Kilpirauhasarvoista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hehehehe";25893137]mitä sitten vauhkoot? 16 on hyvä mutta mene tuolla 11, saattais mieli muuttua[/QUOTE]

Mut kun toinen arvo vaan 1.1 eli tosi lähellä 0.4 :). Mä varaan heti maanantaina lekurin kun arvot ei kelpaa mulle. Paskaas viitearvoista kun ne päätän minä ja nää muut :) Viitearvoilla voi pyyhkiä lekuria vaikka sillä kun en niitä hyväksy (TSH 0.4-4 jaT4 9-19 )

Alkuperäinen kirjoittaja Kuolenko mä?;25893185:
Mut kun toinen arvo vaan 1.1 eli tosi lähellä 0.4 :). Mä varaan heti maanantaina lekurin kun arvot ei kelpaa mulle. Paskaas viitearvoista kun ne päätän minä ja nää muut :) Viitearvoilla voi pyyhkiä lekuria vaikka sillä kun en niitä hyväksy (TSH 0.4-4 jaT4 9-19 )

No, voi raukkaa.
ths saakin painua mittaamattomiin eli allekin tuo 0,4, että niin!!

tuossa ihan selvästi lukee tuosta t4v:stä että se pitäisi olla yläkolmanneksella

Lukase :)
Testaa itsesi! |

Ap täällä hätäilee!
Verikokeista siis on jo aikaa monta viikkoa, mutta nyt joku aika sitten vasta sain tietää, että kilppari verikokeisiin pitäis mennä mahd. pian heräämisestä, tyhjällä vatsalla ja mieluiten olla tupakoimatta ennen kokeita ja mulla kaikki nää oli vähän pielessä, kun EI KUKAAN SANONUT MITÄÄN. Olin siis ollut 3h hereillä ennen kokeita, syönyt aamupalan ja polttanut yhden tupakan. Eli kertokaapa joku näistä jutuista tietävä, että onkohan nuo arvot voineet muuttua paljonkin ennen kuin menin verikokeisiin?!
Lääkärissä kävin jokunen vk sitten ja niin kuin täällä jo veikkailtiinkin, lääkäri skippasi ajatuksen että mulla voisi olla tää vajaa- tai liikatoiminta..
Nyt alkanut vaivaamaan vuotavat ja väsyneet silmät, väsymys, kylmyys ja järkyttävät mielialan vaihtelut... Että joskos mulla kuitenkin ois kilpirauhasissa jotain mätää, vaikka verikokeet väittää muuta...

Kyllä oon kuullut, että kahvija tupakka ainakin vaikuttaa arvoihin. aamupalalla ei nyt oo merkitystä mutta kannattaa siis mahd nopeaan heräämisestä kokeisiin mennä. Varaa aika paremmalle lääkärille.

Ei tarvi olla tyhjä vatsa eikä haittaa jos heräämisestä on aikaa, kunhan menee ennen aamukymmentä kokeisiin. Itse olen käynyt jopa nukkumattoman yön jälkeen

Minä menetin elämästäni vuosia unelle, hajamielisyydelle, vetämättömyydelle. Luulin olevani laiska ja hidas.

Kunnes ymmärsin otattaa kilpirauhasarvot. Ekat arvot oli (suurinpiirtein) tsh 2 ja t4v 12. TK-lääkäri ei tietenkään antanut lääkkeitä. Menin yksityiselle endokrinologille, joka selvitti minulle, että kilppariarvot eivät ole ihan niin yksiselitteisiä.

Aloitettiin koelääkitys. Ens alkuun ajattelin, että ei lääkkeistä ole mitään taikaa ja olin jo aikomassa lopettaa ne, kunnes n. kuukauden kuluttua aukesi aivan toisenlainen todellisuus. Olin hereillä ensimmäistä kertaa vuosikausiin! Mietin, että jumaleissön, tällaistako muilla on elämä?! Uni ei enää varastanut elämääni. Jaksoin muutakin kuin nukkua tai ajatella nukkumista.

Nyt kun olen syönyt thyroxinia 6 vuotta, olen tullut huomaamaan, että jotta olo on "normaali" ja jaksavainen, täytyy t4v:n olla ihan viitearvojen ylärajalla ja tsh:n ihan viitearvojen alarajalla.

Jos yhtään on oireita ja arvot viitearvojen rajamailla, vaatikaa koelääkitys. Se nimittäin pelasti ainakin minun elämäni.

Ängeen tähän vanhaan ketjuun, haluaisin kuulla mielipiteitä minun kilppariarvoistani.
S-TSH 1,9 (0,3-4,5)
S-T4-V 10 (10-21)
S-T3-V 4,6 (3,5-6,5)
S-TPOAb 65 (<35)

Vaikea sanoa varmuudella, kun ei tiedä onko ollut kilpirauhaslääkitystä, aiempia kilpirauhassairauksia, oletko ollut juuri raskaana. En myöskään tiedä mahdollisista oireistasi, enkä mahdollisista lääkärintutkimuksen löydöksistä (kilpirauhasen tutkiminen ja yleisstatus). Nämä kaikki lääkärin pitäisi ainakin tietää ennenkuin voisi ottaa kantaa arvoihin.

No... tyreoperoksidaasivasta-aineesi ovat koholla, joten kilpirauhasen vajaatoiminnan riski on suurentunut, kuitenkin TSH-arvosi on viitealueen alapäässä, mikä poissulkee kilpirauhasen vajaatoiminnan 95% varmuudella. Erityisesti T4v-arvosi on viitealueen alarajalla, joten suosittelisin tarkistuttamaan kilpirauhasarvot 6-12 kk kuluttua. Mahdollista on, että kyseessä on parhaillaan kehittyvä kilpirauhasen vajaatoiminta, tai sentraalinen (aivoperäinen) hypotyreoosi (erittäin harvinainen). Jos sinulla on merkittäviä kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia löydöksiä, suosittelen kysymään lääkäriltä tyroksiinihoitokokeilun aloittamisesta.