Psykologinen kasvatuskysymys kaikille palstan äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva terapeutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva terapeutti

Vieras
Kuvitellaan tilanne jossa sinä leikit lattialla 4-5-vuotiaan lapsesi kanssa.
Leikit hänen kanssaan pikkuautolla tai pienellä maatilan eläinhahmolla.
Saat itse valita kummalla leikit.

Kysymys kuuluu että annatko lelun ensin lapselle ja pyydät sitä kohteliaasti takaisin
vai leikit itse eläimellä tai autolla ja näytät miten se ääntelee.

Miten teet?

En nyt ihan ymmärtänyt kysymystä siis miksi pyytäisin auton tai eläimen takaisin?

yleensä tuo 3v kyllä pyytää itse leikkimään, ja meillä kummallakin on lelut joilla sitten leikitään yhdessä, välillä leikin juoni menee hänen, välillä minun tekojeni johdattamaan suuntaan.

Yleensä kyllä lapsi leikkii lelulla jos niitä on vain yksi, ja minä silloin lähinnä pyydän näyttämään mitä kaikkea se tekee jos lapsi ei jo valmiiksi sellaista tee, tätä teen myös 4 ja 5 v kaverin lapsien kanssa.

Miksi lapsen pitäisi antaa takaisin minulle? Meidän 1,5v tietää jo minkalainen ääni eri kulkuneuvoista kuuluu ja mitä eläimet sanoo. Vaikea kuvitella että pitäisi 4-5v sanoa että koira sanoo hauhau.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
hirvittää se miten nähtävästi suuri osa äideistä ei osaa kuvitella itseään leikkimässä lapsensa kanssa... enkä siis ole ap.

Huomaa tosiaan että olet lapseton... Miksi aikuisen pitäisi leikkiä? Käsittääkseni vanhempien ensisijainen tehtävä ei todellakaan ole leikkiminen. Jos joku leikkii, niin siitä vaan, mutta eipä se taida kovinkaan montaa aikuista kiinnostaa. Ja jos ei kiinnosta, niin silloin se on teennäistä ja kyllä se lapsikin sen huomaa. Meillä lasten kanssa toki puuhataan paljon kaikenlaista, mutta me vanhemmat emme leiki.

[QUOTE="emppu";26077923]Huomaa tosiaan että olet lapseton... Miksi aikuisen pitäisi leikkiä? Käsittääkseni vanhempien ensisijainen tehtävä ei todellakaan ole leikkiminen. Jos joku leikkii, niin siitä vaan, mutta eipä se taida kovinkaan montaa aikuista kiinnostaa. Ja jos ei kiinnosta, niin silloin se on teennäistä ja kyllä se lapsikin sen huomaa. Meillä lasten kanssa toki puuhataan paljon kaikenlaista, mutta me vanhemmat emme leiki.[/QUOTE]

Emme mekään leiki. Lapsella on hyvä mielikuvitus ja hoitaa omat leikkimisensä yksikseen ja kavereiden kanssa.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="emppu";26077923]Huomaa tosiaan että olet lapseton... Miksi aikuisen pitäisi leikkiä? Käsittääkseni vanhempien ensisijainen tehtävä ei todellakaan ole leikkiminen. Jos joku leikkii, niin siitä vaan, mutta eipä se taida kovinkaan montaa aikuista kiinnostaa. Ja jos ei kiinnosta, niin silloin se on teennäistä ja kyllä se lapsikin sen huomaa. Meillä lasten kanssa toki puuhataan paljon kaikenlaista, mutta me vanhemmat emme leiki.[/QUOTE]

On musta aika surullista, jos vanhemmat eivät lainkaan leiki lapsensa kanssa... siis ikinä. Outoa. Leikki on lapselle hauskanpitoa ja on melko surkeaa, jos äiti ja isä eivät tähän hauskanpitoon koskaan osallistu.

En tajunnut.

Enkä mä kyllä tainnut koskaan istua lattialla leikkimässä muksujen kanssa kun he olivat 4-5 v. Eivät ole kaivanneet mua sellaiseen, ovat leikkineet keskenään. Mun tapani viettää aikaa heidän kanssaan on sitten jotain muuta :)

[QUOTE="vieras";26077964]Emme mekään leiki. Lapsella on hyvä mielikuvitus ja hoitaa omat leikkimisensä yksikseen ja kavereiden kanssa.[/QUOTE]

sama täällä, en ole oikeastaan juuri koskaan leikkinyt lapsen kanssa, lapsi leikkii sisarustensa ja kavereittensa kanssa..

Jos mä leikin lapsen kanssa, niin otan sen lelun mikä on vapaana. Miksi ihmeessä haluaisin lelun mikä lapsella on kädessä jos hän sillä kerran leikkii? Ja yleensä tuon ikäisen kanssa lapsi osaa johdatella leikkiä, äidin ei tarvitse kuin myötäillä.

En mä osaisi oman lapsen kanssa tuollaista miettiä...enkä mä nytkään oikein tajua mitä ajat takaa. Luultavasti ottaisin jonkun lelun käteeni ja alkaisin leikkiä sillä mitä mieleen juolahtaa ja lapsi leikkisi joko samaa juonta tai alkaisi ohjata juonta toiseen suuntaan.

Voisikohan ap tulla selventämään, mitä ihmettä kysymyksellään tarkoittaa?

Mäkään en ymmärrä, miksi lelu pitäisi antaa lapselle ja sitten pyytää takaisin, tai miksi tuon ikäiselle lapselle pitäisi näyttää ääntelyitä eteen.

Yhteistyössä