En osaa käyttää mausteita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaulin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaulin

Vieras
Vaikka rakastankin mustapippuria ja tungen sitä lähes joka sapuskaan, niin paraskin maku alkaa kyllästyttämään kun sitä käyttää liikaa.

Olen joskus yrittänyt opetella käyttämään mausteita, mutta en osaa hahmottaa mikä maku sopisi minkäkin kanssa. Auttakee!

Laitanpa esimerkkejä:

Joskus esikeitin bataattia, porkkanaa ja paprikaa, ja laitoin lopuksi uuniin. Mitä mausteita tuollaiseen voi laittaa? Itse laitoin keitinliemeen jotain yrttisekoitusta ja hipun suolaa, mutta se ei oikein säväyttänyt.

Entä mikä on paras mauste uuniperunalle? Olen pyöritellyt keitettyjä kuorellisia kylmiä pottukuutioita oliiviöljyssä, johon olen laittanut suolaa, chilimaustetta ja -yllätys- mustapippuria. Mitä te laitatte?

Entä jos haluan laittaa salaattiin maustetta, mitä sellaiseen voi laittaa?

Ja mites possunpihvit (naturel), mitä niihin hierois?

Juu osaan kyllä googlea käyttää. Mutta täällä on niin paljon ruoanlaittoihmisiä, että ajattelin että olisin saanut vinkit perusteluineen, niin ehkä jäis paremmin mieleen :D

Mie toisinaan marinoin kokonaisen possun sisäfileen niin, että hieron siihen pintaan grillimaustetta ja valkosipulijauhetta, sitten annan maustua jääkaapissa voipaperiin käärittynä.

Noissa juuresten marinoimisissa oon kans niin huono, jään innolla odottelemaan vinkkejä myös :)

Unniperunoihin öljyn ja suolan lisäksi 1-2 murskattua valkosipulin kynttä(ja jos tykkää, niin tuoretta timjamia)

Timjami sopii myös uunijuureksiin. Monesti olen laittanut jonkun lihaköntin samalle pellille, niin tulee parempaa(esim paisti tai mureke). Kirsikkatomaatteja kannattaa laittaa joukkoon myös.

Maustamaan oppii, kun rohkeasti kokeilee ja selailee vaikka netistä reseptejä :)

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26090085:
Unniperunoihin öljyn ja suolan lisäksi 1-2 murskattua valkosipulin kynttä(ja jos tykkää, niin tuoretta timjamia)

Timjami sopii myös uunijuureksiin. Monesti olen laittanut jonkun lihaköntin samalle pellille, niin tulee parempaa(esim paisti tai mureke). Kirsikkatomaatteja kannattaa laittaa joukkoon myös.

Maustamaan oppii, kun rohkeasti kokeilee ja selailee vaikka netistä reseptejä :)

Laitatko tuoretta vai kuivattua timjamia?

Vinkki, kun kokkaat, mausteet lisätään yleensä jo hiukan kypsyneeseen ruokaan. Mä teen niin etät tuoksuttelen sitä kypsyvää ruokaa ja sitten maustekaapin mausteita perään, mikä tuntuu natsaavan yhteen. Sitä sitten lisään :)

veneperunat- öljyä,suolaa,paprikajauhetta, pippurisekoitusta,chilijauhetta. Lopuksi silputtua persiljaa.

Tai

Suolaa,pippuria,grillausmaustetta, öljyä,sipulia ,paprikaa paloina ja lopuksi ruohosipulia silputtuna.

Mausteina käytän myös ruoka-aineita, esim eilen tein jauheliha (siis soijarouhe) kastikkeen paseerattuun tomaattikastikkeeseen, sekaan yksi kasvisliemikuutio, pari tl sokeria, kasvissuikaleita, vihreitä oliiveja, ruokakermaa, worchesterkastiketta, soijakastiketta ja turkkilaista jogurttia. Aika namia :)

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26090161:
Mitä juureksia käytät? Kuulostaa herkulliselta :p

yleensä porkkana, paprika, tuoreherkkusieni, sipuli...joskus lanttu, punajuuri, palsternakka...mitä nyt sattuu tarttua käteen kaupassa. että mun uuni"juureksissa" on kyllä muutakin kuin juureksia. :D

Mä olen kanssa melko huono maustaja. Mutta mun vakimausteisiin kuuluu mm. paprikajauhe sekä valkosipulijauhe, ne käy melkein jokaiseen safkaan. Ja käytän aika paljon maustesekoituksia(jauhelihamauste yms). Nyt ostin Meiran valkosipulinen perunakuorrute-maustepussin. Sitä voi käyttää moneen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;26090123:
perunoihin valkosipulia, merisuolaa ja timjamia. uunijuureksien kanssa hunajaa, suolaa, valkosipulia ja jotain yrttejä, esim. rakuuna.

Tämä kuulostaa kyllä hyvältä! Vähän epäilen tuota hunajaa.. maistuuko ne sitten makealta vai??..

Yksi suosikkimausteeni on kynteli. Sitä ei tosin Suomessa saa kuin itämaisista kaupoista, mutta jos sellainen sattuu napurustossa olemaan, kannattaa käydä kurkkaamassa löytyykö.

Sitä tulee tungettua lähes joka ruokaan ja anopilta ei muita mausteita taida löytyäkkään(paitsi tietenkin suola ja pippuri). Muistuttaa maultaan vähän timjamia.

Peruna ja rosmariini muodostavat miltei pyhän parin. Maut sopivat tosi hyvin yhteen. Kannattaa kokeilla Lytättyjä pottuja:

Perunoita
Öljyä
Suolaa, pippuria, mausteita maun mukaan esim. rosmariinia (tuore parempaa)

Keitä perunat "haarukka"-kypsiksi. Laita pellille, jätä leviämisvara. Paina perunanuijalla kiekoiksi. Voitele öljyllä ja mausta mielesi mukaan. Paista 225 asteisessa uunissa 25 minuuttia.

Porkkanaan sopii hyvin rakuuna. Tosi hyvää porkkanakeitossa. Muutenkin monet yrtit sopivat kasviksiin. Timjami, kirveli, persilja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26090346:
Keitä perunat "haarukka"-kypsiksi. Laita pellille, jätä leviämisvara. Paina perunanuijalla kiekoiksi. Voitele öljyllä ja mausta mielesi mukaan. Paista 225 asteisessa uunissa 25 minuuttia.

Voi miten hauska idea!

Yhteistyössä