Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha rattaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kyllä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun 2 v. 11 kk poikani on isokokoinen, en ihan tarkkoja mittoja tiedä mutta pituutta jotain 100-104 cm välillä, ja painoa 17-19 kg välillä, roteva ja harteikas jässikkä. Muutenkin ikäistään vanhemman näköinen. Mutta ei kyllä jaksa kävellä kamalan pitkiä matkoja, varsinkaan aikaisin aamulla, siksi usein otetaan rattaat mukaan vaikka kävelisikin, saattaa niissä istuskella välillä, ja sitten taas kävellä, kun on kyse siis useamman kilometrin kävelymatkasta.

Minua jotenkin ottaa päähän ihmiset jotka taivastelevat varsinkiin lapsiin liittyviä asioita, jokainen toimii oman lapsensa kohdalla parhaakseen katsomalla tavalla.

Ja vaikka lapseni ei istuisi rattaissa kertaakaan kävelymatkan aikana, pidän kyllä varmuuden vuoksi niitä mukana pidemmillä kävelyreissuilla ainakin vielä muutaman kk, taivastelkoon joku asiaa tai ei. Se on nimittäin minun ihan minun oma asiani. Jätän kyllä rattaat pois matkasta sitten kun olen varma että lapseni on siihen valmis. Mutten siksi että joku mamma paheksuisi kun on "niin iso" lapsi rattaissa.

Viimeksi muokattu:
Meillä 3 ja 5 vuotiaat istuvat rattaissa aina tarpeen vaatiessa. Viisi vuotias on erityislapsi, eikä jaksa/pysty kävelemään pitkiä matkoja. Kolmivuotias istuu kun ollaan pidempiä aikoja kaupungilla. Ja myös kaupunkilomilla meillä on rattaat mukana. Liikutaan lähestulkoon vain kävellen, kaupunkeihin tutustuen ja lasten kanssa, ilman rattaita se olisi mahdotonta.

Viisivuotiasta ei katsota pitkään vaikka hän istuu rattaissa, mutta kolmivuotiasta katsotaan, hän kun on yli 110 cm pitkä ja näyttää huomattavasti ikäistään vanhemmalta.

Juuri viimeisen loman jälkeen suunnittelimme, että tämä kesä kuljetaan vielä phil&tedseillä ja sitten ostetaan jotku pienet yhden lapsen matkarattaat esikoista varten :)

[QUOTE="vieras";26163815]Tutun 3veeltä lähti etuhampaat tapaturmaisesti, joten siitäkään ei aina voi ikää päätellä.[/QUOTE]

Mulle just hammaslääkäri sanoi, että on ihan normaalia, että ensimmäiset hampaat puhkeavat vasta 2- vuotiaana, joten ei mitenkään outoa ole kolmivuotiaskaan jolla on vain pari hammasta.

Meillä 5-vuotiaskin (pian 6v.) on istunut vielä juoksurattaissa, koska harjoittelen maratonia varten ja juoksen pitkiä lenkkejä lähes päivittäin, mies tekee reissutyötä (on työmatkoilla välillä useita päiviä) ja lenkille on päästävä. Lähin naapuri asuu 1,5km päässä, eikä lasta heillekään aina viitsi lenkkini ajaksi hoitoon viedä.

[QUOTE="vieras";26164304]Mulle just hammaslääkäri sanoi, että on ihan normaalia, että ensimmäiset hampaat puhkeavat vasta 2- vuotiaana, joten ei mitenkään outoa ole kolmivuotiaskaan jolla on vain pari hammasta.[/QUOTE]

Totta. Ja mulla on ekat hampaat lähteneet ihan luomusti alle 4v iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162059:
Mistä niitä helposti väsyviä 5 viuotiaita oikein sikiää? perheistä joissa lapset istuu koulu-ikään rattaissa, tai kulkee autolla paikasta toiseen? Mun tuntemat 5 vuotiaat jaksaa olla liikkeellä aamusta iltaan, eivätkä tarvitse lepotaukoja rattaissa. Omat muksuni ovat jaksaneet touhuta 3 vuotiaana aamusta iltaan, ilman ratastaukoja. Mutta he ovatkin oppineet kulkemaan jalan pienestä pitäen. taitaa aikuisten mukavuudenhalu olla syynä siihen miksi lapset ei jaksa liikkua.

Jotkut 5-vuotiaat nukkuu vielä päiväunet... Se on aika ikävä tilanne, jos oltais oltu liikkeellä aamusta iltaan ja lapsi käytännössä nukahtaa pystyy. Silloin on rattaat paikallaan, kun hankala se on tuon ikäistä sylissä kannella, ei ole pelkkää aikuisen mukavuudenhalua. Eli ei olla liikkeellä aamusta iltaan.
:)

Mä meinaan ottaa eskarilaiselle rattaat mukaan kesän ulkomaanmatkalla; liikutaan yötä päivää, nukkuu sitten yöllä rattaissa kun me tutustutaan kaupungin eloon. Näin tehty jo vuosia ja nyt lapsi siis syksyllä kouluun menossa =)

Alle 4v on musta ok. Meillä nuorimmainen täytti juuri 4vuotta ja viimeeksi viime kesänä reissuissa ollaan häntä rattaissa pidetty. Nyt just mietin, että mitenkähän jaksaa kesällä Tukholmassa jne kävellä, mutta on kyllä mun mielestä aivan liian iso jo rattaisiin. Täytyy vaan välillä huilia kahviloissa jne.

Jaa, meidän 4-vuotiaamme kävi leikkauksessa ja sairasteli muutenkin tässä keväällä, niin jonkun kerran kuljetin häntä lonkkarepussa ja rattaissa. Mutta en kyllä terveenä todellakaan enää kuljettaisi noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162261:
Täällä tuo sääntö oli voimassa silloin kun itse vielä kuljin rattaiden kanssa. Mutta eipä sitä noudatettu, eikä kuskit pystyneet kontroloimaan kuka matkustaa pummilla ja kuka ei.

Aikaisemmin HSL:lla oli se saanto, etta lastenrattaiden kanssa matkustava paasee ilmaiseksi. Nyt se saanto on tahdentynyt, etta lastenrattaissa pitaa olla lapsikin.

Suostuuko teillä tuon ikäinen lapsi rattaisiin? Meillä eskarilainen ja ei todellakaan suostuisi rattaissa istumaan.
Meillä eskariin elokuussa menevä, eikä kyllä rattaisiin suostuisi.

Ulkomaanmatkalla elokuussa (5 v iässä siis) kulki mukana vaikkapa aamukolmeen, ja aamulla nukuttiin sitten pitkään. En oikein usko, että öisen kaupungin vilskeessä rattaissa nukkuvan ison lapsen unenlaatukaan olisi kovin hyvä, melussa ja hälinässä.

Plus vielä se, että herääkö lapsi sitten jo aamuseiskalta & vanhempienkin pitää herätä vaikka oltaisiin oltu yötä myöden kaupungilla?! En suostuis :D, en lomalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162586:
Musta on typerää viedä 3-4 vuotias koko päiväksi shoppailemaan. Oli rattat tai ei.

Joskus on paljon mitä tarvitsee hankkia ja silloin saattaa shoppailemassa mennä pidempään.

Hilpasimpa tuossa tänään melkein 7km:n reippaan lenkin, todellakin istutin 3v:n rattaisiin sen ajaksi..

no voi on varmaan kauheasti vikaa sitten kun on niin hienoja lapsia sulla ja oot niin jaksava ja kannat käsissäsi isot kassit samalla kun lapsesi kulkevat itsekseen kolmevuotiaina ilman että täytyy kädestä edes pitää kiinni. no niin nyt pääsit taas pätemään ketjuun kuinka erinomaisia olette!

Myönnän myös, että on helpompi lähteä sinne kauppaan niiden rattaiden kanssa jos tarvitsee ostaa enemmän kuin yksi kassillinen. Ei viitsi lasta valjaisiinkaan laittaa jos on kädet täynnä eikä voi kädestä pitää. Tuo poika ei vielä 3vuotiaanakaan kuuntele ja tottele ihan kaikkea, esim. saattaisi kävellä vilkkaalle autotielle (keskusta) tutkimaan jotakin.

No minkäs ikäinen sitten saa seistä sillä seisomalaudalla?
Onko tähänkin palstalla tiukat rajat?
Ja tiedoksi vaan, että kaikkia lapsia ei ole kasvatettu häpeällä, joten ihan tosissaan jotkut eskariikäiset jopa haluaisivat rattaisiin mukavuushaluissaan...

Meidän 3v 4kk ei juuri kyllä suostu rattaisiin vaikka on laiska kävelemäänkään pidempiä matkoja. Eli kuljetamme joskus kyllä rattaissa, kaupassa ja kaupungissa. Ja se on niin kohno, että kaupungissa pääsee huomattavasti helpommalla istuttamalla sen suosiolla sinne rattaisiin. Mutta mullapa on kuukausikortti eli ilmasen matkan toivossa ei liikuta xD

Ja tiedoksi vaan, että kaikkia lapsia ei ole kasvatettu häpeällä, joten ihan tosissaan jotkut eskariikäiset jopa haluaisivat rattaisiin mukavuushaluissaan...
Ei oo meilläkään lapsia häpeällä kasvatettu.

Siitä huolimatta ovat tietyssä iässä tiedostaneet olevansa ns. isoja, eivätkä enää olleet halukkaita "vauvojen juttuihin".

• Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
5-6v. on liian vanha päivittäiseen rataskäyttöön. Tosin kyllä pidemmillä reissuilla vaikka linnanmäelle, joissa menee koko päivä on rattaat otettu mukaan 5-vuotiaallekkin.

[QUOTE="heh";26163555]Meillä ei vajaa parivuotias aina saa kaikkea mitä haluaa, kuten juoksennella bussissa ja junassa. Silloin huudetaan rattaissa tai sylissä vaikka lapsi ei niin tahtoisikaan.[/QUOTE]

Niin vajaa pari vuotias on sama kun 3 vuotias. Vuodessa lapsi kasvaa ja oppii kummasti uusia taitoja, myös sen ettei bussissa juosta.

Meillä ei oo käytetty rattaita enää reiluun vuoteen - lapset 2 ja 4. Kuljetaan paljon pyörällä, ja jos on tiedossa kävelyreissu jota pienempi ei jaksa kokonaan kävellä, otan mukaan kantorepun.

Eilen oltiin liiketeessä tunnelbanalla ja sinne tuli perässämme sellainen ehkä 10v tyttö joka työnsi tuplaistumarattaita missä oli peitto vedetty päälle. Maksoi matkansa ja jatkoi alas. Junalla sitten sieltä peiton suojasta kömpi piilostaan toinen samanikäinen tyttö.

Tuossa olin melkoisen varma että tuo lapsi ei olisi enää rattaita kaivannut ja että ne olivat käytössä lähinnä säästääkseen matkan hinnan....

Eilen oltiin liiketeessä tunnelbanalla ja sinne tuli perässämme sellainen ehkä 10v tyttö joka työnsi tuplaistumarattaita missä oli peitto vedetty päälle. Maksoi matkansa ja jatkoi alas. Junalla sitten sieltä peiton suojasta kömpi piilostaan toinen samanikäinen tyttö.

Tuossa olin melkoisen varma että tuo lapsi ei olisi enää rattaita kaivannut ja että ne olivat käytössä lähinnä säästääkseen matkan hinnan....

Tuleva palstamamma selvästi! Säästöä se on pienikin säästö....

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä