Äitini ilmeisesti vihaa tyttäreni nimeä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoooooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoooooh

Vieras
Minä olen jo lapsesta lähtien halunnut tyttäreni nimeksi Olivia<3
Ja mikä yhteensattuma, myös mieheni luetteli nimiehdotuksia tyttärellemme, kun tulin raskaaksi ja sain tietää odottavani tyttöä, ja mies ehdotti, että tehdään molemmat 10 nimen lista, josta sitten toinen valitsee mielestään 3 kauneinta.
Ihme, mutta molemmilla oli ykkösvaihtoehtona Olivia, joten päätimme sen tyttäremme kutsumanimeksi (minun suvussa "perinne", että lapsella 3 nimeä joista toinen on kutsumanimi)
Tyttäremme nimeksi tuli: Emma Olivia Adalmiina<3 Jo tytön ristiäisissä äitini kauhisteli tytön nimeä kovaan ääneen, mutta nimi ei todellakaan ole mikään hetken mielijohde, vaan pitkän harkinnan ja pohdiskelun tulos.

Nyt tyttö on 1 vuotias ja oli äidilläni yökylässä, jossa äitini sanoi kutsuvansa tyttöä Emmaksi, minä,isäni ja mieheni sanottiin hänelle, että tyttö on kutsumanimeltään Olivia niin kauan kunnes toisin todistetaan. Äitini uskoi sen, ja kutsui häntä Oliviaksi, tai me ainakin luulimme niin, kunnes isäni kertoi, että äiti oli kutsunut häntä Emmaksi, ja vielä kertonut tuttavilleen, että hänellä on Emma-niminen lapsenlapsi kylässä. Nyt kyllä hieman vituttaa.

joo, ärsyttäisi mullakin.
Vähän sama tilanne kuin mulla. Haluamme lapsen nimeä kutsuttavan kaksiosaisella nimellään eikä pelkallä ekalla nimellään! Kuten mummi ja ukki tekee, että pelkällä etunimellä kutsuisivat mielummin.
Mutta tätähän ei osa palstalaisista ymmärrä, kuten aloituksessani muutama päivä sitten tuli ilmi :) :) =)

joo, ärsyttäisi mullakin.
Vähän sama tilanne kuin mulla. Haluamme lapsen nimeä kutsuttavan kaksiosaisella nimellään eikä pelkallä ekalla nimellään! Kuten mummi ja ukki tekee, että pelkällä etunimellä kutsuisivat mielummin.
Mutta tätähän ei osa palstalaisista ymmärrä, kuten aloituksessani muutama päivä sitten tuli ilmi :) :) =)

Voitko linkata aloituksesi, ei oo tullu pariin päivään käytyä palstalla?

Nyt tyttö on 1 vuotias ja oli äidilläni yökylässä, jossa äitini sanoi kutsuvansa tyttöä Emmaksi, minä,isäni ja mieheni sanottiin hänelle, että tyttö on kutsumanimeltään Olivia niin kauan kunnes toisin todistetaan. Äitini uskoi sen, ja kutsui häntä Oliviaksi, tai me ainakin luulimme niin, kunnes isäni kertoi, että äiti oli kutsunut häntä Emmaksi, ja vielä kertonut tuttavilleen, että hänellä on Emma-niminen lapsenlapsi kylässä. Nyt kyllä hieman vituttaa.

Miten tätä ennen? (Kai äitisi nyt ennenkin on ollut lapsesi kanssa tekemisissä?)

Aika typerää käytöstä aikuiselta ihmiseltä. :/ Kyllä vanhemmat päättävät lapsensa nimen.

Harmihan se on, jos oma äiti ei kunnioita lapsensa päätöstä. Vanhemmat on nimen valinneet ja muut käyttäköön sitä, eihän jokainen voi kutsua lasta sillä nimellä kuin itse haluaa! Tökeröä.

[QUOTE="Tyttöjen äiti";26161622]Miten tätä ennen? (Kai äitisi nyt ennenkin on ollut lapsesi kanssa tekemisissä?)

Aika typerää käytöstä aikuiselta ihmiseltä. :/ Kyllä vanhemmat päättävät lapsensa nimen.[/QUOTE]
Emmaksi on kutsunut ennenkin, mutta kun olen käskenyt kutsua Oliviaksi, on myös kutsunut.

Miksi ihmeessä annoitte lapsen ensimmäiseksi nimeksi Emman jos sitä ei saa käyttää?

Erikoinen perinne perusteena sille, ettei varsinaista ensimmäistä nimeä saisi lapsellanne käyttää? Ja olen sitä mieltä myös, että miksi valitsitte tyttärellenne lainkaan muita nimiä, jos ei niitä saa käyttää? Jos mummo ei halua käyttää Olivia nimeä, niin miksi ei voi sanoa lasta Emmaksi? Vai onko se sinusta ruma nimi?

Ja miten ihmeessää TODISTETAAN TOISIN jonkin nimen käyttö? Mitä se tarkoittaa? Ei oikein sopinut tuo fraasi tähän.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Tuo on kyllä TOSI ärsyttävää! Ja mun mielestä lapsellanne on nätti nimi, toivottavasti myös mummi alkaa käyttää "oikeaa" nimeä.

Me haluttiin lapselle sellainen nimi, ettei sen tilalla ruveta käyttämään mitään lempinimeä. Esim. Emiliasta tulee Emppu, Eveliinasta Eve ym. Aluksi meinasi ärsyttää kun lapsen ukki tahallaan keksi jonkun lempinimen jota käytti. Onneksi se loppui kun sanoin asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkia nimiä voi käyttää;26161702:
Erikoinen perinne perusteena sille, ettei varsinaista ensimmäistä nimeä saisi lapsellanne käyttää? Ja olen sitä mieltä myös, että miksi valitsitte tyttärellenne lainkaan muita nimiä, jos ei niitä saa käyttää? Jos mummo ei halua käyttää Olivia nimeä, niin miksi ei voi sanoa lasta Emmaksi? Vai onko se sinusta ruma nimi?

Ja miten ihmeessää TODISTETAAN TOISIN jonkin nimen käyttö? Mitä se tarkoittaa? Ei oikein sopinut tuo fraasi tähän.

Kunnes virallisesti vaihdan lapsen kutsumanimen, vaikka sitä en aio tehdä ellei lapsi itse halua.
ap

Äitisi on huono tapainen, mutta niinhän sitä sanotaan, että rakkaalla lapsella on monta nimeä. Ei kai siitä haittaa ole, vaikka äitisi kutsuisikin lasta ensimmäisellä nimellään?

äitisi kuulostaa tasan yhtä pöntöltä kuin minunkin äiti. On todella loukkaavaa, kun oma äiti ei pätkääkään kunnioita oman aikuisen lapsensa ja tämän miehen päätöksiä, vaan kävelee koko ajan yli. esim. meillä on sellaista, et jos mummolassa kyläillessämme yritän jotenkin rajoittaa lapsiani ja kasvattaa heitä opettemella hyviä tapoja, äitini heti kumoaa kaiken sanomalla ettei se mitään haittaa vaikka lapsi tekee noin (esim. piirtää seinään). Ja mikä pahinta sanoo tämän lasten kuullen eli viesti on lapsille se ettei äidin sanomisia kannata ottaa todesta. Mun mielestä nyt lapsilla vaan pitää olla rajat, eikä saa riekkua kuin apina lauma, mut mun äidille on aivan ylivoimaista käsittää tätä. Voi että ottaa joskus kupoliin! Lisäksi kuulin vanhemmilta lapsiltani, et äiti oli yrittänyt tuputtaa heille uskonasioita ja tehnyt käännytystä. Nämä eivät kuulu maidän perheen arvomaailmaan, joten taas äiti käveli yli! Olenkin tietoisesti ottanut välimatkaa häneen näiden tempausten takia, harmi vaan kun mummola on meilläkin ainoa paikka jonne voi viedä lapsia hoitoon, mut ei kai se auta. En aio olla kynnysmattona!
Pidä kiinni siitä, että tyttö on olivia ja piste!

Älä sure, et oo ainut. :D

Meillä aikoinaan kerrottiin tytön nimi niin, että ensin kerroin kolmannen nimen, sitten toisen ja viimeiseksi etunimen. Syy ja valintaperuste kerrottiin jokaisesta.

Kun koko nimi oli saatu julkistettua, mun ihana appiukko kysyi, että ok, kutsutaankos sitä sitten sillä tokalla nimellä vai kolmannella. Vastasin, että ei, kun sillä ensimmäisellä. Appiukko tähän, että niin niin, mutta entäs me. Kutsutaanko ME sitä sillä tokalla vai kolmannella nimellä. Vastasin (jo vähän vähemmän ystävällisesti), että TE kutsutte sitä sillä ekalla nimellä.

Seuraavat pari kuukautta se koitti sitten keksiä jotakin lempinimeä. Koska nimi itsessään on kuulemma sellainen, josta on ihan mahdotonta olla jossain vaiheessa kuitenkin tulematta lempinimeä ja kun on niin pitkäkin (7 kirjainta). Mainittakoon, että koostuu ihan normaaleista suomalaisista konsonanteista ja vokaaleista, ei ole mitään erikoista kylläkään tässä nimessä.

Mutta joo. Ei osunut siten appiukon makuun lainkaan. :D

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26161545:
No onhan Olivia aika järkky nimi, että sikäli ymmärrän äitiäsi.

Tällaiset, sosiaalisilta taidoiltaan kömpelöt, kirjoittelijat pilaavat valitettavasti koko palstan. Björn on hyvä esimerkki tällaisesta palstakiusaajasta. Niin, saahan sitä aina mielipiteensä sä töksäyttä, mutta miksi????

Olivia on todella kaunis nimi. Mulla on aikuinen tytär jota on syntymästä saakka kutsuttu toisella nimellä. Kotoa pois muuttaessaan ilmoitti uusille ystäville ensimmäisen nimensä. Nyt suku kutsuu tyttöä eri nimellä kuin esim. poikaystävä ;) Pojallani taas on kaksiosainen yhdysnimi, kasvaessaan hän halusi jättää nimestä loppuosan pois, mutta nyt akuisena esim. FB:ssä käyttää taas koko nimeä. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta kyllähän vanhempien valintaa tulee kunnioittaa nimen valinnassa. Ainakin siihen saakka että lapsi itse on valmis tekemään omia valintojaan.

Yhteistyössä