Haistakee pee senkin imetysintoilijat! Tää loppuu ny tähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miukumauku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
miukumauku tekee niin kuin on paras'

Itsellä kokemusta vain sektiokaksosten imettämisestä, jossa ei ollut mitään ongelmia (ai niin, paitsi jos olin yksin lasten kanssa kotona, molempien tissille laitta yhtäaikaa piti funtsia).

Eli negatiivista imettämisessä ei ollut. Edes shoppailemaan ei hirveetä hinkua ollut alkuvaiheessa joten miltei tyytyväisenä kotona möllötin.

Ruokaa sain syödä mielettömästi ja silti laihduin. Vettäkin opettelin juomaan.

Mua taas olis ahistanut pullojen ja korvikeiden kans askartelu (sitä alussa tehtiin, kun epäilytti maidon riittävyys). Mutta jos tilanne olis ollut sama kuin miukumaukulla, varmaan korvikkeet olis otettu kehiin.

Eipä osanneet imetys-fanaatikot neuvoa ja auttaa mua imetyksen kanssa. Oisin halunnu imettää lasta 1-vuotiaaksi, mutta vauva hylkäs rinnan 3kk ikäsenä, ei suostunu imemään. 2 päivää yritin saada vauvan syömään rintaa, kunnes luovutin. Tänä aikana yritin ettiä neuvoa joka paikasta, kyselin asiasta, mutta neuvoja en saanut. Kaikki kikat koitin, mitä netistä löysin, mutta ei kelvannut rinta enää. No, otettiin pullot ja pumppu käyttöön. Tästä aikaa yli vuosi ja vieläki harmittaa.

Ja lisään vielä että minusta imettäminen ei ole imettäjän oma asia vaan hänen vauvansa asia! Mikään perustelu ei ole riittävä siihen että ei edes tosissaan yritä imettää.

[QUOTE="vieras";25913442]Eipä osanneet imetys-fanaatikot neuvoa ja auttaa mua imetyksen kanssa. Oisin halunnu imettää lasta 1-vuotiaaksi, mutta vauva hylkäs rinnan 3kk ikäsenä, ei suostunu imemään. 2 päivää yritin saada vauvan syömään rintaa, kunnes luovutin. Tänä aikana yritin ettiä neuvoa joka paikasta, kyselin asiasta, mutta neuvoja en saanut. Kaikki kikat koitin, mitä netistä löysin, mutta ei kelvannut rinta enää. No, otettiin pullot ja pumppu käyttöön. Tästä aikaa yli vuosi ja vieläki harmittaa.[/QUOTE]

Mutta yritit sentään! Ja olet jaksanut pumpata, se on hienoa. :)

Taalla Hollannissa lahes "kukaan" ei imeta, ainakaan muutamaa kuukautta pidempaan, silti taalla kasvaa ihmeellisen terveita lapsia, sanoisin etta terveempia kuin Suomesssa :). Itse imetin pitkaan, mutta uskon etta ihan yhta hyva lopputulos saadaan korvikkeella.

[QUOTE="tiimarinvihko";25913290]Sun mummosi aikana korvike on ollut varmaan jotain kauralimaa.
Mulla ei ole yhtä ainoaa allergiaa, ei atopiaa, ei astmaa ja olen korvikkeella kasvanut. Myöskään esikoisella ei ole noista mitään. Tosin ei myöskään kuopuksella, hän pitkään imetetty. Mä luulen, että monet noista saa perintönä. Allergisten lapsilla on allergioita jne.

Ja tämän ei ollut tarkoitus vähätellä äidinmaitoa. Itse kannatan imetystä, tosin lähinnä siksi, että mun mielestä se on tärkeää kiintymyssuhteen kannalta. Itsellä kokemusta sekä korvikeruokitusta että imetetystä ja luonne-erotkin voi vaikuttaa, mutta vaikka kuinka pidin esikoista vasten itseäni kun syötin pullosta, niin meidän kiintymyssuhde ei ole samalla tasolla kun mun ja kuopuksen, esim. esikoinen ei hakeudu syliin juurikaan.[/QUOTE]

Siihen aikaan oli tavallista myös jatkaa tavallista maitoa vedellä. Nykyisissä korvikkeissa proteiinien määrä on tarkoitun mitattu ja säännöstelty.

Taalla Hollannissa lahes "kukaan" ei imeta, ainakaan muutamaa kuukautta pidempaan, silti taalla kasvaa ihmeellisen terveita lapsia, sanoisin etta terveempia kuin Suomesssa :). Itse imetin pitkaan, mutta uskon etta ihan yhta hyva lopputulos saadaan korvikkeella.

No uskonasia se ei ole ollenkaan. Jos Suomessa lapset ovat sairaampia, se ei kyllä johdu siitä jos heitä on imetetty enemmän kuin hollantilaisia vaan jostain muusta. Hienoa että olet itse kuitenkin imettänyt pitkään.

No uskonasia se ei ole ollenkaan. Jos Suomessa lapset ovat sairaampia, se ei kyllä johdu siitä jos heitä on imetetty enemmän kuin hollantilaisia vaan jostain muusta. Hienoa että olet itse kuitenkin imettänyt pitkään.

Mutta tietaakseni joka puolella Eurooppaa imetetaan vahemman kuin Suomessa, joten uskon etta korvikkeet ovat aivan patevia kasvattamaan terveita lapsia.

[QUOTE="vieras";25912944]
Imetys on yliarvostettua.[/QUOTE]

Kummallinen väite, varsinkin, jos se perustuu vain siihen tosiasiaan, että sinulla se ei onnistunut. Teollinen litku ei voi koskaan olla parempi vaihtoehto kuin äidinmaito, vaikka se joskus on hyvä vaihtoehto, kun imetys ei syystä tai toisesta suju.

[QUOTE="vieras";25913373]Ihan korviketta on ollut mummoni aikana ja miksen saisi uskoa että se on antanut oman osuutensa hänen munuaistensa vaurioille? Elämänsä muuten eli terveellisesti ettei ole millään lääkecocktaililla pistänyt elimiään koville.

Minun empiiriset kokemuksenihan tukevat tutkimustuloksia eivätkä kumoa niitä. Taas mammat höyryää kun eivät ymmärrä ettei heidän naapurin serkun kokemus pelkästään kumoa tulosta joka on syntynyt satojen, tuhansien tai suuremman otannan avulla.

Ei teollinen korvike ole äm parempaa vaikka itsellenne lohdutatte että hyvin kasvoi ja on terve koululainen.[/QUOTE]

Korvike ei ollut nykyisenkaltaista ja ensimmäiset korvikkeetkin on tulleet toki joskus 60-luvun paikkeilla myyntiin? Ensimmäiset adaptoidut äidinmaidonkorvikkeet ovat tullee markkinoille noin -70 -luvun puolivälin paikkeilla.

Ja kun puhutaan tutkimustuloksista, se oma otanta ja kokemus ei todellakaan vahvista tai kumoa mitään. Kuten allergioiden suhteen nykyinen tutkimus antaa enemmän viitteitä siihen, ettei sillä imetyksellä niinkään ole painoa, vaan raskausajan ravinnolla voisi olla muiden tekijöiden kanssa enemmän tekemistä. Todennäköisesti valitset vahvistamaan omaa kantasi mukaiset kokemukset ja henkilöt tuomaan mielipiteesi oikeuttamista esiin. Sellaisista ei voi vetää johtopäätöksiä. Havainnot ovat pettäviä, sen sijaan tutkimuksien tekemät havainnot ovat tarkoin määriteltyjä miten ne tehdään, mitä tarkkaillaan, mitä rajataan, miten otetaan otanta, mitä etsitään. Omissa päätelmäkehissä ja tutkimuksissa sellaisia ei ole. Jne. en jaksa alkaa tässä sen enempää tutkimuksen eroista puhumaan vs. omien kokemusten tuottamsta harhasta.

Imetys voi olla myös todella helppoa, joten toisaalta turhaa pelotella etukäteen hirveästi.

Itse luin kaikenmaailman imetysoppaita etukäteen ym ja "odotin" ongelmia > tyttö haukkasi ihan oikealla otteella rinnasta jo synnytyssalissa ja on nyt yli 4kk syönyt rintaa ilman yhtään mitään ongelmia. Aluksi tietysti tosi usein, nyttemmin noin 3h välein ja syö jo soseitakin vähän, joten vauva voi hyvin olla jonkun muun hoidossa muutaman tunnin välillä. Eli meillä 4kk ongelmatonta täysimetystä, paitsi että söis yöllä koko ajan, minkä takia kokeillaan aloitella kiinteitä.

Imetyksen ei kuulu sattua! Ymmärrän hyvin jos joku väsyy yrittämään, jos homma ei ala toimia kuukauden tai parin aikana... Parempi varmasti antaa korviketta kuin olla vihainen, ahdistunut vauvan kanssa. Mutta ainahan se on hyvä edes kokeilla imetystä jonkin aikaa :)

No eikö kukaan ole huomannut, että äidit jotka eivät imetä _todella usein_ rupee selittämään MIKSI eivät imetä ja ihan itsestään muuttuu agressiiviseksi, tai epäystävälliseksi "Tämä on nyt meille paras valinta". Ja tämä siis kun EN OLE EES KYSYNYT koko asiasta, eikä kiinnosta pätkän verran.

Oma imetykseni meni erinomaisesti ja se riittää mulle. Jos sulla on pureva vauva, ei tuu maitoa tai olet sidottu vauvaan (jepulis, tervetuloa Äitiyteen), tarkoittaako se, että pitää vaahtoa asiasta ja häiritä muita jotka imettää?

No eikö kukaan ole huomannut, että äidit jotka eivät imetä _todella usein_ rupee selittämään MIKSI eivät imetä ja ihan itsestään muuttuu agressiiviseksi, tai epäystävälliseksi "Tämä on nyt meille paras valinta". Ja tämä siis kun EN OLE EES KYSYNYT koko asiasta, eikä kiinnosta pätkän verran.

Oma imetykseni meni erinomaisesti ja se riittää mulle. Jos sulla on pureva vauva, ei tuu maitoa tai olet sidottu vauvaan (jepulis, tervetuloa Äitiyteen), tarkoittaako se, että pitää vaahtoa asiasta ja häiritä muita jotka imettää?

Ehkä näen asian enemmänkin siten, että tästä asiasta vaahdotaan puolin ja toisin, loukkaannutaan puolin ja toisin. Kun asiasta tehdään iso ja epäonnistumisesta koetaan surua, kiukkua, otetaan herkästi myös kommentit siitä mikä on parasta ja mikä oikein sielulle. Sieltä luetaan sieltä rivien välistä (ja todella monesti on sanottu suoraan tekstissä), että jokainen onnistuu kun vain tekee tarpeeksi työtä. Äidin ja äitiyden arvottaminen imetyksen mukaan on alkuaankin vähän arveluttavaa.

Mutta se ei taas tarkoita sita etteiko korvikkeella kasvaisi aivan yhta terveita/sairaita lapsia, vasta-aineista huolimatta ;).

Minun korviini suomalaiset lapset kuullostavat erittain sairailta, en tieda missa sitten on vika.

Mitäpä jos vaikka vähän googlettaisit asiaa ennen kuin esität tuollaisia väittämiä, joku voi vielä uskoa sinua. Vaikka tuskin uskoo noilla perusteilla.

[QUOTE="asdf";25913960]Ehkä näen asian enemmänkin siten, että tästä asiasta vaahdotaan puolin ja toisin, loukkaannutaan puolin ja toisin. Kun asiasta tehdään iso ja epäonnistumisesta koetaan surua, kiukkua, otetaan herkästi [/QUOTE]

Harva kirjoittaa, että harmittaa. Tehdään aloituksia tyylin nyt-tämä-paska-imetys-loppuu. Jos ei onnistu niin saa mun puolesta olla imettämättä, ketä kiinnostaa.

Mitäpä jos vaikka vähän googlettaisit asiaa ennen kuin esität tuollaisia väittämiä, joku voi vielä uskoa sinua. Vaikka tuskin uskoo noilla perusteilla.

Uskoo mita? Itse uskon etta yhta terveita/sairaita lapsia kasvaa rintamaidolla/korvikkeella, muut saavat uskoa mita haluavat. Itse uskon etta monet muut seikat vaikuttavat lapsen terveyteen ja kehitykseen paljon enemman.

Alkuperäinen kirjoittaja Olen imettänyt;25913805:
Kummallinen väite, varsinkin, jos se perustuu vain siihen tosiasiaan, että sinulla se ei onnistunut. Teollinen litku ei voi koskaan olla parempi vaihtoehto kuin äidinmaito, vaikka se joskus on hyvä vaihtoehto, kun imetys ei syystä tai toisesta suju.

Älä koskaan sano ei koskaan... Laitoin taannoin toiseen imetysketjuun ajatuksenjyväsen tulevaisuudesta. Ylen Kemikaalikuorma -dokumentissa tutkija kertoi, kuinka haitallisten aineiden määrä ihmisissä kasvaa, ja siirtyy imettävästä äidistä vauvaan. Äidin veren pitoisuudet pienenevät imetyksen myötä. Käykö siis jossain vaiheessa niin, että imettämisen hyödyt vauvalle jäävät pienemmiksi kuin haitat? Voisiko teollinen tuote olla tulevaisuudessa se puhtaampi vaihtoehto?

Imetän, ja mietin, kuinka paljon haitallisia aineita mahdankaan lapseeni siirtää. Pelottavaa ja surullista, jos liikaa asiaa jää pohtimaan.

Yhteistyössä