Onko täällä äitejä, joilla on lapsi/a eri kulttuurista tulevan miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="just just";26021252]Muista sitten ettet rei'itä tyttäresi korvia... ;) Kerrotko mulle mitä haittaa pojan esinahan poistamisesta on?[/QUOTE]

Kiitos idiootti, olen kyllä muistanut. Lapset saavat ne sitten jos/kun ITSE HALUAVAT. Oletko ääliö kuullut itsemääräämisoikeudesta?

Vihreä miesliike

Siinä vähän tietoa esinahasta, jos peruskoulun bilsantunnit meni lintsatessa.

[QUOTE="trolli";26021287]Kiitos idiootti, olen kyllä muistanut. Lapset saavat ne sitten jos/kun ITSE HALUAVAT. Oletko ääliö kuullut itsemääräämisoikeudesta?

Vihreä miesliike

Siinä vähän tietoa esinahasta, jos peruskoulun bilsantunnit meni lintsatessa.[/QUOTE]

No hoh hoijaa.

Juutalaiset ja muslimit ovat ympärileikanneet poikansa tuhansia vuosia. Jenkeissä joissain osavaltioissa lähes kaikki pojat leikataan jo synnytyssairaalassa. Ovatko nämä kaikki miehet traumatisoituneita? Heillä on orgasmivaikeuksia? Turkkilaisilla ja arabeilla???
Jotkut pojat joudutaan leikkaamaan terveydellisistä syistä, ovatko hekin traumatisoituneita? Mitä tulee uskonnonvapauteen, niin toki ympärileikattu poika voi isona olla kristitty ja buddha tai mitä vaan. Ei se yksi nahan pala siihen vaikuta.

Nih. imbesilli

Korvikset on tytölle laitettu 3-kuisena. Eli onhan sitäkin silvottu. Tän enempää en taida asiaa tässä ketjussa kommentoida. Teillä on mielipiteenne ja mulla omani enkä ymmärrä näitä sivukaupalla edestakasin jahkaamista ja haukkumista.

Samalla lailla ajattelen kuin sinä.

Sairaita ovat uskonnot joissa ihminen ei kelpaa.

Siis kristityt ovat sairaita? Mieheni on katolinen kristitty ja heidän perheessään kaikki miehet on ympärileikattu. Kuten myös siis todella suuri osa amerikkalaisista, uskontoon katsomatta. Ympärileikkaus on kulttuuri-, ei uskontosidonnaista.

Minä en halua poikiani ympärileikattavan ilman lääketieteellistä syytä. Mutta tuollainen räävitön solvaaminen ei todellakaan ole asiallista.

Munkin mielestä nuo niin tyttöjen kuin poikienkin sukupuolielinten silpomiset saa jättää kokonaan pois. PAITSI, jos poikalapsella olisi vaikka ahdas esinahka tai mitä näitä nyt voi olla, että lääketieteellisistä syistä voi joutua tekemään ympärileikkauksen. Siinä esinahkassa, menetetään tuntoaistia ja sitten myöhemmin, voi olla kaikenmaailman ongelmia sen vehkeen kanssa. Jokaisella pitäisi olla oikeus määrätä itse omasta kehostaan, etenkin noissa asioissa.

Mutta sitten itse aiheeseen. Mulla on japanilainen mies. Yhdessä ollaan oltu nyt, 6 vuotta. Tavattiin ihan Japanissa kun lähdin sinne opiskelemaan lukion jälkeen. Meillä on yksi lapsi, vuoden vanha tytär. Lisääkin lapsia halutaan. :) Mies puhuu jo melko sujuvasti suomea, mutta meillä puhutaan myös japania ja jonkin verran englantia, ja halutaan että lapsikin oppii tulevaisuudessa sitten suomen, ja japanin kielen vaikka näillä näkymin jäädään Suomeen asumaan.
Aasialaista ruokaa meillä kokataan melko paljon, tosin siitä tykkäsin jo ennen tuon miehen tapaamista :) Hirveitä kulttuurieroja en osaa sanoa, taitaa olla tuo mies aikalailla suomalaistunut jo.. Tai sitten minä olen vähän kuin japanilaiset. Se käsitys hänellä kyllä on, että äitinä, minun tulisi olla kotirouvana. Tämä ei siis ole missään nimessä mikään alistamisjuttu, japanilaisessa kulttuurissa vain yleensä naiset jäävät kotiin vaikka tietysti löytyy niitä työssäkäyviä äitejä myös. Heillä kuitenkin arvostetaan naisia paljon. Minulla ei ole mitään tuota vastaan, mielelläni olen kotona kun meidän tytär on pieni ja ollaan muutenkin yrittämässä nyt toista lasta. Mutta viimeistään kun lapset menevät kouluun haluan töihin palata itsekin.

Siis kristityt ovat sairaita? Mieheni on katolinen kristitty ja heidän perheessään kaikki miehet on ympärileikattu. Kuten myös siis todella suuri osa amerikkalaisista, uskontoon katsomatta. Ympärileikkaus on kulttuuri-, ei uskontosidonnaista.

Minä en halua poikiani ympärileikattavan ilman lääketieteellistä syytä. Mutta tuollainen räävitön solvaaminen ei todellakaan ole asiallista.

Kyllä. Kaikki uskovaiset on sairaita, sillä ihminen ei heille kelpaa sellaisenaan.

Niin ja ei niitä korviksiakaan pidä kaikille laittaa. Minun perheessäni, minä halusin korvikset 6-vuotiaana, ja sain. Siskoni taas ei IKINÄ halunnut korviksia, eikä hällä ole nyt aikuisenakaan. Entä jos lapsi ei haluakaan loppuiäkseen reikiä korviin?

[QUOTE="trolli";26021088]Kai olet sitten tytötkin silponut? vai onko tyttöjen elimet jotenkin arvokkaammat kun poikien? Mikä sairas mielenkiinto sulla on silpoa vauvoja? Eikö ihminen saa itse päättää ruumiistaan? Hullu ämmä, silvo ittes ja jätä lapset rauhaan.[/QUOTE]

Ihan voit käydä itse kysymässä ympärileikattujen miesten ja naisten mielipidettä siitä, mitä eroa näillä kahdella asialla on :-D

Ihan voit käydä itse kysymässä ympärileikattujen miesten ja naisten mielipidettä siitä, mitä eroa näillä kahdella asialla on :-D

No ongelmia molemmille siitä ympärileikkauksesta usein koituu. Muistaakseni (huom, en nyt jaksa tarkistaa tätä tietoa mutta eiköhän sen joku osaa itsekin tarkistaa) lähes puolet ympärileikatuista miehistä, kokee esim. vaikeuksia laukeamisen ja orgasmin kanssa ja ei tunne yhtä paljon nautintoa seksistä. Esinahkahan nimittäin on miehille hyvin tärkeä seksuaalisen nautinnon kannalta. Muitakin ongelmia tuosta voi seurata, kuin seksiin liittyviä. Ja kyllä se ympärileikkaus siihen lapseen sattuu, todella paljon, mieti nyt kun niin herkkää aluetta lähdetään silpomaan.
Se ON silpomista. Miksei lapsi ole hyvä sellaisenaan? Vai onko ympärileikkaamaton poika jonkun uskonnon mielestä saastainen? Sairasta sellainen ajattelu silloin on.

Ja kyllä minulla on ulkomailla ympärileikattuja miehiä ystävinä. Olen heidän kanssaan jutellut ihan tuollaisistakin asioista, kyllä. Muutama tunsi häpeää siitä, kun penis on erilaisen näköinen, kuin muilla miehillä, ja olivat epävarmoja sitten seksuaalisuudessaan tuolta osin. Pari valitti kun esim. suuseksi ei tunnu juuri miltään ja kestää aina seksissä tosi kauan ennen kuin laukeavat, liian kauan.

Korvikset on tytölle laitettu 3-kuisena. Eli onhan sitäkin silvottu. Tän enempää en taida asiaa tässä ketjussa kommentoida. Teillä on mielipiteenne ja mulla omani enkä ymmärrä näitä sivukaupalla edestakasin jahkaamista ja haukkumista.

Toivottavasti joku joskus sulta kysymättä tulee silpomaan sun häpyhuulet. Turhat lerpakkeet, ilmankin orgasmin saat. Äidin irvikuva. Sulla ei ole mielipidettä vaan sairas kiinnostus lastesi sukuelimiin.

"Esinahka suojaa vaippaikäisiä virtsatulehduksilta sekä hankaumilta ja ihottumilta peniksen alueella.
Esinahan poiston väitetään vähentävän miehen kokemaa nautintoa ja toisinaan mahdollisesti vaikeuttavan siemensyöksyn saavuttamista yhdynnässä terskan tuntoherkkyyden vähennyttyä, toisaalta samasta syystä väitetään joidenkin miesten hyötyvän siitä, koska sen on otaksuttu antavan paremmin hallittavan ja pidennetyn yhdynnän. On myös arvioitu, että esinahan poisto lapsena altistaisi terskanpään ja virtsaputken hankaumille.

Esinahka on miehen seksuaalisin alue
Esinahka on peniksen tuntoherkin alue. Ympärileikkaamattomat miehet raportoivat sen olevan myös seksuaalisuudelle tärkein, merkittävästi terskaa tärkeämpi.[

Kiihotus-, yhdyntä- ja orgasmivaikeudet
Koreassa aikuisten miesten ympärileikkaus on yleistä. Alle sadasta haastatellusta 41 ilmaisi penetraatiokykynsä heikentyneen leikkauksen jälkeen, lisäksi tuli ongelmaksi saada itsensä kiihottumaan sooloseksissä ja mielihyvä väheni. Nuorilla ympärileikatuilla on useammin ongelmia saada erektio tai orgasmi.

Naisten kiihottumishäiriöt
Esinahka torjuu emättimen kuivumisen aiheuttamat haitat[13], mutta ympärileikattu penis vetää ulos emättimen tuottaman liukastuksen. Molemmista kokemusta omaavat naiset kertoivat saavansa ympärileikkaamattomien kanssa helpommin orgasmeja, jopa perättäisiä, ja pitivät yhdeksän kertaa useammin ympärileikkaamatonta penistä parempana.[14] "Naisen kiihottumishäiriötä" voidaan pitää normaalina vasteena seksiin ympärileikkaamattoman kanssa.[2]
[muokkaa]Vaikutukset tunne-elämään
Vastasyntyneen kipuradat ovat täysin toimivat. Ympärileikkauksessa vastasyntynyt kokee äärimmäistä kipua, kauhua ja avuttomuutta[15]. Post-traumaattinen stressihäiriö (PTSD) aiheuttaa ympärileikatuille vauvoille käytöshäiriöitä ja pelkotiloja lääkäreitä ja hoitajia kohtaan verrattuna tyttöihin tai ympärileikkaamattomiin poikiin.[2]
[muokkaa]Ihmisoikeudet
Jacqueline Smith Alankomaiden ihmisoikeusinstituutista raportoi poikien ympärileikkauksen olevan ilmeinen lapsen ihmisoikeuksien loukkaus ja että se on rinnastettava tyttöjen ympärileikkaukseen.[16]"

Tuossa vielä poimintoja Wikipediasta näin nopeasti haettuna..

[QUOTE="just just";26021353]No hoh hoijaa.

Juutalaiset ja muslimit ovat ympärileikanneet poikansa tuhansia vuosia. Jenkeissä joissain osavaltioissa lähes kaikki pojat leikataan jo synnytyssairaalassa. Ovatko nämä kaikki miehet traumatisoituneita? Heillä on orgasmivaikeuksia? Turkkilaisilla ja arabeilla???
Jotkut pojat joudutaan leikkaamaan terveydellisistä syistä, ovatko hekin traumatisoituneita? Mitä tulee uskonnonvapauteen, niin toki ympärileikattu poika voi isona olla kristitty ja buddha tai mitä vaan. Ei se yksi nahan pala siihen vaikuta.

Nih. imbesilli[/QUOTE]

Hohhoijaa. Ovatko kaikki silvotut naiset Somaliassa ja muualla Afrikassa traumatisoituneita? Tuhansia vuosia heitä on silvottu, ei se nahka mihinkään vaikuta.

Ja toki tuhansien vuosien tavat kumoavat kaikki tieteelliset tutkimukset tiettyjen perinteiden haitallisuudesta. Vain wt-ämmät palstalla...

No ongelmia molemmille siitä ympärileikkauksesta usein koituu. Muistaakseni (huom, en nyt jaksa tarkistaa tätä tietoa mutta eiköhän sen joku osaa itsekin tarkistaa) lähes puolet ympärileikatuista miehistä, kokee esim. vaikeuksia laukeamisen ja orgasmin kanssa ja ei tunne yhtä paljon nautintoa seksistä. Esinahkahan nimittäin on miehille hyvin tärkeä seksuaalisen nautinnon kannalta. Muitakin ongelmia tuosta voi seurata, kuin seksiin liittyviä. Ja kyllä se ympärileikkaus siihen lapseen sattuu, todella paljon, mieti nyt kun niin herkkää aluetta lähdetään silpomaan.
Se ON silpomista. Miksei lapsi ole hyvä sellaisenaan? Vai onko ympärileikkaamaton poika jonkun uskonnon mielestä saastainen? Sairasta sellainen ajattelu silloin on.

Ja kyllä minulla on ulkomailla ympärileikattuja miehiä ystävinä. Olen heidän kanssaan jutellut ihan tuollaisistakin asioista, kyllä. Muutama tunsi häpeää siitä, kun penis on erilaisen näköinen, kuin muilla miehillä, ja olivat epävarmoja sitten seksuaalisuudessaan tuolta osin. Pari valitti kun esim. suuseksi ei tunnu juuri miltään ja kestää aina seksissä tosi kauan ennen kuin laukeavat, liian kauan.

Tiedän kaikki nuo yllämainitut asiat, ja siksipä juuri en ole poikiani ympärileikkauttanut. Mutta silti, se on mielestäni ei asia, kuin tyttöjen ympärileikkaus, vaikka samoja piirteita tietenkin on. Tyttöjen ympärileikkauksessa on kyse naisen seksuaalisen halun tuhoamisesta ja miehen omistusoikeuden varmistamisesta ym. naisen hallintaan ja kahlitsemiseen liittyvistä asioista. Poikien ympärileikkauksessa lähtökohdat ovat ihan erilaiset.

Ja edelleenkin, ei ympärileikkaus ole useinkaan uskontokysymys, vaan kulttuurinen juttu. Ja ehkä se on joskus ollut myös hygieniakysymys, ja siksi jäänyt elämään ajatus ympärileikkaamattomasta "saastaisena", mikä tietenkin on ihan älytöntä.

Sanoit, että ympärileikatut häpeävät erilaisuuttaan. Samalla tavoin ympärileikkaamattomat häpeävät erilaisuuttaan maissa, joissa ympärileikkaus on sääntö. Ja miehet, jotka ovat aina olleet ympärileikattuja eivät oikein voi arvoida sitä, tuntuuko esim. suuseksi erilaiselta tai kestääkö laukeaminen liian kauan.

Suomalainen veljeni on muuten ympärileikkauttanut itsensä omasta tahdostaan aikuisena. Eikä tietääkseni ole katunut. Ja minä en ympärileikkaamatonta miestä enää huolisi :-)

Tiedän kaikki nuo yllämainitut asiat, ja siksipä juuri en ole poikiani ympärileikkauttanut. Mutta silti, se on mielestäni ei asia, kuin tyttöjen ympärileikkaus, vaikka samoja piirteita tietenkin on. Tyttöjen ympärileikkauksessa on kyse naisen seksuaalisen halun tuhoamisesta ja miehen omistusoikeuden varmistamisesta ym. naisen hallintaan ja kahlitsemiseen liittyvistä asioista. Poikien ympärileikkauksessa lähtökohdat ovat ihan erilaiset.

Ihan hyvin voi verrata vaikka pelkkien häpyhuulien poistamista esinahan poistamiseen. Yhtä turhia lärpäkkeitä molemmat. Miksei tyttövauvojen sisempiä häpyhuulia saa poistaa? Ilmankin pärjää, ja kyllähän jotkut niitä pienentääkin ihan omasta halustaan. Miksei sitten voisi jo vauvalta ne poistaa?

[QUOTE="trolli";26021583]Mä kysyn mielummin lääkäriltä, joka oikeasti tietää asiasta. Kysy itse somalinaiselta mielipidettä silpomiseen.[/QUOTE]

Eli ympärileikkaamaton lääkäri tietää paremmin kuin ympärileikattu mies, mitä ympärileikkauksesta on tälle miehelle seurannut? Ja olen puhunut silpomisesta useankin eri afrikkalaisnaisen kanssa, niin muslimin kuin kristitynkin. Kukaan ei ole naisten ympärileikkauksen kannalla. Poikansa ovat kuitenkin ympärileikkauttaneet.

Eli ympärileikkaamaton lääkäri tietää paremmin kuin ympärileikattu mies, mitä ympärileikkauksesta on tälle miehelle seurannut? Ja olen puhunut silpomisesta useankin eri afrikkalaisnaisen kanssa, niin muslimin kuin kristitynkin. Kukaan ei ole naisten ympärileikkauksen kannalla. Poikansa ovat kuitenkin ympärileikkauttaneet.

Lääkäreillä ja tutkijoilla on käytössään satojen, jopa tuhansien miesten tiedot asiasta. Sulla mitä, kymmenien? Ketkä kaikki tietenkin intiimit asiansa kertovat sulle? Sitäpaitsi, jos mies on silvottu jo vauvana, niin eihän hän paremmastakaan tiedä.
Oikeinta tutkimustulosta saa miehiltä ketkä on leikattu aikuisiässä.

"Tiedän kaikki nuo yllämainitut asiat, ja siksipä juuri en ole poikiani ympärileikkauttanut. Mutta silti, se on mielestäni ei asia, kuin tyttöjen ympärileikkaus, vaikka samoja piirteita tietenkin on. Tyttöjen ympärileikkauksessa on kyse naisen seksuaalisen halun tuhoamisesta ja miehen omistusoikeuden varmistamisesta ym. naisen hallintaan ja kahlitsemiseen liittyvistä asioista. Poikien ympärileikkauksessa lähtökohdat ovat ihan erilaiset. "

- No molemmissa silvotaan sukupuolielimiä vastoin henkilön omaa tahtoa (paitsi on tietysti olemassa tapauksia, niin naisia kuin miehiäkin, jotka itse haluavat tuota ympärileikkausta itselleen syystä tai toisesta myöhemminkin, tällöin ainakin naisten kohdalla on puhuttava enemminkin jostain oudosta fetissistä tosin).
Tiedän että nuo lähtökohdat sinänsä ovat ihan erilaiset, mutta mielestäni se on poikia kohtaankin halventavaa, että heille tehdään tuollaista jo ihan pieninä, ilman että voidaan kuulla ympärileikattavan itsensä mielipidettä koko asiasta.

"Ja edelleenkin, ei ympärileikkaus ole useinkaan uskontokysymys, vaan kulttuurinen juttu. Ja ehkä se on joskus ollut myös hygieniakysymys, ja siksi jäänyt elämään ajatus ympärileikkaamattomasta "saastaisena", mikä tietenkin on ihan älytöntä."

- Uskonnosta se kuitenkin varmaan on alunperin saanut alkunsa aikoinaan? Jokaisessa kulttuurissa, on niin hyviä kuin huonojakin asioita. Tuo ympärileikkaus, oli sitten tytöstä tai pojasta kyse, ei mielestäni ole millään tapaa hyvä asia, paitsi poikien kohdalla silloin jos on terveydellinen tarve ympärileikkaukselle.

"Sanoit, että ympärileikatut häpeävät erilaisuuttaan. Samalla tavoin ympärileikkaamattomat häpeävät erilaisuuttaan maissa, joissa ympärileikkaus on sääntö. Ja miehet, jotka ovat aina olleet ympärileikattuja eivät oikein voi arvoida sitä, tuntuuko esim. suuseksi erilaiselta tai kestääkö laukeaminen liian kauan. "

- Muutama tuntemani mies häpeää, kyllä. Ja he asuvat sellaisissa maissa missä ympärileikkaus miehillä ei ole kuitenkaan kovin tavatonta. Toinen esimerkiksi asuu Yhdysvalloissa sellaisella alueella jossa lähes poikkeuksetta ympärileikataan poikalapset.
Ja kyllä uskon, että osaavat arvella, jos vaikka "äijäporukassa" puhuvat seksihommista ja joku kertoo vaikka suuseksistä, että miten paljon pitää siitä. Ympärileikattu, jonka mielestä suuseksi ei tunnu välttämättä paljon miltään, voi miettiä tuntuisiko erilaiselta jos hän olisi alapäästään luonnollinen. Ja kyllä varmasti osaavat arvioida että laukeamisessa kestää liian kauan, jos tuntuu että pitää jo kiusallisen kauan rakastellessa huhkia sen partnerin päällä, ja välillä tuntuu, että kohta laukeaisi, mutta sitten ei kuitenkaan käy niin.

"Suomalainen veljeni on muuten ympärileikkauttanut itsensä omasta tahdostaan aikuisena. Eikä tietääkseni ole katunut. Ja minä en ympärileikkaamatonta miestä enää huolisi :-)"

Siinä ei olekaan mitään pahaa, jos omasta tahdostaan haluaa ympärileikkauttaa itsensä. Joskus, tosin harvoin, jopa naiset tekevät tätä, ihan länsimaisessa kulttuurissa siis.

Minun mielipiteeni vain on se, että jos lapsi on liian pieni ymmärtämään, mitä hänen keholleen tehdään (puhun nyt siis tällaisista "turhuuksista"), niin ei saisi mennä tekemään siihen muutoksia, ei korvakoruilla, ympärileikkauksilla (paitsi tietty lääketieteelliset syyt) tai muilla tällaisilla. Vaan lapsen tulisi olla tarpeeksi vanha, että hän ymmärtää mistä on kyse, ja tietää myös mahdolliset riskit.

[QUOTE="trolli";26021660]Ihan hyvin voi verrata vaikka pelkkien häpyhuulien poistamista esinahan poistamiseen. Yhtä turhia lärpäkkeitä molemmat. Miksei tyttövauvojen sisempiä häpyhuulia saa poistaa? Ilmankin pärjää, ja kyllähän jotkut niitä pienentääkin ihan omasta halustaan. Miksei sitten voisi jo vauvalta ne poistaa?[/QUOTE]

Ei voisi, koska se on mielestäni väärin. Kuten myös poikien ympärileikkaus, kuten olen jo monta kertaa sanonut. Poikien ja tyttöjen vehkeet nyt vaan ovat hiukan erilaiset, joten operaatioissakin on jonnin verran eroa. Siksi, edelleen, poikien ympärileikkaus on mielestäni lievempi ongelma, vaikka en sitäkään omille lapsilleni tekisi.

Ei voisi, koska se on mielestäni väärin. Kuten myös poikien ympärileikkaus, kuten olen jo monta kertaa sanonut. Poikien ja tyttöjen vehkeet nyt vaan ovat hiukan erilaiset, joten operaatioissakin on jonnin verran eroa. Siksi, edelleen, poikien ympärileikkaus on mielestäni lievempi ongelma, vaikka en sitäkään omille lapsilleni tekisi.

Sun mielipide=totuus. ok.

Vehkeet erilaiset, mutta näillä "turhilla" nahoilla on samat tehtävät. Miten lapsen itsemääräämisoikeus ja oikeus koskemattomuuteen (oletko kuullut lasten oikeuksien sopimuksesta??) on sulle "lievä ongelma"?

täällä mies on amerikkalainen. Yleensä olen vitsaillut että mies on mun "postimyynti aviomies" :) eli hän tuli tänne suomeen minun takiani. En siis tavannut miestäni ulkomailla tms. olimme kirjeystäviä kun hän oli Irakissa jne.

Meillä on kaksi lasta 2v ja 4kk. Uskonto ollaan vihdoin ja viimein sovittu. Eli heistä tuli ev.lut. kirkon jäseniä. Ollaan hyvin erilaisia vanhempia ja se ajaa meidät yleensä ristiriitoihin. Lähinnä minä olen se jolle kaikki on ongelma. Tuntuuki että olen se paha poliisi koko ajan valittamassa kurista ja säännöistä.

Miehelle on yllätys ollu suurin kompastuskivi siinä että täällä naiset ovat voimakastahtoisia eikä tarvi miestä hoitamaan esim. lampunvaihtoa yms. Se joskus rassaa miestäni ettei saa olla housut talossa :)

vaikka meillä joskus asiat menee erilailla kuin ollaan mietitty, ollaan asiat saatua sovittua ja olemme oikeastaan hyvinkin onnellisia. Molemmat kulttuurit ovat läsnä. Vaikka ollaankin länsimaalaisia niin kyllä nämäkin kulttuurit eroavat toisistaan arvoiltaan ja maailmankuviltaan.

[QUOTE="trolli";26021751]Sun mielipide=totuus. ok.

Vehkeet erilaiset, mutta näillä "turhilla" nahoilla on samat tehtävät. Miten lapsen itsemääräämisoikeus ja oikeus koskemattomuuteen (oletko kuullut lasten oikeuksien sopimuksesta??) on sulle "lievä ongelma"?[/QUOTE]

Sinulla on ongelma keskustella asiallisesti.

Yhteistyössä