Ptääkö kaikkien asua omakotitalossa?

• Viestiketjun aloittaja harmistunut
  • Ensimmäinen viesti
"unelmoija"
Tuttu ilmiö, monessakin asiassa! Tiedetään, että ihmisillä on erilaisia unelmia, mutta silti kuvitellaan, että muidenkin unelmat kulkee samoja ratoja ja tuputetaan sitä omaa unelmaa toisille. Oli se sitten asumismuoto, parisuhde, uskonto, perhe, ura... Voi meitä. :)

turhis
Niinpä niin, se rivarissa asuminen kun yleisen kaavan mukaan on vaan ns. välivaihe, jolla koitetaan ehkä asunnon arvonnousun myörä kerryttää sitä pesämunaa, jotta voi sitten siirtyä askeleen eteenpäin, eli omakotitaloon.

Ite asutaan vuokralla ja se se vasta tuntuukin olevan aivan järkyttävää, kun on lapsia :( Näin opiskelujen ollessa vielä kesken ei juuri vaihtoehtoja ole, mutta silti jotkut joskus kyselee, että paljon on vuokra ja siihen sitte perään, että "samalla hinnallahan maksaisitte omaks" ja parhaassa tapauksessa tulee niitä kohdevinkkejä. Tota ajattelutapaa mä en tajua, miksi se omistus asunto ja etenkin omakotitalo on itseisarvo ja mitä se muita pitäs liikuttaa miten me asutaan. Eipä sitä op.tuella ja jollain sivuansioilla mitään lainaa edes tippuis jos puoliso ei tienaa miljoonia...

Meni ehkä off topic, kun käsittääkseni ketjun rivariasujilla se asunto on sentäs omistus- eikä vuokra

"mona"
No me ei ainakaan olla omakotitaloihmisiä, koska mies tekee reisutyötä, niin kuka ne pihatyöt hoitais. Ja muutenkin mä pelkään pimeää enkä halua asua missään metsäm keskellä. Me asutaan paritalossa, joka kuuluu muutaman muun paritalon muodostamaan osakeyhtiöön. Tää on paras ratkaisu meille. Omaa pihaa on sopivasti ja yhteiset pihat huoltaa huoltoyhtiö.

Mutta onko teillä pieni rivariasunto?Johtuuko kyselyt siitä?

harmistunut
[QUOTE="mona";26171349]No me ei ainakaan olla omakotitaloihmisiä, koska mies tekee reisutyötä, niin kuka ne pihatyöt hoitais. Ja muutenkin mä pelkään pimeää enkä halua asua missään metsäm keskellä. Me asutaan paritalossa, joka kuuluu muutaman muun paritalon muodostamaan osakeyhtiöön. Tää on paras ratkaisu meille. Omaa pihaa on sopivasti ja yhteiset pihat huoltaa huoltoyhtiö.

Mutta onko teillä pieni rivariasunto?Johtuuko kyselyt siitä?[/QUOTE]

Meillä on viisi huonetta + keittiö, eli hyvin mahdutaan (yksi lapsi). Enpä usko siis, että johtuu siitä. Taitaa tosiaan kyse olla vaan oletuksesta, että meidän täytyy oikeasti unelmoida omakotitalosta. Näin siitäkin huolimatta, että itse toista väitetään. Kuten joku yllä kirjoittikin, rivitaloasumista pidetään helposti "välitilana" ennen kuin saa unelmansa toteutettua.

harmistunut
Niinpä niin, se rivarissa asuminen kun yleisen kaavan mukaan on vaan ns. välivaihe, jolla koitetaan ehkä asunnon arvonnousun myörä kerryttää sitä pesämunaa, jotta voi sitten siirtyä askeleen eteenpäin, eli omakotitaloon.

Ite asutaan vuokralla ja se se vasta tuntuukin olevan aivan järkyttävää, kun on lapsia :( Näin opiskelujen ollessa vielä kesken ei juuri vaihtoehtoja ole, mutta silti jotkut joskus kyselee, että paljon on vuokra ja siihen sitte perään, että "samalla hinnallahan maksaisitte omaks" ja parhaassa tapauksessa tulee niitä kohdevinkkejä. Tota ajattelutapaa mä en tajua, miksi se omistus asunto ja etenkin omakotitalo on itseisarvo ja mitä se muita pitäs liikuttaa miten me asutaan. Eipä sitä op.tuella ja jollain sivuansioilla mitään lainaa edes tippuis jos puoliso ei tienaa miljoonia...

Meni ehkä off topic, kun käsittääkseni ketjun rivariasujilla se asunto on sentäs omistus- eikä vuokra
Meillä on omistusasunto, mutta aihepiirisi liippaa kyllä tätä hyvin läheltä. Samasta ilmiöstä kysymys. Lisättäköön vielä, että eipä ihmiset varmasti mitään pahaa tarkoita, ovat vain ajattelemattomia. Varmasti tulee itsekin möläyteltyä yhtä ja toista ajattelematonta...

Niin kiitos kaikille vastauksista :)

"vieras"
Mun mielestä rivarissa on yhdistetty kerrostalo- ja omakotitaloasumisen HUONOT puolet. Eli käsitän, että haluaa kerrostalosta rivariin, mutta kyllä okt:ssa vaan on mukavampaa .

Ensinnä tärkein: EI seinänaapureita. Mölyä saa pitää niin paljon kuin oma nuppi kestää.
OKT: Pihalla saa haravoida, ajaa nurtsia, kolata tai jättää kolaamatta just niin paljon kuin tahtoo. Ja silloin kun tahtoo.
RIVARI: joka asiassa pitää kysyä naapureilta, että kenekä vuoro ja auta armias jos on nurtsi leikkaamatta, koko yhtiön maine menee!!!! Naapurin vuorolla ei koskaan sada lunta tai ole liukasta. Sinun vuorollasi lunta tulee metri. Tai sitten maksat itsesi kipeäksi huoltoyhtiölle.

Eli mistään et saa päättää itse - ja olet kumminkin maksanut tästä lystistä yhtä paljon kuin omakotitalosta.

Niin ja mun seinän taakse ei muuta koiraa (pelkään niitä) eikä kissaa (olen allerginen) eikä kukaan tupangoi mun oven suussa, eikä parkkeeraa mun tielle, sen sijaan saan ajaa oman autoni vaikka metrin päähän ovesta jos huvittaa. Sateella huvittaa.

VAPAUS on arvokasta! Ja meidän tapauksessa myös halvempaa, kun en esim piittaa puutarhasta vähän pätkää. Piha on vihreä, koska nurmen sijasta on sammalta - ei tarvii muuten edes ajaa! Puissa on majoja, vadelma saa levitä mihin sattuu... Ainoa rehu jonka olen istuttanut on sinivuokko.

turhis
Meillä on omistusasunto, mutta aihepiirisi liippaa kyllä tätä hyvin läheltä. Samasta ilmiöstä kysymys. Lisättäköön vielä, että eipä ihmiset varmasti mitään pahaa tarkoita, ovat vain ajattelemattomia. Varmasti tulee itsekin möläyteltyä yhtä ja toista ajattelematonta...

Niin kiitos kaikille vastauksista :)
siksipä tähän ketjuun vastasinkin, kun tuntui ihan samalta mitä mä koen tällä "alemmalla tasolla" eli vuokra vs. omistus, kun teillä samoissa raameissa tää rivari vs. okt :D

Joo, en mä tota pahalla otakaan. Mutta ihmetellä täytyy sitä ajattelmattomuutta ihmisiltä, joilla pienituloisina on asuntolainasta kokemusta, eikö sen perusteella jo tulis tajuta, että eihän meille lainaa ees myönnettäis, vaikka satuttais itse ajattelemaan samalla tavoin :D

jiihuu
Meillä on jopa paremmassa kunnossa tää meidän rivitalo asunto. Kun tuttavani omakotitalon rähjä. Yliarvostettua koko omakoto talo touhu. On meilläkin takapiha missä saa olla ja heti metsä välissä toiseen taloon. Saa olla ihan rauhassa. :) Ainut miinis on tietysti että: Ei voi edes pierasta, että seinä naapurit ei häiriinny. Nää uudet naapurit on vähän sitä luokkaa... vaikka oma rakki niillä räksyttää kokoajan.

"minä"
[QUOTE="vieras";26171587]Mun mielestä rivarissa on yhdistetty kerrostalo- ja omakotitaloasumisen HUONOT puolet. Eli käsitän, että haluaa kerrostalosta rivariin, mutta kyllä okt:ssa vaan on mukavampaa .

Ensinnä tärkein: EI seinänaapureita. Mölyä saa pitää niin paljon kuin oma nuppi kestää.
OKT: Pihalla saa haravoida, ajaa nurtsia, kolata tai jättää kolaamatta just niin paljon kuin tahtoo. Ja silloin kun tahtoo.
RIVARI: joka asiassa pitää kysyä naapureilta, että kenekä vuoro ja auta armias jos on nurtsi leikkaamatta, koko yhtiön maine menee!!!! Naapurin vuorolla ei koskaan sada lunta tai ole liukasta. Sinun vuorollasi lunta tulee metri. Tai sitten maksat itsesi kipeäksi huoltoyhtiölle.

Eli mistään et saa päättää itse - ja olet kumminkin maksanut tästä lystistä yhtä paljon kuin omakotitalosta.

Niin ja mun seinän taakse ei muuta koiraa (pelkään niitä) eikä kissaa (olen allerginen) eikä kukaan tupangoi mun oven suussa, eikä parkkeeraa mun tielle, sen sijaan saan ajaa oman autoni vaikka metrin päähän ovesta jos huvittaa. Sateella huvittaa.

VAPAUS on arvokasta! Ja meidän tapauksessa myös halvempaa, kun en esim piittaa puutarhasta vähän pätkää. Piha on vihreä, koska nurmen sijasta on sammalta - ei tarvii muuten edes ajaa! Puissa on majoja, vadelma saa levitä mihin sattuu... Ainoa rehu jonka olen istuttanut on sinivuokko.[/QUOTE]

Riippuu kyllä hurjasti taloyhtiöstä nuo asiat. Meillä on yhdet seinänaapurit (päätyasunto) ja hyvin vapaasti elellään ilman hyssyttelyjä, samoin naapurit. Ymmärrystä puolin ja toisin ja kummatkaan ei ole kovin suuria meluajia.

Haravoinnit, nurtsin ajamiset ja muut pihatyöt tehdään meillä periaatteella "se joka kulloinkin ehtii". Hyvin on toiminut ja varsin tasapuolisesti. Välillä esim. on ollut vaikeaa päästä lumitöihin, kun muutkin on siellä olleet niin innokkaasti. Niitä saa siis tehdä silloin kun haluaa.

Täällä ei ole kenelläkään eläimiä, seinänaapurimme ei tupakoi ja auton pääsemme ajamaan ovemme eteen.

Tajusin juuri, että meillä on mielettömän hyvä taloyhtiö! Ei varmasti kaikilla näin hyvin asiat rivarissa, mutta juuri nyt en keksi yhtään syytä, miksi haluaisin muuttaa omakotitaloon...

Yhteistyössä