Minusta tämä koti ei ole paha, olen pahempaakin nähnyt!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
fgddf
Itseasiassa haluaisin kyllä kuulla autistisen kommunikoimattoman äidin kertomusken siitä, kuinka ei ilahtuisi tuollaisesta kuvasta lapsensa piirtämänä?
Vaikea uskoa, että yhtään sellaista olisi.

Ja jos olisi, niin lapsi tarvitsisi pikaista apua...
:)
Musmus. usein minusta tuntuu juttujesi perusteella että sinun lapsesi tarvisivat pikaista apua. Vai millainen on mummo joka työntää lapsenlapsensa (tai lapsensa) uuniin ja ottaa siitä vielä kuvia ja jakaa ne nettiiin? Sairastahan se on pukea muksu porsaaksi ja kuvata se uunissa grillivastuksen alla.

Minä en ymmärrä sitä octomumia kahdeksikon alkuunsaattamisen kohdin.
Mielestäni se oli vastuuton teko ja kritisoisin siinä kohdin niin että miinukset maailmaa viiltelisivät jos minulla moinen valta&voima olisi.

Toisaalta sen jälkeiset asiattomat kritiikit ovat omalla laillaan "mitätöineet" järjettömän tekonsa. Nyt mielestäni oleellisinta olisi kannustaa kasvattamaan lapsensa ehjiksi aikuisiksi sen sijaan että tekisi ls-ilmoituksia jostain autistisen lapsen kommunikointiyrityksestä.

mutta kun hän ei ota auttamisyrityksiä vastaan. Tästä oli vääntöä jo silloin kun oli 8 vauvaa talossa. Miten auttaa kun apu ei kelpaa. Kyllä jossakin määrin pitäisi olla se järjenkäyttökin sallittu, kyllähän sen järkikin sanoo, että ei selviä yksin tai edes äitinsä/isänsä auttamana vaan tarvitsee apua paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26150547:
Eiköhän tämä ole ihan yleinen mielipide. Mutta jos huomataan epäkohtia (luit kai jutun? Ja että äiti itsekin oli sitten vasta tämän painostuksen alla ryhtynyt toimiin) niin eikö niihin pidä puuttua? Jutun mukaan lastensuojelu jatkaa Sulemanin perheolosuhteiden tarkkailua. Hyvä niin.
Samaa mieltä.
Ja erityisesti toivon että "tarkkailu" tarkoittaisi käytännön tukitoimia.
Ja nimenomaan sellaisia tukitoimia, jotka olisivat aidosti tueksi, eikä taakka ja arvostelu äitiä kohtaan.

gfgf
Niinpä niin! Eikö olekin hassua, että hoitopaikoissa ei saa olla kuin tietty määrä lapsia/hoitaja. Mutta Suomessakin on näitä vanhempia, joilla on useampia lapsia huollettavanaan. Osa kaiken lisäksi yksinhuoltajia. :rolleyes: Eikö sitten tällä periaatteella pitäisi järjestää joitakin lisäapuja, hoitoavun muodossa tällaisille vanhemmille?
Eihän rouva ole halunnut ottaa apua vastaan. Omat vanhemmat on näännyttänyt lastenhoidolla tyystin ja vanhemmat on myös olleet sitä mieltä että ei ole kykenevä lapsiaan kasvattamaan normaaleiksi ihmisiksi eikä normaaleissa olosuhteissa. Rouva on saanut rahaa erilaisista haastatteluista, isojakin summia eikä ole kiinnostunut laittamaan kotiaan kuntoon tai hankkimaan lapsilleen kunnollisia vuoteita jne. Rahat taisi mennä tisseihin, personal traineriin, huulibotoksiin, rasvaimuun ja vatsanahkojen kiristelyyn.

Kohta on varmaan hurja remontti-sarjassa kerjäämässä taloa.

Samaa mieltä.
Ja erityisesti toivon että "tarkkailu" tarkoittaisi käytännön tukitoimia.
Ja nimenomaan sellaisia tukitoimia, jotka olisivat aidosti tueksi, eikä taakka ja arvostelu äitiä kohtaan.
Eli sinäkin uskot, että kodissa on/oli jotakin pielessä ja sotku oli muutakin kuin autistisen pojan itsensä toteuttamista ja että ls:n oli hyvä puuttua asiaan?

Musmus. usein minusta tuntuu juttujesi perusteella että sinun lapsesi tarvisivat pikaista apua. Vai millainen on mummo joka työntää lapsenlapsensa (tai lapsensa) uuniin ja ottaa siitä vielä kuvia ja jakaa ne nettiiin? Sairastahan se on pukea muksu porsaaksi ja kuvata se uunissa grillivastuksen alla.
Ja minusta ja lapsista se oli hauska kuva.
Tosin siltä osin pitää korjata, että en Rikua possuksi pukenut vaan ihan itse oli kotonaan sen naamion askarrelut eikä uuni (grillivastus?) tietenkään ollut päällä.

:D

mutta kun hän ei ota auttamisyrityksiä vastaan. Tästä oli vääntöä jo silloin kun oli 8 vauvaa talossa. Miten auttaa kun apu ei kelpaa. Kyllä jossakin määrin pitäisi olla se järjenkäyttökin sallittu, kyllähän sen järkikin sanoo, että ei selviä yksin tai edes äitinsä/isänsä auttamana vaan tarvitsee apua paljon!
Minä olen seurannut juttujaan huonosti mutta käsittänyt, jotta alussa otti apua vastaan, mutta luopui siitä, kun apu kääntyi hänen julkiseksi arvostelemisekseen.

Omien lainalasten kanssa joskus miettinyt samaa; vanhemmat olisivat ehkä pärjänneet ellei "apu" olisi ollut jyräävää alistamista, mihin valitettavasti useimmat meistä tuppaavat reagoimaan menemällä lukkoon...

Tuon Octomumin kohdalla voin olla väärässäkin.
Niin vähän olen eloaan seurannut että voi olla toisinkin kuin kuvittelen.
Noiden nimenomaisten kuvien perusteella en kuitenkaan lastensuojeluun soittaisi.

"vieras"
Minäkin pyrkisin minimalistiseen sisustukseen 15 hengen perheessä.
Elävyys ja kodikkuus syntyy ihmisistä.

joopajoo. Kannattaisi, mummeliisa, joskus vaan hyväksyä se että kaikkiin asioihin vaan ei löydy sellaista selitystä kuin sinä ehkä toivoisit. Kyllä tuosta läävästä ihan selvästi näkee, ettei siinä mitään "minimalistista sisustusta" olla tavoittelemassa. Ja sitäpaitsi, minimalistiseen tyyliinkin sopivia sänkyjä on kaupat pullollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26150603:
Eli sinäkin uskot, että kodissa on/oli jotakin pielessä ja sotku oli muutakin kuin autistisen pojan itsensä toteuttamista ja että ls:n oli hyvä puuttua asiaan?
Ei siellä mielestäni noissa kuvissa ollut kamalan sotkuista (ja minä sentään olen "patologinen siivousfriikki" päivittäisine imurimisineni ja veskinpesuineni.)
Tukitoimia mietin lähinnä perheen koon vuoksi.
Eikö niitä alle 10 v lapsia ole 14?
Siinä varmasti olisi paikka käytännön avulle ihan pyykkiruljanssin yms kanssa.

Ikävä jos apua ei kyetä antamaan ja menee pelkästään arvostelemiseksi.

Miten tukea ihmistä joka ajaa ilmaiset lastenhoitajat kadulle? Aika vaikeaa.
Oletko lukenut ne jutut?
Minä iste musitan yhdne, missä luopui lastenhoitajista, jotka olivat antaneet lehdistöön rumia lausuntoja. Sellaisia minäkään en kotiini huolisi.

Mutta onko ollut muitakin lastenhoitajatarjokkaita?
Jos on, niin sitten äiti on mielestäni toiminut tyhmästi.
(Ja tämä siis on nimenomaan subjektiivinen "mielestäni"-arvio eli koska en itse luultavatsi pärjäisi 14 alle kouluikäisen kanssa, en osaa kuvitella että joku toinenkaan pärjäisi.)

[QUOTE="Maru";26150665]Ja tälläkertaa Mummeliisa saa sontaa niskaan esittämällä oman mielipiteensä. Huh huijaa. Olette kyllä kovia tuomitsemaan ihmisiä.[/QUOTE]
Joku harmaa tuolla tosiaan ikävästi sanoi Mummeliisalle, mutta älä sen vuoksi syytä meitä kaikkia ihmisten (vai tarkoititko Mummeliisan) tuomitsemisesta ja paskan heittämisestä (mikä kyllä sopisi aiheeseen).

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26150658:
Kai ymmärsit lukea jutunkin.

Eli vikaa on vain tai lähinnä auttajissa?
Oliko Iltalehdessä toisenlainen juttu?
Koska Ilatasanomien versiossa ei ollut kyllä mitään äitiä komprementoivaa
(muuta kuin omassa mielessäni edellä esittämin perusteluin.)

*menee etsimään*

"vieras"
Oletko lukenut ne jutut?
Minä iste musitan yhdne, missä luopui lastenhoitajista, jotka olivat antaneet lehdistöön rumia lausuntoja. Sellaisia minäkään en kotiini huolisi.

Mutta onko ollut muitakin lastenhoitajatarjokkaita?
Jos on, niin sitten äiti on mielestäni toiminut tyhmästi.
(Ja tämä siis on nimenomaan subjektiivinen "mielestäni"-arvio eli koska en itse luultavatsi pärjäisi 14 alle kouluikäisen kanssa, en osaa kuvitella että joku toinenkaan pärjäisi.)

on sille tarjottu vaikka mitä apua, mutta ei suostu ottamaan vastaan koska mielestään pärjää itsekin. Oli joskus dr.Philissäkin puhumassa asiasta ja dr.phil yritti järjestää hänelle apua, mutta ei ottanut vastaan.

[QUOTE="titus";26150683]Iltalehden sivuilla oli aiemmin kuvat,ja ne oli pahempia kuin nuo nyt iltasanomissa olevat.Katsokaa sieltä niin jo näkyy missä läävässä joutuvat lapset asumaan.[/QUOTE]

Joo löysin.
Siinä oli kieltämättä yksi kamala kuva.
Näytti aivan siltä kuin meidän teinit tai kuusivuotias pikkuneiti olisivat yrittäneet kiireessä valita itsellen "täydellisen asun".

Saa minut aina näkemään punaista ja puhkumaan&puuskuttamaan.

Vakavammin puhuen käsitykseni perheen avun tarpeesta perustuu lähinnä siihen etten itse osaa kuvitella selviäväni kunnialla moisessa tilanteessa. Toisaalta olen palstalla monesti kuullut kuinka "kaikki suurperheelliset sitä ja kaikki tätä"-juttuja, joiden ainoa perustelu on ollut kirjoittajansa käsitys omista rajoistaan.
Eli ehkä minulla on vain huono kapasiteetti itselläni ja siksi en tajua...

Voi olla niinkin.

Oliko Iltalehdessä toisenlainen juttu?
Koska Ilatasanomien versiossa ei ollut kyllä mitään äitiä komprementoivaa
(muuta kuin omassa mielessäni edellä esittämin perusteluin.)

*menee etsimään*
"Lastensuojelu jatkaa Sulemanin perheolosuhteiden tarkkailua". Siinä kompromettointia tarpeekseen. Ei tarvita kuvaakaan, vaan tuo jo todistaa, että oli hyvä että joku ilmoitti perheen tilasta.

En ole perehtynyt asiaan minäkään, mutta jos viranomaiset näkevät syytä seurata tilannetta, niin uskon että ovat oikeassa ja hyvällä asialla.

[QUOTE="vieras";26150698]on sille tarjottu vaikka mitä apua, mutta ei suostu ottamaan vastaan koska mielestään pärjää itsekin. Oli joskus dr.Philissäkin puhumassa asiasta ja dr.phil yritti järjestää hänelle apua, mutta ei ottanut vastaan.[/QUOTE]

Ok. Sitten omalaatuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26150715:
"Lastensuojelu jatkaa Sulemanin perheolosuhteiden tarkkailua". Siinä kompromettointia tarpeekseen. Ei tarvita kuvaakaan, vaan tuo jo todistaa, että oli hyvä että joku ilmoitti perheen tilasta.

En ole perehtynyt asiaan minäkään, mutta jos viranomaiset näkevät syytä seurata tilannetta, niin uskon että ovat oikeassa ja hyvällä asialla.
Tarkkailuun voi päästä aiheettomankin ilmoituksen perusteella eli se ei komprementoi.
Mutta toki toivon heille apua , mikäli apu on tarpeen.
(Ja kuten jo monesti sanonut: Koska peilaan tilannettaan omiin rajoituksiini minun on vaikea tajuata miten avulle ei olisi tarvetta.)

Yhteistyössä