Onko täällä äitejä, joilla on lapsi/a eri kulttuurista tulevan miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mitä kansallisuutta tai kulttuuria mies edustaa? Kumman kulttuurin mukaan teillä mennään tai lapset kasvatetaan, vai onko kotinne sekoitus kumpaakin? Saitteko sovittua asiasta (lastenkasvatus, kodin asiat yleensäkin suhteessa kulttuuriin) melko mutkattomasti vai oliko enemmänkin vääntöä? Onko yhteentörmäyksiä tullut, jos, niin millaisia? Millaisia asioita mies/te itse haluatte/haluaisitte miehen kulttuurista EHDOTTOMASTI tuoda lasten elämään/tietouteen, millaisia taas ette? Entäpä omastanne?

2 lasta, pian 3, turkkilaisen miehen kanssa. Melkein 11 v ollaan yhdessä oltu, ensi kuussa on 10 v hääpäivä.

Meillä on kaiketi oma kulttuuri kotona, sekoitus suomalaista ja turkkilaista. Enemmän kai kasvatetaan lapset suomalaisittain, turkkilaisin maustein, kun kerran Suomessa asutaan. Ei olla jouduttu vääntämään lastenkasvatuksesta, ollaan aika lailla samoilla linjoilla asioiden suhteen, eikä kumpikaan olla kovinkaan nipoja myöskään. Tosi helposti on löytynyt yhteinen sävel.

Kulttuurieroista johtuvia erimielisyyksiä ei tule mieleen. Kai ihan suhteen alussa piti jotkut asiat oppia ns. kantapään kautta, vaikkakin miehen kotimaa ja kulttuuri oli mulle tuttuja jo ennen kun hänet tapasin. Mutta myös miehen piti oppia asioita kantapään kautta, ei vaan minun.

Mulla on albanialainen mies. Ollaan oltu yhdessä pian 14 vuotta. Meillä on 11-vuotias tyttö.

Mun täytyy myöntää, ettei me olla pahemmin kulttuuriasioita mietitty, toisin sanoen mä en tiedä kasvatetaanko me lapsemme jotenkin valtaväestöstä poiketen - yhtäkkiä ei ainakaan tule mitään mieleen. Eli kaipa sitten suomalaisittain. Uskonnollisia emme ole (joka yleensä liitetään osaksi mon.kulttuurisia parisuhteita), joten uskonto ei ole meille kompastuskivi. Mieheni on kasvatettu ateistiksi ja se sopii minulle erittäin hyvin. Meilläkään ei olla erityisen nipoja mistään asioista, liekö kun meillä on niin kiltti tyttö ettei ole tullut kauheasti eteen ristiriitatilanteita. Mies on usein puheen asteella tiukempi tytön kasvatuksesta, mutta silti antaa mun pitkälti päättää. Tarkoitan tällä siis, että hän saattaa esimerkiksi marmattaa kun tyttö on usein kaverillaan yötä, mutta ei silti asiaa kiellä. Minä taas en halua kieltää, kun tyttö on kuitenkin meidän ainokainen ja aika paljon sen vuoksi yksin. Tykkään, että hänellä on kavereita ja läheiset välit heihin kun kerran sisaruksia ei ole ilmaantunut.
Miehen kulttuurista haluan tuoda lapselle sen tuttuuden, eli en mitään erityistä mutta silti kaiken. Toivon, ettei hän aikuisena tunne jääneensä paitsi mistään. Että tuntee olevansa yhtälailla kotonaan Suomessa kuin Albaniassa. Tämä on tietenkin suuri toive, koska asumme Suomessa niin ensisijaisesti hänelle kasvaa suomalainen identiteetti. Mutta että on sujut esimerkiksi tapojen ja kielen kanssa myös isänsä kulttuurin osalta. Vahvistaa voimme tätä ainoastaan vierailemalla Albaniassa mahdollisimman usein.

[QUOTE="Vieras";26020403]Mitä kansallisuutta tai kulttuuria mies edustaa? Kumman kulttuurin mukaan teillä mennään tai lapset kasvatetaan, vai onko kotinne sekoitus kumpaakin? Saitteko sovittua asiasta (lastenkasvatus, kodin asiat yleensäkin suhteessa kulttuuriin) melko mutkattomasti vai oliko enemmänkin vääntöä? Onko yhteentörmäyksiä tullut, jos, niin millaisia? Millaisia asioita mies/te itse haluatte/haluaisitte miehen kulttuurista EHDOTTOMASTI tuoda lasten elämään/tietouteen, millaisia taas ette? Entäpä omastanne?[/QUOTE]

Mies on nigerialainen, igbo-heimoon kuuluva kristitty. Meillä on kolme lasta. Meillä on perheen oma kulttuuri, joka on jonkinlainen vähitellen muotoutunut hybridi suomalaisesta ja nigerialaisesta kulttuurista. Ei ole ollut lastenkasvatukseen liittyviä suuria ristiriitoja. Poikien ympärileikkauksesta tuli miehen ja miehen perheen kesken vääntöä, mutta sain tahtoni läpi, koska muuta mahdollisuutta ei yksinkertaisesti ollut. En siis halunnut poikiani ympärileikattavan.

Kyllä mies on suomalaistunut paljon enemmän kuin minä nigerialaistunut. Miehen kulttuurista haluaisin lastemme oppivan vanhempien kunnioittamista, perheen tärkeyttä ja toisten auttamista. Siis juuri siitä kuuluisaa yhteisöllisyyttä, joka usein suomalaisilta puuttuu. Liiallinen rahan ja menestyksen palvonta ja kaikenlainen pröystäily ja leveily on taas niitä kulttuurin ominaispiirteitä joita en lapsilleni haluaisi.

Mulla on nigerialainen mies. Yhdessä ollaan oltu kohta 7v. Lapset on kohta 6v, 2v ja vauva. Meidän kulttuurierot on ja yhteentörmäykset on tullu sellasissa pikkujutuissa joista ei ikinä ole tullu mieleen että toisella vois olla asiasta ihan erillainen näkemys. Aika samoilla linjoilla mennään lastenkasvatuksenkin suhteen.

Me eletään sellasta oman perheen kulttuuria, suomenruotsalais-nigerialais sekotusta. Mies puhuu lasten kanssa omaa kieltään ja tekee omia ruokiaan. Meidän molempien mielestä on tärkeää että lapsille kehittyis afrikkalais-suomalainen identiteetti.

Mulla on nigerialainen mies. Yhdessä ollaan oltu kohta 7v. Lapset on kohta 6v, 2v ja vauva. Meidän kulttuurierot on ja yhteentörmäykset on tullu sellasissa pikkujutuissa joista ei ikinä ole tullu mieleen että toisella vois olla asiasta ihan erillainen näkemys. Aika samoilla linjoilla mennään lastenkasvatuksenkin suhteen.

Me eletään sellasta oman perheen kulttuuria, suomenruotsalais-nigerialais sekotusta. Mies puhuu lasten kanssa omaa kieltään ja tekee omia ruokiaan. Meidän molempien mielestä on tärkeää että lapsille kehittyis afrikkalais-suomalainen identiteetti.

:) Arvaa vaan, savuaako mulla täällä aivot, kun pohdin tunnenko sut.

nigerialaisen vaimo osas paremmin kiteyttää mun ajatukset kun mitä itse tässä hässäkän keskellä osasin. Munkin mies on siis igbo ja kristitty. Meillä pojat tosin on ympärileikattuja ja siitä sovittiin ihan yhdessä.

Meillä myös elämä oma sekoitus "suomalaista ja gambialaista kulttuuria", omia tapojamme, joita olemme sitten hioneet puolin jos toisinkin. ;) Mies väittää haluavansa olla yhtä tiukka isä kuin omansa, mutta kyllä se minä olen ollut joka on vetänyt lasten kanssa tiukempaa linjaa, mies lellinyt. Minäkin toivon, että lapsemme oppivat välittämään ja huolehtimaan toisistaan kuten sukulaiset Gambiassa. Toivottavasti myös aikuisina tuntevat olonsa kotoisaksi myös Gambiassa kuten nytkin siellä käydessä. Täsmällisyys ja kaikkien asioiden hoitaminen ajallaan ja loppuun asti olisi parempi oppia "suomalaiseen" tyyliin. :D

Mun täytyy kysyä, missä te olette nuo nigerialaiset miehet tavanneet? Mua yritti kerran yks lähestyä baarissa, oli oikein ystävällinen mutta valitettavasti eka ajatukseni oli että se oli täällä suomessa vain päästäkseen naimisiin. Sanoi asuneensa suomessa puoli vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Köh;26020894:
Mun täytyy kysyä, missä te olette nuo nigerialaiset miehet tavanneet? Mua yritti kerran yks lähestyä baarissa, oli oikein ystävällinen mutta valitettavasti eka ajatukseni oli että se oli täällä suomessa vain päästäkseen naimisiin. Sanoi asuneensa suomessa puoli vuotta.

Baarissa olen mieheni tavannut. Yli kymmenen vuotta sitten. Hänellä oli vakituinen oleskelulupa jo silloin :)

Baarissa olen mieheni tavannut. Yli kymmenen vuotta sitten. Hänellä oli vakituinen oleskelulupa jo silloin :)

Eli jos tapaan jatkossa baarissa nigerialaisen, tai minkä tahansa maalaisen miehen, mun on hyvä varmistua siitä että sillä on oleskelulupa (joka yleensä edellyttää työsuhdetta). Se oli ihan kivan oloinen mies kyllä, mutta en lähtenyt jatkoille enkä antanut numeroani ennakkoluulojeni takia :)

Alkuperäinen kirjoittaja Köh;26020974:
Eli jos tapaan jatkossa baarissa nigerialaisen, tai minkä tahansa maalaisen miehen, mun on hyvä varmistua siitä että sillä on oleskelulupa (joka yleensä edellyttää työsuhdetta). Se oli ihan kivan oloinen mies kyllä, mutta en lähtenyt jatkoille enkä antanut numeroani ennakkoluulojeni takia :)

Juu, vaadit täyden raportin ja taustaselvityksen. Kolmena kappaleena :-D

Mutta, jos totta puhutaan: varovaisuus ei ole pahitteeksi, vaikka ennakkoluuloinenkaan ei kannata olla. Tyhmyydestä sakotetaan, niin se vaan on.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
nigerialaisen vaimo osas paremmin kiteyttää mun ajatukset kun mitä itse tässä hässäkän keskellä osasin. Munkin mies on siis igbo ja kristitty. Meillä pojat tosin on ympärileikattuja ja siitä sovittiin ihan yhdessä.

Kai olet sitten tytötkin silponut? vai onko tyttöjen elimet jotenkin arvokkaammat kun poikien? Mikä sairas mielenkiinto sulla on silpoa vauvoja? Eikö ihminen saa itse päättää ruumiistaan? Hullu ämmä, silvo ittes ja jätä lapset rauhaan.

[QUOTE="trolli";26021088]Kai olet sitten tytötkin silponut? vai onko tyttöjen elimet jotenkin arvokkaammat kun poikien? Mikä sairas mielenkiinto sulla on silpoa vauvoja? Eikö ihminen saa itse päättää ruumiistaan? Hullu ämmä, silvo ittes ja jätä lapset rauhaan.[/QUOTE]

Samalla lailla ajattelen kuin sinä.

Sairaita ovat uskonnot joissa ihminen ei kelpaa.

[quote="trolli";26021088]kai olet sitten tytötkin silponut? Vai onko tyttöjen elimet jotenkin arvokkaammat kun poikien? Mikä sairas mielenkiinto sulla on silpoa vauvoja? Eikö ihminen saa itse päättää ruumiistaan? Hullu ämmä, silvo ittes ja jätä lapset rauhaan.[/quote]

täysin samaa mieltä !!!!!

Samalla lailla ajattelen kuin sinä.

Sairaita ovat uskonnot joissa ihminen ei kelpaa.

Ja vielä sairaampia nää hullut akat ketkä hullun äijänsä takia silpovat omia lapsiaan, välittämättä yhtään yksilönvapaudesta, oikeudesta omaan kehoonsa, oikeudesta valita uskonto. Hullut lehmät kuvittelevat omistavansa lapsensa ja saavansa tehdä heille mitä haluavat. Niinhän ne lasten hakkaajatkin sanovat. Mä halveksun noita ihmisiä sydämeni pohjasta. Ja kaikkia ketkä polkevat lasten ihmisoikeuksia jonkun saatanan uskonnon tai kulttuurin varjolla.

• Tykkää
Reactions: tiinelli
Mulla on lapset arabin kanssa. Olemme kyllä eronneet... ylläri ylläri... Lapset asuvat mun kanssa eli aika suomalainen kulttuuri meillä on. Tosin sianlihaa ei syödä eivätkä lapset osallistu kirkon pyhäkouluun päiväkodissa. Isä vie lapsia koraanikouluun viikonloppuisin. Pojan ympärileikkauksesta meillä on käyty myös vääntöä, mulle itse leikkaus olisi ok, jos se tehtäisiin Suomessa, mutta ex haluaa tehdä sen kotimaassaan ja pitää juhlat jne. Siihen en ole suostunut.

[QUOTE="trolli";26021227]Ja vielä sairaampia nää hullut akat ketkä hullun äijänsä takia silpovat omia lapsiaan, välittämättä yhtään yksilönvapaudesta, oikeudesta omaan kehoonsa, oikeudesta valita uskonto. Hullut lehmät kuvittelevat omistavansa lapsensa ja saavansa tehdä heille mitä haluavat. Niinhän ne lasten hakkaajatkin sanovat. Mä halveksun noita ihmisiä sydämeni pohjasta. Ja kaikkia ketkä polkevat lasten ihmisoikeuksia jonkun saatanan uskonnon tai kulttuurin varjolla.[/QUOTE]

Muista sitten ettet rei'itä tyttäresi korvia... ;) Kerrotko mulle mitä haittaa pojan esinahan poistamisesta on?

Uusimmat

Yhteistyössä