Jippii, enää ei tartte ite vatkata kermaa ja rahkaa sekaisin, sitä saa nyt purkista!

• Viestiketjun aloittaja Jonna_Äiti harmaana
  • Ensimmäinen viesti
erkkeri
Näillä tuotteilla pidetään yllä illuusiota itsetehdystä kotiruoasta, vaikka harvoin kukaan enää kokonaan itse tekee. Valmiiksi pilkotut makkarat pannulle, perään valmiiksi maustettu ruokakerma ja kattilaan valmiiksi pestyt ja pussiin valmiiksi pakatut perunat, pussissa lukee sopiiko muusiin vai keitinperunoiksi.

Moniko väittää tekevänsä esim. piirakan itse? Sulatetaan valmistaikina, päälle valmiit kinkkusuikaleet, pakastevihanneksia tietty pilkottuna, maustettu sulatejuusto ja maustettu kermake päälle, pari munaa sentään rikotaan itse.

Ei nykyruoanlaitto enää ole sitä kotiruokaa, mutta kuten tästäkin ketjusta ilmenee niin suomalainen kuitenkin arvostaa kotiruokaa ajatuksena ja laiskuutta arvostetaan.

hik
Alkuperäinen kirjoittaja uraäiti;26010140:
Ostan minä välillä valmista juustoraastettakin (vaikka se omasta mielestänikin vähän hassu tuote onkin). Mutta varsinkin arkena/kiireessä on välillä mukava mennä siitä, missä aita on matalin.
Muutenkin aika paljon erialisia puolivalmisteita tulee käytettyä vaikka ns kotiruokaa tykkäänkin lapsilleni tarjota.
niinpä, on se kahvikin kivempi ostaa puruina, kuin että ite alkaa jauhamaan sitä pavuista, vaikka laiskuutahan tuo valmiin kahvipurun ostaminen kai palstan mukaan on..
myös kinkkusuikaleet, säilykeananas ja tomaattimurska on sellaisia tuotteita mitä tykkään käyttää, vaikka tuore ananas onkin tuhat kertaa parempaa, turhan iso satsi vaan kerralla tulee ananasta siitä tuoreesta.

Ostin myös joku aika sit ravintolassa ruokaa, vaikka halvemmaksi sen pihvin paistaminen olis kotona tullut.

hik
Näillä tuotteilla pidetään yllä illuusiota itsetehdystä kotiruoasta, vaikka harvoin kukaan enää kokonaan itse tekee. Valmiiksi pilkotut makkarat pannulle, perään valmiiksi maustettu ruokakerma ja kattilaan valmiiksi pestyt ja pussiin valmiiksi pakatut perunat, pussissa lukee sopiiko muusiin vai keitinperunoiksi.

Moniko väittää tekevänsä esim. piirakan itse? Sulatetaan valmistaikina, päälle valmiit kinkkusuikaleet, pakastevihanneksia tietty pilkottuna, maustettu sulatejuusto ja maustettu kermake päälle, pari munaa sentään rikotaan itse.

Ei nykyruoanlaitto enää ole sitä kotiruokaa, mutta kuten tästäkin ketjusta ilmenee niin suomalainen kuitenkin arvostaa kotiruokaa ajatuksena ja laiskuutta arvostetaan.
miten se kinkkusuikale eroaa siitä itse pilkotusta kinkkusuikaleesta? muuttuuko se suikale valmiina jotenkin epäterveelliseksi?

mites se kanelisokeri? onko se itsetehty kanelisokeri tevreellisempi kuin kaupan valmis?
tai keittojuurekset?
pakasteperuna nyt maistuu pahalle, mutta ymmärrän senkin käytön.

erkkeri
miten se kinkkusuikale eroaa siitä itse pilkotusta kinkkusuikaleesta? muuttuuko se suikale valmiina jotenkin epäterveelliseksi?

mites se kanelisokeri? onko se itsetehty kanelisokeri tevreellisempi kuin kaupan valmis?
tai keittojuurekset?
pakasteperuna nyt maistuu pahalle, mutta ymmärrän senkin käytön.
En minä tuomitse ketään kun itsekin noita käytän, ja sanon kuvailemaani piirakkaa vielä itsetehdyksikin, mutta kun tarkemmin miettii, niin todella harvoin tulee tehtyä ruokaa kunnolla itse
Tarkoitin vain tuoda perspektiiviä keskusteluun kun niin pilkataan valmiiksi viipaloituja juustoja ja makkarakuutioita - ei se omakaan kokkaus niin itsetehden mallilla ole kun tarkemmin miettii.

"essi"
En lainkaan ymmärrä, että asialle pitää hekotella.
Minäkin, terve ihminen, ostan kaiken maailman valmiiksi viipaloituja, ja pilkottuja juttuja, mutta kappas, vienkin ne toispuoleisesti halvaantuneelle isälleni.
Kylläpä suurin osa leivästäkin on nykyisin valmiiksi viipaloitua, vaikka aika hupaisaa sekin varmaan oli silloin, kun ekat versiot ilmesty kauppaan.

Jonna_Äiti harmaana
Kyllä mä yhä äimistelen sitä kaneli-sokeria sekä sen kaltaisia juttuja, esim toi aloituksessa mainittu kerma-rahka. En siis suinkaan tarkoittanut muita valmis-ruokia arvostella, pilkotut juurekset on mullekin käteviä koska reumaatikon on hankalaa kuoria ja leikata kovia aineita.

Kerman vaahdoksi vatkaaminen vie alle minuutin, siihen sekaisin rahka.. noh, kukin tyylillään! Ja joku puhui terveellisyydestä, noi valmiit rahkaseokset on makeutettu vahvasti, kun taas itse tehtynä voin olla ilman sokeria.

"vieras"
No en minäkään kaikkea puolivalmistetta ymmärrä, joskus ainakin sai ostaa riisiä, joka oli valmiiksi annospusseissa, ne pussit piti keittää ja sisältö kaadettiin lautaselle, siinähän ei edes ajallisesti miään säästä?

"vieras"
Saako valmista rahka-kerma-sekoitusta? Vienkin sitä töihin, saa pitkästä aikaa hyvää rahkaa siellä. Kiitti.

Ps. joillain on muutakin tekemistä kuin ruoanlaitto ja kaksplussailu, vaikka uskomattomalta kuulostaakin. Esim. työnteko.

nojoo
[QUOTE="vieras";26010980]No en minäkään kaikkea puolivalmistetta ymmärrä, joskus ainakin sai ostaa riisiä, joka oli valmiiksi annospusseissa, ne pussit piti keittää ja sisältö kaadettiin lautaselle, siinähän ei edes ajallisesti miään säästä?[/QUOTE]

Piti ihan käydä kattomassa Uncle Ben's:n sivuilta noita :)

Siellähän kerrotaan noiden keitinpussien eduista näin:
"Keitinpussiriisi helpottaa elämää
Näin helppoa ei ole edes pastan keittäminen. Kiehauta kattilallinen vettä ja laita keitinpussi riiseineen veteen. Odota 10 minuuttia ja riisi on valmista tarjoiltavaksi pussista lautaselle. Käyttämällä keitinpusseja keität aina oikean määrän riisiä. Kattila kansineen pysyy puhtaampana etkä tarvitse siivilääkään veden pois kaatamiseen. "

*nauraa maha kippurassa*

no joo
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26010976:
Kyllä mä yhä äimistelen sitä kaneli-sokeria sekä sen kaltaisia juttuja, esim toi aloituksessa mainittu kerma-rahka. En siis suinkaan tarkoittanut muita valmis-ruokia arvostella, pilkotut juurekset on mullekin käteviä koska reumaatikon on hankalaa kuoria ja leikata kovia aineita.

Kerman vaahdoksi vatkaaminen vie alle minuutin, siihen sekaisin rahka.. noh, kukin tyylillään! Ja joku puhui terveellisyydestä, noi valmiit rahkaseokset on makeutettu vahvasti, kun taas itse tehtynä voin olla ilman sokeria.
No, tuossa maustettu rahka valkoisessa, mistä oli puhetta alunperin, ei ole sokeria kuin nimeksi.
Paljon parempaa ja terveellisempää välipalana ihan sellaisenaankin kuin jotkun kamalat sokerijogurtit.

ok
Piti ihan käydä kattomassa Uncle Ben's:n sivuilta noita :)

Siellähän kerrotaan noiden keitinpussien eduista näin:
"Keitinpussiriisi helpottaa elämää
Näin helppoa ei ole edes pastan keittäminen. Kiehauta kattilallinen vettä ja laita keitinpussi riiseineen veteen. Odota 10 minuuttia ja riisi on valmista tarjoiltavaksi pussista lautaselle. Käyttämällä keitinpusseja keität aina oikean määrän riisiä. Kattila kansineen pysyy puhtaampana etkä tarvitse siivilääkään veden pois kaatamiseen. "

*nauraa maha kippurassa*
Mun veli käytti noita. Mitä vikaa?

........................
Jos laitan ruokaan aurajuustoa, niin ostan mieluummin auramurua kuin palan. Ihan siitä syystä, että sen palan murustaminen sotkee joka paikan.

Ja sit mietin tuota kermarahkaa - eikai sitä voi verratakaan siihen, että laittaa rahkaa ja kermavaahtoa, kun eihän tuossa varmaan kerma ole vaahdotettuna? Tai jos on, niin panee kyllä miettimään, että millä se vaahto pysyy vaahtona, onko siinä jotain ponneaineita mukana? Tästä tulikin mieleen, että kaikkein karsein valmistuote on valmis kermavaahto semmoisessa spray-tölkissä. Kuka tunnustaa sellaista käyttäneensä?

Marsmars
[QUOTE="vieras";26010827]No hei eiks näitä turhanpäiväisiä mausteseoksia ole pilvin pimein. Sitruunapippuri, pizzamauste yms[/QUOTE]

Niin tosiaan, pohjimmiltaanhan esim. curry on mausteseos.

Kai nyt kaikki mammat osaa itse kurkuman, mustapippurin, juustokuminan, sarviapilan ja mitä-ikinä-nyt-curry-sisälsikään sekoittaa.

:D (Joo joo, lioittelen. Mutta osuva huomio kumminki!)

Marsmars
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26011433:
No tuo pektiini ei kyllä kovin paha kaveri ole, ja muutenhan aineet on samat kuin itse tehdyssä.

Yllättävän kohtuullisesti sokeria, muuten! Ovat varmaan ajatelleet karppi-buumia.

Miksei tuo tosiaan eväänä toimi, tai pienissä talouksissa muutenkin.

• Tykkää
Reactions: NaapurinAkka
Jonna_Äiti harmaana
No tuo pektiini ei kyllä kovin paha kaveri ole, ja muutenhan aineet on samat kuin itse tehdyssä.

Yllättävän kohtuullisesti sokeria, muuten! Ovat varmaan ajatelleet karppi-buumia.

Miksei tuo tosiaan eväänä toimi, tai pienissä talouksissa muutenkin.

Kaikkea ei ole pakko mainita tuoteselosteessa ;)
Ja tiedätkö esim miten margariinit valmistetaan? Kyllä, väitä yhä että oikea kerma on terveellisempää :)

Yhteistyössä