SSRI-lääkityksestä kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja apap
  • Ensimmäinen viesti
apap
Laittakaa tänne kokemuksia oli se sitten hyvä tai huono, mihin määrättiin ja auttoiko?

Itselläni on sellainen nolo vaiva kuin että lähes joka paikassa jännitän vatsalla (kurnii, murisee, pahimassa tapauksessa vessaan lähtö) eli jännitys vatsaan määrättiin tuollainen lääke. En ole vielä aloittanutkaan.

Cipralex 10mg oireeseen sosiaalisen paikan kammo, söin 4v jonka jälkeen lopetus onnistui eikä oireet (paniikkioireet) palanneet ennen kuin jouduin aloittamaan uudestaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Sivuoireita väsymys, seksuaalinen haluttomuus ja tunne ettei mikään tunnu miltään. Parempi kuitenkin kuin paniikkioireet. Toivottavasti löydät itsellesi sopivan lääkityksen!!! :)

"vieras"
Mulle niitä määrättiin masennukseen ja ahdistukseen. Auttoivat suht nopeasti. Ruokahalu meni pariksi viikoksi kokonaan ja heti lääkkeenoton jälkeen oli kurkussa jotenkin kihelmöivä tunne, jota säikähdin, mutta n. viikon käytön jälkeen se onneksi loppui. Niin ja ekat pari-kolme kuukautta vaikutti niin, etten pystynyt saamaan orgasmia.

Ei ole ollut mitään sellaista oiretta, minkä takia olisin edes harkinnut lääkkeen lopettamista, haitat ovat hyötyihin nähden ihan minimaaliset. Mulle masennus teki ihan tajuttoman ruokahalun ja lihoin paljon, niin alun ruokahaluttomuuskin oli pelkästään positiivista. Sain kyllä syötyä sen verran että jaksoin eikä esim. oksettanut, mutta ruokaa ei vain tehnyt mieli. En koe että lääkkeestä olisi tullut sivuvaikutuksia, jotka olisivat haitanneet elämää :)

apap
Mites ruokahalu? Vaikuttiko mitenkään siihen? Seksihalut mulla vähentyneet muutenkin jo 2 lapsen myötä itselläni ilman mitään lääkitystä! Mulla siis liikaa ylipainoakin (ahmin ruokaa) toivon että siihenkin olisi hiukan apua :D sit kun aloitan lääkityksen..

apap
Tuokin kuulostaa niin minulta. Aina raskauksien aikana + synnytyksen jälkeen lihoan ja ahmin liikaa ruokaa!! Hyvä jos sillä on siihenkin vaikutus. :) Mukava kuulla hyviä kokemusia, kannustaa minuakin aloittamaan lääkityksen. Minun lääkkeen nimi on Sepram 10 mg eka viikko ja sit 20 mg...

Mulla ei vaikuttanu mielestäni mitenkään ruokahaluun, enkä muutenkaan lihonut tai laihtunut lääkityksen seurauksena. Kaikki me tietysti reagoimme stressaavaan tilanteeseen erilailla, sinä ehkä syömällä..mä taas oon laihtunu synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi 6kg alle ennen raskauden aikaista painoa neljässä kuukaudessa.

"nallukka"
Lisää kokemuksia lukisin minäkin mielelläni. Aloitin tällä viikolla synnytyksen jälkeiseen masennukseen Sertralin nimisen lääkkeen. Olen ollut kovin ahdistunut ja saanut paniikkikohtauksiakin. Toivottavasti helpottavat ja elämä on taas mukavaa :)
Kolmas päivä tänään ja ahdistanut on entistä enemmän, taitaa kuulua asiaan. Sivuvaikutuksia olen huomannut tosi vähän. Ruokahaluttomuus on täälläkin ja vatsa sekaisin.

Jotenkin eniten kauhistuttaa, että joutuu tälläisiin lääkkeisiin turvautumaan ja samalla pelottaa, ettei niistä pääse ikinä eroon :( Miten muut on tämän kokeneet?

"kata"
Söin 7kk ahdistuneisuuteen/lievään masennukseen Sertralin Orion - nimistä lääkettä. Ja lääke ei sopinut minulle niinku ihan ollenkaan! Tulin itsetuhoiseksi, mikään ei tuntunut miltään, en kyennyt itkemään, seksi ei tuntunut miltään --> alapää turran tuntoinen, ei mitään mahdollisuuksia orgasmiin. Lopetin vähitellen ja hitaasti ja lopetus ei luojan kiitos tuonut mitään oireita..

"Vieras"
Sertralin ollut minulla lääkkeenä. Ei mitään ongelmia seksin kanssa :) samalla tavalla halut kuin ennenkin - tai oikeastaan enemmän, koska aloitin lääkityksen synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja ennen lääkitystä ei kyllä tullut seksi mieleenkään. Ei ole tehnyt tunteettomasti, pystyn itkemään ja nauramaan normaalisti. Hysteeriset itkukohtaukset ja masennuksen syvät kuopat on helpottaneet ja nyt loppuneet lääkityksen ja terapian avulla. Ei ole ollut itsetuhoisuutta tms. Ongelmia lääkityksen kanssa.

Söin lääkkeitä noin puoli vuotta, jonka jälkeen lääkitys lopetettiin. valitettavasti mulla kävi niin, että masennus uusi, kun jouduin todella vaikeaan työtilanteeseen. Tuolloin lääkitys aloitettiin pitkällä tähtäimellä uudestaan 10 mg/vrk. Nyt lääkitystä ei lopeteta heti, koska masennus on uusinut ja saattaa olla, että jos lopetetaan ja aloitetaan uudestaan monta kertaa lääkitys ei enää tehoakaan. Aluksi lääkityksen aloittaminen oli vaikeaa. Nyt suhtaudun siihen niin, että se on kuin mikä muu lääke tahansa, mitä ihmiset joutuvat syömään. Olen onnekas, kun olen selvinnyt vaikeasta ja toistuvasta masennuksesta näin lievällä lääkityksellä. Ainoa kysymysmerkki mulle on ylipaino. Masennus nosti painoa, mutta jotenkin tuntuu että sen pudottaminen on lääkityksen kanssa hankalampaa kuin ilman. Tosin psykiatrin mukaan tällaista vaikutusta ei pitäis olla. Aluksi lääkityksen aloittamisen jälkeen paino tosin putosi reippaasti.

Mites ruokahalu? Vaikuttiko mitenkään siihen? Seksihalut mulla vähentyneet muutenkin jo 2 lapsen myötä itselläni ilman mitään lääkitystä! Mulla siis liikaa ylipainoakin (ahmin ruokaa) toivon että siihenkin olisi hiukan apua :D sit kun aloitan lääkityksen..

SSRI-lääkkeitä on lukuisia erilaisia ja niiden vaikutukset ovat erilaisia niin keskenään kuin eri henkilöidenkin kohdalla. Puhuitko lääkärille ahmimisestasi? Luulisi, että olisi tällöin valinnut lääkkeeksesi Seronilin, jota käytetään ahdistusten ym. tilojen lisäksi myös ahmimiseen, bulimiaan ja muihin syömishäiriöihin.

Ärsyttävää...
noiden lääkkeiden sivuvaikutukset voi muuten jäädä pysyvästikin vaivaamaan. Oma kohtaista kokemusta ei sinänsä ole, mutta mieheni söi jonkin aikaa en nyt muista mitä SSRI-lääkettä ja sivuvaikutuksena tuli sellainen ongelma kuin tunnottomuus. Ja vaikka lääkityksen lopettamisesta on vuosia ei tämä sivuvaikutus ole hävinnyt mihinkään vaan vaivaa yhä

Itselläni on Venlafaxin 150mg/vrk. Sitä ennen oli Cipralex 20mg. Masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Cipralex oli ihan ok mutta aiheutti orgasmikyvyttömyyden, vaihdettiin Venlafaksiiniin. Aluksi se aiheutti lisääntynyttä ahdistusta mutta nyt on oikein hyvä :) Ainoa vaan on ruokahalun puute, olen laihtunut melkein 20 kiloa sen jälkeen (puoli vuotta) kun aloitin lääkityksen.

Cipralexin lopetusoireet olivat ihan hirveät vaikka tein lääkärin ohjeen mukaan.

Yhteistyössä