Apua ja vinkkejä miten koira lopettaa lenkillä vetämisen?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kädet hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kädet hajalla

Vieras
Elikkäs meillä tuommoinen kohta vuoden ikäinen sekarotuinen koira (paimenta suurin osa) ja se vetää välillä ihan tajuttomasti.
Olen tehnyt jo monta kuukautta lenkillä sitä, että kun veto alkaa, otan koiran takasinpäin noin 5askelta (siis kävellään se takasinpäin) ja sit taas jatketaan, hetken menee hienosti, kunnes taas alkaa veto ja sama toistuu, lenkit kestävät kauan ja alkaa jo itsellä menemään usko touhuun.
Koira saa myös juosta vapaana paljon.
En tahtoisi ostaa kuonopantaa, mutta kohta on pakko, koska koira on voimakas ja käteni eivät enään kohta kestä.

Onko siis kenelläkään ollut samanmoista ja miten olette päässeet eroon tästä pahasta tavasta?

Alkuperäinen kirjoittaja kädet hajalla;26167754:
Elikkäs meillä tuommoinen kohta vuoden ikäinen sekarotuinen koira (paimenta suurin osa) ja se vetää välillä ihan tajuttomasti.
Olen tehnyt jo monta kuukautta lenkillä sitä, että kun veto alkaa, otan koiran takasinpäin noin 5askelta (siis kävellään se takasinpäin) ja sit taas jatketaan, hetken menee hienosti, kunnes taas alkaa veto ja sama toistuu, lenkit kestävät kauan ja alkaa jo itsellä menemään usko touhuun.
En tahtoisi ostaa kuonopantaa, mutta kohta on pakko, koska koira on voimakas ja käteni eivät enään kohta kestä.

Onko siis kenelläkään ollut samanmoista ja miten olette päässeet eroon tästä pahasta tavasta?

Olemme vuoden ikäisen urokseni kanssa täysin vastaavassa tilanteessa.
Harjoittelimme reilun kuukauden samantapaisella tavalla, koiran kiskoessa käännyn ympäri muutaman metrin kävellen ja kun koira tulee perässä löysässä hihnassa käännyn takaisin menisuuntaan.
Tämä harjoitus ei tuottanut meillä tulosta reilussa kuukaudessa, koiran vetäminen ei loppunut, saati vähentynyt radikaalisti.

Tällä hetkellä harjoitellaan niin että koiran kiskoessa pysähdyn ja kutsun koiraa tulemaan itseäni kohti, hihna löystyy ja kehun koiraa.

Katsotaan miten käy, itseltäni lenkki-innostus jo kuollut melko hyvin kiskomisen vuoksi ja seuraavaksi aion luovuttaa ja ostaa flexin.

[QUOTE="Anne";26167788]Laittamalla hihnan lenkin koiran kuonon ympärille tai kuonopannalla(mitä pahaa siinä on?).[/QUOTE]

Kuonopanta ei poista ongelmaa oikein, se aiheuttaa koiralle kipua kun alkaa vetämään, tahtoisin koirani kuitenkin tajuavan, että vetäminen on kielletty, ilman kidutusvälineitä.

Me ollaan tehty niin,että kun koira alkaa vetää niin sanotaan o-ou ja pysähdytään. Kun koira lakkaa vetämästä siinä seisten ja katsoo meihin niin jatketaan. Nykyään on oppinut hyvin pitämään hihnan löysänä ja pelkästä äänestä jo himmaa vauhtia. Tietenkin välillä joutuu stoppailemaan enemmänkin,mutta pääsääntöisesti menee hyvin. Tosin meillä on pienempi koira mutta kohta vuoden ikäinen tuokin.

Laita hihna lyhyemmäks vaikka käden ympärille niin että koira kävelee vierellä. Jos koira rupee vetämään sano shh, ja jatka matkaa niin että koira kävelee vierellä. Aika jolloin koira kävelee nätisti vierellä palkitse se raksulla. Jos koira kävelee sua edellä se on siinä uskossa että se on lauman johtaja. Tää pätee myös siihen kumpi menee ensiks kotiin sisälle, ja lähtee sieltä.

Mun kaverilla on tuommoinen koira, muuten hyvä tapainen ja koulutettu, mutta ei vaan osaa kävellä nätisti lenkillä vaan vetää ihan hulluna eteenpäin. Ja koira on tehnyt tätä aina, eli viimeiset 10v. Ainut milloin ei vedä, on kun meidän 3vee taluttaa sitä, taitaa ymmärtää että vetäis tuon pienen kumoon. :D (sori, ei apuja täältä)

[QUOTE="aapee";26167802]Kuonopanta ei poista ongelmaa oikein, se aiheuttaa koiralle kipua kun alkaa vetämään, tahtoisin koirani kuitenkin tajuavan, että vetäminen on kielletty, ilman kidutusvälineitä.[/QUOTE]

Jo on kummat kuonopannat jos ne kipua aiheuttaa.
Minä käytin koiralla kuonokoppa/pantaa, jossa lenkki oli leuassa, ei aiheuta kipua ja koira oppi nopeasti ettei kannata vetää.

Tuo olisi pitänyt pyrkiä karsimaan jo pentuvaiheessa pois. Ihan ensimmäisellä kerralla, kun pentu pyrki johonkin suuntaan, olisi pitänyt pysähtyä. Koirasi kuvittelee nyt, että te ette liiku eteenpäin, ellei tämä vedä teitä liikkeelle.
Tuo vetäminen on tosi kurjaa ja enkä itsekään saanut sitä ensimmäiseltä koiraltani kitkettyä millään konstilla pois. Mulla oli kaikki maailman vippaskonstit, vedonestovaljaat, kuonopanta jne jne. mut mikään ei tehonnut. Kuonopannassa se ei uskaltanut edes pissiä ja vedonestovaljaat oli yhtä tyhjän kanssa (veri vaan heitti kiertämästä). Kokeilin myös äkkikäännökset ja kaikki pysähtymiset ja kehut ja palkat. Mikään ei auttanut, koira veti ihan linkussa menemään, varsinkin lenkin ekat 15 minuuttia. Se oli ihan hirveää.

Kakkos- ja kolmoskoiran kohdalla olen aina pysähtynyt, kun hihna on mennyt kireälle. Lisäksi olen käyttänyt puolikurkkaria yms. Kakkoskoiran kanssa meno on ihan siedettävää. Kolmosta olen kuljettanut hihnassa tosi harvoin ja ei olla saatu kovin paljoa kokemusta vielä vetämisestä, kun ei se ole vetänyt, kun se kulkee pääosin minun takanani.

Sekin muuten on hyvä menetelmä kitkeä vetämistä, jos alistat koiran kulkemaan vain takanasi.

Tuo olisi pitänyt pyrkiä karsimaan jo pentuvaiheessa pois. Ihan ensimmäisellä kerralla, kun pentu pyrki johonkin suuntaan, olisi pitänyt pysähtyä. Koirasi kuvittelee nyt, että te ette liiku eteenpäin, ellei tämä vedä teitä liikkeelle.
Tuo vetäminen on tosi kurjaa ja enkä itsekään saanut sitä ensimmäiseltä koiraltani kitkettyä millään konstilla pois. Mulla oli kaikki maailman vippaskonstit, vedonestovaljaat, kuonopanta jne jne. mut mikään ei tehonnut. Kuonopannassa se ei uskaltanut edes pissiä ja vedonestovaljaat oli yhtä tyhjän kanssa (veri vaan heitti kiertämästä). Kokeilin myös äkkikäännökset ja kaikki pysähtymiset ja kehut ja palkat. Mikään ei auttanut, koira veti ihan linkussa menemään, varsinkin lenkin ekat 15 minuuttia. Se oli ihan hirveää.

Kakkos- ja kolmoskoiran kohdalla olen aina pysähtynyt, kun hihna on mennyt kireälle. Lisäksi olen käyttänyt puolikurkkaria yms. Kakkoskoiran kanssa meno on ihan siedettävää. Kolmosta olen kuljettanut hihnassa tosi harvoin ja ei olla saatu kovin paljoa kokemusta vielä vetämisestä, kun ei se ole vetänyt, kun se kulkee pääosin minun takanani.

Sekin muuten on hyvä menetelmä kitkeä vetämistä, jos alistat koiran kulkemaan vain takanasi.

olen siis tehnyt tätä jo useita kuukausia, eli siitä lähtien kun koira on ollut pieni, ei se ihan vauvana vetänytkään yhtään, siinä puolenvuoden kieppeillä vasta alkoi tuo veto. :)
Tuo alistaminen vois kans toimia, muutaman kerran olen ottanut koiraa niskasta kiinni ja laittanut selälleen sen, kun on kielloista huolimatta mennyt eteenpäin kuin höyryjuna, hetki menee taas erittäin mainiosti lenkillä kunnes taas unohtuu tuo ettei saa vetää. nameja voisin kans kokeilla, josko saisin sen mielenkiinnon niihin.
Mulla myös toinen koira, jossa kans paimenrotuja ja se ei ole koskaan vetänyt, aina ollut hyvin uskollinen ja kuulias, tuo nuorempi onkin sitten aikamoinen luupää ja tosi vilkas.

[QUOTE="aapee";26167860]olen siis tehnyt tätä jo useita kuukausia, eli siitä lähtien kun koira on ollut pieni, ei se ihan vauvana vetänytkään yhtään, siinä puolenvuoden kieppeillä vasta alkoi tuo veto. :)
Tuo alistaminen vois kans toimia, muutaman kerran olen ottanut koiraa niskasta kiinni ja laittanut selälleen sen, kun on kielloista huolimatta mennyt eteenpäin kuin höyryjuna, hetki menee taas erittäin mainiosti lenkillä kunnes taas unohtuu tuo ettei saa vetää. nameja voisin kans kokeilla, josko saisin sen mielenkiinnon niihin.
Mulla myös toinen koira, jossa kans paimenrotuja ja se ei ole koskaan vetänyt, aina ollut hyvin uskollinen ja kuulias, tuo nuorempi onkin sitten aikamoinen luupää ja tosi vilkas.[/QUOTE]

Emmie nyt ihan tuota tarkoittanut sillä alistamisella. :D Siis tarkoitin vaan sitä, että menet itse pomona edellä ja koira "alistumaan" perässähiihtäjäksi.

Voisitko eritellä, mitä rotuja koirassasi on? Minun eka koira oli vahvasti riistaviettinen koira, mikä itsessään teki oman hankaluutensa tuohon vetämisestä pois kouluttamiseen. :D

Emmie nyt ihan tuota tarkoittanut sillä alistamisella. :D Siis tarkoitin vaan sitä, että menet itse pomona edellä ja koira "alistumaan" perässähiihtäjäksi.

Voisitko eritellä, mitä rotuja koirassasi on? Minun eka koira oli vahvasti riistaviettinen koira, mikä itsessään teki oman hankaluutensa tuohon vetämisestä pois kouluttamiseen. :D

sakemanni-collie-belgianpaimen

Meillä oli aluksi vedonestopanta eli kuonopanta,mut ei toiminut meillä. Ostin vedonestovaljaat ja nämä toimii ja lenkit sujuu hyvin! :) Ne ei kiristä kokoajan,mutta kun koira alkaa vetämään niin ne kiristää kainaloitten alta ja koira lopettaa vetämisen. Tosin meillä ei etes vedä enää,kun on nämä valjaat päällä. Paljon mukavammat kuin kuonopanta.

[QUOTE="vieras";26167891]Pysähdyt ja jatkat vasta, kun veto loppuu. Koko ajan noin, sitkeästi. Varmasti oppii.[/QUOTE]

olen siis tehnyt tätäkin, mutta ei auta, nyt viimeiset kuukaudet ollaan lähdetty tulosuuntaan takaisin noin 5askelta ja taas jatkettu, näillä keinoin koira on hetkittäin hienosti ja silloin sitä kehun kovasti, mutta pian taas unohtuu.

[QUOTE="aapee";26167916]sakemanni-collie-belgianpaimen[/QUOTE]
Älykäs koira siis. Pysyt vaan tiukkana, että hievahdakkaan eteenpäin, kun hihna kiristyy, se testailee nyt sinua, kun sillä on murkkuikäkin pahimmillaan päällä.

[QUOTE="aapee";26167925]olen siis tehnyt tätäkin, mutta ei auta, nyt viimeiset kuukaudet ollaan lähdetty tulosuuntaan takaisin noin 5askelta ja taas jatkettu, näillä keinoin koira on hetkittäin hienosti ja silloin sitä kehun kovasti, mutta pian taas unohtuu.[/QUOTE]

Jatkat vain. Pysähdyt määrätietoisesti ja tyynesti. Joka saatanan kerta ja heti, kun veto alkaa.

Siitäkin huolimatta että saan paskaa niskaan niin vastaan :D Meillä on pystykorva narttu joka on kova omimaan johtajan paikkaa talossa. Suht hyvin menee sisällä,mut ulkona vetää aina (ja kovaa!). Kokeiltu ihan kaikkea mut ei niin ei.

Sitten aloin tutustua koirien käyttäytymiseen tarkemmin ja huomasin et koira pomottaa mua aika lailla. Aloitin kasvatuksen "alusta" selventämällä koiralle sen omalla kielellä,että MINÄ määrään! Esim.minä menen ensin ovesta. Minä syön ensin korkealla (pöydässä) ja koira sen jälkeen lattialla kun saa MINULTA luvan. Koira ei tule koskaan sohvalle ja silitän sitä aina niin että olen sen "niskan päällä",eli korkeammalla. Jätin turhat lellimiset pois (kovapäinen koira kokee tämän niin että minä alempi mielistelen tätä ylempää,eli koiraa). Ei pusuja ja haleja,ellei koira ole tehnyt jotain sen eteen. Kun tekee mieli helliä koiraa, komennan sen eteeni istumaan tai maahan ja sitten saa haleja ja rapsutuksia.. Kuulostaa karulta,mutta ah!Niin toimivaa!

Ulkona sitten puolikuristavalla pannalla ja kun koira vetää pysähdyn heti ja komento EI. Jos ei auta ja alkaa hyppiminen ja "suu vaahdossa" veto uudelleen,nappaan nokasta kiinni ja komenna EI! Kyllä se tyhmäkin koira tajuaa aikanaan kun saa nokkaan aina kun alkaa vetämään.. Eikä mitään kehuja kun menee hyvin, innostuu vaan vetämään kun kehutaan..

Toisten koirien ohituskin alkoi hihna räyhääjällä sujumaan kun selätin koiran heti kun se alkaa rähistä. Jossain vaiheessa se alkoi pysyä omalla puolella tempomatta ja nakkelen nameja jokaisesta hienosta ohituksesta. Mutta alkuun se piti nakella kenttään että tajus olemaan tempomatta hampaat irvessä joka koiran kimppuun. Kovapäinen koirani piti minua niin nössönä etten osaa itseäni puolustaa ja teki sen pulustamisen mun puolesta,omalla tavallaan..

Mutta siis...KAIKKI lähtee siitä mikä suhde sinulla on koiraasi. Jotkut ovat niin itsepäisiä, että niitä pitää alistaa kokoajan,että ne muistaa "paikkansa". Ketään en kehota lyömään koiraa, mutta joitakin luupäitä voi napata niskasta tai kuonosta tehostaakseen sanan EI merkitystä..

Ja itselläkin koira (7v) muistaa säännöt hetken ja sitten unohtaa ne ja kokeilee rajojaan uudelleen. Ei muutakun jämäkkä asenne kehiin ja palauttaa koiran ruotuun. Ne hetket kun menee hyvin,palkitaan koiraa nameilla hyvin kulkemisesta ja hyvistä ohituksista, ni kestää mielenkiinto totella pidempään..

Meillä on riistaviettinen seropi, jonka kanssa on töitä saanut tehdä. Paras keino on ollut se, että blokkaa koiran omalla jalalla (seinän tmv antama tuki auttaa). Eli koira käveleen vierelle (käskyn opetus!) ja kun koira alkaa kiihdyttään laitetaan jalka sen eteen ja samalla kielto. Haisteleen pääsee näin: pyydetään katsekontakti ja palkkana saa mennä haisteleen jne. Jos säntää kauheella vauhdilla niin kielto ja takas vierelle. Meidän koira oppi muutamassa päivässä ja nykyään kulkee todella nätisti ja kuuntelee pienintäkin käskyä. Pysähtelyt, suunnanvaihdokset jne vaan kiihdytti sitä.

Yksi huomioitava seikka on myös lenkille lähtö. Kannattaa tehdä jotain aivojumppaa ennen lenkille lähtöä jotta koira on rauhallinen lenkille lähtiessä. Lähdöstä ei tehdä suurta numeroa tyyliin "voi nyt mennään ulos, onko kiva päästä ulos" eikä siis villitä koiraa. Sen täytyy odottaa rauhassa että omistaja pukee päälleen ja laittaa remmin. Ovesta ei mennä ennenkuin koira on täysin rauhallinen ja odottaa, ja tietenkin ovesta mennään omistajan jälkeen. Koira ei saa lähteä kiihdyttään ulos mentäessä vaan aluksi käskyn alla jotta pysyy kuulolla.

Tietenkin tulee muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen (eräs kouluttaja sanoikin että harvoin vetäminen on itse pääongelma). Koiralle monipuolista aktivointia ja kiihdyttävät jutut (esim pallonheittelyt ja vetoleikit) minimiin, niitä saisi olla muutaman minuutin kerrallaan eikä joka päivä.

Tietenkin tulee muistaa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen (eräs kouluttaja sanoikin että harvoin vetäminen on itse pääongelma). Koiralle monipuolista aktivointia ja kiihdyttävät jutut (esim pallonheittelyt ja vetoleikit) minimiin, niitä saisi olla muutaman minuutin kerrallaan eikä joka päivä.

Tämän lisäksi sekin että aktiivinen koira tarvii sitä tekemistä paljon muutakin kuin lenkit. Jos lenkki on ainut virike se menee helposti överiksi.. Eli sisälläkin uusien temppujen opettaminen,ruuan piilotusleikit jne. rauhallinen touhuaminen vie pahinta hökellystä ulkoilusta. Ja peruskoulutus ja sen ymmärtäminen että ihminen on johtaja,niin koira uskoo sinua tilanteessa kuin tilanteessa.. Itse kertaan perusjuttuja koiran kanssa joka päivä, koska itsepäinen apinani kokeilee vielä 7v iässä rajojaan tiuhaan..:kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja kädet hajalla;26167754:

Miksei koiralle ole jo pienestä pitäen opetettu hihnassa kulkemista? No, ei tuo tilanne mikään korjaamaton ole.
Meillä on tullut kodinvaihtajina 2 koiraa, suomenlapinkoirauros ja labradorinnoutajauros. Molemmat vetivät kuin höyryveturit, etenkin tuo n. 30-35kg labbisuros.
Ongelma ratkesi sillä, että ensin ostettiin molemmille koirille kunnon valjaat. Ei olleet mitkään erityiset vedonestovaljaat vaan perus valjaat. Ja EI fleksiä käyttöön, se vaan lisää sitä vetämistä. Vaan "tavallinen" hihna.
Sitten lenkkeilytettiin aluksi jopa 5 kertaa päivässä. Ihan hyvänpituinen lenkki vielä.
Aluksi, jos koira alkoi vetää, niin löin itse jarrut pohjaan, enkä liikkunut mihinkään. Koira sitten ihmetteli, että mikä nyt on, ja vasta kun koira otti kontaktia minuun, niin lähdettiin liikkeelle. Mutta jos alkoi vetää, taas uusi pysähdys.
Vähitellen oppivat kävelemään siedettävämpää vauhtia, ja HUOM nyt tulee se syy miksei pidä käyttää fleksiä (muutenkin kuin sen vetämisen takia), otin tavoitteeksi että siitä talutushihnasta, sen pitää aina olla vähän löysällä eikä miksikään kireäksi pingotettuna. Heti, jos hihna alkoi kiristyä, nykäisin siitä jämäkästi, ja samalla voi sanoa jonkun tietyn sanan, josta koira oppii sitten komennon tähän. Koirat sitten oppi, että silloin aletaan mennä liian lujaa, kun minä nykäisen hihnasta, ja oppivat kulkemaan nätisti.

Yhteistyössä