Tutustujavanhemmat häiritsee päiväkodissa toisia lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse uskon, että minusta oli kyllä varmaan enempi apua kuin haittaa, autoin lapsia pukemaan ja syömään ja luin kirjoja yms. jos oli tarve kun kerran siinä olin (kyse oli pienten ryhmästä, eli ihan tavallisissa jutuissa tarvittiin jatkuvasti auttavia käsiä).

voi luoja että tää on ärsyttävää kun näitä pitkäaikaistutustujia tulee ja sitten ne luulee olevansa kovastikin avuksi ja sohlaavat joka paikassa... :headwall: siinä saa hoitaja tehdä ensin oman työnsä ja sitten korjata sen soheltajan aikaansaaman kaaoksen.

oikeesti: jos tuutte ja ootte sen 2 viikkoa niin pysykää ainakin poissa henkilökunnan jaloista!!

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä...;26096798:
Ja tämäkin näkökulma vielä: jos joku lapsi on tutustumassa 2 viikkoa, ei tätä lasketa vielä ryhmään. Eli hoitajia on vaikkapa se 3 ja näistä 1 sitten tutustuttaa jotakin lasta pari viikkoa ja on muun ryhmän käytöstä pois eli nuo kaksi jäljelle jäävää hoitajaa saavat sitten huolehtia muusta ryhmästä!

No eikö se silloin ole vain parempi, että se vanhempi on siellä mukana auttamassa, ettei hoitajalle tule liian suuri työmäärä!?!?!?

[QUOTE="...";26096840]No eikö se silloin ole vain parempi, että se vanhempi on siellä mukana auttamassa, ettei hoitajalle tule liian suuri työmäärä!?!?!?[/QUOTE]

Sä luulet että siitä kaivinkoneenkuljettaja-isistä on paljonkin hyötyä siellä ryhmässä???

voi luoja että tää on ärsyttävää kun näitä pitkäaikaistutustujia tulee ja sitten ne luulee olevansa kovastikin avuksi ja sohlaavat joka paikassa... :headwall: siinä saa hoitaja tehdä ensin oman työnsä ja sitten korjata sen soheltajan aikaansaaman kaaoksen.

oikeesti: jos tuutte ja ootte sen 2 viikkoa niin pysykää ainakin poissa henkilökunnan jaloista!!

Höpö höpö. Ilmeisesti tarhoissa on eroja. Onneksi olen saanut lapseni sellaiseen hoitopaikkaan, missä hoitajat ovat mukavia ja kivoja, eivätkä tuollaisia vänkyröitä. Kamala olisi jättää lapsi tuollaisen ihmisen kanssa.
Meillä päiväkodin johtaja suositteli heti alkuun, että lapsen kanssa toteutetaan se 2 viikon tutustuminen ja tätä hän on suositellut kaikille äideille. On siis aivan käytäntö tuossa meidän päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä;26096853:
Sä luulet että siitä kaivinkoneenkuljettaja-isistä on paljonkin hyötyä siellä ryhmässä???

Mitä tarkoita? Meinaatko ettei se kaivinkoneenkuljettaja isä osaa kasvattaa lastaan? Luulisi että kotona on kaivinkoneenkin kuljettaja joutunut harjoittelemaan sitä lasten kanssa oloa, vai kuinka?

2 viikkoa mekin tutustuttiin tytön kanssa - päiväkodin aloitteesta. Kaikessa oltiin mukana: alkuun mentiin vain leikkimään pihaan, seuraavina päivinä mentiin ulkoilun jälkeen mukaan sisälle ja tyttö söi päikyssä, sitten pidennettiin niin että ulkoiltiin, syötiin ja nukuttiin päikytkin päiväkodissa. Vasta tämän jälkeen aloin jättää tyttöä yksin tarhaan ja samalla systeemillä eli ensin vain ulos, sitten ulos ja syömään, sitten ulos, syömään ja päikyille. Tämän jälkeen vasta 8 tunnin päiviä töitteni alettua.

Voi luoja, mikä asenne!
Ihan hirveän kaaoksen tosiaan aiheutin, kun autoin jollekin lapaset käteen, toiselle kumisaappaat jalkaan ja kolmannelta pyyhin valuvan nenän. Tai silloin, kun nappasin maitolasin käteeni viime hetkellä, ennen kuin se olisi lentänyt lapsen ja vieressä istuvan hoitajan syliin. Ja kun joku tirriäinen tunki syliin kirjan kanssa ja pyysi että lue lue niin olisi pitänyt ohjata se jonkun hoitajan hihaan roikkumaan, ihan välttääkseni kaaoksen.
Ei se lastenhoitajan työ tosiaan mitään rakettitiedettä ole, väitän, että normaali parivuotiaan äiti osaa kyllä auttaa muitakin parivuotiaita ihan perusjutuissa.

Meillä oli muuten lapsi kyllä laskettu ryhmän lapsilukuun mukaan sen viikon kun tutustuttiin, että siellä oli ihan laillinen määrä hoitajia ja sen lisäksi minä tai lapsen isä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Kun itse olin tutustumassa päiväkotiin lasten kanssa, eipä ois vähempää voinu toisten lapset siinä kiinnostaa! Omaansahan siinä seuraa, katsoo miten reagoi tilanteisiin jne.. täällä tutustuminen kesti 2 päivää, loppuviikon lapsi oli yksin lyhyitä jaksoja hoidossa. Siitä sitten hoito lähti rullaamaan ihan normaalisti.

Panikoidahan voi tietysti kaikesta.

Enemmän mua häiritsee/hämmästyttää ne vanhemmat, jotka tuo lapsen hoitoon, mutta jää itsekin hengailemaan siihen ahtaisiin eteistiloihin.. riisuu omat päällivaatteensa kaikessa rauhassa, tutkii ruokalistaa, koittaa jututtaa hoitjia tms.. ja tämä siis ihan päivittäistä parin vanhemman kohdalla. Lapset heillä jo tottuneita tarhaan, että siitä ei ole kyse. No, kukin tyylillään :D

Mä en tajua, mitä järkeä on istua lapsen kanssa 2 viikkoa päiväkodissa, kenties tuntikausia kerrallaan.

Eikö lapsen pitäisi tottua olemaan siellä ILMAN VANHEMPAA eikä vanhemman kanssa...?

Kun mun poika aloitti hoidon 1 v 9 kk iässä, niin olin mukana muutamana päivänä tunnin tms. Sitten jätin pojan sinne yksin: ensin pihalle 45 minuutiksi, sitten seuraavana päivänä sisälle, jne. Ja tämä oli nimenomaan myös päiväkodin toivomus, jotta lapsi tajuaisi että pk:ssa ollaan ilman äitiä eikä äidin kanssa.

Mä en tajua, mitä järkeä on istua lapsen kanssa 2 viikkoa päiväkodissa, kenties tuntikausia kerrallaan.

Eikö lapsen pitäisi tottua olemaan siellä ILMAN VANHEMPAA eikä vanhemman kanssa...?

Kun mun poika aloitti hoidon 1 v 9 kk iässä, niin olin mukana muutamana päivänä tunnin tms. Sitten jätin pojan sinne yksin: ensin pihalle 45 minuutiksi, sitten seuraavana päivänä sisälle, jne. Ja tämä oli nimenomaan myös päiväkodin toivomus, jotta lapsi tajuaisi että pk:ssa ollaan ilman äitiä eikä äidin kanssa.

Juurikin näin. :flower:

Voi luoja, mikä asenne!
Ihan hirveän kaaoksen tosiaan aiheutin, kun autoin jollekin lapaset käteen, toiselle kumisaappaat jalkaan ja kolmannelta pyyhin valuvan nenän. Tai silloin, kun nappasin maitolasin käteeni viime hetkellä, ennen kuin se olisi lentänyt lapsen ja vieressä istuvan hoitajan syliin. Ja kun joku tirriäinen tunki syliin kirjan kanssa ja pyysi että lue lue niin olisi pitänyt ohjata se jonkun hoitajan hihaan roikkumaan, ihan välttääkseni kaaoksen.
Ei se lastenhoitajan työ tosiaan mitään rakettitiedettä ole, väitän, että normaali parivuotiaan äiti osaa kyllä auttaa muitakin parivuotiaita ihan perusjutuissa.

Meillä oli muuten lapsi kyllä laskettu ryhmän lapsilukuun mukaan sen viikon kun tutustuttiin, että siellä oli ihan laillinen määrä hoitajia ja sen lisäksi minä tai lapsen isä.

Niin. Voihan olla joitain säheltäjä-äitejä jotka tunkevat tuolla asioihin jotka ei heille kuulu, mutta eiköhän valtaosa toimi kuitenkin normaalilla maalaisjärjellä ja pysty olemaan mukana päivässä sillä omalla roolillaan. Itseäni epäilyttäisi päiväkoti joka niin tiukasti haluaisi pitää vanhemmat poissa ja näkisi nämä vain kaiken pahan alkuna ja juurena. Varmasti heijastuisi muuhunkin yhteistyöhön.

Vähän noin verraten omaa alaani vanhustenhoidossa. Itselläni nousee tuntosarvet pystyyn jos vanhainkodilla nähdään vierailevat omaiset riesana. Silloin henkilökunnalla ja/tai talolla on jo jotain salattavaa. Parhaimmillaan omaisista om paljonkin iloa ja hyötyäkin eivätkä he aiheuta kaaosta. He voivat osallistua oman vanhuksensa hoitoon niin että henkilökunnalla riittää paremmin aikaa muille asukkaille. He voivat myös kahvipöydässä seurustella ja viihdyttää läsnäolollaan muitakin vanhuksia, heiltä voi saada hyviä ideoita jne.

Juuri muistelin, miten itse toimin tuon tutustumisen kanssa. Me käytiin lasten kanssa yhtenä päivänä piipahtamassa sen verran, että tervehdittiin hoitajat ja kierrettiin paikat. Meille kerrottiin vähän päiväkodin toiminnasta. Vierailu kesti noin tunnin, jonka jälkeen lähdettiin kotiin. Heti ensimmäisestä varsinaisesta hoitopäivästä alkaen olivat alusta loppuun hoidossa ilman minua. Ei tullut mieleenkään mikään muu vaihtoehto. Mutta en minä sitä ymmärrä, miten niitä hoitolapsia voisi se haitata jos siellä jonkun lapsen vanhempi pyörii. Lapsillehan - ainakin omilleni - on vain hauskaa, kun on 'uusia aikuisia' ympärillä. Ovat uteliaita ja ennakkoluulottomia niin kuin mielestäni terveen lapsen kuuluukin olla.

kannattasko vaihtaa laa jos noin ahistaa?

Alkuperäinen kirjoittaja kaikkea sitä...;26096798:
Ja tämäkin näkökulma vielä: jos joku lapsi on tutustumassa 2 viikkoa, ei tätä lasketa vielä ryhmään. Eli hoitajia on vaikkapa se 3 ja näistä 1 sitten tutustuttaa jotakin lasta pari viikkoa ja on muun ryhmän käytöstä pois eli nuo kaksi jäljelle jäävää hoitajaa saavat sitten huolehtia muusta ryhmästä!

Ei, vaan kyl ne 3 hoitajaa tekevät työt ja tutustujat ovat siinä seassa kattelemassa. Omahoitaja kyl juttelee jne muttei keskity näihin uusiin jättäen muut omat toisille.

No meille tätä tapaa suositeltiin, eikä se edelleenkään tarkoita sitä että 8h/pv istutaan kyttäämässä, urpo.
Järkeä he näkevät siinä kokemuksensa takia, joten tein kuten suositeltiin. :)

Onneksi mulla ei oo noin kireitä työkavereita...

Kun meidän lapset aloittivat päiväkodissa, käytiin tutustumassa viikon aikana kolmena päivänä. Oltiin siellä aamusta n. puoleen päivään, eli lounaaksi lähdettiin kotiin. Minusta tämä oli ihan riittävä tutustumiskäyntien määrä ja pk:n täditkin olivat samaa mieltä, että hyvä kun pääsin niinkin paljon olemaan lasten kanssa siellä. Helpottui kuulemma näin ollen lasten sopeutuminen päiväkotiin, kuin että jos oltaisiin kerran vain käyty paikkaa katsomassa. Kuopus oli tuolloin 2v, ja hyvin takertuvainen minuun, mutta tosi hyvin lähti sitten hoito rullaamaan noiden tutustumiskäyntien jälkeen.

Meillä alkaa 9.5. päiväkotiruljanssi noiden poikien kanssa ja 8.5. mennään tutustumaan, en vaan ehdi useampaa kertaa, vaikka multa yritettiin äsken kysyä, että eikö onnistuisi useampi kerta. Saa nähdä miten lähtee sujumaan.
Tosin meillä on tiedossa se, että aloittavat tuolla päiväkodissa,mutta siirto voi tulla hyvinkin äkkiä toiseen, että saa nähdä miten sopeutuvat siten toiseen paikkaan.
Muutenkin kun mennään tutustumaan, niin saa nähdä miten toimitaan, sillä lapse ovat eri ryhmissä niin, että tilat ovat eri ulko-oven takana, eivät siis saman käytävän varrella.

Toisaalta luulen, että tuolle isommalle tuo päiväkoti ei tule olemaan niin suuri haaste, kun se kuitenkin on nyt käynyt seurakunnankerhossa pari kertaa viikossa.

[QUOTE="pah";26096375]Ovat tärkeitä, onneksi jotkut vanhemmat panostavat lastensa hyvinvointiin.[/QUOTE]

Parempi tapa on olla pari päivää mukana ja sitten tuon kahden viikon aikana sitten pidentää lapsen yksinoloaikaa siellä päiväkodissa vähitellen, kunnes tuon kahden viikon kuluttua jää koko hoitopäiväksi sinne.

Meillä käytiin tutustumassa lähinnä ulkoiluaikoihin ennen varsinaisen hoidon aloittamista. Ennen virallisen hoitosuhteen alkuahan lasta ei voi sinne jättää.

Nuo tutustumisjutut on niin killereitä mulle joka olen yh ja en voi olla töistä poissa (opettaja). Ihmisillä on tosi paljon työpaikkoja jotka näemmä joustaa.. ei tulisi kuuloonkaan että olisin poissa koulusta jossa siis olen ope sen viikon pari.

Kyllä jokaisella lapsella ja vanhemmalla on oikeus ensinnäkin käydä tutustumassa päiväkotiin (meillä päin n. 15 min) ennen kuin mahdollisesti tekee päätöksen mihin päiväkotiin lapsensa laittaa. Ja meillä päin on myös tapana (kun päiväkoti on valittu) ja meille päiväkodin johtaja oikein suositteli, että lapsen kanssa mentäisiin päiväkotiin tutustumaan useammaksi päiväksi ennen kuin jää sitten "yksin" sinne hoitoon. Ei ole lapselle sitten niin järkytys kun joutuu sinne sitten jäämään.

Minä ainakin käytän nämä kaikki mahdollisuudet hyväkseni ensinnäkin tutustua päiväkoteihin ja sitten olla lapsen kanssa päiväkodissa tutustumassa muutama päivä ennen kuin menen töihin. Käsittääkseni joku päivä niistä on sellainen että vanhempi ei ole enää mukana vaan lapsi on siellä yksin vähän aikaa tutustumassa.

Nuo tutustumisjutut on niin killereitä mulle joka olen yh ja en voi olla töistä poissa (opettaja). Ihmisillä on tosi paljon työpaikkoja jotka näemmä joustaa.. ei tulisi kuuloonkaan että olisin poissa koulusta jossa siis olen ope sen viikon pari.

No missä se lapsi sitten on ollut siihen asti, kunnes aloitti päiväkodin? Yleensä siihen tutustumiseen otetaan aika vanhempainvapaalta/hoitovapaalta. Vai meinaatko päiväkodin vaihtoa? Silloin varmasti riittää huomattavasti lyhyempikin tutstuminen, kun itse päiväkotirutiinit ovat jo tuttuja, vaikakkin eri paikassa opittuja.

Ei kai kukaan siellä täysipäiväisesti kahta viikkoa istukaan. Ideana on totuttaa lapsi ensin itse päiväkotiin ja sitten vähitellen olemaan siellä ilman vanhempaa. En tiedä miten vanhempien lasten kanssa, mutta meidän 1v4kk oli kyllä ihan hurjasti totuteltavaa jo lapsiryhmään ja sen kanssa toimimiseen, uusiin tiloihin, usiin hoitajiin jne. ja oli tosi hyvä, että sai rauhassa näihin tutstua ilman, että ikävä äitiä oli se päällimmäinen asia mielessä koko ajan.

Suosittelen lämpimästi vaikka alkuunsa googlettamaan "temperamentti".

Jos lapsi häiriintyy merkittävästi siitä, että päiväkodissa on vieras ihminen, ei voi enää olla kyse pelkästä tempperamentista. Riippuen tietenkin paljon lapsen iästäkin. Vierastamisvaiheessa mikä tahansa voi olla lapselle vaikeaa. Muutoin kyllä lapsen pitäisi olla niin tottunut vaihtuviin hoitajiin ja jatkuvaan elämään ja liikkeeseen, toisten lasten vanhempien tulemisiin ja menemisiin, ettei todellakaan pitäisi paljon stressaantua tuollaisesta asiasta. Sehän on päiväkodissa arkipäivää, että vieraita siellä liikkuu. Normaalisti lapset eivät kiinnitä vieraisiin juurikaan edes huomiota. Itse olen ollut aikoinaan töissä päiväkodissa, eikä lapsia häirinnyt pätkääkään se, kun meille hoitajille tuli työhön liittyvä vieras kaupungin puolelta ym., saatika jonkun toisen lapsen äiti tai isä, joiden olemassaoloa tuskin noteerasivat.

Yhteistyössä