Kodinhoito sopii naisille paremmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tämä ei ole provo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tämä ei ole provo

Vieras
Tämä ei ole mikään provo, vaan väitän, että kodinhoitotyöt, huushollaus sopii naisille mutta ei miehille.

Evolutiivisesti nainen on tuhansia vuosia hoitanut luolaa, savimajaa, kotia, hoitanut lapsia, kun taas mies on taannut turvan ja hankkinut elannon.

Yhteiskunnissa jotka ovat vähemmän moderneja, on vielä aivan selvää, että nainen tekee kaikki kotityöt, eli pyykkää, siivoaa, laitaa ruuan jne.

Miehen luontoon kotityöt eivät sovi, vaan mies on suojelija, karrikoituna leijonauroksen hommiin ei kuulu pölyjen pyyhkiminen, vaan lepääminen.

Ehkä sellainen yhteiskunta olisi onnellisempi, missä naiset pysyvät kotona ja hoitaa lapset ja mies käy töissä.

Suomikin oli sellainen muutamakymmen vuotta sitten ja avioerotilastot olivat paljon kauniimmat kuin nyt.

Jotenkin luonnollista olisi, että naiset olisivat kotona ja hoitaisivat lapset ja miehet kävisivät töissä.

Ehkä sellainen yhteiskunta olisi onnellisempi, missä naiset pysyvät kotona ja hoitaa lapset ja mies käy töissä.

Suomikin oli sellainen muutamakymmen vuotta sitten ja avioerotilastot olivat paljon kauniimmat kuin nyt.

Jotenkin luonnollista olisi, että naiset olisivat kotona ja hoitaisivat lapset ja miehet kävisivät töissä.

Se, että oli vähemmän avioeroja ei kerro yhtään mitään niiden ihmisten ja liittojen onnellisuudesta.

Niin se vaan, kun naiset kuitenkin käy nykyään töissä. Eikös olekin vähän epistä, että nainen tekee pitkän työpäivän ja sen jälkeen YKSIN hoitaa lapset ja kodin miehen lepäillessä?

On tää sinällään arka aihe. Mun mielestä asia ei tosiaankaan mene yks-yhteen noin kun avausviestissä, mutta toisaalta turha sitä on kiistää, että yleensä kodinhoitopuoli luonnistuu naisilta paremmin. Turha sitä nyt on kiistää väenvängällä. Aina löytyy toki poikkeuksia, niinkuin löytyy niitä naisia jotka vaihtaa itse renkaat autoon (1/100 ?). Muutenkin naiselle tuntuu ne kodin jutut merkkaavan enempi, joten ukon on vaikea hoitaa kotitöitä alkuunkaan niin että se naista miellyttäisi.

Meillä menee kotityöt niin, että kyllähän nainen niistä kantaa päävastuun. Etenkin siis päättää mitä tehdään ja miten. Minä sitten auttelen. Yleensä hommat on jakautunut niin, että perus viikkosiivoukset hoidan minä. Sitten isot siivoukset yhdessä (2-3 krt vuodessa). Lisäksi hoidan jääkaapin, tiskikoneen/tiskit. Vaimo hoitaa sitten pyykit, tosin yleensä vaan laittaa koneen päälle minä sitten laitan kuivumaan ja vaimo "kaapittaa" (koska mä en vaan osaa laittaa niitä oikeisiin paikkoihin). Silitykset: omat silitetään.

Remppahommat hoidan minä, vaikka olenkin ihan kädetön niissä. Renkaiden vaihdot ja autojen perushuolto: minä. Oikeestaan teen aika paljon, mutta kyllä riitaa aina tulee silti. Muija tätä orkesteria johtaa ja kyllähän se useemmin ruokaa tekee. Ja silloinkin kun minä teen, niin saan aina ehdottaa kymmentä eri juttuja ja vasta sitten joku kelpaa.

Minun lapsuudenkodissa äiti teki kaiken. Isän energia meni siihen, että hehkutti omia tekemisiään, joita oli todella vähän: "Ohhoh, kylläpäs se taas kesti tuon nurmikonleikkaaminen (istuttava kone) ja ensi viikolla pitäis taas hakee puukuorma (siis hakea papan valmiiksi sahaamat puut...).

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26131630:
Joo, kyllä mä huushollin siivoisin ja lapset hoitaisin jok ikinen päivä, jos kotirouvana elelisin.

Noin sen kuuluisi mennä.

Olisi lapsen kehitykselle parempi kun ei tarvitsisi raahata yöllä noihin epäinhimillisiin tarhoihin, mies käy töissä ja nainen kotona ja hoitaa kodin ja lapset.

Nyt on hyvä!

Niin se vaan, kun naiset kuitenkin käy nykyään töissä. Eikös olekin vähän epistä, että nainen tekee pitkän työpäivän ja sen jälkeen YKSIN hoitaa lapset ja kodin miehen lepäillessä?

Tästä sitten seuraa se, että nainen ei tarvitse miestä mihinkään muuhun kuin lasten siittämiseen. Sen jälkeen mies on turhake. Nainen pystyy itse hankkimaan elantonsa käymällä töissä ja siihen päälle hoitamaan lapset ja kodin. Mitä nainen tekee miehellä, se on vain ylimääräinen rasite...

Jos miehet tekisivät vain nk miesten hommat, kerrostaloissa kaupungeissa miehillä ei olisi mitään virkaa. Joten on ihan miesten omakin etu, että heitä vielä tarvitaan...edes pyykinpesuun ja imurointiin ;)

On tää sinällään arka aihe. Mun mielestä asia ei tosiaankaan mene yks-yhteen noin kun avausviestissä, mutta toisaalta turha sitä on kiistää, että yleensä kodinhoitopuoli luonnistuu naisilta paremmin. Turha sitä nyt on kiistää väenvängällä. Aina löytyy toki poikkeuksia, niinkuin löytyy niitä naisia jotka vaihtaa itse renkaat autoon (1/100 ?). Muutenkin naiselle tuntuu ne kodin jutut merkkaavan enempi, joten ukon on vaikea hoitaa kotitöitä alkuunkaan niin että se naista miellyttäisi.

Meillä menee kotityöt niin, että kyllähän nainen niistä kantaa päävastuun. Etenkin siis päättää mitä tehdään ja miten. Minä sitten auttelen. Yleensä hommat on jakautunut niin, että perus viikkosiivoukset hoidan minä. Sitten isot siivoukset yhdessä (2-3 krt vuodessa). Lisäksi hoidan jääkaapin, tiskikoneen/tiskit. Vaimo hoitaa sitten pyykit, tosin yleensä vaan laittaa koneen päälle minä sitten laitan kuivumaan ja vaimo "kaapittaa" (koska mä en vaan osaa laittaa niitä oikeisiin paikkoihin). Silitykset: omat silitetään.

Remppahommat hoidan minä, vaikka olenkin ihan kädetön niissä. Renkaiden vaihdot ja autojen perushuolto: minä. Oikeestaan teen aika paljon, mutta kyllä riitaa aina tulee silti. Muija tätä orkesteria johtaa ja kyllähän se useemmin ruokaa tekee. Ja silloinkin kun minä teen, niin saan aina ehdottaa kymmentä eri juttuja ja vasta sitten joku kelpaa.

Minun lapsuudenkodissa äiti teki kaiken. Isän energia meni siihen, että hehkutti omia tekemisiään, joita oli todella vähän: "Ohhoh, kylläpäs se taas kesti tuon nurmikonleikkaaminen (istuttava kone) ja ensi viikolla pitäis taas hakee puukuorma (siis hakea papan valmiiksi sahaamat puut...).

Mutta eikö tärkeintä ole, että jokainen pariskunta tekee niin miten heille sopii ja mikä heille tuntuu luontevammalta? Jos jossain pariskunnassa mies haluaa kokata ja nainen vaihtaa renkaat niin sitten heidän kannattaa tehdä niin. Ja tästä taas seuraa se, että en ymmärrä minkä takia tästä asiasta edes keskustellaan ja mitä väliä sillä on vaikka yleisesti naiset tykkäisivätkin enemmän ns. naisten töistä ja miehet miesten töistä.

Alkuperäinen kirjoittaja !"!"!;26131698:
En nyt sanoisi niinkään.

On siinä totuus, että naisilta sujuu kotityöt paljon paremmin kuin miehiltä.

Miehille ne on tervanjuontia, kun taas nainen hymy huulessa tykkää huushollata, ja saa siitä henkistä tyydytystä.

Kyllähän naiset ovat luonnostaan sellaisia hössöttäjiä enemmän kuin miehet.

Ja yksilöllisia erojahan ei voi olla olemassa?

:laugh:
Alkuperäinen kirjoittaja !"!"!;26131698:
En nyt sanoisi niinkään.

On siinä totuus, että naisilta sujuu kotityöt paljon paremmin kuin miehiltä.

Miehille ne on tervanjuontia, kun taas nainen hymy huulessa tykkää huushollata, ja saa siitä henkistä tyydytystä.

Kyllähän naiset ovat luonnostaan sellaisia hössöttäjiä enemmän kuin miehet.

:laugh:

• Tykkää
Reactions: fortunate
Ei sovi.
Naisilta se "luonnistuu" paremmin siksi että niin on taaperoiästä lähtien opetettu. On se niin söpöä ja luonteikasta kun pikku-pekka riehuu ja väistelee velvollisuuksiaan, kun sama käytös letti-liisalta on huonoa ja uhmakasta. Ja jotta letti-liisa ei tuntisi itsensä hylätyksi, pitää sopeutua siivoamaan. Niin se menee.
Siivoushommat on saa tervaa minullekin kuin miehelle. Mieluummin sitä käyttää aikansa itsensä ilmaisuun.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt on hyvä;26131641:
Noin sen kuuluisi mennä.

Olisi lapsen kehitykselle parempi kun ei tarvitsisi raahata yöllä noihin epäinhimillisiin tarhoihin, mies käy töissä ja nainen kotona ja hoitaa kodin ja lapset.

Nyt on hyvä!

No, kannattaisikohan teidän perheessä sitten tehdä tuolla tavalla, jos tuntuu siltä, että noin sen kuuluisi mennä?

Me teemme siten, että molemmat käyvät töissä ja tekevät kaikkia töitä oman osana. Niin sen kuuluukin mennä. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan teille parasta tapaa:)

Yhteistyössä