Onko täällä muita yhtä wanhoja kuin mä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
.....
Vm -80 mutta ei meilläkään näkynyt kuin 2 kanavaa telkkarista jossa ei ollut kaukosäädintä. Ekat videot meille tuli joskus kun olin pieni, ja ne piti hirveää meteliä kelatessa ja ylipäätään painaessa playta tai stoppia, aina kuului sellanen kolaus. Kaseteilta kuunneltiin musiikkia ja myöhemmin meille tuli mankka jossa oli 2 kasettipesää. Meilläkin oli vedettävä herätyskello, oli kyllä pattereillakin toimiva mutta ihan oli käytössä kouluaamuina tuo vedettävä. Piti vielä vetää erikseen viisarin ja herätyksen "veivit".

Puhelimia oli yksi ainoa lankapuhelin eteisessä. Se ei tosin ollut veivattavaa mallia vaan nappuloilla, mutta ei meillä mitään puhelinvastaajaa ollut. Ja tietokoneesta ei ollut tietoakaan. Oli meillä joskus sellainen telkkariin kytkettävä atari-merkkinen pelikone jota ohjattiin joystickillä.
 
"vieras"
vm. 60-luvun puolivälistä.

Kauppa oli auki ma-pe 9-17, lauantaina 9-13.
Kyläkaupassa myyjät antoivat asiakkaille tavarat tiskin takana olevilta hyllyiltä
Radiossa oli rinnakkaisohjelma ja yleisohjelma. Ohjelmaa lähetettiin klo 6-24
TV:ssä oli päivällä koulutv:tä ja ohjelmaa taisi olla muuten klo 16-23.
Laskut maksettiin pankkiin, pankkisiirrossa oli päällyskappale ja kolme itsejäljentävää paperia: maksajan, saajan, maksajan pankin ja saajan pankin kappaleet.
Shekkejä käytettiin yleisesti.
Tietokoneista ei ollut tietoakaan.
Postia kuljetettiin oransseilla postilinja-autoilla.
Maaseudulla maito vietiin tonkilla meijeriin: meijeriauto haki tonkat aamulla ja toi myöhemmin tyhjät tonkat takaisin - vai oliko meijeriautoissa sittenkin imusysteemi.
 
"keppi"
Olen vm.-83. Muistan, kun tuli 6. ja 7. numero puhelinnumeroon. Meillä ei ikinä ollut kuin numerolevyllinen veivattava puhelin. Minullakin oli tupladekillinen mankka ja C-kasetteja. Muistan, kun Mtv3 aloitti, sieltä tuli Heman. Suuntanumerot oli kolminumeroisia..


Kavereilla varmaan oli paremmin. Vanhemmillani on edelleen eteisessä oranssit kaapin ovet..
 
"..."
[QUOTE="vieras";26061857]"MTV3 aloitti vuonna 1993 omana valtakunnallisena televisiokanavanaan". Et oliskohan se tollon ruvennu näkymään kokomaassa?[/QUOTE]

Eikös se maikkari alkuun näyttänyt ohjelmaa Ylen kanavilla siellä ylen ohjelmien välissä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="...";26061893]Eikös se maikkari alkuun näyttänyt ohjelmaa Ylen kanavilla siellä ylen ohjelmien välissä.[/QUOTE]
Juu, niin muuten näytti. Omaksi kanavakseen se tosiaan muuttui myöhemmin.
 
Olen vm-65 ja muistan tosiaan noita juttuja. Telkkarissa ei ollut mitään kaukosäätimiä vaan piti vaihtaa telkkarista kanavaa eli ykkönen tai kakkonen ja ääni piti tietenkin myös säätää telkkarista. Väritelkkarin hankinta oli iso juttu,taisin olla 10v kun sellainen tuli ja oli mahtavaa. Lnkapuhelin oli veivattava mutta muistan kun puhelimiin tuli näppäimet. Veivattaviin sai hommattua lukkoja ettei kakarat päässeet kasvattamaan puhelinlaskuja:kieh: Ja mä kävin PERUSkoulun. Ja 9 luokkaa,mun sisarukset kävivät 8 luokkaa KANSAkoulua. Maitoa myytiin pusseissa,silloin oli vanhoja kunnon maitokauppoja eli tavarat pyydettiin myyjältä. Jos oikein muistelisi niin tulis vaikka mitä mieleen. Nyt tuli tosi haikea olo,silloin oli kaikki asiat paremmin:(
 
Muistan vieläkin kaikkien puhelinnumero ulkoa :) Ei ollut pikavalintoja meidän veivattavassa puhelimessa. Väri-tv meillä oli, mutta asuttiin kerrostalossa ilman lämmintä vettä. Vain yleiseen saunaa kellarissa tuli lämmin vesi. Ja R-Kioskeilla myytiin Mums Mumsseja. Muuten nykyiset Jopot olivat silloinkin IN. Minä jouduin pyöräileen Nopsan vastaavalla mallilla (ruskeakin vielä). Vaasa oli silloin hiljainen city... Vaikka usein Centralin edustalta löytyi rahaa, joilloin päästiin Vikingin-ravintolaan nyk.Wasa Galleria syömään ranskalaisia...

Muistan kyllä, mutta suuntanumeroiden kera :)
Televisiomme oli mustavalkotelevisio. Radiomme toimi pattereilla.
Olen 41-vuotias.
 
"alkup."
Minkälaisia autoja teidän vanhemmilla oli? Oliko niissä turvavöitä? Meidän eka auto oli Wartburg, siinä ei ollut turvavöitä eikä sen toinen takaovi mennyt kunnolla kiinni, sitä piti aina potkaista ulkopuolelta että meni kiinni. Se auto piti aina kauhean räpätyksen ja papatuksen. Ihan Kummelimeininkiä :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26062076:
Maitoa myytiin pusseissa,silloin oli vanhoja kunnon maitokauppoja eli tavarat pyydettiin myyjältä. Jos oikein muistelisi niin tulis vaikka mitä mieleen. Nyt tuli tosi haikea olo,silloin oli kaikki asiat paremmin:(
Tyhjät maitopussit pestiin ja niistä virkattiin mattoja. 1960-luvun lopussa maitopussi maksoi 69 penniä eli noin 11,5 centtiä.
 
Minäkin muistan vielä ulkoa vanhoja lankapuhelinnumeroita ja saattaa olla, että ne tutuimmat ja soitetuimmat tunnistaisin kuultuinakin. Ts. kun oli se valintalevypuhelin (vai mikä sen pyöritettävän rinkulan nimi oli) ja joka numerosta kuului erilainen ääni, ts erimittainen aika kun kiekko pyörähti takaisin paikalleen.

Opin tunnistamaan useamman numeron " soittoäänen".
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";26062170]Tyhjät maitopussit pestiin ja niistä virkattiin mattoja. 1960-luvun lopussa maitopussi maksoi 69 penniä eli noin 11,5 centtiä.[/QUOTE]

Pussimaidot, niin. Ne laitettiin maitokaatimiin, pussista leikattiin kulma pois. Niitä kaatimia muistaakseni myytiin ihan tohon tarkoitukseen? Ainakin oli oransseja, vihreitä, oliko keltaisiakin? Meillä oli oranssi :)
Siskoni ja minä haluttiin aina pidellä niitä pussimaitoja sylissä ja oltaisiin leikitty että ne on "vauvoja", kun ne oli niin ihanan lötköjä. Äiti ei antanut pallutella niitä, nehän menivät tosi helposti rikki.
Maitopusseista tosiaan tehtiin mattoja, ihan solmimalla. Voi sentään :)
 
Vm. -76 ja poikani vasta kyseli multa, että oliko kamalaa kun mun lapsuus oli niin köyhä: ei ollut kaukosäädintä telkkarissa, ei kosketusnäyttöpuhelimia, eikä pleikkaria :xmas:

Muistan, kun meille tuli ekat videot. Kauhean kokoinen laatikko :D. Videokanavan kautta pystyi katsomaan telkkaria niin, että sai käytettyä kaukosäädintä. Vähänkö se oli hienoa :cool:

Autossa, veneessä ja kesämökillä saaressa oli superhieno ARP-autopuhelin. Jolla soitettaessa piti ensin soittaa keskukseen ja sanoa että 23740 tilaa Turku 312312, ja sitten piti painaa luurista nappia kun puhui. Jos toisessa päässä joku puhui samaan aikaan, ei kuullut tätä :)

Sitten jossain vaiheessa saatiin tietokone. Commodore 64. Kasettiasemalla ja lerppuasemalla. Piti kirjoittaa että RUN kun halusi jonkun pelin päälle, ja kone sanoi "Press play on tape".
 
Muistan vieläkin kaikkien puhelinnumero ulkoa :) Ei ollut pikavalintoja meidän veivattavassa puhelimessa. Väri-tv meillä oli, mutta asuttiin kerrostalossa ilman lämmintä vettä. Vain yleiseen saunaa kellarissa tuli lämmin vesi. Ja R-Kioskeilla myytiin Mums Mumsseja. Muuten nykyiset Jopot olivat silloinkin IN. Minä jouduin pyöräileen Nopsan vastaavalla mallilla (ruskeakin vielä). Vaasa oli silloin hiljainen city... Vaikka usein Centralin edustalta löytyi rahaa, joilloin päästiin Vikingin-ravintolaan nyk.Wasa Galleria syömään ranskalaisia...
Juu ei mitään lämpimiä vesiä tullut vaan kerran viikossa pääsi lähitalon saunaan. Olin liki 14v kun muutettiin asuntoon jossa oli lämmin vesi ja SUIHKU ja KYLPYAMME. Jopo mulla oli jotain 4-vuotiaana. Silti palaisin siihen aikaan vaikka ei ollutkaan nykyisiä hienouksia.
 

Yhteistyössä