Päiväkodin pienistä "laiminlyönneistä" kysyisin vinkkiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumipappapikkumyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ottasin asian puheeks seuraavana aamuna. Omahoitaja on kans hyvä laittaan palautetta asioista koko ryhmälle. Mistä ne nyt tietäs ettet ole tyytyväinen jos et suutas siellä saa auki ja asioista voi sanoa nätisti jolloin todennäköisesti saat enemmän aikaan.

[QUOTE="mie";26097735]Rouva tai neiti on hyvä ja hoitaa lapsen kotona. Tai toisaalt testaa pari kuukautta tuota homman ennen kuin käy arvostelemaan. Millainen täydellisyys itse olet?

En ole itse hoitaja, eikä edes kukaan tuttuni. Mutta mä saan näppyjä tälläisistä itsekeskeisyyden huipentumista. Hoitajiin mahtuu "maanantaipäivän" kappaleita. Mutta ei todellakaan kaikki, ei suuri osa, vaan ihan muutama.

Meneppä hetkeksi itseesi ennen kuin käyt haukkumaan toisia. Kiitos.[/QUOTE]

Tapasi ilmaista itseäsi on... hm. sanoisinko rahvaanomainen. Mielestäni toin asiat varsin rakentavasti esiin. Kerroin pohtivani ja miettiväni näitä asioita = kiinnittäväni huomota lapseni hyvinvointiin. En ole täydellisyys enkä ole niin väittänytkään. Kaikki teemme virheitä - itse omassa työssäni toivon niistä palautetta. Ehkäpä työhönsä kunnianhimoisesti suhtautuva päivähoitajakin?

En edes ymmärrä, miksi vaivaudun vastaamaan tuon tason kommenteihin.

[QUOTE="mie";26097735]Rouva tai neiti on hyvä ja hoitaa lapsen kotona. Tai toisaalt testaa pari kuukautta tuota homman ennen kuin käy arvostelemaan. Millainen täydellisyys itse olet?

En ole itse hoitaja, eikä edes kukaan tuttuni. Mutta mä saan näppyjä tälläisistä itsekeskeisyyden huipentumista. Hoitajiin mahtuu "maanantaipäivän" kappaleita. Mutta ei todellakaan kaikki, ei suuri osa, vaan ihan muutama.

Meneppä hetkeksi itseesi ennen kuin käyt haukkumaan toisia. Kiitos.[/QUOTE]

No ohoh, jos et ole alan ammattilainen, miksi hiillyt näin kovin? Oletko itse kokeillut tuota työtä?

Vanhemmat luottavat PALJON päiväkodin henkilökuntaan, koska heillähän se ammattitaito on. Kurja huomata, jos sietlä puuttuukin maalaisjärki.

Tapasi ilmaista itseäsi on... hm. sanoisinko rahvaanomainen. Mielestäni toin asiat varsin rakentavasti esiin. Kerroin pohtivani ja miettiväni näitä asioita = kiinnittäväni huomota lapseni hyvinvointiin. En ole täydellisyys enkä ole niin väittänytkään. Kaikki teemme virheitä - itse omassa työssäni toivon niistä palautetta. Ehkäpä työhönsä kunnianhimoisesti suhtautuva päivähoitajakin?

En edes ymmärrä, miksi vaivaudun vastaamaan tuon tason kommenteihin.

Itsehän haukuit heidät, mitä kommettia siihen sitten voit odottaan?

Sinun kannattaa muistaa että ei ole sama hoitaa yhtä lasta kuin 4-5 lasta. Jo kerran kun kokeilet laittaa kerralla ulos vaikkapa 4, eri ikäistä lasta niin siinä on jo haaste. Että sitten vielä muistaisit jokaisen lapsen "erityis" piirteet mitä vanhemmat olettavat niin siinä onkin jo seuraava pulma. Eli jossain kohtaa pitää aina muistaa että sinun lapsesi ei ole ainoa siellä hoidossa. Ja sinäkin saatat lapsesi pukea väärin, lapsi vaan ei vielä osaa sitä sanoa.

[QUOTE="niin";26097905]Itsehän haukuit heidät, mitä kommettia siihen sitten voit odottaan?

Sinun kannattaa muistaa että ei ole sama hoitaa yhtä lasta kuin 4-5 lasta. Jo kerran kun kokeilet laittaa kerralla ulos vaikkapa 4, eri ikäistä lasta niin siinä on jo haaste. Että sitten vielä muistaisit jokaisen lapsen "erityis" piirteet mitä vanhemmat olettavat niin siinä onkin jo seuraava pulma. Eli jossain kohtaa pitää aina muistaa että sinun lapsesi ei ole ainoa siellä hoidossa. Ja sinäkin saatat lapsesi pukea väärin, lapsi vaan ei vielä osaa sitä sanoa.[/QUOTE]

No eihän ap haukkunut! Esitti havaitsemiaan asioita.

Onko vaipanvaihto erityispiirre?? Olen ymmärtänyt, että se on perushoitoa.

[QUOTE="vieras";26097868]No ohoh, jos et ole alan ammattilainen, miksi hiillyt näin kovin? Oletko itse kokeillut tuota työtä?

Vanhemmat luottavat PALJON päiväkodin henkilökuntaan, koska heillähän se ammattitaito on. Kurja huomata, jos sietlä puuttuukin maalaisjärki.[/QUOTE]

Siksi koska aika moni tuntuu olevan jotenkin autuaan tajuton sille seikalle että niitä lapsia on siellä monta. Monta joka pitää pukea, monta jolla vaatetusvaateet vaihtelee...Maalaisälli on varmasti monella, ja menevät sen mukaan. Silti saavat haukkuja, koska osa vanhemmista on mm. sitä mieltä että lumihangessakin voi hyvin istua välkausipuvulla (pelkällä) ja toinen vanhempi taas haluaa lapselleen samassa tilanteessa toppapuvun ja fleecen vielä alle. Siinä kun hoitaja käyttää omaa maalaisälliään niin joku suivaantuu taas.

Enkä näe järjellisenä sitäkään että jokaisella lapsella kulkisi mukana "käyttöohje- lista" jossa kunkin lapsen vaateet on kirjattu niin ettei yksikään vanhempi pääse valittamaan. Niitä lapsia on toista kymmentä, hoitajia kaksi tai kolme. Ei kai se nyt vaadi ylemmän tason osaamista ymmärtää että yksilöllisyydelle ei ole aikaa niin.

[QUOTE="mie";26097960]Siksi koska aika moni tuntuu olevan jotenkin autuaan tajuton sille seikalle että niitä lapsia on siellä monta. Monta joka pitää pukea, monta jolla vaatetusvaateet vaihtelee...Maalaisälli on varmasti monella, ja menevät sen mukaan. Silti saavat haukkuja, koska osa vanhemmista on mm. sitä mieltä että lumihangessakin voi hyvin istua välkausipuvulla (pelkällä) ja toinen vanhempi taas haluaa lapselleen samassa tilanteessa toppapuvun ja fleecen vielä alle. Siinä kun hoitaja käyttää omaa maalaisälliään niin joku suivaantuu taas.

Enkä näe järjellisenä sitäkään että jokaisella lapsella kulkisi mukana "käyttöohje- lista" jossa kunkin lapsen vaateet on kirjattu niin ettei yksikään vanhempi pääse valittamaan. Niitä lapsia on toista kymmentä, hoitajia kaksi tai kolme. Ei kai se nyt vaadi ylemmän tason osaamista ymmärtää että yksilöllisyydelle ei ole aikaa niin.[/QUOTE]

No joo, mutta aivan pienet puetaan ja uskoisin, että jos hoitaja haluaa ajatella asiaa edes sekunnin murto-osan, ymmärtää etti +10 asteessa laiteta villapukua päälle. Erityisesti nyt pitäisi olla se ajatus mukana työssä, kun kelit vaihtelevat aivan tuntien sisällä.

Ja tuo vaippa.. Pienien ryhmässä se on perushoitoa ja jokaisen hoitajan aika riittää kyllä siihen.

[QUOTE="niin";26097905]Itsehän haukuit heidät, mitä kommettia siihen sitten voit odottaan?

Sinun kannattaa muistaa että ei ole sama hoitaa yhtä lasta kuin 4-5 lasta. Jo kerran kun kokeilet laittaa kerralla ulos vaikkapa 4, eri ikäistä lasta niin siinä on jo haaste. Että sitten vielä muistaisit jokaisen lapsen "erityis" piirteet mitä vanhemmat olettavat niin siinä onkin jo seuraava pulma. Eli jossain kohtaa pitää aina muistaa että sinun lapsesi ei ole ainoa siellä hoidossa. Ja sinäkin saatat lapsesi pukea väärin, lapsi vaan ei vielä osaa sitä sanoa.[/QUOTE]

Haukuit? Onpa erikoinen määritelmä haukkumiselle. Minusta haukkuminen on sitä, että MOITTII joko suoraan tai takanapäin toista ihmistä. Minä esitin tässä havaintoja siitä, mitä pidän epäkohtana päiväkotihoidossa. Olen tietoinen, että päiväkodissa ei voi koko ajan hoitaa yhtä lasta ja joskus lapsuksia sattuu. Niin myös kotona. Mietinkin, pitääkö nuo HAVAINNOT ottaa puheeksi, vai jättää omaan arvoonsa. Mutta tällaisen keskustelun ymmärtäminen on sinulle todennäköisesti aivan liian haastavaa. Muilta sain sen sijaan monia hyviä ehdotuksia ja näkökulmia. Sekä lapsen, äidin että todennäköisesti päiväkohdin henkilökunnan kannalta rakentavia ehdotuksia.

Oih, miksi, miksi vaivaudun vastaamaan?

[QUOTE="vieras";26097935]No eihän ap haukkunut! Esitti havaitsemiaan asioita.

Onko vaipanvaihto erityispiirre?? Olen ymmärtänyt, että se on perushoitoa.[/QUOTE]

ap: Olen yliarvioinnut päiväkodin henkilökunnan ammattitaidon.

Mitäs tuo on muuta kuin haukkumista tai varsin vahvaa arvostelua joka perustuu ap subjektiiviseen näkemykseen siitä miten hänen kultaansa tulisi hoitaa massan joukossa yksilöllisesti

[QUOTE="vieras";26097979]No joo, mutta aivan pienet puetaan ja uskoisin, että jos hoitaja haluaa ajatella asiaa edes sekunnin murto-osan, ymmärtää etti +10 asteessa laiteta villapukua päälle. Erityisesti nyt pitäisi olla se ajatus mukana työssä, kun kelit vaihtelevat aivan tuntien sisällä.

Ja tuo vaippa.. Pienien ryhmässä se on perushoitoa ja jokaisen hoitajan aika riittää kyllä siihen.[/QUOTE]

Sinäpä sen osuvasti ilmaisit! Olen siis miettinyt, että hoitajan/hoitajien ajatukset eivät ehkä ole aivan mukana työssä. Kun tämä ajatus toistuu, lähtee kokoamaan listaa epäkohdista. Syynä voi olla kiire, syynä voi olla esimerkiksi hoitajan omat kotiongelmat, joita hän miettii. Se on inhimillistä. Se ei taas ole inhimillistä, että vaippa märkänä kuljetaan koko päivä. Eli ehkä tosiaan on hyvä miettiä ratkaisuja, itselle jos toisellekin.

[QUOTE="tuure";26097999]ap: Olen yliarvioinnut päiväkodin henkilökunnan ammattitaidon.

Mitäs tuo on muuta kuin haukkumista tai varsin vahvaa arvostelua joka perustuu ap subjektiiviseen näkemykseen siitä miten hänen kultaansa tulisi hoitaa massan joukossa yksilöllisesti[/QUOTE]

Tota eikö mielipiteet ole aina subjektiivisia? Ap ei tainnut esittää mielipidettään ison joukon kannanottona. Vai mitä?

Itse olen ypph ja vaihdan vaipat lounaan jälkeen ja ennen iltapäiväulkoilua, sekä tarpeen mukaan aamulla ja heti unien jälkeen tai kakan tullessa. Jos ulkona tulee kakka (niinkuin mun yhmässä usein, mulla 4 alle 2-vuotiasta), niin muu porukka odottaa nätisti eteisessä kun pikapikaa pesen pepun. Ei ole ongelma. Vaatteet vaihdan jos ovat märät, suttaantuneita en välttämättä vaihda, kun pienillä nyt sotkeentuu koko ajan. Ulkolämpötilan katson aina ennen ulos lähtöä ja puen sen mukaan, sekä pyrin huomioimaan vanhempien toiveet. Oletan että vanhemmat hakiessa kysyy miten päivä on mennyt, jos ei kysy, kerron silti. Päiväunet ja syömiset, mahdolliset poikkeavuudet ja riidat. Tyytyväisiä asiakkaita on ollut. Sinuna laittaisin noin pienen itse valikoimallesi yksityiselle perhepäivähoitajalle.

Sinäpä sen osuvasti ilmaisit! Olen siis miettinyt, että hoitajan/hoitajien ajatukset eivät ehkä ole aivan mukana työssä. Kun tämä ajatus toistuu, lähtee kokoamaan listaa epäkohdista. Syynä voi olla kiire, syynä voi olla esimerkiksi hoitajan omat kotiongelmat, joita hän miettii. Se on inhimillistä. Se ei taas ole inhimillistä, että vaippa märkänä kuljetaan koko päivä. Eli ehkä tosiaan on hyvä miettiä ratkaisuja, itselle jos toisellekin.

No näin juuri. Ja jos se maalaisjärki on mukana ja ajatus yleensä, niin työltä ei vie aikaa miettiä onko vaipat vaihdettu ja minkälainen keli ulkona on. Mutta ilmeisesti tämä on hyväksyttävää päiväkodin henkilökunnalta.

[QUOTE="tuure";26097999]ap: Olen yliarvioinnut päiväkodin henkilökunnan ammattitaidon.

Mitäs tuo on muuta kuin haukkumista tai varsin vahvaa arvostelua joka perustuu ap subjektiiviseen näkemykseen siitä miten hänen kultaansa tulisi hoitaa massan joukossa yksilöllisesti[/QUOTE]

Eikös täällä juuri ole pidetty palopuheita sen puolesta, ettei kaikkia lapsia voi pukea säänmukaisesti, koska vanhemmat vaatii eri asioita? Minä olen olettanut, että hoitajilla on taito valita oikeat vaatteet pihalle päälle, jos asteita on 10 ja aurinko paistaa. J aolen olettanut, että vaippa vaihdetaan, kun se on märkä. Mutta minut on vakuutettu, että näin ei ole. Lapsia on paljon ja vanhemmilla erilaisia toiveita. Eli minähän tässä olen siis tehnyt väärän arvion, itseänihän minä tässä arvostelukyvyn puutteesta haukun ja moitin.

[QUOTE="ypph";26098032]Itse olen ypph ja vaihdan vaipat lounaan jälkeen ja ennen iltapäiväulkoilua, sekä tarpeen mukaan aamulla ja heti unien jälkeen tai kakan tullessa. Jos ulkona tulee kakka (niinkuin mun yhmässä usein, mulla 4 alle 2-vuotiasta), niin muu porukka odottaa nätisti eteisessä kun pikapikaa pesen pepun. Ei ole ongelma. Vaatteet vaihdan jos ovat märät, suttaantuneita en välttämättä vaihda, kun pienillä nyt sotkeentuu koko ajan. Ulkolämpötilan katson aina ennen ulos lähtöä ja puen sen mukaan, sekä pyrin huomioimaan vanhempien toiveet. Oletan että vanhemmat hakiessa kysyy miten päivä on mennyt, jos ei kysy, kerron silti. Päiväunet ja syömiset, mahdolliset poikkeavuudet ja riidat. Tyytyväisiä asiakkaita on ollut. Sinuna laittaisin noin pienen itse valikoimallesi yksityiselle perhepäivähoitajalle.[/QUOTE]

Kuulostat ihanalta hoitajalta! Sinunlaisia kun olisi enemmän ja myös kunnallisella puolella.:)

[QUOTE="ypph";26098032]Itse olen ypph ja vaihdan vaipat lounaan jälkeen ja ennen iltapäiväulkoilua, sekä tarpeen mukaan aamulla ja heti unien jälkeen tai kakan tullessa. Jos ulkona tulee kakka (niinkuin mun yhmässä usein, mulla 4 alle 2-vuotiasta), niin muu porukka odottaa nätisti eteisessä kun pikapikaa pesen pepun. Ei ole ongelma. Vaatteet vaihdan jos ovat märät, suttaantuneita en välttämättä vaihda, kun pienillä nyt sotkeentuu koko ajan. Ulkolämpötilan katson aina ennen ulos lähtöä ja puen sen mukaan, sekä pyrin huomioimaan vanhempien toiveet. Oletan että vanhemmat hakiessa kysyy miten päivä on mennyt, jos ei kysy, kerron silti. Päiväunet ja syömiset, mahdolliset poikkeavuudet ja riidat. Tyytyväisiä asiakkaita on ollut. Sinuna laittaisin noin pienen itse valikoimallesi yksityiselle perhepäivähoitajalle.[/QUOTE]

Kuulostaa ihanan mutkattomalta ja helpolta! Olet oikeassa ammatissa lasten parissa! Kiitos mukavan mielen tuovasta viestistä!

Haukuit? Onpa erikoinen määritelmä haukkumiselle. Minusta haukkuminen on sitä, että MOITTII joko suoraan tai takanapäin toista ihmistä. Minä esitin tässä havaintoja siitä, mitä pidän epäkohtana päiväkotihoidossa. Olen tietoinen, että päiväkodissa ei voi koko ajan hoitaa yhtä lasta ja joskus lapsuksia sattuu. Niin myös kotona. Mietinkin, pitääkö nuo HAVAINNOT ottaa puheeksi, vai jättää omaan arvoonsa. Mutta tällaisen keskustelun ymmärtäminen on sinulle todennäköisesti aivan liian haastavaa. Muilta sain sen sijaan monia hyviä ehdotuksia ja näkökulmia. Sekä lapsen, äidin että todennäköisesti päiväkohdin henkilökunnan kannalta rakentavia ehdotuksia.

Oih, miksi, miksi vaivaudun vastaamaan?

Niin - ajatteleppa asiaa siltä kantilta että hoitajat alkavatki "miellyttää" sinun vaateitasi ja kaikkien muidenkin lasten. Mihin se aika silloin menee? Joutavaan. Sekin aika kun muistellaan mitä Nicolle sai pukea ja mitä Bertalle ei - voisi käyttää vaikka siihen vaipan vaihtoon sitten.

Ymmärrän mitä yhteistyö tarkoittaa - mutta valitettavasti aika moni ei ymmärrä. Se tarkoittaa päiväoidossa myös kompromisseja kotoa päin. Eikä niin että vanhemmat sanelavat ehtojaa ja itkevät siitä jos lapsen rinnuksilla on perunan pala.

Annataan hoitajillekin mahdollisuus tehdä sitä oleellisempaa työtä.

[QUOTE="niin";26098062]Niin - ajatteleppa asiaa siltä kantilta että hoitajat alkavatki "miellyttää" sinun vaateitasi ja kaikkien muidenkin lasten. Mihin se aika silloin menee? Joutavaan. Sekin aika kun muistellaan mitä Nicolle sai pukea ja mitä Bertalle ei - voisi käyttää vaikka siihen vaipan vaihtoon sitten.

Ymmärrän mitä yhteistyö tarkoittaa - mutta valitettavasti aika moni ei ymmärrä. Se tarkoittaa päiväoidossa myös kompromisseja kotoa päin. Eikä niin että vanhemmat sanelavat ehtojaa ja itkevät siitä jos lapsen rinnuksilla on perunan pala.

Annataan hoitajillekin mahdollisuus tehdä sitä oleellisempaa työtä.[/QUOTE]

Noh, toivon totisesti, että hoitajat alkavat sen verran "miellyttää" minua ja mahdollisesti muitakin vanhempia, että kun ulkona on 10 astetta lämmintä ja aurinko paistaa, niin jätetään se villapuku pois toppapuvun alta. Ei tarvitse muistella mitään, katsoa vain ulos ja ajatella, mitä olisi käytännöllistä laittaa lapsille päälle. Se on osa sitä kaikkein olennaisinta työtä noin pienten hoidossa. Plus vaipanvaihdot ja sylittelyt sekä ruoka ja päiväuni. Ei sen kummempaa.

[QUOTE="niin";26098062]Niin - ajatteleppa asiaa siltä kantilta että hoitajat alkavatki "miellyttää" sinun vaateitasi ja kaikkien muidenkin lasten. Mihin se aika silloin menee? Joutavaan. Sekin aika kun muistellaan mitä Nicolle sai pukea ja mitä Bertalle ei - voisi käyttää vaikka siihen vaipan vaihtoon sitten.

Annataan hoitajillekin mahdollisuus tehdä sitä oleellisempaa työtä.[/QUOTE]

No haloo, villapuku +10 asteessa toppapuvun alle?? Mikä on oleellisempaa työtä on kuin ensisijaisesti lapsen perustarpeiden tyydyttäminen? Siis pienten ryhmässä?

Noita voi sattua joskus kenelle vaan. Kuitenkin jos jatkuvasti sattuu, on jotain pahasti vialla.
Rakennettiin taloa, ja pieni lapsi mummolla hoidossa. Joka kerta kun hain pojan kotiin mummolasta, vaippa oli räjähdyspisteessä. Mummo ei viitsinyt vaihtaa vaippaa, ja vaari on integroitunut sohvaan häntäluusta.

Kannattaa heti alusta alkaen ihan hyvässä hengessä sanoa jos joku asia mietityttää. Nyt alat ilman muuta kysellä enemmän kuulumisia. Tee tarkentavia kysymyksiä. Kyllä kuuluu kertoa lapsen päivästä, mitä pienempi lapsi- sitä enemmän. Oletko ollut jo vasukeskustelussa? Jos et, kysy aikaa sille. Siinä on hyvä käydä rauhassa jutustellen asiat läpi. Jos vain keksit jotain positiivista... Esim että lapsi tulee mielellään tms mitä olet huomannut, kannattaa kertoa myös. Ei tule mikään pelkkä valituskeskustelu.

Rehti, avoin tavallinen keskustelu on paras lähtökohta. Ei mikään suoraan johtajalle sanominen. Tietenkin jos asia olisi joku muu, esim henkilökunnan uhkaava/ilkeä käytös tms otetaan heti yhteyttä johtajaan. Ja tietenkin myös näissä muissa asioissa jos muutosta ei tapahdu.

Tällä alalla on ikävä kyllä ,niinkuin monella muullakin hoitoalalla, työhönsä kyllästynyttä ja kyynistynyttä väkeä. Muutosta ei toimintaan tule ellei sitä sano ääneen. Omasta mielestäni moni asia noista kirjoittamistasi on merkki joko välinpitämättömyydestä tai liian vähästä henkilöstöstä. Onko esim poissaoloihin otettu sijaisia? Jos esim kaksi hoitajaa yrittää kiireellä (tai pahimmassa tapauksessa yksin) selvitä ulos 12-13 kpl 0-3v kanssa, voi jäädä vaatetusasiat vähälle huomiolle.
Tai sitten porukassa on joku erityislapsi joka vie kokoajan yhden aikuisen ja silloin toinen hoitaa vessakäynnit ja pukemiset pääsääntöisesti yksin. Tai sitten työtiimistä joku on sellainen joka ei hoida hommaansa, sählää vaan eikä saa mitään aikaiseksi....

Näitä esimerkkejä on tullut yli 10v työkokemuksen aikana päiväkodissa vastaan. Silti tärkeää on sanoa ja puuttua, se voi olla jopa jossain tilanteessa avuksi koko työtiimille. Saattavat tarvita työnohjausta tai henkilöstövaihdoksia ryhmään.

Toivotaan että asiat lähtee sujumaan pienellä päikyssä paremmin!

Herralle tai mille tahansa taholle kiitos, että olen saanut pitää lapset kotihoidossa eskariin asti. Tilanteet vaihtelee, ja suurimmalle osalle se ei ole mahdollista, mutta itse en edellä kuvattua lasteni kohtelua yksinkertaisesti kestäisi!

Herralle tai mille tahansa taholle kiitos, että olen saanut pitää lapset kotihoidossa eskariin asti. Tilanteet vaihtelee, ja suurimmalle osalle se ei ole mahdollista, mutta itse en edellä kuvattua lasteni kohtelua yksinkertaisesti kestäisi!

Kyllä lapset yleensä tyytyväisiä tuppaavat olemaan oloonsa päiväkodissa. Eri asia sitten, jos vanhempi ei ole tyytyväinen mutta lapsi on... Silloin pitää ehkä miettiä, mitä asiat lopulta ovat keskeisiä ja tärkeitä.

Tyttö 8-v. edelleen muistelee kaiholla päiväkotiaikoja. Ilmeisen onnistunut varhaiskasvatus hänellä siis ollut, kun neiti on niin tyytyväinen ja ikävöi entistä hoitopaikkaansa.

Mä olen niin moneen kertaan ollut tyytyväinen pph:n pienten kohdalla. On sattunut hyviä hoitajia, viimeisin ihan löytö. 3-4-vuotiaasta eteenpäin varmaan pärjää jo paremmin tarhassakin.

Yhteistyössä