Imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Moi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Moi"

Vieras
...ja sen lopettamisesta!
Mulla on kymmenen kuukauden ikäinen tyttönen, joka on huolinut nesteeksi vain rintamaitoa, eli tähän päivään saakka ollaan tissitelty, eikä tuttupullot ja nokkamukit kelpaa. Tai nokkamukista on mennyt hörppyyttämällä vettä ja välillä korviketta pieniä määriä ruokailujen jälkeen, mutta tahtoo nekin pulautella aina ulos.
Öisinkin tissitellään vielä usein.
Tässä oisin nyt kysellyt teidän muiden kokemuksia, miten olette vieroittaneet tämmöisessä tapauksessa vauvat tissiltä vai oletteko antaneet tissiä siihen saakka, kun saa alkaa antamaan oikeaa maitoa?
Mulla olis suunnitelmissa lähteä töihinkin tässä kevään aikana, mutta mitenpä tässä lähtee, kun toinen on niin tissin perään.

Että apuja ja neuvoja kaivataan!

Miksi olet jo vierottamassa?

WHO suosittelee osittaisimetystä vähintään 2v ikään asti (ja kauemminkin, jos huvittaa). Suositus koskee myös Suomea.

Varsinkin aikaisin päivähoidon aloittavia olis hyvä imettää, koska se parantaa vastustuskykyä ja lieventää tehokkaasti stressiä. Imetetyt pk:lapset sairastaa vähemmän.

WHO suosittelee osittaisimetystä vähintään 2v ikään asti (ja kauemminkin, jos huvittaa). Suositus koskee myös Suomea.

Varsinkin aikaisin päivähoidon aloittavia olis hyvä imettää, koska se parantaa vastustuskykyä ja lieventää tehokkaasti stressiä. Imetetyt pk:lapset sairastaa vähemmän.

No eivät kaikki halua imettää 2-vuotiaaksi, haloo.
Onneksi. :D

Miten tässä töihin lähtään, jos toinen ei huoli muuta nestettä kun rintamaidon?

Jos n mahdollisuus jatkaisin imettämistä. Nyt imetän 15kk ikäistä ja samanikäiseksi imetin isosiskoaan vaikka palasin keikkatöihin lapsen ollessa 9kk ja kokonaan työelämään tämän täytettyä vuoden. Lapsi sai töissä ollessani vettä mukista ruoka- ja janojuomaksi.

Olen myös vieroittanut 10kk ikäisen jolle pullo ei kelvannut. Hälle tarjottiin sitten juotavaa sellaisesta nokkamukista josta ei tarvinut imeä ( imeminen ei onnistunut) ja tavsllisesta mukista.

[QUOTE="Alkup.";25921073]Miten tässä töihin lähtään, jos toinen ei huoli muuta nestettä kun rintamaidon?[/QUOTE]

Miten meinaat vierottaa, jos toinen ei huoli muuta nestettä, kuin rintamaidon? Kyllä se vettä oppii juomaan, kun on riittävän jano. Onko isää kuvioissa? Isä voisi opettaa juomaan vettä normi lasista, siinä ei niin tissit houkuttelis vieressä. Esim kylvyssä on hyvä harjotella.

[QUOTE="Alkup.";25921073]Miten tässä töihin lähtään, jos toinen ei huoli muuta nestettä kun rintamaidon?[/QUOTE]

Voit imettää aamulla ennen töihin lähtöä ja iltapäivällä palattuasi. Päivän aikana juo vettä, ruuastakin saa nestettä, ja tuonikäinenhän nukkuu vielä pitkät päiväunet, eikö?

Meillä ei tyttö huolinut maitoa ollenkaan, mutta viilejä ja jugurtteja söi. Myöhemmin alettiin tyrkyttämällä tarjoamaan maitoa ja todettiinkin maitoallergia...

Isukki on kyllä kuvioissa ja antaakin vettä aina ruokailun päätteeksi.
Meillä tissi taitaa olla enemmänkin semmonen lohtu, on muutenkin kovasti äidin perään.

[QUOTE="Alkup.";25921126]Isukki on kyllä kuvioissa ja antaakin vettä aina ruokailun päätteeksi.
Meillä tissi taitaa olla enemmänkin semmonen lohtu, on muutenkin kovasti äidin perään.[/QUOTE]

Sitten ei ainakaan kannata vierottaa. Ei ne hoidossa tissiä kaipaa, vaan äitiä kokonaisuudessaan. Toki paras olis, jos lapsi sais olla kotona eikä hoidossa, jos ei äidin, niin isin tai mummon tms kanssa... Ohi aiheen.

Olen vierottanut yötissistä 9 kk ja 10 kk ikäsenä. Vanhemman kanssa meni kolme yötä kun huusi tissin perään. Itse nukuin sohvalla ja mies koitti tyynnytellä lasta. Kuopuksen kanssa selvittiin yhden yön huudoilla. Särkee ääidin sydäntä mutta pidemmän päälle paras ratkaisu kun saa sitten itsekin nukkua kokonaisia öitä.
Kokonaan olen vierottanut molemmat 1v3kk ikäisenä. Jälkikäteen ajateltuna ei olisi kannattanut esikoista vielä silloin vierottaa kun oli niin tissitakiainen. Olisi pitänyt vaan jatkaa mutta ei sitä silloin tajunnut:-( Kuopus oli 9kk kun menin parina päivänä viikossa töihin. Imetin aamulla ja päivällä töistä tullessa ja hyvin selvittiin. Hän ei myöskään juonut tuolloin mitään nesteitä, ei pullosta eikä lasista, mutta hyvin selvittiin.
Älä huoli, kyllä se hyvin menee. Mutta sinuna ehkä yövierottaisin että jaksaisin ite töissä.

Kyllä se vähempikin imetys riittää vastustuskyvyn nostamaan, ei sen takia tarvitse kahta vuotta imettää. Itse imetin 10kk ja lapsi oli ensimmäisen kerran lentsussa 1v3kk-ikäisenä.

[QUOTE="vieras";25921214]Kyllä se vähempikin imetys riittää vastustuskyvyn nostamaan, ei sen takia tarvitse kahta vuotta imettää. Itse imetin 10kk ja lapsi oli ensimmäisen kerran lentsussa 1v3kk-ikäisenä.[/QUOTE]

Imetys parantaa vastustuskykyä koko ajan, siis niin kauan, kuin sitä jatketaan.

Ap. meillä ihan sama tilanne, paitsi en ole menossa vielä töihin ( keikoille kyllä ) meillä siis poika 10kk ja kovasti tissin perään vielä. Mukista hörpytellen ottaa hiukan, mutta ei kuitenkaan sellaisia määriä kuin nestettä tarvitsisi. Olen ajatellut, että saa syödä rintaa nyt sitten niin pitkään kunhan oppii tuon mukista juonnin kunnolla. Meillä syö vielä yölläkin ( voi olla, että on vaan lohtua, mutta olkoot ) Jos menen työkeikalle, niin imetän aamulla ja mies sitten selviää hörpyttämällä ja ruoalla päivän ja sitten kun tulen kotiin, niin taas tissiä.

[QUOTE="vieras";25921290]Ei siitä niin paljoa hyötyä sen vuoden jälkeen enää ole, että sen takia imetystä tarvitsisi jatkaa, ehkä joissain kehitysmaissa kyllä muttei länsimaissa. Elintavat, hygienia ja rokotteet riittää sen jälkeen, kun imetys loppuu.[/QUOTE]

Imetyksestä on hyötyä ihan tappiin asti, ei niillä hyödyillä ikärajaa ole. Sekä ravinnollista hyötyä että terveysvaikutteita, stressiä lieventävistä ja muista psyykkisistä vaikutuksista puhumattakaan.

Menin töihin kun esikoinen oli 1,5v. Valitsin yövuoroja ja kävin tauoilla imettämässä lapsen. Söi öisin sen 2 kertaa niin ei ollut suurempia ongelmia. Toki tuossa vaiheessa lapsi osasi syödä reippaasti tavallistakin ruokaa ja juoda lasista kun olin päivävuorossa.

Imettävänä suurimpana ongelmana oli vain omat rinnat, kolmessa tunnissa kumpikin oli ihan pinkeänä eikä lapsi jaksanut syödä tauon aikana kumpaakin tyhjemmäksi. Päiväkodin alkaessa imetystä oli saatu harvennettua niin että pystyin olemaan päivän koulussakin ongelmitta. Lapselle oli tuossakin vaiheessa selvästi tärkeää saada aamulla rintaa ja heti päiväkodin jälkeen. Vastustuskyvyn huomasin selvästi heikkenevän kun kevään aikana lopetettiin imetys, sen jälkeen lapsi sairastui jok'ikiseen vatsatautiin ja flunssaan mitä tarhassa oli ja mä olin saikkupäivillä kotona joka toinen viikko.

Imetyksestä on hyötyä ihan tappiin asti, ei niillä hyödyillä ikärajaa ole. Sekä ravinnollista hyötyä että terveysvaikutteita, stressiä lieventävistä ja muista psyykkisistä vaikutuksista puhumattakaan.

Juu, imetä sinä vaan, sullahan ei tainnut koulutusta ja työpaikkaa edes olla? Imetyksen hyödyt saa jo sen ekan vuoden aikana, pitää siinä ottaa huomioon myös muun perheen/äidin tarpeet pikkuhiljaa.

Meilläkin on kerran saatu yösyönnit pois kuvioista, mutta nyt on hampaita tullut ja sen takia ollut kiukkuinen ja vähän sairaanakin niin en ole sitten raskinut huuattaa.
Ja ei ole tosiaan meilläkään sairastettu koko aikana, kun muutaman pienen päivän, parin kestäneen flunssan jotka nekin on johtuneet puhkeavista hampaista.
Noh, pitänee totutella tässä pikku hiljaa... eiköhän ne työt odota!
Kiitos vinkeistä kaikille!

[QUOTE="vieras";25921410]Juu, imetä sinä vaan, sullahan ei tainnut koulutusta ja työpaikkaa edes olla? Imetyksen hyödyt saa jo sen ekan vuoden aikana, pitää siinä ottaa huomioon myös muun perheen/äidin tarpeet pikkuhiljaa.[/QUOTE]

Hmm, miten MUN työt, koulut tai imetykset liittyy tähän tapaukseen tai siihen, mitä tutkimuksissa sanotaan...? Imetyksen hyödyt jatkuu tasan niin kauan kuin imetyskin.

Yhteistyössä