänä. Sen lisäksi jumppaa ja systemaattisesti huonojen asentojen välttämistä. Nyt jumppa on vähissä ja hiljalleen alkaa taas jämähtämään...

Oksettava olo voi johtua siitä, että lämpö rentouttaa lihaksia ja sulla alkaa veri kiertää. Minä ainakin tiesin siitä että se tehoaa... Itsellä ainakin kylmäkäsittely johtaa lisää jämähtäviin lihaksiin.

[QUOTE="vieras";26176941]Piikkimatto, oletko kokeillut? siis joskus auttaa ihan kerrasta, mutta mullakin nyt paha jumi, niin joka ilta makailen 15-20 min. ennen nukkumaanmenoa, niin pysyy pahimmat kivut poissa.[/QUOTE]

makaatko ihan paljaalla piikkimatolla vai onko sulla jotain välissä, paita tai vastaava?

sun pitää saada syy selville, thats it.
Ei helppo tehtävä.
No kirjoittelin yhdellä kädellä, niin tulee epäselvää :cool:
Mutta nyt alan kirjoittaa kunnolla, lupaan sen.

Ootko sitä kylmägeeliä kokeillut, en muista nimeä.
Entäs vesihoito. Eli kylpy? kylmää kylpyä vaan...

Verenkierto on saatava jollain tavalla kulkemaan...

Jos siellä on vikaa - päässä, rangassa, tms. niin ei ihme, ettei f.terapiat paljon edistä asiaa.
Se selviää lääkärissä, onko kuvattu jne.

Jos vikaa ei löydy, pitää tutkia sun ergonomia, yms.
Oletko liikunnallinen?

[QUOTE="a p";26176970]makaatko ihan paljaalla piikkimatolla vai onko sulla jotain välissä, paita tai vastaava?[/QUOTE]

Paljaalla :D

Ei tunnu oikein miltään jos on jotain välissä, mutta kukin tyylillään. Aluksi tuntuu ikävältä, noin pari minuuttia, mutta sitten alkaa kuumottaa ihon pinnassa, eikä "satu" yhtään. Siinä vaiheessa, kun alkaa tass tuntua, on aika lopettaa. Mulla oli ekalla kerralla niskat/hartiat niin kipeät, että tuntui se piikkimaton aiheuttama pistely ainoastaan hyvältä. Mulla on myös se piikkityyny, mutta käytän sitä niin, että kuperampi osa on niskan kohdalla, oikeaoppista olisi kai toisin päin, mutta se ei tunnu sopivan mun niskan muotoon.
Kannattaa kokeilla. Rentouttaa muutenkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää harmaana;26176972:
Ei helppo tehtävä.

Jos siellä on vikaa - päässä, rangassa, tms. niin ei ihme, ettei f.terapiat paljon edistä asiaa.

Oletko liikunnallinen?

Tuo piikkimatto tehostaa juuri verenkiertoa. Ja lämmittää, sekä rentouttaa lihaksia. Toki syyt pitää selvittää, mutta ensiapuna voi kokeilla.
No nyt kuulostan piikkimattojen myyntimieheltä :D Olin vain itse niin positiivisesti yllättynyt, kun skeptisenä kokeilin.
(Raskaana ollessa ei saa kuulemma käyttää, koska lisää oksitosiinin eritystä ja voi aiheuttaa supistuksia)

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää harmaana;26176972:
Ei helppo tehtävä.

Oletko liikunnallinen?

Kipu- ja kylmägeeliä laittanut useamman kerran päivässä. suihku auttaa sen hetken kun siellä on.
Minulla alaselässä välilevyn rappeuma ja krooniset selkäkivut. ovat osa syy yläselän ongelmiin. suurin syy kuitenkin että oikea olka alempana, sen takia jumpannut useamman kuukauden. pitäs kuulemma korjaantua sillä ajan kanssa.

Tähän asti niska ja hartia kipuihin auttanut tuo fysioterapia, sillä hartiat pysyy kunnossa sen puoli vuotta ennen kun taas kipeytyvät. tämä on eka kerta kun ei siitä ole ollut mitään hyötyä.

rannevamman takia syön panacodia ja arcoxia, eli varmaan käy buranan asemasta.

[QUOTE="vieras";26177024]Paljaalla :D

Ei tunnu oikein miltään jos on jotain välissä, mutta kukin tyylillään. Aluksi tuntuu ikävältä, noin pari minuuttia, mutta sitten alkaa kuumottaa ihon pinnassa, eikä "satu" yhtään. Siinä vaiheessa, kun alkaa tass tuntua, on aika lopettaa. Mulla oli ekalla kerralla niskat/hartiat niin kipeät, että tuntui se piikkimaton aiheuttama pistely ainoastaan hyvältä. Mulla on myös se piikkityyny, mutta käytän sitä niin, että kuperampi osa on niskan kohdalla, oikeaoppista olisi kai toisin päin, mutta se ei tunnu sopivan mun niskan muotoon.
Kannattaa kokeilla. Rentouttaa muutenkin :)[/QUOTE]

Ja siis pehmeällä alustalla pidän sitä piikkimattoa, vaikka mun matossa on sellainen ohut pehmuste itsessään. Eli sängyn päälle piikkimatto, ja sitten vain makoilemaan, joskus melkein meinaan nukahtaa siihen.

[QUOTE="vieras";26177059]Tuo piikkimatto tehostaa juuri verenkiertoa. Ja lämmittää, sekä rentouttaa lihaksia. Toki syyt pitää selvittää, mutta ensiapuna voi kokeilla.
No nyt kuulostan piikkimattojen myyntimieheltä :D Olin vain itse niin positiivisesti yllättynyt, kun skeptisenä kokeilin.
(Raskaana ollessa ei saa kuulemma käyttää, koska lisää oksitosiinin eritystä ja voi aiheuttaa supistuksia)[/QUOTE]

Mulla piikkimatto maannut tuolla varmaan vuoden, alkuun käytin mutta sitten se jäi. pitää kokeilla.

8 kertaa fysioterapiaa on vähän. Mitäs ohjeita muuta fysiossa sait kuin jumppaohjeita? Jotain teet väärin, jos lihakset ovat olleet paremmat ja taas huonommat ja minä suosittelisin lisää fysiota ja enemmän jumppaa. Itse tarvitsin 25 kertaa fysiota :D viime kesänä. Sen lisäksi jumppaa ja systemaattisesti huonojen asentojen välttämistä. Nyt jumppa on vähissä ja hiljalleen alkaa taas jämähtämään...

Oksettava olo voi johtua siitä, että lämpö rentouttaa lihaksia ja sulla alkaa veri kiertää. Minä ainakin tiesin siitä että se tehoaa... Itsellä ainakin kylmäkäsittely johtaa lisää jämähtäviin lihaksiin.

Ei mulla ole vara fysioterapiassa juosta montakymmentä kertaa, tulee ihan liian kalliiksi. lähinnä jumppaohjeita sain, ja sitten saanut jo aikaisemmin noita asennon korjaus neuvoja et miten pitäs istua ja seisoa jne.

[QUOTE="a p";26177067]Kipu- ja kylmägeeliä laittanut useamman kerran päivässä. suihku auttaa sen hetken kun siellä on.
Minulla alaselässä välilevyn rappeuma ja krooniset selkäkivut. ovat osa syy yläselän ongelmiin. suurin syy kuitenkin että oikea olka alempana, sen takia jumpannut useamman kuukauden. pitäs kuulemma korjaantua sillä ajan kanssa.

Tähän asti niska ja hartia kipuihin auttanut tuo fysioterapia, sillä hartiat pysyy kunnossa sen puoli vuotta ennen kun taas kipeytyvät. tämä on eka kerta kun ei siitä ole ollut mitään hyötyä.

rannevamman takia syön panacodia ja arcoxia, eli varmaan käy buranan asemasta.[/QUOTE]

Kuulostaa kyllä aika pahalta. Mutta jos lämmin suihku auttaa hetkellisesti, niin luulen, että piikimatto voisi auttaa unen saamisessa, se tosiaan lämmittää, suorastaan kuumottaa lihaksia, ja vaikutus kestää melko pitkään. Tuskin on täydellinen parannuskeino, mutta jos muut keinot on kokeiltu, niin tuskin siitä ainakaan haittaa on.

Yhteistyössä