Miten toimia? asiaa mummista ja ukista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";26142872]Outoja vastauksia suurin osa, en ymmärrä.

Olenko ainoa, joka mielestä Anna on ihan eri nimi kuin Anna-Kaisa? Itse en ikinä voisi kutstua ketään Anna-Kaisaa Annaksi. Lempinimet on sitten erikseen, mutta erisnimi ei mielestäni voi olla lempinimi.

Jos vanhemmat valitsee lapselle nimen, niin muut ihmiset kunnioittaa sitä ja kutsuu lasta tällä nimellä. Myöhemmin, kun lapsi osaa itse asiaan ottaa kantaa voidaan käytäntöä muuttaa. Mutta siihen asti mennään sillä nimellä, joka lapselle on annettu ja rakkaudella valittu. Ei mummot ja vaarit voi itse päättää, että mepä sanotaan Mattia Mikoksi, kun se on paljon kivempi nimi...[/QUOTE]

Ehkä se on eri nimi, mutta kaksiosaisen nimen haltijana olen ottanut käyttöön vain sen alkuosan. Lapsena on kutsuttu useilla lempinimillä, ja myös isovanhemmat ovat käyttäneet lempinimeä. Miksi tuo on niin kamalan vaikeaa, jos koulussa yms kutenkin käytetään lapsen virallista nimeä.

Sopii miettiä sitäkin ennenkuin antaa lapselle nimeksi Suvi-Tuulia tai Meri-Kaisla että miltä se mahtaa lapsesta tuntua.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;26142882:
Meillä aikanaan sama ongelma (ja vielä edelleenkin joskus). Aina korjaan ystävällisesti nimen (ja samalla mielessäni kiroan, että on se kumma kun asia ei mene joillekin kaaliin!)
Eri asia kavereiden kesken, millä lempinimillä toisiaan kutsuvat/haluavat kutsuttavan.

Näin juuri!

[QUOTE="vieras";26147944]mulla on kaksiosainen ja käytän vain ekaa nimeä, niin käyttää kaikki muutkin paitsi kaverini kutsuvat minua sukunimestä tehdyllä lempinimellä, eli varsinkin poikien äidit kannattaa varautua että siitä onni-petteristä tuleekin korhonen..[/QUOTE]

Mua on jotenkin aina huvittanut tuo sukunimellä kutsuminen. Muistan itsekin, että lapsuudessa oli parikin Korhosta tms. (myös tyttöjä) :)

Olen kyllä ajatuksen tasolla yrittänyt varautua siihen, että vaivalla valittu etunimi muuttuu vielä moneen kertaan muiden suussa ja lapseni tulee olemaan kaveripiirissä ties minkä niminen :D Pojalla tosin on lyhyt ja helppo nimi, mutta se tuskin tähän asiaan edes vaikuttaa.

[QUOTE="aloittaja";26148300]ei lempinimen käyttäminen olekaan kiellettyä! vai missä kohtaa näin väitin????? kyse oli koko nimen käyttämisestä! ja sen jaksamisesta sanoa se koko nimi! ja se minkä mummi sanoi lempinimeä käytettävän, ei ole lapsen nimeä lähellekään sopiva esim. anna-kaisaa kutsutaan tuuliaksi.

KYSE ON SIIS SIITÄ MIKSEI AIKUINEN JA LÄHISUKULAINEN JAKSA SANOA LAPSEN KOKO NIMEÄ!![/QUOTE]

Onko sinulla älyssä jotain vikaa? Lempinimi VOI olla osa lapsen nimeä. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, ettei lempinimi voi olla erisnimi? Vuosien mittaan olen monenlaisiin lempinimiin törmännyt, Kristiina -> Tiina, Kirsimarja ->Kirsi, Wilma-Lotta ->Wilma, lista on loputon

[QUOTE="vieras";26148367]Onko sinulla älyssä jotain vikaa? Lempinimi VOI olla osa lapsen nimeä. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, ettei lempinimi voi olla erisnimi? Vuosien mittaan olen monenlaisiin lempinimiin törmännyt, Kristiina -> Tiina, Kirsimarja ->Kirsi, Wilma-Lotta ->Wilma, lista on loputon[/QUOTE]

No itelläs varmaan älyssä onkin jotain, kun et ymmärrä että koko nimi on tärkeä meille ja jota käytämme ja tahdomme mummin ja ukinkin käyttävän. Lempinimi voi olla tietty mukana mutta nimeä emme halua kutsuttavan PELKÄLLÄ ETUNIMELLÄ. kaverit kutsukoon tulevaisuudessa miten lystää. Lue koko ketju, kyse ei ole lempinimestä vaan koko nimestä.

Mä en oikein ymmärrä tuota nimivouhotusta, tai siis sitä että loukkaannutaan jos nimi lausutaan jotenki "väärin". Meidän kaikilla lapsilla on kans kaksiosainen nimi, mutta en mä oo vetäny pulttia vaikka suurin osa käyttää vain sitä ekaa nimeä. Mitä ihmeen väliä? :O

[QUOTE="aloittaja";26148425]Lapsella on kaksiosainen nimi ja eiköhän sitten sillä nimellä puhutellakkin.

No, tämä on meidän mielipide ja jatkamme koko nimen käyttöä.[/QUOTE]

Ja isovanhemmat käyttävät sitten sitä lyhyempää versiota. Ja lopulta varmaan muutkin ja keksivät ehkäpä jonkun lempinimenkin. Lopulta tekin nauratte vuosien päästä omille, tämähetkisille, ajatuksillenne.

• Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="aloittaja";26148398]No itelläs varmaan älyssä onkin jotain, kun et ymmärrä että koko nimi on tärkeä meille ja jota käytämme ja tahdomme mummin ja ukinkin käyttävän. Lempinimi voi olla tietty mukana mutta nimeä emme halua kutsuttavan PELKÄLLÄ ETUNIMELLÄ. kaverit kutsukoon tulevaisuudessa miten lystää. Lue koko ketju, kyse ei ole lempinimestä vaan koko nimestä.[/QUOTE]

Minä HALUAN, minä HALUAN, minä HALUAN :laugh: :laugh: :laugh: Jos minä olisin sinun lastesi isovanhempi, niin tuolla menolla rupeaisin kutsumaan heitä aina joka välissä koko nimellään 'Janica-Jessica Sofia Wilhelmiina Virtanen-Lahtinen'.

Ja isovanhemmat käyttävät sitten sitä lyhyempää versiota. Ja lopulta varmaan muutkin ja keksivät ehkäpä jonkun lempinimenkin. Lopulta tekin nauratte vuosien päästä omille, tämähetkisille, ajatuksillenne.

no noin mäkin näen asian, kaksosaisen nimen lyhempi versio kun käyttää vain sitä toista osaa siitä nimestä. Mun mielestä kaksosaiset on muutenkin niin pitkiä että mitä järkeä on käyttää niin pitkää nimeä. Itselläni on kolme lasta joilla kaikilla kaksosainen nimi ja mulle on ihan ok että suurin osa sukulaisista käyttää vain toista nimeä niistä.

Olipa kerran vanhemmat, jotka miettivät lapselleen nimeä, mikään nimi ei tuntunut kelpaavan, koska jokaisesta nimestä sai väännettyä jonkun muunnelman tai lempinimen. Vihdoin he keksivät antaa lapselleen nimeksi KotiValo, koska heidän mielestään siitä ei keksinyt mitään lempinimeä. Koitti aika, kun lapsi meni kouluun ja eräänä iltana muuan poika koputti heidän oveensa ja kysyi: Moro! Onks HimaTuikku kotona?

Sori oli ihan pakko :D Mä en ymmärrä vaan sitä miten asioista tehdään niin *piip* vaikeita. Kait se on ihan se ja sama millä nimellä ne isovanhemmat sitä lasta kutsuu. Mä oon itse huomaamattani alkanu käyttää vanhemman pojan toista ja kolmatta nimeä, enemmän kuin ensimmäistä, eikä mies ainakaan oo loukkaantunut siitä.

Ylipäätään eikös tätä(kin) asiaa olisi kannattanut miettiä silloin, kun nimeä valitsi.

Jos annat lapsellesi nimeksi Valo-Sebastian niin eikö oikeasti, ihan rehellisesti kertaakaan käy mielessä, että on mahdollista, ettei kaikki jaksa ihan joka kerta sanoa koko nimeä, vaan nimi tulee käytössä lyhentymään?

Jos olisin noin ehdoton koko nimen käytöstä ja siitä, että lasta on kutsuttava oikealla nimellään, en ehkä antaisi pitkää nimeä ollenkaan. Väliviivasta nyt puhumattakaan.

[QUOTE="vieras";26148440]Minä HALUAN, minä HALUAN, minä HALUAN :laugh: :laugh: :laugh: Jos minä olisin sinun lastesi isovanhempi, niin tuolla menolla rupeaisin kutsumaan heitä aina joka välissä koko nimellään 'Janica-Jessica Sofia Wilhelmiina Virtanen-Lahtinen'.[/QUOTE]

Noin sitä pitää :) hihhih

Minulle ei olisi ongelma, jos mummi ja ukki haluasivat kutsua lasta vain yhdellä nimellä kaksiosaisen nimen sijasta. Minun miehelläni on ollut niinpäin, että hänellä on yksi etunimi, mutta osa suvusta ja osa kavereistakin on kutsunut häntä tämän oikean ensimmäisen etunimen sijasta kahdella etunimellä. Ei se ole kuulostanut yhtään kauhealta eikä miehenikään ole pitänyt sitä mitenkään pahana vaan on hyväksynyt molemmat nimet käyttöön ilman ongelmia.

Sanotaan, että rakkaalla lapsella on monta nimeä. Mielestäni se pitää paikkansa. Meidän esikoisellakin oli useita lempinimiä vauvana.

Kysyit, miten toimia. Minusta sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko otat tästä asiasta itsellesi mission, pakkomielteen, elämäntavoitteen ja käytät jotain tässä ketjussa mainittua painostuskeinoa isovanhempiin, kunnes he ehkä alkavat kutsua lastasi hänen oikealla nimellään. Tai sitten unohdat koko jutun, annat asian mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja keskityt nauttimaan elämästä. Oma valinta, eikä kumpikaan ole oikea tai väärä. Toinen ehkä sulle vähän työläämpi, toinen ehkä helpompi. Säästyy energiaa vaikka auringossa lekotteluun, lasten kanssa leikkimiseen, hyvästä ruoasta nautiskeluun sun muuhun. Tsemppiä valintaan.

Mä en kyllä ymmärtänyt mikä tässä oli se ongelma? Tai siis mitä sinä pelkäät, että tapahtuu, jos isovanhemmat kutsuvat lasta vajavaisella nimellä? Vai onko kyse pelkästään siitä, että sinua ärsyttää etteivät he tottele sinua?

Jos ongelmat isovanhempien kanssa on tuota luokkaa niin onneksi olkoon: Teillä on mahtavat isovanhemmat :)

[QUOTE="aloittaja";26148300]KYSE ON SIIS SIITÄ MIKSEI AIKUINEN JA LÄHISUKULAINEN JAKSA SANOA LAPSEN KOKO NIMEÄ!![/QUOTE]

Siksi kun on vittumaista luetella pitkiä nimiä. Etkö tajua!!

Mä en tajua miten se nyt on niin hankalaa sanoa se koko nimi?? Meidän lapsella on pitkä nimi ilman väliviivaa ja kaikki yrittivät vääntää siitä lempinimeä alusta alkaen. Nyt lapsi sanoo itse kaikille että haluaa olla xxx eikä mitään lempinimiä. Onko kaikilla niin kiire ettei jaksa sanoa vaikka Marja-Liisa? Kuinka paljon kauemmin menee jos sanoo Marja-Liisa kuin että sanoo Johanna?

Jos annat lapsellesi nimeksi Valo-Sebastian niin eikö oikeasti, ihan rehellisesti kertaakaan käy mielessä, että on mahdollista, ettei kaikki jaksa ihan joka kerta sanoa koko nimeä, vaan nimi tulee käytössä lyhentymään?

Mä en tajua tätä. miten laiska ihmisen pitää olla ettei jaksa sanoa toisen nimeä kokonaan???

Miettikää kun aikanaa Marja-Liisa Kirvesniemi hiihti kisoissa, niin selostajat olisivatkin selostaneet, että tuolla hiihtää Marja Kirves. Sama nimi, eikö?

[QUOTE="vieras";26148320]Ehkä se on eri nimi, mutta kaksiosaisen nimen haltijana olen ottanut käyttöön vain sen alkuosan. Lapsena on kutsuttu useilla lempinimillä, ja myös isovanhemmat ovat käyttäneet lempinimeä. Miksi tuo on niin kamalan vaikeaa, jos koulussa yms kutenkin käytetään lapsen virallista nimeä.

Sopii miettiä sitäkin ennenkuin antaa lapselle nimeksi Suvi-Tuulia tai Meri-Kaisla että miltä se mahtaa lapsesta tuntua.[/QUOTE]

Niin SINÄ olet ottanut OMAN nimesi... eri asia mun mielestä. Voihan tässäkin tapauksessa lapsi isompana päättää että haluaa että häntä nimenomaan kutsutaan koko nimellä.

Kyllä sitten voisi asiat olla toisella tolalla jos joku edelleen itsepintaisesti kutsuisi vain ekalla nimellä. Sama kuin joku kutsuisi sua koko ajan kokonimellä, vaikka toivoisit vain ekan nimen käyttöä.

Kyllä mä siis ymmärrän vanhemman harmin tässä koska aikuisten ihmisten olisi korrektia kutsua lasta sillä nimellä mitä vanhemmat sanoo. Myös lempinimi on kuitenkin käytössä mitä voi halutessaan käyttää.

Tahallista ärsyttämistä minusta isovanhempien puolesta.

[QUOTE="Pah";26144057]Taloyhtiössäni asui kerran tuiki tavallinen perhe. Muksujen nimet olivat kaksiosaisia. Varmasti äiti oli ne nimet valinnut suurella hartaudella ja ladannut niihin kaiken sen hyvän ja kauniin, minkä vain pystyi. Tämä äiti huuteli suurella ylpeydellä hiekkalaatikolla ollessaan "Emma-Sofia" ja "Valtteri-Viljami" tai jotain sinne päin. Ja hän huuteli näitä nimiä hartaudella ja moneen moneen kertaan, niin että kaikki varmasti kuulivat jopa tuon väliviivan joka nimissä esiintyy. Ei minulle tullut mieleenkään, että olisin vääntänyt nimen "Emma-Sofia" joksikin muuksi, esim. Emmaksi. Kyseinen äiti olisi varmasti loukkaantunut verisesti. Hän halusi että hänen muksunsa erottuvat massasta. Vanhempi sukupolvi ei oikein tahdo ymmärtää tätä nimillä hienostelua.[/QUOTE]

Onko Emma-Sofia nimillä hienostelua? Ja jos kaksiosainen nimi on muka hienostelua niin kateellisuudestako sitä ei voida sanoa?

Jos Jani-Petteri on ihmisten mielestä liian pitkä nimi sanottavaksi niin entäs Henriikka? Onko ok kutsua Henriikkaa Henriksi?

Miten yleensä puhutte jos ette jaksa sanoa pitkiä sanoja? "Tein tän ruoaksi makaronilaat ja huomen hernekei. Viikonlop men Linnanmä ja Korkeasa. ???

[QUOTE="mmmm";26149113]Mä en tajua tätä. miten laiska ihmisen pitää olla ettei jaksa sanoa toisen nimeä kokonaan???

Miettikää kun aikanaa Marja-Liisa Kirvesniemi hiihti kisoissa, niin selostajat olisivatkin selostaneet, että tuolla hiihtää Marja Kirves. Sama nimi, eikö?[/QUOTE]

Tuo esimerkki on huono, koska kyseessä viralliset kisat jne.. Eri asia jos Marja-Liisa olis vetäny herneen nekkuun siitä että häntä sanotaan Marjaksi, Lissuksi ja Harriaan Hartsaksi isovanhempien toimesta...
Minustaki kuulostaa siltä että tää on ihan joku valtataistelu ja kyseessä tietenkin appivanhemmat ja niinku joku jo yllä sanoi, aloittajaa ärsyttää kun eivät tottele häntä.

Yhteistyössä