[QUOTE="vieras";26039418]Olohuone-diagnoosi täysin epäpätevältä vertaistukijalta: Äitisi on dominoiva, itsekäs, hallitseva kukkahattutäti, joka yrittää ohjata elämääsi niin kauan kuin annat siihen pienimmänkin mahdollisuuden. Syyllistää ja mollaa, et tee ikinä mitään oikein, vaikka tekisit juuri niinkuin hän eilen sinua neuvoi. Jälkiviisautta häneltä löytyy joka lähtöön.
Tätä kutsutaan myös narsismiksi - mutta sellaista diagnoosia harva saa, kun vaaditaan räikeitä todisteita.
Niin ja se sisaruksesi on sokea äitisi tilaa kohtaan - koittaa vaan parhaansa mukaan miellyttää tätä ainakin jossain määrin narsistista persoonaa. Kuten sinäkin varmasti tietämättäsi tai joskus jopa tietoisesti teet.
Hoito: Mitä vähemmän olet tekemisissä ko. henkilön kanssa, sitä helpompaa oman elämän eläminen on, eikä tarvitse kokea jatkuvaa syyllisyyttä omasta huonoudestaan tai arvostelua omista tekemisistään. Ole oman elämäsi herra, tee itse omat päätöksesi, niin hyvät kuin huonot - ne ovat oikeita ja ansaittuja, koska ne ovat SINUN päätöksiäsi, omasta elämästäsi.
Varsinkin kun ko. henkilöllä on ns. vaikea kausi eli yrittää puuttua pienimpiinkin asioihin ja ikäänkuin haastaa riitaa, ota etäisyyttä. Hyvinä kausina ko. henkilö voi olla jopa ihan inhimillinen.
Ja voimia matkaan - tuollaisen ihmisen kanssa eläminen ei ole helppoa.[/QUOTE]
Sisarus on samanlainen, ei kestä kritiikkiä ja aina haluaa tahtonsa läpi. Olen ollut vuosia kynnysmatto. Puhuvat tosiaan, että olen sellainen ja tälläinen, ehkä jossain vaiheessa uskoinkin siihen jo itse. Nyt tiedän kuitenkin, etten ole. Nämä kaksi ihmistä saavat minuun pahan olon käytöksellään.
Viimeksi äiti käski tappaa kolme eläintä, koska on niille allerginen. Kertoi sen hymyillen ja naureskellen. Eläimet ovat meille kuin perheenjäseniä ja hän tietää sen. Kuopuksen syntymän jälkeen, kysyi miten meni ja kun kerroin, että meni hyvin helposti ja nopeasti hänestä ei kuulunut viikkoon.
Otan irtioton, mutta miten pysyn siinä. En katkaise välejä, mutta vähennän tapaamiset pariin kertaan vuodessa. Olen nyt vielä raskaana ja tätä ahdistusta ei tarvitsisi.