AirBag ja vauvan istuin etupenkillä+urheiluauto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sen verran on tullut lapsien kanssa autoiltua, että koskaan ei ole tarvista ollut laittaa vauvaa etupenkille turvakaukalossa, vaan takapenkillä ovat matkustaneet kaikki lapset siihen asti, kunnes on ollut turvallista istua etupenkillä ja silloinkin pitkin hampain.

Jos vauva on tarvinnut jotain, niin auto ollaan pysäytetty ihan sitä varten ja hoidettu vauva, kunnes vauva on ollut tyytyväinen ja matkaa on voinut jatkaa turvallisesti.

Sen verran on tullut lapsien kanssa autoiltua, että koskaan ei ole tarvista ollut laittaa vauvaa etupenkille turvakaukalossa, vaan takapenkillä ovat matkustaneet kaikki lapset siihen asti, kunnes on ollut turvallista istua etupenkillä ja silloinkin pitkin hampain.

Jos vauva on tarvinnut jotain, niin auto ollaan pysäytetty ihan sitä varten ja hoidettu vauva, kunnes vauva on ollut tyytyväinen ja matkaa on voinut jatkaa turvallisesti.

mun on joka tapauksessa pitää laita joku etupenkille:)

Turvakaukalo etuistuimella

Jos autossa on vain yksi aikuinen, lapsi voi viihtyä paremmin etuistuimella selkä menosuuntaan ja katsekontaktissa kuljettajaan. Joidenkin viimeisimpien suositusten mukaan lasta ei kuitenkaan tulisi kuljettaa – edes selkä menosuuntaan – etuistuimella, joka on varustettu turvatyynyllä. Jos kuljetat lasta etuistuimella, varmista että auton etumatkustajan turvatyyny (airbag) on ehdottomasti kytketty off-asentoon, koska turvatyyny voi täyttyessään aiheuttaa hengenvaaran lapselle. Mikäli etuistuimen turvatyynyä ei voi kytkeä pois päältä, turvakaukalossa olevan lapsen ainoa paikka on takapenkillä ja mieluiten ensin keskipaikalla tai sitten etumatkustajan takana. Mikäli autossa on sivuturvatyynyt, auton maahantuojalta tulee varmistaa, onko istuimen kiinnittäminen halutulle paikalle turvallista.

Vaara: Pois toiminnasta kytketty turvatyyny voi auton sähköjärjestelmään tulleen häiriön johdosta kolarissa täyttyä ja muodostua lapselle surmanloukuksi. Mikäli lasta halutaan kuljettaa etuistuimella, turvallisinta on tehdä turvatyyny toimimattomaksi auton maahantuojalla. Toppavaatteiden sijaan vauva tulisi suojata kylmältä lämpöpussilla tai huovalla parhaan kiinnityksen varmistamiseksi.

Lähde: Mootori 10/2007. Teksti Marko Lysmä.
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/vaaratilanteita_turvaistuimessa/turvakaukalo_etuistuimella/

[QUOTE="ghj";26054343]Vittu, opettele suomenkieli.[/QUOTE]

No, manuaali nyt aika paha anglismi muutenkin, ja suomenkielinen vastinekin löytyy. Sen Milanna olisi varmaan ymmärtänytkin. ;)

[QUOTE="vieras";26054752]Laita istuin taakse apukuskin puolelle. Jos sinulla joka tapauksessa tulee useampi kyytiin, niin toinen takapenkkiläinen voi huolehtia tutista.

Ihan tyylikäs auto :)[/QUOTE]

mut ne toiset on kans lapset:D

mitä tarkoitat tyylikäs auto?:D

mut ne toiset on kans lapset:D

mitä tarkoitat tyylikäs auto?:D

En tiennyt että hyundaikin valmistaa hyvän näköisiä autoja. Tehojakin noin 300 pollea. Perusmalli näyttää hieman mitään sanomattomalta, mutta vähällä saa upean.

hyundai-genesis-coupe-01.jpg

Ehkä sun pitäisi vain hyväksyä että Hyundai coupe genesis ei ole lastenkuskausauto. Sanojesi mukaan teillä on enemmän kuin 10 autoa, niistä löytyy varmasti sellaien jolla on hyvä ajella lasten kanssa.

[QUOTE="Vieras";26054990]Ehkä sun pitäisi vain hyväksyä että Hyundai coupe genesis ei ole lastenkuskausauto. Sanojesi mukaan teillä on enemmän kuin 10 autoa, niistä löytyy varmasti sellaien jolla on hyvä ajella lasten kanssa.[/QUOTE]

mä haluan nyt kevällä ajaa sillä, kun mä itse noita valitsenut ja kun tykkään ja haluan ja eilenkin ajannut, yli 300km, mutta ilman lapsia:)

[QUOTE="vieras";26055022]On kyllä tyylikäs. Mitä katsoin niin takapenkit taitavat olla suhteellisen tilavat. Mahtuuko aikuinen sinne kipuilematta?[/QUOTE]

Juu on tyylikäs:D ainakin kun ajaan kaupungilla niin kaikki siitä katso. Kun varma se on vielä keltainen ja missään varsinais-suomessa ei samanlaista ole:D

On aika tilava takana ja aikuisetkin mahtuu:) Mulla nissan jukessa ei ees oo niin paljon tilaa takana kun tässä autossa

[QUOTE="Vieras";26055036]Jep, jep, mistä arvasin, mutku mä haluun... Viis siitä miten turvallisesti tai mukavasti lapset matkustaa, pääasia että mammalla on näyttävä ajopeli :O[/QUOTE]

miksei oo turvallinen? Huoh

mulla on lapsi aina etupenkillä kun ei ole airbagia, joudun vähän väliä tunkea tuttia takaisin suuhun kun sylkee sitä pois ja huutaa kurkku suorana. Ei ongelmaa, söisin vaikka kiinalaista ruokaa puikoilla siinä samalla jos niikseen tulee :whistle:

Niin eihän siitä varmaan sulle olekaan ongelmaa, mutta muille autoilijoille kyllä :( että tuollaisia onkin liikenteessä ja rehentelevät vielä :(

[QUOTE="www";26055051]Niin eihän siitä varmaan sulle olekaan ongelmaa, mutta muille autoilijoille kyllä :( että tuollaisia onkin liikenteessä ja rehentelevät vielä :([/QUOTE]

ja mitenhän se on muille autoilijoille ongelmaksi vaikka runkkaisin autolla ajaessa?

Yhteistyössä