kun täällä nyt puhutaan pillereistä niin kysymys tukostaipumuksen perinnöllisyydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
periytyykö se geeni aina pakosti eteenpäin? Voiko se pysyä piilevänä? en tiedä ketään meidän suvusta jolla olis ollu tukosta tms mutta eipä ole äitini tai mummoni tai kukaan heistä pillereitä käyttänyt koskaan. lasketaanko sepelvaltimotauti ja onko se perinnöllistä?

Mun mummoni ja vanhin tätini on kuollut veritulppaan aivoissa. n. 70 vuoden iässä. En tiedä onko antanut ennakkoon varoitusta. Mut tätini oli todella hyvässä kunnossa ja kuoli nopeasti. Oli kaupungilla ystävänsä kanssa, kun yhtäkkiä menetti tajuntansa ja vietiin sairaalaan. Heräsi kerran sairaalassa ja kuoli n. viikon kuluttua, kun liotushoitoa ei ole meidän sairaalassa tarjolla millä olisi voinut pelastautua. Itse syön e-pillerreitä henkeni kaupalla.

Minulla on lähisuvussa ollut tukoksia, äidilläni aivoissa. Menin hyytymis-tutkimukseen (verikoe), muttei siinä löytynyt mitään. Saan käyttää pillereitä. Käytössä on rengas.

pääseekö kuka vaan siihen kokeeseen? vai pitääkö olla tapauksia suvussa että pääsee?

Pitää olla taipumuksia.

Meillä on suvussa sekä verenvuoto- että tukostaipumus ja kävin testeissä, ennen kuin aloitin pillerit (äiti hoitolalalla ja vaati sitä).

Minulla vuototaipumusta eli pillerit aloitettiin. Sama tehtiin siskon kohdalla, hänellä ei kumpaakaan taipumusta.

Äidilläni on ollut parikymppisenä veritulppa, söi pillereitä ja tupakoi, siksikin oli meillä tarkkaa.

sittenhän mulla ei ole mitään toivoa päästä siihen testiin kun ainoa tapaus on tuo mummon sepelvaltimotauti. isäni äidillä on kyllä verenpainetauti ja hän kävi pään kuvauksessa alzheimerin taudin takia 75-vuotiaana ja sielä näkyi että hänellä on joskus ollut joku pieni aivoinfarkti mistä ei ole jäänyt pysyviä oireita...

sittenhän mulla ei ole mitään toivoa päästä siihen testiin kun ainoa tapaus on tuo mummon sepelvaltimotauti. isäni äidillä on kyllä verenpainetauti ja hän kävi pään kuvauksessa alzheimerin taudin takia 75-vuotiaana ja sielä näkyi että hänellä on joskus ollut joku pieni aivoinfarkti mistä ei ole jäänyt pysyviä oireita...

No saa sen kai kun pyytää tarpeeksi, viimeistään yksityisen kautta. Testit vaan maksaa, niitä ei haluta "turhaan" tehdä.

Miksi haluaisit testiin, jos suvussa ei ole taipumusta?

Siis toi tukosjuttu on siis vallitsevasti periytyvä eli jos se on esim. isälläsi tai sedälläsi niin se ei välttämättä ole sinulla vaan voi olla eism. veljelläsi. Eli kannattaa testata.

Ei periydy välttämättä (äidillä ja minulla on, siskolla ei) eikä sitä kovin todennäköisesti huomata jos ei ole syytä epäillä, että se on. Minipillereitä voi käyttää vaikka olisikin tukostaipumus, koska siinä on vain keltarauhashormonia. Muissa pillereissä on myös estrogeeniä ja siksi lääkärit eivät anna niihin reseptiä jos taipumus on tiedossa.

[QUOTE="vieras";23873912]Ei periydy välttämättä (äidillä ja minulla on, siskolla ei) eikä sitä kovin todennäköisesti huomata jos ei ole syytä epäillä, että se on. Minipillereitä voi käyttää vaikka olisikin tukostaipumus, koska siinä on vain keltarauhashormonia. Muissa pillereissä on myös estrogeeniä ja siksi lääkärit eivät anna niihin reseptiä jos taipumus on tiedossa.[/QUOTE]

onko tuo ihan varma että minipillereitä voi käyttää vaikka olis tukostaipumus? mulle taas perhesuunnittelus sanottiin että ei mitään hormonalista enää mulle...

onko tuo ihan varma että minipillereitä voi käyttää vaikka olis tukostaipumus? mulle taas perhesuunnittelus sanottiin että ei mitään hormonalista enää mulle...

Kyllä ainakin minun lääkärini niin sanoi. Kävin kun olisin halunnut pillerit menkkojen säätelyyn, mutta en sitten saanutkaan niitä kun tiedoissa oli tuo tukostaipumus. Lääkäri sanoi, että minipillerit saisin, mutta niistä ei olisi mainittavaa hyötyä haluaamaani tarkoitukseen.

Summa summarum: niin minulle ainakin sanottiin. Minipillerit ok, kaikki muut kiellettyjä lisätyn estrogeenin vuoksi.

[QUOTE="vieras";23873951]Kyllä ainakin minun lääkärini niin sanoi. Kävin kun olisin halunnut pillerit menkkojen säätelyyn, mutta en sitten saanutkaan niitä kun tiedoissa oli tuo tukostaipumus. Lääkäri sanoi, että minipillerit saisin, mutta niistä ei olisi mainittavaa hyötyä haluaamaani tarkoitukseen.

Summa summarum: niin minulle ainakin sanottiin. Minipillerit ok, kaikki muut kiellettyjä lisätyn estrogeenin vuoksi.[/QUOTE]

Eikö ehkäisylaastarikaan käy?

olen kuullut että tuon kokeen hinta olis noin 200-300e.

en tajua miksei lääkärit voi tuota tutkimusta suoda niille jotka oikeasti pelkäävät sairaana tuota veritulppaa tosi paljon. Vai eikö lääkäreitä kiinnosta suoda kaikille hyvää ehkäisyä?

Uusimmat

Yhteistyössä