Minkä ikäinen on mielestäsi liian vanha rattaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei kyllä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162705:
Itse ymmärrän koko päivän shoppailureissun vähän toisin kun pakollisilla ostoksilla käymisen.

Eihän se kuitenkaan ole pakollista. Kaiken saa netistäkin tänä päivänä ja helpommalla. Kun me menemme kaupunkiin, niin käymme pari kirppistä läpi. Samoin kierrämme ostoskeskusksen tai kaksikin sekä käymme yksittäisissä kaupoissa. Ja välttämättä mitään ei tarvitse ostaa. Kun se shoppaaminen on vain niin kivaa, niin jokainen kaupungissa käynti pitää hyödyntää. Useampi tunti siellä yleensä menee, riippuen toki myös esim. siitä lääkäriajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162719:
Ei se oo herkkä aihe, eikä edes enään kosketa mua sinällään kun ei tarevita niitä vaunupaiukkoja busseissa. Mutta kyllä myönnän että pistää silmään ne isot muksut jotka vangitaan rattaisiin koska äiti tahtoo selvitä arjesta helpommalla. Viis veisataan sen lapsen tarpeista. Lapsi voi karjua ja huutaa rattaisaan ja koittaa kiivetä pois, mutta eipä se mammaa haittaa. Ne isommat muksut jotka istuu nätisti rattaissa, jää multa varmaan jopa huomaamatta.

No meillä kieltämättä tuo esikoinen on yrittänyt kiivetä pois vaunuista jo noin 1,5-vuotiaasta asti. Pakko se on kuitenkin ollut niissä pitää, kun ei kädet millään muuten riittäisi, jos on yksinään liikenteessä. :ashamed:

[QUOTE="sama";26162612]No mua haittaa kyllä ihan samalla tavalla se 6kk vanha ja 3,5v vanha lapsi jos jään pysäkille, sitpaitsi isompien lasten rattaat yleensä viedään kohteliaasti kasaan sinne penkkiriville. Joten ehkä enemmän mua vituttaa se vauvan kanssa lähteny. Jäis kotiinsa! Tai sillonhan voi käyttää vielä kantoliinaakin, eikä paina mitään, miks pitää tukkia vaunupaikat niillä järkäleillä? Sisarusrattaat jossa kaks vierekkäin, on vielä pahemmat, kuka ääliö ostaa kaupunkiin sellaset kun päällekäinkin on olemassa, sellainen jota ei muut kiinnosta, niin! :)[/QUOTE]

No et taida olla ihan tosissasi tuosta vauvan kanssa kulkemisesta..? Meillä ei oo leveitä sisarusrattaita, mutta ei mua nekään ota päähän jos niissä on pieniä lapsia.

No meillä kieltämättä tuo esikoinen on yrittänyt kiivetä pois vaunuista jo noin 1,5-vuotiaasta asti. Pakko se on kuitenkin ollut niissä pitää, kun ei kädet millään muuten riittäisi, jos on yksinään liikenteessä. :ashamed:

Niin meilläkin. Siksi meillä rattaat on jätetty pois hyvissä ajoin, ettei lasta joudu niissä pitämään ilman lapsen omaa tahtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162719:
Mutta kyllä myönnän että pistää silmään ne isot muksut jotka vangitaan rattaisiin koska äiti tahtoo selvitä arjesta helpommalla.

Nappasin vain tämän yhden lauseen :) Kyllä, myönnän että haluan päästä välillä helpommalla, arki on muutenkin haastavaa tuon murusen kanssa. Ja yritän päästä helpommalla silloin, kun siitä vaikemman kautta menemisestä voi olla häiriötä (liiallista) muille. Kaupassa käyntiä esim. harjoitellaan pienemmillä reissuilla, ei silloin kun shoppaillaan tai ostetaan viikon sapuskat.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162750:
Niin meilläkin. Siksi meillä rattaat on jätetty pois hyvissä ajoin, ettei lasta joudu niissä pitämään ilman lapsen omaa tahtoa.

Reps. Mites auto? Sinne köytetään lapsi turvavöihin!!!! :D Ja ihana rauha!!!! :D :D :D

Jos lähtisin vain esikoisen kanssa nopeasti käymään kaupassa tms, niin en välttämättä niitä rattaita mukaan edes ottaisi. Mulla on kuitenkin tuon pian 1v10kk ikäisen esikoisen lisäksi pian 7 kk ikäinen vauva. Lisäksi kauppamatkoihin menee aikaa, koska kauppa on noin 10 km päässä, eikä aina tiedä, mihin bussiin mahtuu.

Esikoinen yleensä nukahtaa bussimatkalla mennessämme kauppaan ja heräilee sitten omia aikojaan. Siksikin ne vaunut on hyvä olla mukana. Kuitenkaan hän ei tahtoisi hereillä ollessaan niissä olla, jos ne seisovat paikallaan. Liikkuessa tätä ongelmaa ei ole, vaan silloin on kiva laittaa jalkaa renkaaseen...

Itse kakkosen kanssa ratkaisun tilanteen (3-4v kävelevä mutta rattaita reissussa tarviva erityislapsi) ottamalla mukaan sateenvarjorattaat jotka bussimatkan ajaksi taitoin kasaan. Maksoin matkani sillä bussikortilla mikä oli jokatapauksessa aina mukana eikä viety rataspaikkaa keltään, ensisijaisena motivaationani kylläkin se että päästäisiin varmuudella ekan bussin kyytiin vaikka rataspaikat olisivatkin täynnä.

Ei kai tuollainen ison lapsen rattaissa kuljettaminen häiritse muita?

Itse kakkosen kanssa ratkaisun tilanteen (3-4v kävelevä mutta rattaita reissussa tarviva erityislapsi) ottamalla mukaan sateenvarjorattaat jotka bussimatkan ajaksi taitoin kasaan. Maksoin matkani sillä bussikortilla mikä oli jokatapauksessa aina mukana eikä viety rataspaikkaa keltään, ensisijaisena motivaationani kylläkin se että päästäisiin varmuudella ekan bussin kyytiin vaikka rataspaikat olisivatkin täynnä.

Ei kai tuollainen ison lapsen rattaissa kuljettaminen häiritse muita?

Mua ei häiritse, vaikka kuljettaisi 50-vuotiasta rattaissa, kunhan noudattaa pelisääntöjä. Mun mielestä on hyvä tehdä kuvailemallasi tavalla eli laittaa rattaat kasaan, jos niitä ei matkan aikana tarvitse, jolloin kyytiin mahtuu vaunuja matkan aikana käyttäviä matkustajia.

Vastaavalla tavalla mekin teemme tosin sillä erolla, että ensin lapsi istuu rattaissa, mutta jos kyytiin tahtoo tulla lisää vaunuja, niin laitamme rattaat kasaan ja lapsen penkille. Miehellä on joka tapauksessa voimassa oleva bussikortti mukana.

mulla on ollut rajana 3v. ei noi mun lapset oo edes halunnut istua rattaissa sen jälkeen. tottakai se riippuu siitäkin on lapsella erityisiä tarpeita istua (esim. vamma). ei tulisi mieleenkään kuskata tervettä lasta eskariin rattaissa.

No eivät ne vanhemmat kyllä kauheasti siellä bussissakaan voi liikkua..

Nyt lähti jo vähän harhateille :whistle:
Pointti oli, lapsi saa kävellä koska lapsi osaa kävellä. Beep sekotti tähän auton ja turvavyöt. Vaikka pointti oli jossain ihan muualla.
Jokainen toki tekee kuten haluaa, kuljettaa vaikka 8-vuotiasta tervettä lasta rattaissa, koska niin pääsee nopeammin liikkumaan. Toisista se vaan voi tuntua naurettavalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162929:
Nyt lähti jo vähän harhateille :whistle:
Pointti oli, lapsi saa kävellä koska lapsi osaa kävellä. Beep sekotti tähän auton ja turvavyöt. Vaikka pointti oli jossain ihan muualla.
Jokainen toki tekee kuten haluaa, kuljettaa vaikka 8-vuotiasta tervettä lasta rattaissa, koska niin pääsee nopeammin liikkumaan. Toisista se vaan voi tuntua naurettavalta.

Meiän lapsi osaa juosta autojen allekin, mutta en anna

Pointti siis että lapsen ehdoilla ei eletä vaan lapsella on rajat. Onko teidän lapsilla rajat vai vapaan kasvatuksen tuloksia?

Vielä viime kesänä jolloin lapsi oli 4,5 vuotias, kuljettiin kauppareissut rattaitten kanssa. Sai niin käteävästi kauppakassit rattaitten alaosaan eikä tarvinnu kantaa. Näyttihän se vähän hassulta kun lapsi käveli ja mie työntelin kauppakasseja rattaissa :D

Nyt kun lapsi on 5,5 mennään kauppa- ja kyläilyreissut polkupyörällä. Poika ajaa jo melko kovaa vauhtia ja apupyörät otettiin viime kesänä pois :)

Itse pitäisin ehkä eskari-ikää rajapyykkinä terveelle lapselle. Riippuu toki hirveästi perheen tilanteesta. Minä kuljetin 3,5- vuotiasta rattaissa joka aamu, kun koin kohtuuttomana kävelyttää lasta ennen aamuseitsemää päiväkotiin. Viikonloppuisin usein käveltiin kaupunkiin muutaman kilometrin päähän ja palattiin takaisin kassien kanssa bussilla. Kauppareissulle lähikauppaan otin myös rattaat mukaan jo ihan siksikin, ettei tarvinut kantaa kauppakasseja. Autolla liikuimme hyvin harvoin kotikaupungissa. Nyt meillä on vauva ja nykyään nelivuotias isosisarus kulkee seisomalaudalla. Ilman seisomalautaa ei kovin kauas lähdetä. Lapsi kyllä jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja, useita kilometrejä, mutta jos on tarkoitus mennä johonkin, esim. leikkipuistoon, kauppaan, kaverille kylään, miksi tuhlata kaikki energia kävelemiseen. Mieluummin lapsi seisomalaudalle ja ripeästi määränpäähän. Kovasti olemme saaneet kehuja päiväkodissa, kuinka lapsi osaa kulkea hienosti pitkiäkin matkoja ja käyttäytyä liikenteessä.

Tuohon lasten koko ja kehitysasiaan. Meidän lapsi osasi puhua todella selkeästi ja pitkiä lauseita jo kaksivuotiaana, mutta on ikäisiään reilusti pienikokoisempi. Kaverin samanikäinen ei vielä nelivuotiaanakaan puhu kuin parin sanan lauseita ja nekin epäselvästi (rakennevika), mutta kokoa on kuin keskivertokuusivuotiaalla. Itse en menisi arvioimaan vieraan lapsen ikää, sitä kun ei ihan oikeasti voi päätellä yhtään mistään.

Meiän lapsi osaa juosta autojen allekin, mutta en anna

Pointti siis että lapsen ehdoilla ei eletä vaan lapsella on rajat. Onko teidän lapsilla rajat vai vapaan kasvatuksen tuloksia?

Miten ne rajat liittyy siihen että yli 3-vuotias ei käytä rattaita?
Kai mun lapsissa on sitten jotain vikaa, kun ovat aina osanneet kulkea kaupungissa juoksematta autojen alle.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26162992:
Miten ne rajat liittyy siihen että yli 3-vuotias ei käytä rattaita?
Kai mun lapsissa on sitten jotain vikaa, kun ovat aina osanneet kulkea kaupungissa juoksematta autojen alle.

no voi on varmaan kauheasti vikaa sitten kun on niin hienoja lapsia sulla ja oot niin jaksava ja kannat käsissäsi isot kassit samalla kun lapsesi kulkevat itsekseen kolmevuotiaina ilman että täytyy kädestä edes pitää kiinni. no niin nyt pääsit taas pätemään ketjuun kuinka erinomaisia olette!

no voi on varmaan kauheasti vikaa sitten kun on niin hienoja lapsia sulla ja oot niin jaksava ja kannat käsissäsi isot kassit samalla kun lapsesi kulkevat itsekseen kolmevuotiaina ilman että täytyy kädestä edes pitää kiinni. no niin nyt pääsit taas pätemään ketjuun kuinka erinomaisia olette!

Rauhotu hyvä ihminen :D

Mutta ilman että olisin erinomainen ihminen tai lapseni olisivat mitään superlapsia, meillä on pärjätty arjessa ilman rattaita. Varmaan siihen on vaikuttanut sekin, että lapset ovat tottuneet kävelemään pienestä pitäen kauppaan jne. Turhaan sä vedät hernettä nenuusi tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;26163069:
Rauhotu hyvä ihminen :D

Mutta ilman että olisin erinomainen ihminen tai lapseni olisivat mitään superlapsia, meillä on pärjätty arjessa ilman rattaita. Varmaan siihen on vaikuttanut sekin, että lapset ovat tottuneet kävelemään pienestä pitäen kauppaan jne. Turhaan sä vedät hernettä nenuusi tästä.

Lapsetkin on niin eriluontosia. Ei kaikki ole aina kasvatuksesta kiinni tai tottumisesta. On munkin lapset tottuneet joka aamu lähtemään päiväkotiin mutta ei se silti niin sujuvasti useinkaan mene.

Meillä ei vajaa parivuotias aina saa kaikkea mitä haluaa, kuten juoksennella bussissa ja junassa. Silloin huudetaan rattaissa tai sylissä vaikka lapsi ei niin tahtoisikaan.

rattaita on käytetty noin 3v ikään saakka, viimeinen puoli vuotta harvakseltaan. 3,5v istui muutaman kerran rattaissa syksyisellä ulkomaan reissulla, kun oltiin koko päivä liikkeellä paahteessa. Pikkuveli siirtyi välillä suosiolla manducaan ja antoi isoveljenkin nauttia rataskyydistä. Isommalle en siis olisi rattaita erikseen mukaan ottanut.
Julkisilla en ole koskaan rattaiden kanssa matkustanut, täällä, kun ei sellaisia ole:)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26163587:
rattaita on käytetty noin 3v ikään saakka, viimeinen puoli vuotta harvakseltaan. 3,5v istui muutaman kerran rattaissa syksyisellä ulkomaan reissulla, kun oltiin koko päivä liikkeellä paahteessa. Pikkuveli siirtyi välillä suosiolla manducaan ja antoi isoveljenkin nauttia rataskyydistä. Isommalle en siis olisi rattaita erikseen mukaan ottanut.
Julkisilla en ole koskaan rattaiden kanssa matkustanut, täällä, kun ei sellaisia ole:)

niin ja en siis tainnut vastata kysymykseen:)
Rattaat voi jättää pois siinä vaiheessa, kun kulkeminen sujuu muuten, pyörällä tai kävellen. Ikärajaa en osaa sanoa, eskari-ikään nyt varmaan viimeistään. Lapset ja välimatkat ovat erilaisia ja tottahan se on, että esim päiväreissuilla rattaat helpottaa kummasti. Siihen saa tavarat ja jalkoja voi välillä käydä lepuuttamassa. Tehköön kukin perhe tavallaan. Se päivä korkeasaaressa rattaissa istuen ei tee yhdestäkään 5v lapsesta sohvapottua.

No kyllä kieltämättä ihmetyttää ja oikeastaan nolottaakin eräs kaveri, joka kuskaa 4-vuotiasta tervettä lastaan liikuntaharrastukseen rattailla (matkaa kotiin alle kilometri..).

Yhteistyössä