Äitini ilmeisesti vihaa tyttäreni nimeä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoooooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpas outo mummu ja Olivia on kaunis nimi. Kutsumanimen päättävät vanhemmat ja sitä muut kunnioittakoon. Ei sillä ole väliä onko kutsumanimi eka, toinen vai kolmas nimi. Ja virallisissa kaavaikkeissa kutsumanimi alleviivataan.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26163057:
Jaa mikä on potaskaa? Sekö, että emma olivia on aina uuden opettajan suussa aluksi emma, kunnes tarpeeksi monta kertaa toitotat että kutsumanimi on olivia. Ja kuka sitä enää jossain lukiossa jaksaa muistuttaa, nimi tulee esille vain nimenhuudon yhteydessä. Seppo tai juhani, who cares.

Mulla ei oo koskaan ollut mitään tuollaista ongelmaa,mistä keksitkin noita juttujasi? Toinen nimeni on Annika ja se on myös ristiäisistä asti ollut kutsumanimeni. Katsos kun täälläpäin on tapana täyttää kouluun sellaiset lappuset lapsista joissa lukee kaikki tarpeellinen tieto,esimerkiksi kutsumanimi. Vanhempani puhuivat opettajalle minusta Annika-nimellä ja opettaja puhutteli minua samoin. Miksi ihmeessä sen opettajan olisi pitänyt väkisin ottaa käyttöön sitä ensimmäisenä olevaa nimeä (joka ei muuten käy ilmi muualta kuin siitä henkilötietolomakkeesta),kun kukaan muu minua ei sillä nimellä kutsu? Väestörekisterikeskuksen sivuille on kutsumanimekseni merkitty toinen nimi. Niin,ja tälläinen järjestys siksi että ensimmäinen nimi on isän äidin nimi ja olisi kuulostanut yksinkertaisesti typerältä laittaa nimet toisinpäin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkia nimiä voi käyttää;26161702:
Erikoinen perinne perusteena sille, ettei varsinaista ensimmäistä nimeä saisi lapsellanne käyttää? Ja olen sitä mieltä myös, että miksi valitsitte tyttärellenne lainkaan muita nimiä, jos ei niitä saa käyttää? Jos mummo ei halua käyttää Olivia nimeä, niin miksi ei voi sanoa lasta Emmaksi? Vai onko se sinusta ruma nimi?

Ja miten ihmeessää TODISTETAAN TOISIN jonkin nimen käyttö? Mitä se tarkoittaa? Ei oikein sopinut tuo fraasi tähän.

Virallisissa papereissakin on usein mainita "kutsumanimi alleviivattava". Eli se ensimmäinen nimi ei aina ole kutsumanimi. Mielläkin on niin kahdella lapsella.
Ja kyllä muiden, myös isovanhempien pitä kunnioittaa nimeä, joka lapselle on annettu. Eli käyttää sitä kutsumanimeä, joka kutsumanimeksi on valitttu. Ei se ole jokaisen itsensä päätettävissä, millä nimellä ketäkin henkilöä kutsuu. Siihen ei pidä vaikuttaa kenenkään henkiökohtaiset mieltymykset nimen rumuudesta.

Virallisissa papereissakin on usein mainita "kutsumanimi alleviivattava". Eli se ensimmäinen nimi ei aina ole kutsumanimi. Mielläkin on niin kahdella lapsella.
Ja kyllä muiden, myös isovanhempien pitä kunnioittaa nimeä, joka lapselle on annettu. Eli käyttää sitä kutsumanimeä, joka kutsumanimeksi on valitttu. Ei se ole jokaisen itsensä päätettävissä, millä nimellä ketäkin henkilöä kutsuu. Siihen ei pidä vaikuttaa kenenkään henkiökohtaiset mieltymykset nimen rumuudesta.

Täydellisessä maailmassa näin menisi. Mutta kun me ei voida vaikuttaa toisten ihmisen käytökseen. Sitä voi vain pohtia onko nimen käyttö niin kauhean tärkeä asia, että siitä jaksaa vetää pultit.

[QUOTE="vieras";26163131]Täydellisessä maailmassa näin menisi. Mutta kun me ei voida vaikuttaa toisten ihmisen käytökseen. Sitä voi vain pohtia onko nimen käyttö niin kauhean tärkeä asia, että siitä jaksaa vetää pultit.[/QUOTE]

Ei se ole vielä yhtään mitään täydellisyyttä, että ihmistä kutsutaan omalla nimellään. Ja on se tärkeä asia, muutenhan meille kenellekkään ei olisi annettu nimeä. Jokainen kutsuisi toisia vaan sillä nimellä kuin sattuisi sillä kertaa miellyttämään.

[QUOTE="vieras";26163131]Täydellisessä maailmassa näin menisi. Mutta kun me ei voida vaikuttaa toisten ihmisen käytökseen. Sitä voi vain pohtia onko nimen käyttö niin kauhean tärkeä asia, että siitä jaksaa vetää pultit.[/QUOTE]
Kyllä minä ainakin haluan että ihmiset kutsuu minua kutsumanimelläni. Jos ei kutsuisi niin korjaisin kyllä.

Jaa mikä on potaskaa? Sekö, että emma olivia on aina uuden opettajan suussa aluksi emma, kunnes tarpeeksi monta kertaa toitotat että kutsumanimi on olivia. Ja kuka sitä enää jossain lukiossa jaksaa muistuttaa, nimi tulee esille vain nimenhuudon yhteydessä. Seppo tai juhani, who cares.

Kyllä ihminen jaksaa omasta nimestään muistuttaa ihan aikuisenakin vielä. Mulle ainakaan ole tarvinnut yhtä kertaa enempää "toivottaa", että Väinö Johannesta kutsutaan Johannekseksi. Ihan kerralla menee jakeluun, katsos ne opettajat ovat ihan hyvällä ymmärryksellä varustettuja ;)

Mun mielestä aivan ihana nimi teidän tytöllä!
Mä olisin varmaan niinki v-mäinen etten menis käymään enkä suostuis äitiä päästään meille jos on pakko tehdä "kiusaa". Kaikki tai ei mitää.

Ei se ole vielä yhtään mitään täydellisyyttä, että ihmistä kutsutaan omalla nimellään. Ja on se tärkeä asia, muutenhan meille kenellekkään ei olisi annettu nimeä. Jokainen kutsuisi toisia vaan sillä nimellä kuin sattuisi sillä kertaa miellyttämään.

Pointti oli se, että täydellisessä maailmassa kaikki käyttäytyisi aina hyvin ja kohteliaasti kaikkia kohtaan. Mutta me ei asuta täydellisessä maailmassa. Meidän maailmassamme on idiotteja, jotka kutsuvat lasta väärällä nimellä. Sille asialle sinä et vaan voi mitään. Mutta sille voit miten itse suhtaudut asiaan. Jos haluat vetää hirveät kiukkupotkuraivarit ja laittaa välit poikki niin omapa on asiasi. Mutta elämä olisi paljon onnellisempaa ja helpompaa jos joka pikkuasiasta ei jaksaisi kiehahtaa.

[QUOTE="vieras";26163292]Pointti oli se, että täydellisessä maailmassa kaikki käyttäytyisi aina hyvin ja kohteliaasti kaikkia kohtaan. Mutta me ei asuta täydellisessä maailmassa. Meidän maailmassamme on idiotteja, jotka kutsuvat lasta väärällä nimellä. Sille asialle sinä et vaan voi mitään. Mutta sille voit miten itse suhtaudut asiaan. Jos haluat vetää hirveät kiukkupotkuraivarit ja laittaa välit poikki niin omapa on asiasi. Mutta elämä olisi paljon onnellisempaa ja helpompaa jos joka pikkuasiasta ei jaksaisi kiehahtaa.[/QUOTE]

Nyt meni kyllä muusit ja vellit sekaisin. Ei se ole kiukkupotkuraivaria jos edellyttää itsestään tai lapsestaan käytettävän oikeaa nimeä. Ehkä mun elämän tekisi todlela onnellisemmkasi, jos pistäisin poikki välit sellaisen kanssa joka kutsuu minua tai lastani väärällä nimellä. Ei sellainen ihminen meitä kunnioittaisi, joten miksi olla tekemisissä sellaisen kanssa?
Sivuhuomatus, itseni kohdalla ei tälläistä tilannetta ole. Mutta yksi mun sukulainen sanoin aina toista mun sukulaista värällä nimellä, väänsi siis hänen nimensä väärään muotoon. Se todella loukkasi tätä henkilöä. Ja kiukutti kyllä minuakin.

Kyllä se on uudenkin opettajan suussa Olivia, koska vanhemmat ovat tyttärensä Oliviana kouluun ilmoittaneet, joten papereissa lukee Olivia eikä Emma. Ja jos ilmoittautuessa on pitänyt kirjoittaa koko nimi, niin kutsumanimi on alleviivattu ja sitä nimeä jatkossa käytetään. Nämä eivät ole kouluissa mitään ihmeellisyyksiä ja niihin on totuttu ja lapsen kutsumanimestä otetaan selvää ja sitä käytetään luokkalistoissa ym.

Meidän 10-vuotiaalla on toinen nimi kutsumanimi. Siksi, että haluttiin ne tietyt kolme nimeä lapselle, mutta eri järjestyksessä (kutsumanimi ensimmäisenä ) ne kuulostaisi tönköltä. Ja haluttiin nimenomaan kutsumanimeksi se toinen nimi.

Eipä ole ollut mitään ongelmia koulussa, opettajat on kyllä heti oppineet mikä on tytön kutsumanimi. Ainoastaan lääkärissä käytetään ensimmäistä nimeä, siellä kun ei näe mikä on kutsumanimi. Ihan hyvin on lapsi senkin ymmärtänyt.

Yhteistyössä