Pph ja siisteys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Omat lapset kun ovat olleet pph:lla hoidossa, niin siellä aina oli tosi siistiä. Niin mietin vain, kun joskus oma koti on ihan hyrskynmyrskyn, joskus ihan tiptop ja useimmiten, arkena näiden kahden väliltä, että onko joku laiskenpi siivooja pph:na kellään? Vai onko kaikilla yhtä siistiä aina? Ja miten ihmeessä saa pidettyä aina niin siistinä?

[QUOTE="utelias";26049381]Omat lapset kun ovat olleet pph:lla hoidossa, niin siellä aina oli tosi siistiä. Niin mietin vain, kun joskus oma koti on ihan hyrskynmyrskyn, joskus ihan tiptop ja useimmiten, arkena näiden kahden väliltä, että onko joku laiskenpi siivooja pph:na kellään? Vai onko kaikilla yhtä siistiä aina? Ja miten ihmeessä saa pidettyä aina niin siistinä?[/QUOTE]

No lapset opetetaan pitämään siistinä ympäristöään. Vaatteet , tavarat j alelut laitetaan paikoilleen. Siitä tulee jo iso näkyvä osa siisteyttä kun vaatteita ei loju siel tääl. Mutta lelujen siivoamisessa pitää käyttää järkeä eikä pilata lasten hyvää leikkiä vain sen takia että pitää olla siistiä kun lähdetään ulos. Tässä asiassa olen pitkäkestoisenleikin mahdollistamisen kannalla joten siisteyden pitääkin kärsiä.

Wc tilat siivotaan päivittäin, eteinen ja keittiö pitää pyyhkiä päivittäin. Imuroidaan useasti viikossa. Kaikelle pitää tosiaan olla paikkansa sillä muuten ulos lähtö esim. olisi tavaroiden etsimistä ja turhaan lasten vaaralle altistamista jos sisältää pitää kipaista jotain hakemaan jättäen lapset vain hetkeksi (laiton sellainen) keskenään.

Jos pph kodissa on kuvan kaunista ja kaikki aina tiptop en ihan mielelläni veisi lastani sellaiseen hoitoon! Lasten pitää saada kuulua ja näkyä. Heidän töitään olisi kiva olla esillä sillä se tukee lapsenkin kehitystä. Jos pph on asennne että typäivän jälkeen ei enään saa lapset näkyä eli kaiken oltava tiptop vaikka sitten hoitopäivän aikana siivoten on minusta aika vaihtaa alaa.

Ei ole tiptop. Se on aivan uskomatonta kuinka paljon lapset päivän aikana suuttaavat kotia. Aina jää johonkin vaatepoimuun ruokaa ja se tallotaan mattoon. Räkää pyyhitään sinne tänne kun ei anna pyyhiä nenää, piiloon juostaan.
Pienemmät kuolaa ja tykkäävät levittää sitä joka puolelle. Elämä on tätä.

[QUOTE="ypph";26049444]
Jos pph kodissa on kuvan kaunista ja kaikki aina tiptop en ihan mielelläni veisi lastani sellaiseen hoitoon! Lasten pitää saada kuulua ja näkyä. Heidän töitään olisi kiva olla esillä sillä se tukee lapsenkin kehitystä. Jos pph on asennne että typäivän jälkeen ei enään saa lapset näkyä eli kaiken oltava tiptop vaikka sitten hoitopäivän aikana siivoten on minusta aika vaihtaa alaa.[/QUOTE]

Mun mielestä taas on ihan ok, että kun pph:n työpäivä vihdoin loppuu, niin hän haluaa sulkea pois kaikki työasiat mielestään. Onhan se hänen kotinsa kumminkin. Haluaisitko sinä nyt ihan välttämättä muiden lasten piirustuksia oman kotis seinää koristamaan? Ei se silti tarkoita etteikö lapset saisi kuulua ja näkyä hoitopäivän aikana.

Ei minusta pph:n kodissa ole pakko näkyä iltaisin ja viikonloppuisinkin se, että siellä on lapsia! Minulla on omiakin lapsia ja se toki näkyy, mutta heidän huoneissaan. Muualla on siistiä, mutta ei aina niin tiptop. Mielelläni korjaan esim. viikonloppuisin retkisängyt, syöttötuolit jne. vaikkapa varastoon. Ja hoitolasten lelut. Ei kaikessa tarvitse näkyä se, mitä teen työkseni.

Äitini pph ollessaan siivosi vähintään eteisen päivittäin ja useimmiten myös keittiö meni samaan. Lelut kerätään ennen uloslähtöä ja ulkoa yleensä lapset lähtivät kotiinsa. Hoitolasten lelut yms. olivat yhdessä huoneessa ja muuten oli normaali sisustus ja piirustukset yms. askartelut annettiin kotiin vietäväksi päivän päätteeksi.

[QUOTE="vieras";26050137]Ulkona leikitään hipat ja kiipeilyt.[/QUOTE]

Saako sitten sisällä leikkiä täysin vapaasti autoilla tai muilla pelkäämättä lattioiden kulumista? Entäs painivat sisarukset? Miten estätte sisarusten välisen aika rajunkin näköisen painileikin sisällä?

[QUOTE="minä";26050113]Saavatko lapset leikkiä vapaasti pph:n kodissa? Vai rajoitetaanko esim. rajummat leikit?[/QUOTE]

Tietenkin rajoitetaan.
Riehumiset ja juoksuleikit ulkona . Mulla on hoitolapsille yksi huone alakerrassa +keittiössä myös oleskellaan. Muut tilat ovat ainoastaan perheen käytössä. Tästä on muutama hoitolapsen äiti valittanut :(

[QUOTE="minä";26050174]Saako sitten sisällä leikkiä täysin vapaasti autoilla tai muilla pelkäämättä lattioiden kulumista? Entäs painivat sisarukset? Miten estätte sisarusten välisen aika rajunkin näköisen painileikin sisällä?[/QUOTE]

No mä en ole pph, mutta ryhmäperhepäivähoitaja. Meillä ainakin on säännöt ihan kuin vaikka pk:ssakin, että sisällä ei juosta, riehuta, painita tms, ne leikit jätetään ulos. Ihan jo yleisen turvallisuuden vuoksi. Autoilla tietysti saa leikkiä, mutta ei edes meillä esim. saa autoilla ajella pitkin seiniä tai ruokapöytää, vaan ne pidetään lattioilla, joissa pääsääntöisesti on matot ja esim. automatto.

[QUOTE="joo";26050195]Tietenkin rajoitetaan.
Riehumiset ja juoksuleikit ulkona . Mulla on hoitolapsille yksi huone alakerrassa +keittiössä myös oleskellaan. Muut tilat ovat ainoastaan perheen käytössä. Tästä on muutama hoitolapsen äiti valittanut :([/QUOTE]

tuo on minusta ihannetilanne, ja ainoa tilanne jossa suostuisin hoitolapsia OMAAN kotiini ottamaan. Lapsille oma leikkihuone, ja sitten tietty keittiötä/vessaa/eteistä käytetään päivän aikana. Mun mielestä on ihan ok, että ei halua esim. toisten lasten räkää omiin sohviinsa ja pukluja olkkarin karvamatolle.

4 pojan viikaria hoidossa, välillä täytyy "hajottaa" porukka eri huoneisiin (käytössä 2 leikkihuonetta) villiintymisen takia. Sisällä ei mitään juoksuleikkejä, painileikkejä, pihalla saa riehua ja heilua :)

Kun olin pph, meillä oli siistimpää kuin nyt minun ollessa vain omien lasten kanssa. :D Jotenkin se, että hoitolapsi tuli tiettyyn aikaan aamulla, sai aamuun vauhtia. Tuli laitettua tiskit, pyyhittyä pöydä ja kerättyä rojut. Sekä itselle päivävaatteet ja meikit. Normaalisti en nykyään saa välttämättä edes pyjamaa aina päivävaatteisiin vaihdettua :D vaan ulkohousut pyjaman päällä tulee josksu ulkoiltua.

Mutta minä kyllä olenkin aika laiska.. Panostan enemmän sitten muuhun puuhasteluun. Ja kun lapset nukkuvat (kuten nyt) teen jotain omaa löysäilyä, enkä juokse siivoamaan.

Kyll äminusta on asenteessa vikaa jos pph siivoa suursiivoukset kun lapset hoidossa! Vai onko arvon palstamammat oikein että pilttinne istuu joka päivä 1h sohvalla liikkumatta ja häiritsemättä kun pph imuroi luutua ja tamppaa matot? Onko teistä oikein että vaivalla rakennettu legojuttu laitetaan palasiksi kun pph ei siedä lapsia tyajan ulkopuolella? Tai pph pitää sotilaallista kuria kotonaan ja lelut on heti vietävä paikoilleen kun siitä otteensa irroittaa?
Minusta pph kodissa saa lapset näkyä myös työajan ulkopuolella. En tarkoita että kalusteet joita käytetään pph työssä (syöttötuolit yms) jäisi odottaan viikonlopun yli jos oma perhe ei tarvi. Tarkoitan, että lasten töitä voisi aivan hyvin olla esillä leikkihuoneessa ja joku iso rakennelma voi aivan hyvin odottaa uudelleen leikintää viikonlopun yli.

[QUOTE="ypph";26049444]

Jos pph kodissa on kuvan kaunista ja kaikki aina tiptop en ihan mielelläni veisi lastani sellaiseen hoitoon! Lasten pitää saada kuulua ja näkyä. Heidän töitään olisi kiva olla esillä sillä se tukee lapsenkin kehitystä. Jos pph on asennne että typäivän jälkeen ei enään saa lapset näkyä eli kaiken oltava tiptop vaikka sitten hoitopäivän aikana siivoten on minusta aika vaihtaa alaa.[/QUOTE]

Huh jos perhepäivähoitajalla pitäisi olla kotonaan vieraiden lasten töitä näkyvillä! Olisihan se jotenkin varmaan kiva vanhemmista, mutta säälisin hoitajaparkaa, joka ei pääsisi vapaa-aikanaan eroon työstään.

Jos saman päivän työt pidetään esillä, se riittäisi ja sitten äkkiä lasten mukana kotiin kaikki ylimääräinen.

[QUOTE="ypph";26051369]
Minusta pph kodissa saa lapset näkyä myös työajan ulkopuolella. En tarkoita että kalusteet joita käytetään pph työssä (syöttötuolit yms) jäisi odottaan viikonlopun yli jos oma perhe ei tarvi. Tarkoitan, että lasten töitä voisi aivan hyvin olla esillä leikkihuoneessa ja joku iso rakennelma voi aivan hyvin odottaa uudelleen leikintää viikonlopun yli.[/QUOTE]

Onko hoitajilla muka kotonaan joku ylimääräinen leikkihuone? Harvoin varmaan? Ja jokainen saa kotoaan saa aivan vapaasti piilottaa työhön kuuluvat jutut niin tehokkaasti kuin vaan ehtii.

Kyllähän se on niin, että minun kotini on myös perheeni koti ja tarkoittaa sitä, että minä määrään kotini siisteydestä ja siitä miten sitä käytetään. Siivottava on eli hoitolasten ruoanmurut, räkäroiskeet joskus jopa oksennukset. Kodin on oltava siisti jo ihan hygieenisyyssyistä. Pph:n työhän kun kuuluu osana myös siivoaminen! Ja meillä rymyleikit leikitään ulkona ja leikkien jälkeen esim. ulos lähdettäessä korjataan leikit pois, koska meillä ei ole erillistä leikkihuonetta! En jaksaisi enää iltaisin väistellä legolinnaa olohuoneessani...

[QUOTE="ypph";26051369]Kyll äminusta on asenteessa vikaa jos pph siivoa suursiivoukset kun lapset hoidossa! Vai onko arvon palstamammat oikein että pilttinne istuu joka päivä 1h sohvalla liikkumatta ja häiritsemättä kun pph imuroi luutua ja tamppaa matot? Onko teistä oikein että vaivalla rakennettu legojuttu laitetaan palasiksi kun pph ei siedä lapsia tyajan ulkopuolella? Tai pph pitää sotilaallista kuria kotonaan ja lelut on heti vietävä paikoilleen kun siitä otteensa irroittaa?
Minusta pph kodissa saa lapset näkyä myös työajan ulkopuolella. En tarkoita että kalusteet joita käytetään pph työssä (syöttötuolit yms) jäisi odottaan viikonlopun yli jos oma perhe ei tarvi. Tarkoitan, että lasten töitä voisi aivan hyvin olla esillä leikkihuoneessa ja joku iso rakennelma voi aivan hyvin odottaa uudelleen leikintää viikonlopun yli.[/QUOTE]

Saako päiväkodissa viikoksi jättää lelut "leväälleen kun Miinamaijalla leikki kesken??
Tietääkseni siellä siivotaan joka päivä kaikki pois. Niin saa pph myös tehdä.

[QUOTE="joo";26050195]Tietenkin rajoitetaan.
Riehumiset ja juoksuleikit ulkona . Mulla on hoitolapsille yksi huone alakerrassa +keittiössä myös oleskellaan. Muut tilat ovat ainoastaan perheen käytössä. Tästä on muutama hoitolapsen äiti valittanut :([/QUOTE]

Nukkuvat ja leikkivät samassa huoneessa? Meillä on erikseen leikkihuone, ja lepohuone lapsille. Saa olla myös olohuoneessa. Meillä ei ole niin hienoa ja särkyvää, että täytyy hirveästi rajailla. Eikä ole mitään ongelmia. Itsehän olen kyseiseen työhön ryhtynytkin

[QUOTE="hoitaja";26054175]Saako päiväkodissa viikoksi jättää lelut "leväälleen kun Miinamaijalla leikki kesken??
Tietääkseni siellä siivotaan joka päivä kaikki pois. Niin saa pph myös tehdä.[/QUOTE]

<huomaa että osalla porukkaa on lapsi lähtöisyys todella kaukana elämästään. Minä puhun nyt ihan omasta ammatistani ja etiikasta siinä. Pph päivään ei sisälly kodin suursiivous ei edes joka huoneen päivittäinen imurointi työajalla. Lasten aiheuttamat roiskeet tietenki siivotaan pois , kuten varmasti kaikki ymmärtää.
Mutta tuo lelujen hullu siivoaminen niin ettei lapsille pääse edes vahingossakaan syntyyn pitkäkestoista leikkiä ( edes rakentelualegoilla) on minusta nykyajan ihannointia vain siinä että kodin pitää olla kuvan kaunis!
Se joka alkaa ja on pph pitää ymmärtää ammatinvalinann myötä tulleet rasitteet . Oikeastaan lasten piirustukset jossain seinälle ei edes pitäisi olla rasite vaan ilo! Sieltä niitä kertätään lapsen omaan henkilökohtaiseen kasvunkansioon. Tämä kansio sisältää tärkeitä asioita lapsen elämästä, kehityksestä yms.
Jos työ on alkanut oleen vain sitä peritaatetta että mahdollisimman halvalla syötetään, mitään ei tehdä kun maksaa, mistään rutiinista ei poiketa, lapset tuntuu rasitteelta että vain äkkiä pois silmistä ja mielestä kun työpäivä loppuu, mitään valmisteluja ei tehä etukteen vaan vain työpäivän aikana, perheen normaalit arjen suursiivoukset suoritetaan työpäivän aikana joka vaaranta lasten turvallisuuden yms KANNATTAA katsoa peiliin ja ehkä vaihtaa alaa.

[QUOTE="hoitaja";26054175]Saako päiväkodissa viikoksi jättää lelut "leväälleen kun Miinamaijalla leikki kesken??
Tietääkseni siellä siivotaan joka päivä kaikki pois. Niin saa pph myös tehdä.[/QUOTE]

Jos ovat suurella työllä tehneet vaikka hienon legorakennuksen, niin saa olla esillä vaikka sen viikon. Ja päiväkodissa, missä lapset ovat hoidossa, on esillä lasten töitä. Miksi ei siis pph;lla, joka tekee melkein samaa työtä? Itse jokainen pph on päättänyt alottaa työt kotonaan

Yhteistyössä