RUOKAHAASTE Vol: 27

• Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Tämän viikon aiheena on PÄÄSIÄINEN.

Ja tässä aiemmasta kopioidut "säännöt":

* kokkaa ja kuvaa (tekijä saa olla kuka tahansa samassa taloudessa asuva)
* kuva ja resepti sunnuntaina klo 19.45 mennessä
* äänestys alkaa sunnuntaisin n. klo:20 ja kestää kaksi tuntia
* eniten ääniä saanut valitsee uuden raaka-aineen (viimeistään maanantaina selvillä)

Tähän mennessä olleet aiheet:
kala
kahvi
kerma
peruna
sinihomejuusto
kinkku
punainen
jauheliha
aamiainen
kaali
hedelmä
katkarapu
porkkana
broileri
makkara
suklaa
punajuuri
muna
maksa
sisäfilee
rahka
nakki
vaaleanpunainen
italia
venäläinen keittiö

Keittiönoita
[QUOTE="kokki";25995150]Eli se voi olla mitä vaan![/QUOTE]
Jep, tämän aiheen Hymyhuuli ensi viikolle antoi. Mulla saattaa jäädä väliin, koska teen pääsiäisruokia vain perjantaina sekä sunnuntaina ja molempina päivinä tulee päivällisvieraita. En siis saa otettua annoksesta kuvaa häätämättä vieraita pois pöydän äärestä :D

"minä"
Mitä eroa on pääsiäisimalla ja vappusimalla?
"Hyvämäen tilan erikoisuus puolestaan on pääsiäissima. Niin ikään
elimäkeläisellä Mehustamolla valmistetaan säilöntäaineettomia ja
joutsenlipullisia mehuja, hilloja ja hyytelöitä."

Sateenkaaren väärässä päässä
Ans kattoo saanko minäkään tähän haasteeseen tehtyä mitään. Meillä kun ei ollut perinteiset pääsiäisruoat ollenkaan suunnitelmissa. Mietittiin, että joko paistetaan kinkku pois pakkasesta tai sitten menee grillauksen puolelle säistä riippuen. Kevätkääryileitä ajattelin tehdä ison kasan, mutta tokkopa nekään haasteeseen kelpaavat. :) Mutta mietitään.

Sateenkaaren väärässä päässä
Kiva Hymyhuuli! Toivottavasti käy muillekin. Tosin kehitin itselleni jo eräänlaisen pakkomielteen jälkiruoasta. (Kaikenlaisia ideoita sitä tuleekin, kun valvoo kolmatta yötä hampaita tekevän lapsen kanssa.) Toteutus riippuu siitä, että ehdinkö ja riittääkö taidot. :)

tää on helppo nakki..lammashan kuuluu pääsiäiseen? eikö :D
lammasmuhennosta tai pataa :D tai sitten sitruunamarenki piirakkaa jota meillä penskana syötiin pääsiäisenä
Mä en halua lammasta syödä. :x Mä teen broilerfileitä ja ne on ny parasta aikaa marinoitumas jääkaapis. Kokonaasta broileria vähä haaveilin paistavani, mutta ei sellaasia ollu S-Marketis enkä jaksanu sitte taas lähtiä kiertämään joka kauppaa vaan ostin tosiaan fileitä.

Karitsan paahtopaisti "pihvit" ja kermainen sienikastike.

5 karitsan pihviä (nää oli öljy-yrttimarinoituja).
merisuolaa
voita paistoon

Ota liha lämpeemään tunti tai kaksi ennen paistoa.
Paista n.4min/per puoli. Ja lopuksi suolaa pihvit (muuten tulee ihan vettynyttä)
Laita foliopussukkaan ja anna lihan lämmön tasaantua

Kermainen sienikastike

5-7 jumbo herkkusieniä.
sipulia
Cremé bonjour sipulikerma tsydeemi (en muista tarkkaa nimeä :D )
15% Ruokakerma 2.5dl-3dl
mustapippuri
valkopippuri
Lihojen paistosta jääneet nesteet.

Pilko ja paista herkkusienet ja sipulit.
Kermat kattilaan ja annetaan hautua n.15min

(kamala reseptin kirjotus mutta nyt saa mennä noin.. Korjaan ulkoasua paremmaksi ja selkeemmäksi kun kerkiän)

Viimeksi muokattu:
Punaviinissä marinoitu broilerfile, juustokermaperunat ja kasvislisäke. Ohjetta laitan varmaan huomenna, en ny jaksa naputella.

Punaviinissä marinoidut broilerfileet
3kpl broilerin fileitä
2dl punaviiniä
1,5dl rypsiöljyä
suolaa
rakuunaa
sipulijauhe
kokonaisia mustapippureita
laakerinlehti
2-3 valkosipulinkynttä

Sekoita marinadin ainekset kulhossa ja laita fileet sinne. Laita kulho kelmulla peitettynä jääkaappiin ja anna fileiden maustua muutamasta tunnista vuorokauteen.

Paista fileet uunissa 200 asteessa kunnes pinta on kauniin ruskea. Punaviinin takia pinta voi näyttää vähän hassun väriseltä, violettiin vivahtavalta.

Juustokermaperunat
n.9 keitettyä ja kuorittua perunaa
suolaa
mustapippurirouhetta
nokare voita
pari ruokalusikallista vehnäjauhoja
2,5dl kippari-ruokakermaa
n.3dl maitoa
1 pussi mozzarella-raastetta
1 pussi polar-raastetta

Pilko perunat vuokaan ja sirottele päälle suolaa ja mustapippuria. Sulata voi teflonkattilassa ja lisää sekaan vehnäjauhoja, kypsytä jauhoja hetken, mutta älä anna ruskistua. Lisää sekaan ruokakerma ja pussillinen mozzarellaa ja maitoa sen mukaan miltä kastike vaikuttaa ettei tule liian paksua tai löysää. Kaada kastike perunoiden päälle. Laita päälle vielä polar-raaste. Paista 175 asteessa n.45min. Kannattaa vähä seurata miltä näyttää. Ja nuo määrät on mun uunivuokaan sopivia.

Lämpimässä lisäkkeessä porkkanaa, punasipulia, kesäkurpitsaa, suippopaprikaa ja paahtoleipä paloja. Pannulla kuullotetaan aineksia, lopuksi mausteita oman maun mukaan sekä siirappia.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PinkLily
Keittiönoita
Mä teen sunnuntaina punaviinissä, valkosipulissa ja timjamissa marinoitua lampaan ulkofilettä taikinakuoressa, mutta en luultavasti pysty ottamaan annoksesta kuvaa, koska meillä on silloin päivällisvieraita. Keskityn siis vieraisiini enkä valokuvaukseen :D

Virallinen raatijäsen
Liian vähän kastiketta, muuten varmaan maistuisi ihan hyvälle jos olisi sinappi ja ketsuppi mukana.

Karitsan paahtopaisti "pihvit" ja kermainen sienikastike.

Tästä ei nyt vaan voi kovin + antaa, sorry. :(
Punaviinissä marinoitu broilerfile, juustokermaperunat ja kasvislisäke. Ohjetta laitan varmaan huomenna, en ny jaksa naputella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26013595:
Mä teen sunnuntaina punaviinissä, valkosipulissa ja timjamissa marinoitua lampaan ulkofilettä taikinakuoressa, mutta en luultavasti pysty ottamaan annoksesta kuvaa, koska meillä on silloin päivällisvieraita. Keskityn siis vieraisiini enkä valokuvaukseen :D
Ei ku ajat vieraat pois hetkeksi, että saat otettua kuvan. :xmas:

Keittiönoita
Ei ku ajat vieraat pois hetkeksi, että saat otettua kuvan. :xmas:
En mä sunnuntaina :D Mutta katsotaan, jos perjantaina saisin otettua haasteeseen sopivia kuvia ihan tarjoiluastioista ennenkuin kannan ne pöytään. Toi taikinakuoressa oleva lammas näyttää ihan kököltä taikinapötkylältä, joten siitä pitäisi kuva ottaa annoksena eikä tarjoiluvadilta. Tai sitten otan kuvan sunnuntaina ja laitan kuvankäsittelyohjelmalla pöydän ääressä istuville Aku Ankka -naamat.

Yhteistyössä