Mies räyhää, kun ostin 200e:n lenkkikengät.

  • Viestiketjun aloittaja Nakuttaja
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelijan elämää;26141421:
Ootko huomannut, että aika iso osa opiskelijoista käy töissä?
Toki olen huomannut, mutta 4000e tulot sivutoimisesta työstä on aika isot. Ja oletan että jos sanoo opiskelija niin silloin on päätoiminen opiskelija.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelijan elämää;26141421:
Ootko huomannut, että aika iso osa opiskelijoista käy töissä?
Minä olen huomannut. Myös sen että jos opiskelujan keikkatulot on 4000€ niin se edellyttää milteipä kokopäivätyöskentelyä.

Tällöin mainitsisin että on opiskelija mutta työskentelee samalla kokopäiväisesti.
 
"vieras"
Meillä keskusteltiin rahasta ennen kuin siirryttiin tosissaan asumaan yhdessä ja jakamaan asuntolainaa ja menoja. Mun mielestä avioparilla pitäisi olla yhteiset rahat, mutta monillahan näin ei ole. Mutta jos näin ei ole, ei toisella ole myöskään sanomista toisen rahankäyttöön. Eli sun lenkkarit, miehen matka. Ei mies ole oikeutettu päättämään sun rahojen käytöstä matkankaan muodossa. Eikä myöskään vaatimaan mitään budjetteja tai seuraamaan, mihin sun rahat menee. Eikä sun edes tarvitse kertoa ja perustella ostoksiasi. Mitä se sille kuuluu....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelijan elämää;26141447:
No mun tuntemat opiskelijat tekee kyllä alansa töitä ihan täyspäiväsesti.
Samoin mä opiskellessa tein täysipäiväisesti työtä 1.5 vuotta. Joskus niihin opintoihin kuuluu se työssä oppismisjakso, josta saa ihan oikeaa palkkaakin ja tulot on sen mukaiset :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelijan elämää;26141447:
No mun tuntemat opiskelijat tekee kyllä alansa töitä ihan täyspäiväsesti.
Kuitenkin, jos puhutaan perheen taloudellisesta tilanteesta, pitäisin tuossa mainitsemisenarvoisena enemmän sitä että mies käy kokopäiväisesti työssä kuin sitä että hän opiskelee.
 
Blue
Samoin mä opiskellessa tein täysipäiväisesti työtä 1.5 vuotta. Joskus niihin opintoihin kuuluu se työssä oppismisjakso, josta saa ihan oikeaa palkkaakin ja tulot on sen mukaiset :)
No minusta yli 4000e tulot on opiskelijalla (oli ala sitten mikä tahansa) on huikeat, koska hänhän saa vasta harjoittelijapalkkaa.

Mutta voipi olla että olen ihan tippunut kärryiltä opiskelijaelämästä. Se taitaakin olla nykyään ihan silkkaa työntekoa opiskelija-nimikkeellä.
 
Blue
Kai se riippuu alasta, esim. tekniikan alalla helposti saa tuollaista palkkaa. Oli mullakin silloin 30 000 euron vuosiansiot, sinänsä isot opiskelijalle kun vertaa esimerkiksi pelkkään opintotukeen.
No mä löysin tälläisen:

Tekniikan akateemisten liitto TEK: harjoittelijapalkkasuositus
Suosituspalkat koskevat teekkarin omaan opintoalaan liittyvää harjoittelutyötä. Kerro työnantajallesi TEKin harjoittelijapalkkasuosituksesta hakiessasi harjoittelupaikkaa. Palkkaa nostavat aiempi työkokemus ja lisäopinnot, jotka parantavat työskentelyvalmiutta.

Pääkaupunkiseudulla palkkataso on elinkustannusten vuoksi muuta maata korkeampi. Työympäristöharjoittelusta suositellaan maksettavaksi vastaavan työntekijälle maksettavan palkkatason mukaisesti.

TEK on vahvistanut seuraavat harjoittelijapalkkasuositukset vuodelle 2012:

Opintopisteet* Peruspalkka (€/kk)
37,5- 1 910
75- 1 970
112,5- 2 060
150- 2 180
195- 2 310
240- 2 440
 
Mulla on myös tutkinto tekniikan alalta, ja työssäolojaksolta sain tosi kovaa palkkaa silloin aikanaan. Ei kyllä mennyt tuon taulukon mukaan.. ehkä se sit on vuosien aikana tippunut, palkkataso.

Ja tarkennan vielä, mulla on siis 5 eri ammattia ja nämä kaksi esimerkkiä mitkä kerroin ovat eri ammattien palkkaukseen liittyviä.
 
Viimeksi muokattu:
"mä"
Jos joutuisin budjetoimaan omat menoni niin siihen budjettiin ei missään nimessä mahtuisi appiukon synttärit ulkomailla. Jos mies haluaisi että lähden mukaan niin saisi maksaa.
 
fdd
Mun mielestäni on itsestään selvää (jos kerran vastaat noilla tuloilla itsesi ja lapsen elatuksesta), että jätät menemättä sinne matkalle. Sulla tosiaan on myös se lapsi huollettavana ja toi sun puskurirahasto tilillä on hyvä olla olemassa ihan arkipäivän yllätyksiä varten. Miehesi on tyhmä ja itsekäs, jossei sitä tajua, etenkin kun kerran pitää niin visusti huolta omista raha-asioistaan.

Tsemppiä sulle! :)
 

Yhteistyössä