mistä ristipurenta johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ellis"

Vieras
voiko se olla perinnöllistä? mulla ristipurenta.. pelkään että mun lapsillekin tulee.. itse en ole koskaan pienenä syönyt tuttia, tuttipulloa enkä imeskellyt sormia tms.

se vaan tulee, ei noi yllä mainitut sitä aiheuta.

Miksi pelkäät että lapsesi sen perisi?
Nykyään se korjataan niin helposti. Mun tyttärellä on ristipurenta ja oikomiskoje ollut suussa viimevuoden loppupuolelta.
Aktiivinen hoitojakso alkaa olemaan takanapäin ja hyvin ja helposti on tilaa tullut (ei pahemmin kipuja)

Eiköhän se ole hyvin pitkälti kiinni siitä, millaiset geenit periin. Eli onko suvussa purentavikoja. Avopurennan syntymiseen ymmärtääkseni vaikuttaa enemmän pitkäaikainen tutin/peukalon imeminen. Itsellä avo- ja ristipurennat, joita ei 70-luvulla syntyneelle lapselle korjattu. Nyt aikuisiällä olisi ollut mahdollista korjata, mutta olisin joutunut isoon leikkaukseen, johon en sitten enää tällä iällä kovin halukaskaan ollut. Kun ei isompia vaivojakaan purennasta ole ollut.

se vaan tulee, ei noi yllä mainitut sitä aiheuta.

Miksi pelkäät että lapsesi sen perisi?
Nykyään se korjataan niin helposti. Mun tyttärellä on ristipurenta ja oikomiskoje ollut suussa viimevuoden loppupuolelta.
Aktiivinen hoitojakso alkaa olemaan takanapäin ja hyvin ja helposti on tilaa tullut (ei pahemmin kipuja)

No en minä niinkään varsinaisesti pelkää sitä ristipurentaa koska mulla on ollut ja en itsekään kokenut että sen oikominen lapsena oli mitenkään kamalaa.

Mutta mieheni on ihan hysteerinen sen asian suhteen että lapselle tulee joku purenta virhe ja joutuu pitämään rautoja ym.

Ja syyttää sitten mua varmaan tulevaisuudessa mikäli sellainen purenta vika lapsellemme tulee koska meidän lapsi on syönyt tuttia ja minä olin se joka lapselle sitä tuttia aloin antamaan. kun lapsi vauvana käytti mun rintaa huvituttina enkä voinut jättää muut lapset hoitamatta ja toimia tuttina ympäri kellon.

Minulla on ristpurenta ja oli kaikenmaailman oikomishoidot - en kyllä tykännyt ja hirveät päänsäryt tuli raudoista yms. Sittemmin purenta on palautunut lähes samanlaiseksi kun ennen oikomishoitoja.
Jos on pieni leuka, niin ei sitä niin vaan oikomalla korjata..:/

(olisi pitänyt ottaa se yksi hammas pois, kuten jossain vaiheessa aikoivat)

Geeneistä se tosiaan on kiinni. Itsellänikin on ollut jos jonkinlaista purentavirhettä(distaalipurenta/avopurenta) ja ahtautta suussa, lapsella jolla on vasta maitohampaat(3v) on jo saksipurenta... Pysyviin hampaisiin tulee todennäköisesti siis oiottavaa. Eikä pojalla ole ollut tuttiakaan käytössä. Että eipä sille vaan mitään voi jos tulee... Onneksi nykyisin on hyvät oikoimishoidot!

Ei sille mitään voi. Mulla ja siskoilla oikomishoidot jne takana ja yksi meistä ei tuttia huolinut ollenkaan. Mies syöny tuttia ja pulloa eikä hampaissa mitään. Poika syöny noita eikä hampaissa mitään vaikka mulla oli jne...avopurenta voi tulla liiallisesta tutin ja pullon mussutuksesta.

Yhteistyössä