Olenko liian nipo? (Mies ja siivous)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mies on perus siisti. Joskus imuroi ihan oma aloitteisestikin. Imuroinnissa hän onkin parempi kuin minä, mulla tapana vähän huitasta sieltä täältä. Kuitenkin mies on sanonut että hän voisi siivota mutta kerkiän aina siivota ensin. Siivoan muutaman kerran viikossa koska meillä on eläimiä. Olen myös melkoinen perfektionisti mitä siisteyteen tulee ja se saattaa olla osasyy ongelmaan...

Noh, miehen kun laittaa siivoamaan hän pyyhkii pölyt (muistuttaessa) Imuroi kyllä hyvin ja saattaa vielä luututa lattiatkin mutta muuta ei ymmärrä tehdä paitsi käskystä. Käski kirjoittaa lapulle tehtävälistan?

Itse pyyhin pölyt, imuroin, pesen lattiat ja vessan, pyyhin ovet ja tasot, järjestelen kaapit, vien roskat, siivoan vaatekaapit jne. Meillä siis kotieläimiä joten pölyä ja karvaa on älyttömiä määriä. Tuntuu toisinaan että hukun niihin. Mies ei näitä huomaa.

Ja siivoan ihan mielelläni, mutta meille on syntynyt vauva ja viime aikoina en ole kerennyt puunata yhtälailla. Tuntuu turhauttavalta siivota aina tunti tolkulla kun mieskin voisi edes auttaa pyyhkimällä kaapit jos kokatessa roiskuu ym. Mutta hänen mielestään se on turhaa kun "Meillä on aina niin siistiä". Niin on siistiä kun minä pyyhin roiskeet. Jos jättäisin pyyhkimättä täällä olis seinät rasvatahroissa.Tuo on yks esimerkki.
Siivoan kaapit niin roiskii tavarat ja kattilat miten sattuu, sitten valittaa kun ei löydä mitään. Niin tavaroilla on omat paikat ja ne löytäisi jos laittaisi sinne minne ne kuuluu.

Tekisi mieli ottaa kuvia kaikista paikoista mitä käyn läpi.. jos siivoaisi aina jälkensä niin viikko siivouksessa mulla ei olisi niin iso vaiva. Mutta kun hänen mielestä ei ole sotkua.

Vai lätkäsenkö tosiaan sen listan käteen silloin kun mies siivoaa? Ei taida edes ymmärtää mikä työ on pitää koti tiptop.

No oletkos rauhallisesti ja asiallisesti keakustellut miehesi kanssa siita, mita siivous sisaltaa hanen ja sinun mielesta? Keakustelemalla asiallisesti aiheesta loydatte varmasti kompromissin joka tyydyttaa molempia osapuolia.

Toisaalta, jos yllamainittu ei tuota tulosta, voit asiallisesti jarjestaa kaapit niinkuin niiden haluat olevan, ottaa kuvat, laminoida kuva ja kiinnittaa ne kaapin oviin. Jos mies kokee tuon liian holhoavana toimena, voit aina sanoa, etta ne aloit testaamaan niita kuvia kun ajattelit laittaa sellaiset muksun huoneeseen kun se on hyvaa harjoitusta muksulle.

Aiheesta kukkaruukkuun.. Miten teilla tuo kokkaaminen tapahtuu jos kaapeihin roiskuu? Kannattaisiko panostaa kokkauskurssiin tai ainakin kattiloiden yms kansiin?

Taidat olla aika nipo - siis minun mittapuullani. Ootappa kun lapsesi kasvaa ja pistää kaiken mullin mallin :D (siis jos lapsesi on tavallinen utelias taapero, joka tutkii kaikki kaapit ja laatikot ja kiskoo alas kaiken mihin yltää :p )

Ei kai niitä kaappeja tartte joka viikko siivota? Siis et ne järjestelemiset pitäis jossain listalla olla?

Toki roiskeet pitää keittönkaapeista pyyhkiä ja roskat viedä, mutta sen varmaan huomaa sitten kun roskat ei enää mahdu sinne roskikseen...

Itse pyyhin pölyt ja pesen lattiat vain muutaman kerran vuodessa. Ja meillä on kaksi lasta ja iso koira. Imuria toki saa heilutella paristi viikossa ettei hukuta hiekkaan ja karvaan. Oisko teillä vähän varaa höllätä tasoa? En itsekään jaksaisi siivoilla jos on jo valmiiksi siistiä...

Vaikutat vähän turhan nipolta. Ainakin noiden kaappien suhteen. Ihan samahan se on, missä järjestyksessä esim. ne kattilat ja pannut siellä kaapissa lojuu.... ainakin jos on kaapissa on ovi.

Mutta jos se on sinulle tärkeää, niin ota tosiaan kuva tai tee sellainen kaavapiirros, mihin on merkitty jokaisen tavaran oma paikka :LOL:

Siivouskaapin sisällön ja kaikkien pikkuhärpättimien osalta tuollainen kaavakuva olisi muuten unelma, tietysti sillä edellytyksellä, että asiat menisivät niille omille paikoilleen.

Jotkut maalarinteipit, sinitarrat, ruuvimeisselit, nastat, patterit ja sen semmoiset ovat aina hukassa, ja joutuu purkamaan koko kaapin sisällön, ennen kun löytyy. Olisi ihana, kun voisi vain listasta tarkistaa, että missä kipossa mikäkin majailee.

Mun mielestä se, jolle se siisteys on erityisen tärkeää, voi myös sitten pitää huolen siitä, että on erityissiistiä. Muuten riittää se, että ihminen on perus- siisti.

Silloin kun mulla oli vauva, olin vakuuttunut, että mieheni on itsekeskeinen sikakusipää joka ei siivoa KOSKAAN ja minä teen AINA kaiken ja kannan KAIKEN vastuun... jne. Mutta mä olinkin ihan hullu hormonihöyryissäni. Oikeasti mulla on ihan kiva mies, joka kyllä osallistuu kodin huoltoon ja ylläpitoon. Ei se ehkä ole yhtä tarkka kuin minä, mutta osallistuu kuitenkin.

Sulle mä antaisin neuvon, että anna olla... ihan turha alkaa säpättää ja nillittää tällasista pikkujutuista.

Mä olen myös tarkka siisteydestä ja järjestyksestä. En muuttaisi yhteen epäsiistin ihmisen kanssa tai ainakaan menisi naimisiin tai hankkisi lapsia. Se ei kestäisi mua enkä minä sitä. Pistä mies tekemään ne hommat, mitkä se älyää tehdä. Sinä voit sitten pyyhkiä tahrat seinistä ja järjestää kaapit. Sitten menee työnjako varmaan aika tasan. En rupeis mitään tehtävälistaa väsäämään aikuiselle miehelle. Hyi olkoon! Ällöttää, kun aikuinen alentuu lapsen tasolle

Jos vauva väsyttää ja et ehdi/jaksa siivota niinkuin ennen niin miehen siivoustyyli saa kelvata. Tai sitten tuuppaat vauvan ja miehen ulos ovesta vaikka vaunulenkille tai mummolaan ym ja siivoat itse.
Minusta oli kiva kerran viikossa olla yksin kotona ja siivota tehokkaasti kun vauva oli pieni.

Yhteistyössä