Mies ei saanut maksuvapautusta elatusavusta vaikka olemme työttömiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa oikeesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="A.p";26109970]En voi mitään ellet tajunnut että vertasin perheisiin jossa ei ole yhteiset rahat. Ellei meillä olisi niin ei mies voisi vuokraa maksaa yhtään ja mä joutuisin sen maksamaan KOSKA miehen pitää maksaa elaria. Eli minä olen ainut joka menettää, muutoinhan mies maksaisi sillä rahalla mikä menee elareion niin vuokraa. Ja huom, taas vertasin itseäni muihin perheisiin. Meillä vuokra maksetaan yhteisistä rahoista[/QUOTE]

ON se nyt v:n vaikea tajuta. Mistä rautalangasta sulle tarttee vääntää. Sun miehen tulee elättää omiakin lapsiaan. IHAN oikeasti, oletko todella noin yksin kertainen. Sen nyt sitten on vaan voi voi jos ne rahat menee teidän yhteisistä rahoista (lue valtion rahoista).

Ei hemmetti - ei noin tyhmä saa olla.

Eikös täällä ole jo joku laskenut, että jos miehesi saa sen 500 euroa kuussa käteen, vuokrasta jää asumistuen jälkeen maksettavaa 400. Miehesi osuus siitä on 200 euroa. Sen jälkeen on kädessä 300, josta elatusmaksua menee se 160. 140 jää käteen kaikkeen muuhun. Eihän se paljon ole, mutta ei se miinuksellekaan mene. Eli ei ap:n tarvitse maksaa niitä miehen lapsen elareita eikä koko vuokraa.

Meillä on myös yhteiset rahat. Se tarkoittaa sitä, että kun menoissa ja tuloissa on epäsuhtaa, toinen maksaa sitten enemmän. Minä kävin kolme vuotta psykoterapiassa ja siihen kului monta tonnia rahaa. Minä olen myös opiskellut. Samaan aikaan mieheni on käynyt töissä ja ansiosidonnaisellakin on tienannut enemmän kuin minä. Mieheni on maksanut enemmän vuokrasta ja ruuasta, myös minun lapseni ruuista. Sitten on ollut niitä kausia, kun minä olen tienannut paremmin. Silloin minun tuloistani on mennyt suurempi osa yhteisiin menoihin. Kyllä meillä tehdään excell-taulukkoon tulojen ja menojen kartoitusta, mutta ei me lasketa, että kumman puhelinlaskuun nyt meni enemmän tai onko toinen joutunut nyt maksamaan toisen juttuja enemmän.

Eihän yhteisissä rahoissa ole mitään järkeä, jos kuitenkin erotellaan tuollein paljonko kenenkin menoja ja tuloja on, siis etten vaan vahingossakaan osallistu toisen menoihin. Elatusmaksut ovat miehesi pakollisia menoja.

[QUOTE="A.p";26109645]Ei oikein tahdo löytyä. Asutaan nyt jo liian pienessä. Eikä asuinaluetta voida vaihtaa, tosin asutaan nyt halvalla asuinalueella. Tuossa on vesimaksut neljältä mukana ja niistä saadaan aina takaisin tosi paljon. Noin 50-60 e kuussa

Lapset kouluikäisiä ja heillä yhteinen pieni huone. Olohuoneeseen ei mahdu sänkyä joten meidän sänky on toisessa makkarissa. Pieni kolmio siis meillä[/QUOTE]

Niin, meillä työssäkäyvillä on 3 lasta, neliö, 15 v:llä oma huone, 7- ja 9-vuotiaat jakavat huoneen, ja meillä vanhemmilla on makkari. Ja asuminen maksetaan ihan itse. Eli asuttu ihan normaalin kokoisessa asunnossa!

[QUOTE="A.p";26109970]En voi mitään ellet tajunnut että vertasin perheisiin jossa ei ole yhteiset rahat. Ellei meillä olisi niin ei mies voisi vuokraa maksaa yhtään ja mä joutuisin sen maksamaan KOSKA miehen pitää maksaa elaria. Eli minä olen ainut joka menettää, muutoinhan mies maksaisi sillä rahalla mikä menee elareion niin vuokraa. Ja huom, taas vertasin itseäni muihin perheisiin. Meillä vuokra maksetaan yhteisistä rahoista[/QUOTE]

Mutta kun niissä yhteisissa rahoissa on juuri se periaate, että rahat ovat yhteisiä eikä siinä itketä jos toinen joutuu maksamaan enemmän kuin toinen. Ja sähän itket sitä juuri kokoajan, että kun sun rahoja menee enemmän, kun mies noita elareita maksaa.

[QUOTE="A.p";26109784]No kyllä se nyt vaan on mahdollista. En kysynyt että mikä on sun MIELIPIDE tähän asiaan vaan kysyin että miten tämä asia menee. Maksuvapautus on olemassa ja se työttömänä yleensä haetaan. Kuka muu voisi olla pienempituloisenpi kuin työtön? Työtön ei vapautusta saa koska saa asumistukea. No kela varmaan selvittää asian tänään.[/QUOTE]

Kysytkö sä nyt ihan tosissasi?

Opintotuki on pienempi kuin työttömyyskorvaus, mietippä millä rahoilla elää opiskeleva kolmen lapsen yksinhuoltaja, joka ei ole edes oikeutettu toimeentulotukeen.

Kotihoidontuki on myös pienempi kuin työttömyyskorvaus, silläkin perhettään elättää yksinhuoltajia.

Ja edelleen löytyy ihmisiä, jotka ovat väliinputoajia, jotka ovat olleet työssä, sairastuvat vakavasti, ja eivät saa työttömyyskorvausta, muttei joiden lakikiemuroiden täyttymättömyyden vuoksi edes sairaspäivärahaa.

Mitäs ap, jos sun miehellä olisi joku sairaus, tai vaikka tarvitsisi kuntoutukseen rahaa kuukaudessa vaikka 160€? Omavastuu siis, valtio jo kuittaisi hoidosta 400€. Itkisitö silloin että voi ei, kun joudut "maksamaan" miehesi hoidosta oman osuutesi?

Nuo lapet on, ja tulee aina olemaan osa miehesi elämää. Samoin heistä tulevat kustannukset. Jos teillä on yhteiset rahat, teillä on yhteiset tulot niin silloin myös yhteiset menot. Eikä niitä eritellä.

Alkuperäinen kirjoittaja höhhh;26110088:
Eikös täällä ole jo joku laskenut, että jos miehesi saa sen 500 euroa kuussa käteen, vuokrasta jää asumistuen jälkeen maksettavaa 400. Miehesi osuus siitä on 200 euroa. Sen jälkeen on kädessä 300, josta elatusmaksua menee se 160. 140 jää käteen kaikkeen muuhun. Eihän se paljon ole, mutta ei se miinuksellekaan mene. Eli ei ap:n tarvitse maksaa niitä miehen lapsen elareita eikä koko vuokraa.

Ja jos ap:llä on lapsia, ja sen vuoksi isompi asunto, ei miehen osuus vuokrasta voi olla 200 euroa. 100 eurolla syö takuulla yksi ihminen kuukauden ja jää kyllä muuhunkin rahaa.

Eli samaa mieltä, ap ei maksa miehen lapsen elareita eikä koko vuokraa!

En tajua tota että perheessä pitää laskea kuka maksaa kuinka paljon ja mitä se on multa pois jos toinen ei pysty maksamaan enempää :( jne. jne.
Toi on ihan helvetillinen sotku ... miten joku jaksaakin laskea kuka saa minkäkin verran tukia ja millä nimikkeellä ja kuinka paljon mä häviän siinä.
Tuntuu siltä että helpointa olisi sulle jos potkaiset miehen pellolle tai sitten yksinkertasisesti tyydyt siihen että miehen mukana tulee oma "painolasti ".

Jos tasapuolisia ollaan,miehen osuus asumisesta on 100 euroa,elarit 160,tekee 260.Siitä jää kyllä ihan riittävästi miehelle omiin menoihin rahaa jos saa 500 kuussa käteen.Ja jos jättää sen 160 maksamatta ja vuodenvaihteessa anoo sen taas anteeksi niin hänelle jää ihan riittävästi rahaa itseensä.Ei pitäis valittaa.Jos valitsee kumppanikseen ihmisen jolla on lapsia edellisestä suhteesta,saa luvan tajuta että ne lapset kuluttaa rahaa myös.

[QUOTE="poikia3";26110148]Ja jos ap:llä on lapsia, ja sen vuoksi isompi asunto, ei miehen osuus vuokrasta voi olla 200 euroa. 100 eurolla syö takuulla yksi ihminen kuukauden ja jää kyllä muuhunkin rahaa.

Eli samaa mieltä, ap ei maksa miehen lapsen elareita eikä koko vuokraa![/QUOTE]

100 eurolla syö kuukauden ja jää muuhunkin rahaa!!! Kerroppa miten tämä käytännössä onnistuu?

[QUOTE="wtf";26110223]100 eurolla syö kuukauden ja jää muuhunkin rahaa!!! Kerroppa miten tämä käytännössä onnistuu?[/QUOTE]

Onnistuu se opiskelijaltakin joka on yksineläjä ja käteen jaa 83 euroa kuukaudessa.

[QUOTE="wtf";26110223]100 eurolla syö kuukauden ja jää muuhunkin rahaa!!! Kerroppa miten tämä käytännössä onnistuu?[/QUOTE]

Yksi ihminen todellakin syö 100 eurolla kuukauden. Meillä 5 henkeä ruokalasku on 4 - 600 euroa kuukaudelta. Ja moni syö vielä pienemmälläkin budjetilla. Kaupasta saa ihan oikeaa ruokaa, josta voi tehdä kotiruokaa, saa hedelmiä ja vihanneksiakin ihan joka päivälle ja jopa herkkuja. Ihan taviskotiruokaa meillä syödään ja siihen ne rahat riittävät hyvin, ellei ole mitään ruokarajoitteita (allergioita, laktoosi-intoleranssia, keliakiaa).

Meillä esim. on nyt viikon sisään syöty.

Perjantai: Grillikauden avaus. Grillimakkaraa, perunaa ja salaattia.
Lauantai: Spagettia ja jauhelihakastiketta, salaattia, illalla lämpiä voileipiä. Oli myös karkkipäivä
Sunnuntai: Porsaanleikettä ja juustoperunoita, fetasalaattia.
Maanantai: Pizzaa
Tiistai: Kanapastaa, salaattia
Keskiviikko: Makaronimössöä, salaattia
Torstai: Kanapataa ja salaattia

Aamupaloilla, leipää ja jogurttia, Välipaloina ja iltapaloina leipää ja hedelmiä.
Hedelminä on tällä viikolla ollut hunajamelonia, omenaa, päärynää, mandariinejä ja viinirypäleitä. Kurkku ja tomaatti ovat vieläpä kotimaisia, samoin kaikki ostamani liha. Ja kauppaan on mennyt 120 euroa.

[QUOTE="mä";26110179]En tajua tota että perheessä pitää laskea kuka maksaa kuinka paljon ja mitä se on multa pois jos toinen ei pysty maksamaan enempää :( jne. jne.
Toi on ihan helvetillinen sotku ... miten joku jaksaakin laskea kuka saa minkäkin verran tukia ja millä nimikkeellä ja kuinka paljon mä häviän siinä.
Tuntuu siltä että helpointa olisi sulle jos potkaiset miehen pellolle tai sitten yksinkertasisesti tyydyt siihen että miehen mukana tulee oma "painolasti ".[/QUOTE]

Kun ei ole muuta tekemistä niin joutaa ynnäileen - ja päälle vielä hieman katkeruutta miehen exää kohtaa kun se saa ex-ukoltaa huimat 160€ yhteisten lasten elättämiseen.

Töihin ei joudeta/haluta/keretä. Mutta tukipolitiikka tunnetaan ja sitä arvostellaan. Näitä riittää.

Jos siis mies maksaa 100 eikä 200 sitä vuokraa, miehelle jää elareiden jälkeen 240 euroa käytettäväksi. Sillä kyllä syö ja elää isokin mies.

Kyllä ainakin mulle itsellenikin satanen riittäisi kuukauden ruokiin, ehkä joku 20 euroa viikossa sujuisi ihan hyvin. Kaalipataa, perunavelliä, hernekeittoa... Ei sillä rahalla kyllä juhlittaisi, mutta jos ei ole varaa niin sitten ei ole.

Tokihan ihmisillä on puhelinlaskuja ym., mutta niistä sitten pitää säästää niin paljon kun voi.

Ystäväni ei mennyt töihin 3 kuukaudeksi, koska ois jäänyt sama käteen kun työttömänä. Eli palkka-elarit=sama käteen kuin työttömänä

Sanoi vain että älkää edes tarjotko kesäksi hommia kun siitä ei ole mitään hyötyä

Minusta ihan oikein.

Menee ap töihin ja tienaa palkkasi. Sitten sulla on oikeesti sitä SUN rahaa ;)

Ja minuakin ihmetyttää, että miten joku näkee niin isona summana sen 160e/kk NELJÄSTÄ lapsesta! Siis oikeesti??!!! Ja vaikka se miehen lasten äiti saakin noi lapsilisät ja loput elarit, niin kyllä neljän muksun ruokkiminen, asuminen, vaatettaminen, harrastaminen jne maksaa kuitenkin vielä pitkä pennin sen päälle.... Tuskin toi ap:n mies nyt missään näissä muissa auttelee, kun ei ole mukamas varaa edes siihen neljään kymppiin...

[QUOTE="vieras";26109639]tajuatko ääliö että tuo veroprossa ei ole ainoa mistä ihmiset maksavat veroja? kukaan ei idiootti väittänyt että tuo riittäisi, yhdessä kyllä kaikkien muiden verojen kanssa. näiden loisten takia huoltosuhde senkun pahenee, ja koko ajan kupataan lisää ja lisää veronmaksajien selkänahasta.[/QUOTE]

Luuleko sinä, että tukia saavat eivät maksa niitä veroja...

Ystäväni ei mennyt töihin 3 kuukaudeksi, koska ois jäänyt sama käteen kun työttömänä. Eli palkka-elarit=sama käteen kuin työttömänä

Sanoi vain että älkää edes tarjotko kesäksi hommia kun siitä ei ole mitään hyötyä

Minusta ihan oikein.

Toivottavasti sai karenssia.... ONko tälläisessä tapauksessa oikeutettu toimeentulotukeen? Toivottavasti ei. Voisi sitten koittaa, että miltäs tuntuu elää ilman sitä työttömyyskorvaustakin ;)
Tämä on juurikin sen tänpäivän ongelma: kaikki lasketaan vaan tuissa. Miksi ihmiset eivät edes ajattelee, että se työkokemuskin on arvokas ja se saattaa poikia lisää, paremmanpalkkaisia töitä. Tämä on ongelma juurikin noilla pienipalkkaisilla aloilla. Mutta kun ei ikinä mistää aloita, niin miten sitten he luulevat, että pääsevät edes käsiksi parempaan palkkaan? Että kun tarpeeksi istuu himassa, niin joku päivä tarjotaan se unelmaduuni, mistä jää käteen tonnitolkulla????

[QUOTE="vieras";26110412]Luuleko sinä, että tukia saavat eivät maksa niitä veroja...[/QUOTE]

Ja mitäs luulet, kuinka paljon valtiolle on hyötyä noista jo kertalleen kierrätetyistä veroisa??? Eihän ne kartuttaa tota alkuperäistä veropottia mitenkään...... :D

Jos ottaa köyhän persaukisen miehen joka on kuksinut maailmaan neljä lasta niin... hei haloo, ehkä jossain kohtaa sitä huomaa asuvansa köyhän persaukisen miehen kanssa... jolla on lisäksi neljä lasta.

Yhteistyössä