Paljonko teillä on säästössä rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vileda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi ihmiset makuuttaa tuollaisia summia tileillä? Sitähän se säästäminen monelle tarkoitaa, eikö?

Muutenhan sanottaisiin että se summa on sijoitetttuna.

Mä kanssa mietin tätä. Olen itse 35v ja mies 32v. Mun vuosiansio on 45t€ ja miehen 35t€. Säästössä tilillä on pahan hetken varalle 2000€. Mutta omaisuus sitten. Meillä on omakotitalo ja 20ha metsää. Jos myisimme puuston, sen arvo olisi noin 150t€. Talon arvo on tällä hetkellä 340t€. Eli kokonaisomaisuus on liki 500t€. Velkaa meillä toki vielä on. Sitä on 182t€ (talosta ja metsästä). Meidän "säästöt" siis on 300t€...

Ei ole säästöjä tällä hetkellä kuin pahan päivän varalle. Aikoinaan säästettiin ensiasuntoa varten ja sitten rakentamiseen. Nyt maksellaan lainaa pois. Mitä nopeammin laina on pois alta, sen parempi. Tarkoitus on nostaa lyhennystä heti kun pääsen takaisin työelämään. Eli "säästetään" tiukalla lainanmaksu- kuurilla.

Minä olen 34-vuotias, mies 35-vuotias. Tuloissa ollaan nyt keskitulo- ryhmässä. Mä kun pääsen takaisin työelämään, kärkytään keskituloisten ja hyvätuloisten rajamaastossa.

[QUOTE="minttu";26064214]Mä kanssa mietin tätä. Olen itse 35v ja mies 32v. Mun vuosiansio on 45t€ ja miehen 35t€. Säästössä tilillä on pahan hetken varalle 2000€. Mutta omaisuus sitten. Meillä on omakotitalo ja 20ha metsää. Jos myisimme puuston, sen arvo olisi noin 150t€. Talon arvo on tällä hetkellä 340t€. Eli kokonaisomaisuus on liki 500t€. Velkaa meillä toki vielä on. Sitä on 182t€ (talosta ja metsästä). Meidän "säästöt" siis on 300t€...[/QUOTE]

Lisätään tähän vielä että me lyhennämme rankalla kädellä tuota lainaa. Joka kuukausi menee 2400€ lyhennyksiin. Laina lyhenee huomaamatta näin matalan koron aikana. Todennäköisesti olemme nelikymppisinä velattomia, jos kaikki menee tasaisesti.

Niin ja lapsia on kaksi

Mihin te suurisäästöiset säästätte rahaa? Mä kun olen itse aina ajatellut, että siinä vaiheessa kun ollaan velattomia, niin sitten ei enää säästetä. Siis toki täytyy hätävara- rahasto olla, mutta muuten ajattelin heittää ranttaliksi velattomana :D

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen suurisäästöinen;26064301:
Meillä on 90t säästössä ja muuta omaisuutta siis reilusti. Asuntolainaa on ja lyhennämme sitä 1200e kuussa.

Miksi ette koita päästä lainasta eroon maksamalla isomman könttäsumman sitä säästöistänne?

Mihin te suurisäästöiset säästätte rahaa? Mä kun olen itse aina ajatellut, että siinä vaiheessa kun ollaan velattomia, niin sitten ei enää säästetä. Siis toki täytyy hätävara- rahasto olla, mutta muuten ajattelin heittää ranttaliksi velattomana :D

Mun mielestä alle 100t säästöt eivät ole suuria. Ne on sitä varten, että voi ostaa joskus muutaman vuoden päästä uudet autot, uusia huonekaluja, matkustella yms.

1. Minä 30v
2. Mies 33
3. Mulla säästössä tällä hetkellä 3000€,kun kesälomarahat tulee niin säästössä 7000€
4. Tulot yhteensä tällä hetkellä 3800€,minä tällä hetkellä kokotna muksujen kanssa.

minä 32v ja mies 32v. Lapsia kaksi alle kouluikäistä. Omakotitalo (tai pankin kai se on). Lainaa noin 180.000€ jota lyhennetään noin 1.200€/kk. Tulot nettona noin 3500€/kk yhteensä.
Säästöjä tulee vuodessa noin 3.000 joilla käymme ulkomailla. Tällä hetkellä säästössä noin 500€.
En tajua miten ihmiset saa noin paljon säästettyä!!! :O
Niin, ja meillä kaksi autoa työmatkojen takia :(

Alkuperäinen kirjoittaja Suurisäästöinen;26064334:
Mun mielestä alle 100t säästöt eivät ole suuria. Ne on sitä varten, että voi ostaa joskus muutaman vuoden päästä uudet autot, uusia huonekaluja, matkustella yms.

Ok. Kiva kun vastasit :). Ihan totta kyllä tuokin. Mulla ei ole hinkua ostaa uusia autoja tai uusia huonekaluja, mutta matkustella haluaisin. Pieniä reissuja toki pystyy nytkin tekemään, mutta esim. kaukomaihin tarvitaan jo vähän valuuttaa. Olen ajatellut, että niitä reissuja tehdään sitten velattomana. Eli lainalyhennysrahat vapautuu silloin "ylimääräiseen" kivaan.

mä olen 36v ja mies 39v. Tilillä makaa noin 100t. Asuntovelka on maksettu, samoin auto. Yhteiset bruttotulot on n. 8t. Osa rahasta n.50t on perintöä.

Oikeastaan tyhmää makuuttaa tuota rahaa tileillä, pitäisi se johonkin sijoittaa. Mä olen itse nyt hoitovapaalla, joten mietitään varmaan sijoittamista sitten kun menen takaisin töihin.

Ok. Kiva kun vastasit :). Ihan totta kyllä tuokin. Mulla ei ole hinkua ostaa uusia autoja tai uusia huonekaluja, mutta matkustella haluaisin. Pieniä reissuja toki pystyy nytkin tekemään, mutta esim. kaukomaihin tarvitaan jo vähän valuuttaa. Olen ajatellut, että niitä reissuja tehdään sitten velattomana. Eli lainalyhennysrahat vapautuu silloin "ylimääräiseen" kivaan.

Vaikutat järkevältä:)
Kaukomaillekkin pääsee kyllä edullisesti, jos vaan jaksaa etsiä. Mä lähinnä aina mietin sitä, että autokin on joskus uusittava ja sille pitää löytyä rahat. Mulla on säästössä 60t, josta menee 10t asunnon laittamiseen .

Alkuperäinen kirjoittaja säästöjä;26064376:
mä olen 36v ja mies 39v. Tilillä makaa noin 100t. Asuntovelka on maksettu, samoin auto. Yhteiset bruttotulot on n. 8t. Osa rahasta n.50t on perintöä.

Oikeastaan tyhmää makuuttaa tuota rahaa tileillä, pitäisi se johonkin sijoittaa. Mä olen itse nyt hoitovapaalla, joten mietitään varmaan sijoittamista sitten kun menen takaisin töihin.

Tyhmiä olette. Rahan arvo putoaa koko ajan kun säästötilin korko ei ylitä inflaatiota.

Vaikutat järkevältä:)
Kaukomaillekkin pääsee kyllä edullisesti, jos vaan jaksaa etsiä. Mä lähinnä aina mietin sitä, että autokin on joskus uusittava ja sille pitää löytyä rahat. Mulla on säästössä 60t, josta menee 10t asunnon laittamiseen .

Mä olen kuvitellut olevani järkevä raha-asioissa, mutta nyt olen kyllä alkanut miettimään, että järkevämpikin voisi olla. Kyllä meillä pitäisi olla enemmän rahaa säästössä tai isompi lainalyhennyserä. Meillä on uusi (2 vuotta vanha) talo, joten rempparahaa ei tällä haavaa tarvita. Olisi kuitenkin yhtä ja toista laitettavaa pihalla ja autotallikin rakentamatta. Rahaa siis täytyisi säästää. Ja totta, autotkin on jossain vaiheessa uusittava. Omani varmaan ihan piankin, vanhus kun on jo 14-vuotias. Kallista autoa en halua jatkossakaan, mutta kivahan se olisi maksaa käteisellä se halvempikin. Eli ihan oikeasti järkevä varautuu myös tulevaan pitämällä reilua säästöä kasassa. Ihan kuten sinulla :)

Yhteistyössä