Kyllä vuorotyö on ahterista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hirvee väsymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hirvee väsymys

Vieras
Vaihdoin reilut puoli vuotta sitten päivätyöhön, mutta nyt olen sattuneesta syystä tehnyt muutaman iltavuoron ja aikaisen aamun. Tää on ihan ahterista!! Miten kukaan tällaisesta nauttii? Hyvästi oma elämä, sosiaalinen elämä sekä ilta- ja viikonloppumenot.

Onneksi itselläni tämä todellakin on HYVIN satunnaista ja pyynnöstäni teenkin tässäkin yksikössä jatkossa pelkkiä ns. välivuoroja (8-16) ma-pe. Vapaat illat ja viikonloput -niitä ei korvaa mikään! :)

Mä tykkään mun arkivapaista, viikonloppuisin on töissäkin rennompaa, erilaiset rutiinit kuin arkena. Iltavuorot on kivoja, kunhan niiden määrä pysyy kohtuudessa. Tunti jäljellä tätä yövuoroa, sitten kotiin nukkumaan :)
Onneksi sinä olet hakeutunut tekemään sellaista työaikaa mikä itselle parhaiten sopii, kauheaa olisi kärvistellä kun ei viihdy töissä.

Iltavuoro on paskin mitä minä tiedän. Tein yövuoroa monta vuotta jossain vaiheessa. Iltavuoro on paskin, aamua olen vääntänyt monet vuodet nykyään, mutta tiedän tunteen. Kannattaa perustaa oma firma rahaa tulee vaikka makaa saikulla himassa ;)

Jep, iltavuoro on kaikista turhin. Menee koko päivä pilalle. Yön jälkeen en pysty nukkumaan ja aamuvuorot alkaa liian aikaisin. Ei edes arkivapaat korvaa säännöllistä työaikaa.

Mä taas en vaihtais ikinä takaisin päivätyöhön, tämä kolmivuorotyö sopii mulle kun nenä päähän. Yhden projektin takia tein vuoden verran päivätyötä, ihan kauheaa oli kun aina piti tehdä 5 päivää peräkkäin työtä ja sit oli vaan 2 vapaata... Tämä epäsäännöllinen työ on paljon vaihtelevampaa ja tuleehan tässä vapaapäiviä paljon enemmän. Ja kun nykyisin vielä osataan suunnitella ergonomiset tyuövuorot, ettei tule niitä nopeita palautumisia (ilta-aamu), niin tää on NIIN PARAS :)

mä taas tykkään vuorotyöstä- tosin, viikonloput aina vapaita ja meillä menee vuorot
-viikko iltaa
-viikko aamuvuoroa
-viikko yövuoroa

Mut en kylläkään tykänny siitä systeemistä, että ensin on pari iltavuoroa, sit pari yövuoroa jne. Toi viikko aina yhtä ja samaa vuoroa on tosi toimiva- ainakin mulle :)

Mä tykkäsin kolmivuorotyöstä, viisivuorotyö olis ollut vielä parempaa :)
Ihanaa kun oli aikaa olla yksin kotona (iltavuorojen aamut), yövuorojen jälkeen sai nukkua (lapset koulussa) ja ehti olla lasten kanssa koko iltapäivän ja illan, aamuvuoroissa eli samaa rytmiä lasten kanssa. Oli aikaa käydä hammaslääkärissä, hoitaa asioita arkisin, viikonloput vapaina lasten kanssa olemiseen. Ehdin ja jaksoin lenkkeillä ja huolehtia omasta kunnostani.
Siirtyminen 8-16 vuoroon oli ihan tuskaa - aamulla ei ehtinyt mitään, eikä illalla jaksanut (työmatkaan meni tunti-reilu tunti/suunta), viikonloput meni turhan äkkiä ohi.
Viisivuoroduuni olisi ollut vielä parempi, koska ennen viikonloppuvuoroa olisi ollut aina viikko vapaata.

Joillekin vuorotyö sopii ja joillekin ei. Mulle se olisi sopinut mitä parhaiten :)

Vuorotyö on ihan parhautta! Pitkiä vuoroja mut paljon vapaata myös, yleensä saa aamuisin nukkua eikä tarvitse 5 päivänä viikossa herätä aikaisin.

Onneksi meitä on erilaisia, löytyy se sopiva työ kaikille :)

Vuorotyö on ihan parhautta! Pitkiä vuoroja mut paljon vapaata myös, yleensä saa aamuisin nukkua eikä tarvitse 5 päivänä viikossa herätä aikaisin.

Onneksi meitä on erilaisia, löytyy se sopiva työ kaikille :)
Samaa mieltä. Välillä kun joutuu tekemään virka-aikaa, tuntuu että siihen kuolee. Tosin tämä on suureksi osaksi tottumiskysymys. Siihen tottuu mitä tekee ja se toinen/muu tapa tuntuu satunnaisesti tai ajatuksen tasolla vaikealta ja raskaalta. Moni vuorotyöstä päivätyöhän vaihtanut sanoo puolen vuoden päästä, että oho, heräsin henkiin, elämä on ihan toista, nyt on aikaa sosiaaliselle elämälle jne, siis reaktio onkin positiivinen, kun tottuu. Ja onhan se aika tunnustettu tosiasia, että vuorotyö on terveyden kannalta kuluttavaa ja sairauksille altistavaa. Sen vain pitää moni sinä mikä hyväksytään, jonkun on nekin työt tehtävä ja vuorotyön edut voittavat haitat, ainakin jollakin aikavälillä.

Mä taas tein jonkun aikaa päivätyötä (ma-pe 8-16) ja musta se oli ihan hirveetä! Tuntui että ikinä ei ehtiny mitään, ei jaksanu mennä mihinkään ja mitään virastoasioita yms oli niin hirveän hankala hoitaa. Suuri helpotus oli kun alkoi taas 3 vuorotyö, lapsillekin jäi sen ansiosta enemmän aikaa ja niiden hoitopäivät väheni merkittävästi.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
itse taas en voisi kuvitella 8-16 työtä. Se vasta kamalaa on. Arkivapaat on ihan parhaita, ehtii käydä hoitamassa rauhassa asioita eri virastoissa, rauhassa kaupassa. Lasten ei tarvitse olla hoidossa kuin pari päivää viikossa ( kiitos arkivapaiden jne. ) eli mielelläni palaan kolmivuorotyöhön hoitovapaan jälkeen.

vuorotyö parasta. Teen kolmea vuoroa. Pitkä putki oli tuossa takana, mutta ennen pääsiäistä alkaa sitten kunnon vapaat. Iltavuorostakin olen alkanut tykkäämään, kun ennen tuntui, että koko päivä menee pilalle. Tänään iltavuoroon.

Nyt jo vuoden tehnyt päivätyötä, jossa etätyön mahdollisuus ja liukuva työaika. On kyllä ihan huikeaa, kun voi välillä nukkua pitempään jos huvittaa, aloittaa työt kotoa käsin tai kerryttää tunteja, jotta saa sen arkivapaan. Ainut mitä joskus olen kaivannut opiskeluaikojen vuorotyöstä on sunnuntain palkka ;)

Mäki teen vuorotyötä välillä 7-21:30. Oon vähä ehkä tyhmä mutta oon hakemas kouluun josta saisin ammatin, en suinkaan tuloja parantaakseni ( luultavasti huononee), tai edes työvuoroja ( neki huononee ) ja tuskimpa ammattikunnioitusta tulee sen enempää. Nyt siis myyjä ja toivottavasti pääsen kouluun ja must tulis lähihoitaja. :D

Joo, tämä on ihan hirveetä. Niin kauan koitan sinnitellä, kun lapset päiväkoti-ikäisiä. Tällä saa hoitopäivät pidettyä vähäisinä.

Siinä yksi syy miksi halusin päivätyön: aikaa lapsille, jotka alakouluikäisiä. No joo, meillä vaikutti sekin, että mies tekee 3-vuoroa ja jatkuva vuorojen säätäminen (kun molemmilla vuorotyö) oli stressavaa :|
Toimisto- ym. asioita hoidan ylityövapailla, jotka pyrin järjestämään maanantaiksi tai perjantaiksi -> pitkä viikonloppu :)

ps. Sinä lähihoitajaksi haluava! Sitä työtä minäkin teen ja oli tosi hyvä tuuri että tämän työn sain.

Yhteistyössä