Miksi rahan pyytäminen häälahjaksi on muka paha juttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "morsian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, mut mulle ei tule sillon kutsusta mieleen et tosiaan asia olisi niin, että tärkeintä on. että tulette juhlimaan tärkeää päiväämme. Olet sitten kuitenkin halunnut sen lahjan ja se on rahaa. Miksei voi laittaa sitten suoraan, että lahjat kiitos rahana ja jättää tuota liipa laapaa pois.

Olen kyllä antanut aina lahjan rahana, oli se toiveena ja usein vaikkei olisikaan.

Kaikki tuovat aina väkisin jotain lahjaa, sille ei voi mitään. Vaikka miten painottaisi, että älkää tuoko, niin ne pirulaiset silti tuovat. :D

Ei se ole. Mauttomampaa on väsätä lahjatoivelista.

Eräisiin häihin piti oikein etsimällä etsiä tietynväristä Iittalan kippoa. Jonka tuotanto oli jo lopetettu.

[QUOTE="KääKKä";26131793]Ei se ole. Mauttomampaa on väsätä lahjatoivelista.

Eräisiin häihin piti oikein etsimällä etsiä tietynväristä Iittalan kippoa. Jonka tuotanto oli jo lopetettu.[/QUOTE]

Itse melkein varmaankin laittaisin tilinumeron lisäksi lahjatoivelistan, koska aina on niitä, jotka eivät halua tuoda rahaa vaan tavaraa ja kiva se olisi mielummin saada tavaraa jolla on käyttöä, kuin kaapintäytettä, joka odottaa kirpparipöytää. Kyllä, meillä on jo paljon erilaista tavaraa ja erilainen maku kuin monilla muilla.

Ja minullekin käy vallanmainiosti jos tulee ilman lahjaa.

Itse lopetin raha lahjatoiveiden toteuttamisen siihen kun serkkutyttö meni vihille ja toivoi rahaa, vein rahaa.
Saimme sitten jälkikäteen haukut kuinka meidänkin 5 henkinen perhe antoi vaan 70e :(
Se 70e oli meille iso summa, samaan aikaan oli toisetkin isot juhlat ja minä työttömänä joten kiva sitten kuulla haukkuja.
Tosin kiitoskorttiin ei tuokaan summa sitten riittänyt kun sitä ei ole tullut vaikka häistä nyt on 3 vuotta.

Tästä samaa mieltä, ja raha on jotenkin persoonatonta. Tylsää. Ja joskus tulee vähän olo että kun rahaa vaaditaan lahjaksi on kuin vieraat joutuisivat itse maksamaan hääruokansa. Monestihan täällä palstallakin on vedottu siihen että häälahjan tulee olla "kallis" koska jo vieraiden ruokkimiseen menee paljon rahaa.

En tykkää siitä näkökohdasta että vieraiden pitäisi osallistua häiden kustannuksiin. Hääpari tarjoaa juhlat muille, eivätkä ne ole pelkästään hääparia vaan myös vieraita varten. Joiltakin hämärtyy tärkeänä päivänään se että vieraat ovat muutakin kuin hääjuhlan prameat kulissit - hehän ovat teille tärkeitä sukulaisia ja ystäviä!

Aikuiset ihmiset joilla on jo kaikkea, voivat ihan hyvin järjestää juhlat ja olla odottamatta niitä lakanoita pyyhkeitä jne. Olla tyytyväisiä siihen mitä lahjaksi saa, eikä kitistä täällä jos joku toi jotain vääränlaista eikä just sitä mitä oli tilattu.

Oikeasti. Elämän tärkeimmän päivän saaliiksi jäänee toivottavasti muutakin kuin ne puutarhatontut, jotka ovat ihan sivuasia.

Joku juuri omilleen muuttanut teini voi olla pahoillaan jos saa jotain mitä ei tarvitse, mutta aikuiset osaa suhtautua tuohon ja kierrättää ei-toivotun esineen eteenpäin. En voi mitenkään uskoa että kaikki häälahjat joita lahjaksi saisi olisivat ihan käyttökelvottomia, jos vieraat yhtään hääparia tuntevat. Jos ei tunne, miksi kutsua häihin?

[QUOTE="vieras";26131953]Aikuiset ihmiset joilla on jo kaikkea, voivat ihan hyvin järjestää juhlat ja olla odottamatta niitä lakanoita pyyhkeitä jne. Olla tyytyväisiä siihen mitä lahjaksi saa, eikä kitistä täällä jos joku toi jotain vääränlaista eikä just sitä mitä oli tilattu.

Oikeasti. Elämän tärkeimmän päivän saaliiksi jäänee toivottavasti muutakin kuin ne puutarhatontut, jotka ovat ihan sivuasia.

Joku juuri omilleen muuttanut teini voi olla pahoillaan jos saa jotain mitä ei tarvitse, mutta aikuiset osaa suhtautua tuohon ja kierrättää ei-toivotun esineen eteenpäin. En voi mitenkään uskoa että kaikki häälahjat joita lahjaksi saisi olisivat ihan käyttökelvottomia, jos vieraat yhtään hääparia tuntevat. Jos ei tunne, miksi kutsua häihin?[/QUOTE]

Saako ne lahjat, saako esimerkiksi sinun ostaman sanotaan vaikka tarjoiluvadin palauttaa liikeeseen tai myydä eteenpäin? Ja sinua se ei haittaisi yhtään?

Ei ole minusta törkeää jos asian esittää kohteliaasti. Konservatiiviset ihmiset ovatkin vähemmän älykkäitä, älykkäämmät ymmärtävät pyytää jotain järkevää eivätkä ota vastaan viittä aaltomaljakkoa ja kymmeniä pyyhkeitä vaan kun ei kehtaa kauniisti pyytää toivomaansa.

Minusta hääpari vaikuttaa järkevältä jos heillä on esim lahjatoivelista tai lahjatili johon SAA halutessaan laittaa jotain.

Yhden tällaisen kutsun sainkin, jossa lahjatoivelista ja lahjatili, ovatkin lääkäripariskunta eli järki-ihmisiä. ;)

En nyt ehdi lukea koko ketjua läpi, mutta mun mielestä rahalahjastakin voi todella "jäädä jotain käteen". Me toivottiin aikanamme avustusta häämatkaamme, josta oltiin todella pitkään unelmoitu ja jota varten säästetty. Varsinainen matka maksettiin siis itse (jo kauan ennen häitä), mutta häälahjarahoilla pystyimme menemään jokaisella toivomallemme retkelle kahden viikon aikana sekä tekemään paikan päällä vaikka mitä muuta sellaista, mihin ei koskaan ennen sitä eikä sen jälkeen oo ollut mahdollisuutta. Yksi täti mulle totes häiden jälkeen, että "eihän siitä matkasta jää mitään muistoa". Itse kyllä koen niin, että sen matkan muistot säilyy päässäni ja valokuvissa elämäni loppuun asti, mutta esim. se lahjaksi "väkisin" tuotu aalto-maljakko on jo vuosien saatossa mennyt rikki.

• Tykkää
Reactions: zenn

Eräisiin häihin piti oikein etsimällä etsiä tietynväristä Iittalan kippoa. Jonka tuotanto oli jo lopetettu.[/QUOTE]

No miksi sä tollo valitsit sen sitten?! :D
Vai koostuiko lahjalista yhdestä lahjasta hehehehe. :D

Sehän on toivelista, ei kukaan pakota sieltä ottamaan mitään.
On ihanan helpottavaa jos hääparilla on jokin toivelista, parasta on jos löytyy tilinumero sekä lista. :)

Järkevämpi tämä nykyaikainen toivelista/tili-systeemi, ihan sen kulutuksenkin vuoksi. Eipä tule turhaa roinaa ja päänrapsuttelua vieraille. Kaikki voittavat tässä hyvän mielen, paitsi elämäntapaloukkaantujat.

[QUOTE="mä";26130674]Pidän yleensäkin mahdollisen lahjan mainitsemista tökerönä kutsussa.
Ihmiset tuo lahjan jos tuo.
Nykyään tuntuu että monet järjestää häät sen takia että saataisiin lahjoja tai rahaa :([/QUOTE]

Peesi! Ei häiden tarkoitus pitäis liittyä koko rahaan millään lailla, muutakuin tietty siten jos itse haluaa järjestää kauniit häät jne... mut mun mielestä lahjapyyntö, oli sit mikä tahansa, on vaan oikeasti niin tökeröä. Vieras tuo lahjan jos tuo ja siitä ollaan kiitollisia, jos joku itse kysyy onko lahjatoiveita, sitten niitä voi esittää ja silloinkin hyvän maun rajoissa.

[QUOTE="vieras";26132035]Peesi! Ei häiden tarkoitus pitäis liittyä koko rahaan millään lailla, muutakuin tietty siten jos itse haluaa järjestää kauniit häät jne... mut mun mielestä lahjapyyntö, oli sit mikä tahansa, on vaan oikeasti niin tökeröä. Vieras tuo lahjan jos tuo ja siitä ollaan kiitollisia, jos joku itse kysyy onko lahjatoiveita, sitten niitä voi esittää ja silloinkin hyvän maun rajoissa.[/QUOTE]

Eihän ne listat ketään pakotakaan ostamaan yhtään mitään.
Eikä ne pakota edes valitsemaan sieltä mitään tai pakota rahaa laittamaan. Se on vain toive, järkevä sellainen.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="huhhuh";26132033]Järkevämpi tämä nykyaikainen toivelista/tili-systeemi, ihan sen kulutuksenkin vuoksi. Eipä tule turhaa roinaa ja päänrapsuttelua vieraille. Kaikki voittavat tässä hyvän mielen, paitsi elämäntapaloukkaantujat.[/QUOTE]
Totaalipeesi.

Jotkut kai mielummin sitten valitsee huolella & ajan kanssa lahjaksi jonkun kipon tai kodintekstiilin - joka päätyy kirppikselle, kaatikselle tai koristamaan Hilma-tädin hyllyä. Ehkä se ei haittaa heitä? :)

• Tykkää
Reactions: zenn
Ja mä kun luulin helpottavani vieraita kun tein listan joka koostui suurimmaksi osaksi 10-25e lahjoista ja laitoin tilinumeronkin ja kirjoitin selkeästi että JOS tarvitsee vinkkiä tai jotain sinnepäin. Moni vielä oikein sanoi etukäteen että kai teillä nyt on sellainen kun se helpottaa niin paljon.

Olin kyllä aidosti iloinen vieraista, mutta ilmeisesti tein jotain väärin. :D
Uskon että monella meni paljon vähemmän rahaa lahjaan kun olisi muuten mennyt, mutta ehkä olisi pitänyt antaa tuoda seitsemät marimekkopyyhkeet, aaltomaljakoita tai jotain muuta yhtä "varmaa" ja kallista lahjaa.

Olette te kyllä yhtiä elämäntapamurjottajia. :D

Totaalipeesi.

Jotkut kai mielummin sitten valitsee huolella & ajan kanssa lahjaksi jonkun kipon tai kodintekstiilin - joka päätyy kirppikselle, kaatikselle tai koristamaan Hilma-tädin hyllyä. Ehkä se ei haittaa heitä? :)

Ei kun muuten he haluavat loukkaantua, tämä on sitten ok. :D

Kyllä mä olisin paljon ilosempi jos saisin ostaa jotain toivottua hääparille ja hittosoikoot tuohan olisi MINULLE paljon helpompaa! Miten edes voisin suuttua tuollaisesta?! En kässää...

• Tykkää
Reactions: Anatolia
No mun mielestä lahjalistan teko on eri asia kuin RAHAN pyytäminen. Rahan pyytäminen on tökeröä, lahjalista ei välttämättä. Lahjalista meille tehtiin, jossa ei tosin ollut mitään uber arvokasta. Mutta sekään ei mennyt kutsun mukana, vaan kutsussa vaan mainittiin että halukkaat voivat kysellä lahjalistaa morsiamen äidiltä (mihin vastaukset+ruokavaliot hoidettiin myös). Eikä me sitäkään oltais tehty, mutta joillekkin vierailla tuottaa suurta päänvaivaa keksiä lahjaa itse niin se oli sitten kompromissi. Ystävällä ei sellaista ollut, ja vieraat soitteli hänelle ja suvulle että mitä ostetaan lahjaksi, mitä ne tarvii?!!

Tosin lahjalistakin voi olla tökerö, jos oletetaan että kukaan ei osta mitään listan ulkopuolista, tai sille listataan vain hyvin arvokasta ja kallista tavaraa.

Mulla oli yksi tällainen listassa, en edes tiennyt että oli lopetettu.
Tätini sitten löysi sellaisen kuitenkin, oli kyllä tosi kiva juttu. :)
Ei hänen kyllä ollut mikään pakko ja jos yhtään järkevä on (kuten olen ymmärtänyt olevan) katsoi netistä ennen kaupungille lähtöä mistä niitä saa/ei saa ja tiedosti asian. Joten ei voi loukkaantua, oma valinta.

[QUOTE="vieras";26131757]mä vien ihan piruuttanikin jonkun ruman vaasin lahjaksi kaikille niille, jotka kehtaavat pyytää lahjaksi rahaa. :)[/QUOTE]

Eli oot just tyypillinen itsensätehostaja. Huomatkaa, että MINÄ teen toisin kuin muut ja MINUN lahjani kyllä huomataan ja MINÄ osoitan näin paheksuvani teidän toiveitanne. Huomaattehan MINUT?

Raha on helppo lahja joo, MUTTA miksi se pitää laittaa tilille?? Eikö juhlapaikalla vois olla lahjapöydän vieressä jokin kaunis lukittu lias tms, mihin sen rahan vois laittaa?? Ihan saletisti hääpari tuijottelee tiliotetta ja miettii just, et "Matti ja Maija laittoi vaan summan x, vaikka niillä oli koko pentue mukana"! Oikeesti on ikävä tilanne jos rahaa ei tosiaan ole..
JOs sitten joku ehdottomasti haluaa pari tietävän antamansa summan, niin voi tipauttaa rahat lippaaseen kirjekuoressa nimellään, eikö?
Näin menetellen joku saattaa jopa tulla (kuten hääpari toivoo??) ILMAN sitä lahjaa, tuoden vaan itsensä.

Yhteistyössä